Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Letecká technika

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Datum přidání 23.01.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 115 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Na prvním sériovém Tu-160M2 se již pracuje.

Foto: Původní Tupolev Tu-160; větší foto / Dmitry Pichugin; GFDL 1.2

 

V současné době Rusko provozuje 16 bombardérů Tu-160 - z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Otázkou je, kolik Tu-160 je ale skutečně bojově nasaditelných (z důvodu výcviku posádek, předepsané údržby, oprav). Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu.

 

Cela flotila Tu-160 projde postupně modernizací na standard Tu-160M2. Zároveň v roce 2015 ruský prezident Vladimír Putin představil plán na výrobu až 60 nových Tu-160M2.


Nejnovější plány počítají s výrobou 50 bombardérů Tu-160M2. Stejně tak Rusko nevzdává (minimálně mediálně) vývoj nového strategického bombardéru PAK DA.


“Pro tuto chvíli, základní množství (50 ks - pozn. red.) zůstává stejné, ale může být upraveno s tím, jak budeme pokračovat s vývojem pokročilého leteckého komplexu dlouhého dosahu (PAK DA - pozn. red.). Stávající základní počet pro Tu-160M2 je 50 letadel,” uvedl na podzim minulého roku Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany pro vyzbrojováni.  


Ruské letectvo proudové bombardéry Tu-160M2, turbovrtulové Tu-95MS a proudové Tu-22M3 využívá především jako nosiče střel vzduch-země s velmi dlouhým doletem. Úkolem ruských bombardérů je ničit strategická vojenská zařízení nepřítele (vojenská letiště, centra velení, řízení a spojení, velké základny, atd.), strategické prvky civilní infrastruktury (továrny, elektrárny, zásobárny ropy, přehrady) a klíčové dopravní uzly (letiště, železniční stanice, přístavy, atd.).


V případě použití jaderných zbraní jsou cílem i aglomerace s velkou koncentrací obyvatel a průmyslu. Mezi úkoly Tu-22M3 patří také útoky na bitevní svazy amerických lodí, v čele s vedoucí letadlovou lodí.


V současné době v závodě KAPO vzniká první sériový Tu-160M2. Na výrobu prvního nového Tu-160M2 byl použit drak původního Tu-160 z 90. let minulého století. Celkově má KAPO tři draky použitelné pro stavbu Tu-160M2. Ostatní letouny již budou vyrobeny nové a dlužno dodat, že podle ruských médií bez použití zahraničních součástek.

 

Video: Tu-160 nad Sýrii. / YouTube

 

Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2. Co se týče strojního vybavení, výrobní závod KAPO nedávno zprovoznil stroj na opracování a svařování dílů z titanových slitin pro Tu-160M2.

 

Nový stroj byl představen na konci roku ruskému ministru obrany Sergeji Šojguovi. Pode ministra musí vedení závodu neustále obnovovat výrobní zařízení celé továrny i nástroje, aby se továrna vypořádala se zadanými úkoly při výrobě Tu-160M2.

 

První let sériového Tu-160M2 se očekává v roce 2018 a plná sériová výroba začne v roce 2023. Období pěti let bude využito k testování nově vyrobených Tu-160M2 a k modernizaci a rozšíření výrobní linky tak, aby KAPO mohlo vyrábět Tu-160M2 podle cenových a časových představ ruského ministerstva obrany.

 

Musí se také vytvořit nové zázemí pro údržbu a servis letounů, a především nově vyrobených motorů NK-32M od firmy JSC Kuzněcov. Po zahájení sériové výroby bude firma JSC Kuzněcov schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.


Kreml plánuje za prvních 20 nových Tu-160M2 utratit 5 miliard dolarů, tj. 250 milionů dolarů za letadlo. Jak velký důraz klade Kreml na výrobu modernizovaných Tu-160 napovídá tisková zpráva závodu KAPO, podle které musí výrobce posílat každý týden do Kremlu zprávy o postupu vývoje a výroby Tu-160M2.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mastodont Datum: 29.01.2017 Čas: 15:40

Citam citam a stale sa nikdy nic nedocitam... cim to je ? Spytam sa len tak neosobne, je to niekto z vás bývalý alebo terajsí pilot alebo specialista na nejakú techniku ? Či to studujete prevazne len hobby vo volnom case ? ( neberte to ako urazku alebo tak nejak)

avatar
jerry Datum: 28.01.2017 Čas: 21:15

Tu-95MS jednoznačně vyřadit a necha t si tu22 a 160.

avatar
Arianus Datum: 28.01.2017 Čas: 11:13

Olivav> No, pokud to porovnáváš dle filmových scén...
https://youtu.be/JDxlbYa_THM?t=57s :D

Ale Indie to požaduje. Uvidíme kam to dojde, ale aktuálně jsou Indové dost tím projektem nakrlí a bude ještě sranda to sledovat kolik na PAKFu Rusům přisypou (protože to co trápí PAK FA trápí i FGFA - motory a avionika).

avatar
fenri Datum: 27.01.2017 Čas: 20:46

Myslím, že Indové jsou extrémně nespolehliví partneři. Zatím se mi zdá, že jediný větší projekt, kde "neodrbali" partnera je T-90. Jinak od Tatry po Rafale je slušný koktejl podivností.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 19:20

Arianus

ad b, Tomu nemohou věřit snad ani Indové.

