TACTICAL PRO

Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Datum přidání 23.01.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 115 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Na prvním sériovém Tu-160M2 se již pracuje.

Foto: Původní Tupolev Tu-160; větší foto / Dmitry Pichugin; GFDL 1.2

 

V současné době Rusko provozuje 16 bombardérů Tu-160 - z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Otázkou je, kolik Tu-160 je ale skutečně bojově nasaditelných (z důvodu výcviku posádek, předepsané údržby, oprav). Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu.

 

Cela flotila Tu-160 projde postupně modernizací na standard Tu-160M2. Zároveň v roce 2015 ruský prezident Vladimír Putin představil plán na výrobu až 60 nových Tu-160M2.


Nejnovější plány počítají s výrobou 50 bombardérů Tu-160M2. Stejně tak Rusko nevzdává (minimálně mediálně) vývoj nového strategického bombardéru PAK DA.


“Pro tuto chvíli, základní množství (50 ks - pozn. red.) zůstává stejné, ale může být upraveno s tím, jak budeme pokračovat s vývojem pokročilého leteckého komplexu dlouhého dosahu (PAK DA - pozn. red.). Stávající základní počet pro Tu-160M2 je 50 letadel,” uvedl na podzim minulého roku Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany pro vyzbrojováni.  


Ruské letectvo proudové bombardéry Tu-160M2, turbovrtulové Tu-95MS a proudové Tu-22M3 využívá především jako nosiče střel vzduch-země s velmi dlouhým doletem. Úkolem ruských bombardérů je ničit strategická vojenská zařízení nepřítele (vojenská letiště, centra velení, řízení a spojení, velké základny, atd.), strategické prvky civilní infrastruktury (továrny, elektrárny, zásobárny ropy, přehrady) a klíčové dopravní uzly (letiště, železniční stanice, přístavy, atd.).


V případě použití jaderných zbraní jsou cílem i aglomerace s velkou koncentrací obyvatel a průmyslu. Mezi úkoly Tu-22M3 patří také útoky na bitevní svazy amerických lodí, v čele s vedoucí letadlovou lodí.


V současné době v závodě KAPO vzniká první sériový Tu-160M2. Na výrobu prvního nového Tu-160M2 byl použit drak původního Tu-160 z 90. let minulého století. Celkově má KAPO tři draky použitelné pro stavbu Tu-160M2. Ostatní letouny již budou vyrobeny nové a dlužno dodat, že podle ruských médií bez použití zahraničních součástek.

 

Video: Tu-160 nad Sýrii. / YouTube

 

Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2. Co se týče strojního vybavení, výrobní závod KAPO nedávno zprovoznil stroj na opracování a svařování dílů z titanových slitin pro Tu-160M2.

 

Nový stroj byl představen na konci roku ruskému ministru obrany Sergeji Šojguovi. Pode ministra musí vedení závodu neustále obnovovat výrobní zařízení celé továrny i nástroje, aby se továrna vypořádala se zadanými úkoly při výrobě Tu-160M2.

 

První let sériového Tu-160M2 se očekává v roce 2018 a plná sériová výroba začne v roce 2023. Období pěti let bude využito k testování nově vyrobených Tu-160M2 a k modernizaci a rozšíření výrobní linky tak, aby KAPO mohlo vyrábět Tu-160M2 podle cenových a časových představ ruského ministerstva obrany.

 

Musí se také vytvořit nové zázemí pro údržbu a servis letounů, a především nově vyrobených motorů NK-32M od firmy JSC Kuzněcov. Po zahájení sériové výroby bude firma JSC Kuzněcov schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.


Kreml plánuje za prvních 20 nových Tu-160M2 utratit 5 miliard dolarů, tj. 250 milionů dolarů za letadlo. Jak velký důraz klade Kreml na výrobu modernizovaných Tu-160 napovídá tisková zpráva závodu KAPO, podle které musí výrobce posílat každý týden do Kremlu zprávy o postupu vývoje a výroby Tu-160M2.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mastodont Datum: 29.01.2017 Čas: 15:40

Citam citam a stale sa nikdy nic nedocitam... cim to je ? Spytam sa len tak neosobne, je to niekto z vás bývalý alebo terajsí pilot alebo specialista na nejakú techniku ? Či to studujete prevazne len hobby vo volnom case ? ( neberte to ako urazku alebo tak nejak)

avatar
jerry Datum: 28.01.2017 Čas: 21:15

Tu-95MS jednoznačně vyřadit a necha t si tu22 a 160.

avatar
Arianus Datum: 28.01.2017 Čas: 11:13

Olivav> No, pokud to porovnáváš dle filmových scén...
https://youtu.be/JDxlbYa_THM?t=57s :D

Ale Indie to požaduje. Uvidíme kam to dojde, ale aktuálně jsou Indové dost tím projektem nakrlí a bude ještě sranda to sledovat kolik na PAKFu Rusům přisypou (protože to co trápí PAK FA trápí i FGFA - motory a avionika).

avatar
fenri Datum: 27.01.2017 Čas: 20:46

Myslím, že Indové jsou extrémně nespolehliví partneři. Zatím se mi zdá, že jediný větší projekt, kde "neodrbali" partnera je T-90. Jinak od Tatry po Rafale je slušný koktejl podivností.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 19:20

Arianus

ad b, Tomu nemohou věřit snad ani Indové.