To by byl Bollywood. Jinak minimálně AESA radarů mají dávat Rusi zatím okolo cca 50 za rok.

Na okraj ne PAK-FA ale FGFA a na netu je plno keců jak bude FGFA lepší jak PAK FA.

Sorry za Off topic, ale ti Indové to mají asi jako zde https://www.youtube.com/watch?v=i4iDWXstrWY

avatar
Arianus Datum: 27.01.2017 Čas: 19:10

Jen jedna věc ke zdejší diskuzi o T-50 -- nestojí to a nepadá jen na Rusech, naopak, dost v tom utopili i Indové, kteří:
a) chtějí hotovou PAK FA už v roce 2019 a hodlají do toho nasypat hodně peněz
http://economictimes.indiatimes.com/news/defence/india-and-russia-agree-on-details-of-new-joint-production-of-fifth-generation-fighter-aircraft/articleshow/54203573.cms
b) 2020 je pro Indy mezní termín kdy budou všechny objednané kusy létat a bojovat.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 14:15

Cpt. Morgan

Takže jinak jde o motor s jádrem ne přímo AL-31 ale odvozeným z něj využívajícím poznatky z AL-41. Jinými slovy není to ani to ani ono, ale "nový motor" ani 117S, takové klasické z nouze cnost. Máme zkušenosti a máme "starý AL-31", který hluboce modernizujeme. Vznikne něco "nového". Tak bych alespoň já chápal ten text toho článku.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 13:00

117S ma stale jadro AL-31, aj ked ide o modernizovane jadro. AL 41 bola uplne samostatna konstrukcia, ktora dalej nepokracovala. Poznatky samozrejme pouzit mohli, ale kedze ide o projekty s nizkym prienikom dizajnov, bude aj aplikacia iba marginalna. Vyvoj AL-41F zavrhli ako neperspektivny. Moj dojem, je, ze kvoli spolahlivosti.
Znacenie som vysvetlil nizsie, ale skratene ide o to, ze pre novy motor pouzili jadro z AL-31, modernizovali ho a nazvali AL-41F1. Vyjadruje to generacnu prislusnost k motorom odvodenym z Al-31. Motor s oznacenim Al-51 by musel mat uplne ine a kvalitativne vyspelejsie parametre este novsej generacie, na ktore akokolvek moderzizovane jadro so zakladnym dizajnom AL-31 nestaci. Asi si to rezervuju pre motor skutocne 5. generacie, cize to bude najskor oznacenie pre Izdelie 30.

Generacne a logicky to oznacovanie sedi, aj ked historia povodu je komplikovanejsia. Vrcholove stroje 4. generacie maju skratka motor s radovym cislom 4.

avatar
Olivav Datum: 27.01.2017 Čas: 12:37

Cpt. Morgan

Cituji z http://www.leteckemotory.cz/motory/al-41/ : Motor 117S byl vybrán pro pohon nového letounu T-50 (program PAK-FA), vzlet se předpokládá v roce 2009. Jiné zprávy to upřesňují. Nemělo by se jednat přímo o 117S (AL-41F1A) s jádrem z AL-31F, ale o motory AL-41F1 s technologicky novým jádrem a životností 6000 hodin. Motor s novým jádrem uplatní všechny zásadní technologie, které Saturn vyvinul při práci na AL-41F. Vektorovatelná tryska se bude vychylovat vertikálně o +- 15° a horizontálně o +-8° rychlostí 60°/s.

Netvrdím, že to je stejný motor ani zdroj to netvrdí, ale je pravděpodobné, že použili technologické poznatky z AL-41, který je starý jak metuzalém. Tyto poznatky uplatnili na 117S, což je tím pádem spíše motor 5.generace, který bude mít charakterisitky svého předchůdce (alespoň komponenty jádra z toho budou těžit). Není to AL-31 je to prostě něco více. Nelze logicky předpokládat, že by nezužitkovali, co už dávno otestovali. Oni totiž tím jak vše zančí jak se jím to zlíbí dělají takový trochu chaos. Pak se v tom dá těžko vyznat.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 11:54

Olivav:

AL-41F vznikol v roku 1982 ako motor pre projekt MiG 1.44 MFI. Mal novu konstrukciu nenadvazujucu na motory rady AL-31. Tah motora bol 176 kN.
Vyrobilo sa 28 kusov. Vyvoj bol zruseny aj s celym projektom MFI.