To by byl Bollywood. Jinak minimálně AESA radarů mají dávat Rusi zatím okolo cca 50 za rok.

Na okraj ne PAK-FA ale FGFA a na netu je plno keců jak bude FGFA lepší jak PAK FA.

Sorry za Off topic, ale ti Indové to mají asi jako zde https://www.youtube.com/watch?v=i4iDWXstrWY

avatar
Arianus Datum: 27.01.2017 Čas: 19:10

Jen jedna věc ke zdejší diskuzi o T-50 -- nestojí to a nepadá jen na Rusech, naopak, dost v tom utopili i Indové, kteří:
a) chtějí hotovou PAK FA už v roce 2019 a hodlají do toho nasypat hodně peněz
http://economictimes.indiatimes.com/news/defence/india-and-russia-agree-on-details-of-new-joint-production-of-fifth-generation-fighter-aircraft/articleshow/54203573.cms
b) 2020 je pro Indy mezní termín kdy budou všechny objednané kusy létat a bojovat.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 14:15

Cpt. Morgan

Takže jinak jde o motor s jádrem ne přímo AL-31 ale odvozeným z něj využívajícím poznatky z AL-41. Jinými slovy není to ani to ani ono, ale "nový motor" ani 117S, takové klasické z nouze cnost. Máme zkušenosti a máme "starý AL-31", který hluboce modernizujeme. Vznikne něco "nového". Tak bych alespoň já chápal ten text toho článku.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 13:00

117S ma stale jadro AL-31, aj ked ide o modernizovane jadro. AL 41 bola uplne samostatna konstrukcia, ktora dalej nepokracovala. Poznatky samozrejme pouzit mohli, ale kedze ide o projekty s nizkym prienikom dizajnov, bude aj aplikacia iba marginalna. Vyvoj AL-41F zavrhli ako neperspektivny. Moj dojem, je, ze kvoli spolahlivosti.
Znacenie som vysvetlil nizsie, ale skratene ide o to, ze pre novy motor pouzili jadro z AL-31, modernizovali ho a nazvali AL-41F1. Vyjadruje to generacnu prislusnost k motorom odvodenym z Al-31. Motor s oznacenim Al-51 by musel mat uplne ine a kvalitativne vyspelejsie parametre este novsej generacie, na ktore akokolvek moderzizovane jadro so zakladnym dizajnom AL-31 nestaci. Asi si to rezervuju pre motor skutocne 5. generacie, cize to bude najskor oznacenie pre Izdelie 30.

Generacne a logicky to oznacovanie sedi, aj ked historia povodu je komplikovanejsia. Vrcholove stroje 4. generacie maju skratka motor s radovym cislom 4.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 12:37

Cpt. Morgan

Cituji z http://www.leteckemotory.cz/motory/al-41/ : Motor 117S byl vybrán pro pohon nového letounu T-50 (program PAK-FA), vzlet se předpokládá v roce 2009. Jiné zprávy to upřesňují. Nemělo by se jednat přímo o 117S (AL-41F1A) s jádrem z AL-31F, ale o motory AL-41F1 s technologicky novým jádrem a životností 6000 hodin. Motor s novým jádrem uplatní všechny zásadní technologie, které Saturn vyvinul při práci na AL-41F. Vektorovatelná tryska se bude vychylovat vertikálně o +- 15° a horizontálně o +-8° rychlostí 60°/s.

Netvrdím, že to je stejný motor ani zdroj to netvrdí, ale je pravděpodobné, že použili technologické poznatky z AL-41, který je starý jak metuzalém. Tyto poznatky uplatnili na 117S, což je tím pádem spíše motor 5.generace, který bude mít charakterisitky svého předchůdce (alespoň komponenty jádra z toho budou těžit). Není to AL-31 je to prostě něco více. Nelze logicky předpokládat, že by nezužitkovali, co už dávno otestovali. Oni totiž tím jak vše zančí jak se jím to zlíbí dělají takový trochu chaos. Pak se v tom dá těžko vyznat.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 11:54

Olivav:

AL-41F vznikol v roku 1982 ako motor pre projekt MiG 1.44 MFI. Mal novu konstrukciu nenadvazujucu na motory rady AL-31. Tah motora bol 176 kN.
Vyrobilo sa 28 kusov. Vyvoj bol zruseny aj s celym projektom MFI.