Oznacenie AL-41 potom prevzal projekt novej generacie motora vychadzajucej z AL-31F. Motor dostal oznacenie AL-41F1 a pouzival hloko modernizovane jadro z AL-31F. Oznacenie prevzali zo zruseneho projektu, aby generacne zodpovedalo
konstrukcii. Ak by tomu dali oznacenie AL-51, malo by sa jednat o motor este novsej generacie, co ale nebolo tak. Preto je lahke sa zmylit. Projekty ako vyvoj motorov sa v casoch dvoch statnych bankrotov kratko po sebe rozvijali zjavne tazko. Cina to nedokaze ani v casoch rastu a USA tiez pouzivaju vsade iba niekolko malo jadier na rozne aplikacie. Vyvoj motora je absolutne najnarocnejsia technologia.

avatar
Shania Datum: 27.01.2017 Čas: 11:24

Cpt. Morgan: dokud nenajdu ten zdroj, tak ta moje informace nemá žádnou váhu...

avatar
Shania Datum: 27.01.2017 Čas: 11:21

K těm T/W datům, je to s 3500 kg paliva a zbraní...OK
k tomu je třeba si uvědomit par věcí, jako váhu zbraní:

AIM-120 - 152kg
AIM-9X - 85,3kg
IRIS-T - 87kg
Asraam - 88kg
Meteor - 185kg
R-77-1 -190kg
R-73 - 105kg
R-27 -235-348kg

Takže pro západní stroje při dvou IR a dvou AIM-120 je náklad 474kg + pilony a další věci.

Pro rusy je to 590kg + přislušenství pokud budou mít R-77-1, doteď je většina jejich stroju odkázana na AA-10 a to už je 716kg u nejlehčí verze.... A to jsou jen čtyři rakety...I s dostatkem R-77-1 budou lítat s mixem těchto raket.

Náklad pro F-15C/F-22 s 6+2 je 912+170=1082kg
Stejný náklad pro SU je 1140+210=1260kg s R-77-1
A 1518-2088+210 s AA-10

Každý stroj a raket má taky jiný odpor, tady mají silnou vyhodu stroje co nesou výzbroj interně a pak EFT, F-15C a podobné stroje.

To hlavně pro lidi, co si myslí, že stíhači ponesou 14-16 raket a budou mít stejné charakteristiky jako lehce naložené stroje....

A tak to taky ovlivní množství paliva

F-16 unese 3200kg paliva. F-15C 6110, Typhoon 5000, Rafale 4700, F-35A 8390, F-15E 9125, F-22 8200, PAK FA 10300, mig29/35 3500/6500, Su 27/35 9400/11500

Takže některé stroje budou nad polovinou, některé skoro na dně... Každý má jinou spotřebu. Není fer porovnavat ani fixní množství paliva, ani %, každá z nich benefituje jinému typu.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 11:14

Shania: Podla mna je moznost, ze by ploche TVC zvysovali tah motora v rozpore s prvym pohybovym zakonom o zotrvacnosti.
Reorganizacia vektorov castic v prude spalin si vyzaduje dodatocnu energiu, resp. cerpa na to energiu castic v prude. Turbina je kruhova, ale tryska plocha a vzdialenost medzi ich profilmi je mala, inak by musela velmi narast dlzka motora. Castice musia zmenit svoje polohy v prude velmi rychlo z priameho vektora na pohyb smerom do bokov, aby prud nadobudol tvar obdlznika. Na to musia spotrebovat energiu, co znamena ubytok tahu 13-17%, v extremnych polohach trysky az do 20%.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 27.01.2017 Čas: 10:49

Samotny vyrobca motora pise, ze 117S sa pouziva na SU-35S, tak asi nie je o com pochybovat.
http://www.npo-saturn.ru/index_old.php?sat=64&slang=1

napr. aj Deagel to tak uvadza
http://www.deagel.com/Fighter-Aircraft-Engines/AL-41F1S_a001454002.aspx

Podla vyjadrenia CEO Suchoj Michaila Pogosjana je hmotnost motora 117 1420 kg, teda o 150 kg menej ako u 117S
http://www.russiandefenseblog.org/russia-cis-defense-policy-blog-pak-fa-is-flying-with-new-engine-already-installed/

Je nejaky relevantnyzdroj, ktory by to tvrdil inak?



Samozrejme je motor Raptora od Pratt&Whittney, GE som zle opisal a chybu dalej zopakoval. Pre debatu to ale bol podruzny detail.

Tu su vysvetlene hlavne 2 dovody preco rusi preferuju kruhove TVC oproti plochym.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=21973

avatar
fenri Datum: 27.01.2017 Čas: 09:28

On je problém nejen ve vzájemném opisování, ale i v tom, že podle internetových zdrojů je bordel ve značení. Jinak je to na AN, jinak na ruských webech, jinak na wiki... Proto mi přijde pochybné rozvádět teorie a tom, který motor je le lepší, protože je o 20dkg lehčí, když je občas "otázné", jak se vlastně ten motor jmenuje. Značení ruských motorů není zrovna oblast, která by oplývala nějakou dechberoucí logikou, konzistentností a spolehlivostí. Alespoň při pohledu zvenku, pokud se tomu člověk nevěnuje extra do hloubky..

arr