Oznacenie AL-41 potom prevzal projekt novej generacie motora vychadzajucej z AL-31F. Motor dostal oznacenie AL-41F1 a pouzival hloko modernizovane jadro z AL-31F. Oznacenie prevzali zo zruseneho projektu, aby generacne zodpovedalo
konstrukcii. Ak by tomu dali oznacenie AL-51, malo by sa jednat o motor este novsej generacie, co ale nebolo tak. Preto je lahke sa zmylit. Projekty ako vyvoj motorov sa v casoch dvoch statnych bankrotov kratko po sebe rozvijali zjavne tazko. Cina to nedokaze ani v casoch rastu a USA tiez pouzivaju vsade iba niekolko malo jadier na rozne aplikacie. Vyvoj motora je absolutne najnarocnejsia technologia.

avatar
Shania Datum: 27.01.2017 Čas: 11:24

Cpt. Morgan: dokud nenajdu ten zdroj, tak ta moje informace nemá žádnou váhu...

avatar
Shania Datum: 27.01.2017 Čas: 11:21

K těm T/W datům, je to s 3500 kg paliva a zbraní...OK
k tomu je třeba si uvědomit par věcí, jako váhu zbraní:

AIM-120 - 152kg
AIM-9X - 85,3kg
IRIS-T - 87kg
Asraam - 88kg
Meteor - 185kg
R-77-1 -190kg
R-73 - 105kg
R-27 -235-348kg

Takže pro západní stroje při dvou IR a dvou AIM-120 je náklad 474kg + pilony a další věci.

Pro rusy je to 590kg + přislušenství pokud budou mít R-77-1, doteď je většina jejich stroju odkázana na AA-10 a to už je 716kg u nejlehčí verze.... A to jsou jen čtyři rakety...I s dostatkem R-77-1 budou lítat s mixem těchto raket.

Náklad pro F-15C/F-22 s 6+2 je 912+170=1082kg
Stejný náklad pro SU je 1140+210=1260kg s R-77-1
A 1518-2088+210 s AA-10

Každý stroj a raket má taky jiný odpor, tady mají silnou vyhodu stroje co nesou výzbroj interně a pak EFT, F-15C a podobné stroje.

To hlavně pro lidi, co si myslí, že stíhači ponesou 14-16 raket a budou mít stejné charakteristiky jako lehce naložené stroje....

A tak to taky ovlivní množství paliva

F-16 unese 3200kg paliva. F-15C 6110, Typhoon 5000, Rafale 4700, F-35A 8390, F-15E 9125, F-22 8200, PAK FA 10300, mig29/35 3500/6500, Su 27/35 9400/11500

Takže některé stroje budou nad polovinou, některé skoro na dně... Každý má jinou spotřebu. Není fer porovnavat ani fixní množství paliva, ani %, každá z nich benefituje jinému typu.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 11:14

Shania: Podla mna je moznost, ze by ploche TVC zvysovali tah motora v rozpore s prvym pohybovym zakonom o zotrvacnosti.
Reorganizacia vektorov castic v prude spalin si vyzaduje dodatocnu energiu, resp. cerpa na to energiu castic v prude. Turbina je kruhova, ale tryska plocha a vzdialenost medzi ich profilmi je mala, inak by musela velmi narast dlzka motora. Castice musia zmenit svoje polohy v prude velmi rychlo z priameho vektora na pohyb smerom do bokov, aby prud nadobudol tvar obdlznika. Na to musia spotrebovat energiu, co znamena ubytok tahu 13-17%, v extremnych polohach trysky az do 20%.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 10:49

Samotny vyrobca motora pise, ze 117S sa pouziva na SU-35S, tak asi nie je o com pochybovat.
http://www.npo-saturn.ru/index_old.php?sat=64&slang=1

napr. aj Deagel to tak uvadza
http://www.deagel.com/Fighter-Aircraft-Engines/AL-41F1S_a001454002.aspx

Podla vyjadrenia CEO Suchoj Michaila Pogosjana je hmotnost motora 117 1420 kg, teda o 150 kg menej ako u 117S
http://www.russiandefenseblog.org/russia-cis-defense-policy-blog-pak-fa-is-flying-with-new-engine-already-installed/

Je nejaky relevantnyzdroj, ktory by to tvrdil inak?



Samozrejme je motor Raptora od Pratt&Whittney, GE som zle opisal a chybu dalej zopakoval. Pre debatu to ale bol podruzny detail.

Tu su vysvetlene hlavne 2 dovody preco rusi preferuju kruhove TVC oproti plochym.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=21973

avatar
fenri Datum: 27.01.2017 Čas: 09:28

On je problém nejen ve vzájemném opisování, ale i v tom, že podle internetových zdrojů je bordel ve značení. Jinak je to na AN, jinak na ruských webech, jinak na wiki... Proto mi přijde pochybné rozvádět teorie a tom, který motor je le lepší, protože je o 20dkg lehčí, když je občas "otázné", jak se vlastně ten motor jmenuje. Značení ruských motorů není zrovna oblast, která by oplývala nějakou dechberoucí logikou, konzistentností a spolehlivostí. Alespoň při pohledu zvenku, pokud se tomu člověk nevěnuje extra do hloubky..

arr