TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Datum přidání 24.11.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 67 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších trendech a technologiích v oblastí strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Land), chceme-li vrtulníků. Armádní noviny konferenci využily k položení otázek Keithu Flailovi, viceprezidentovi pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

Combat Helicopters

Foto: Prezentace Bell Helicopter na Combat Helicopter v Praze. / BEST Communications

 

AN: Dobrý den Vážený pane Flaile. Na začátek položím obligátní otázku. Z technického hlediska, proč je víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom podle Vás nejlepší volbou pro Armádu České republiky?

KF: Tento vrtulník se osvědčil na bitevním poli a je to nejnovější multifunkční stroj ve výbavě Spojených států. UH-1Y je určen pro globální bojové operace s důrazem na nízkou zátěž pilota, dostupnost a možnost využití v nejrůznějších misích. Jestliže Armáda ČR hledá rychlé a všestranné stroje, model UH-1Y je připraven být nápomocný od prvního dne. Spolupráce vlády Spojených států a Bell Helicopter v České republice posílí průmysl i bezpečnost ve střední Evropě. Velká shodnost UH-1Y s modelem AH-1Z navíc znamená totožný výcvik a jedinečnou interoperabilitu s útočným vrtulníkem.

 

AN: Technické parametry při tak strategické zakázce hrají důležitou, ale ne jedinou roli. Klíčové jsou ekonomické a politické otázky. Z ekonomického, případně politického hlediska, jakou výhodu nákup vrtulníků UH-1Y přinese České republice?

KF: Bell Helicopter plánuje rozšířit své investice v České republice. Nákup UH-1Y dá vzniknout a rozvinout průmyslovému partnerství mezi společností Bell Helicopter (hodnocené zákazníky jako nejlepší již jednadvacet let po sobě) a LOM Praha s více než 100letou zkušeností v letectví. Jako země provozující nejnovější multifunkční stroje bude Česká republika vedoucí zemí pro další mezinárodní zákazníky vrtulníku H-1.

 

AN: Jednou otázkou je nákup vrtulníků, druhou otázkou je jejich provoz. Jsme svědky nejen v ČR ale i ve světě, že některé státy jen s velkými obtížemi, ať už personálními, technickými, organizačními nebo finančními, udržují v provozu moderní vojenskou techniku. Dokážete odhadnout či porovnat roční finanční náklady provozu vrtulníku UH-1Y Venom?

KF: Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů. V horizontu více než deseti let budou náklady na kompletní provoz UH-1Y o 30 % nižší než na provoz jiných bitevních strojů.

 

AN: Pro nakupující zemi je klíčové, aby si co největší díl servisu a oprav zajistil vlastními silami na svém území. Jde například o údržbu motoru, elektroniky případně zbraní. Co v tomto směru Bell Helicopter České republice nabízí?

KF: Bell se zavázal ke spolupráci s LOM Praha na dlouhodobé technické podpoře a výcviku pro vrtulníky H-1. Námořní pěchota Spojených států amerických bude spolupracovat na mezivládní úrovni tak, aby vrtulníkům zajistila podporu od české armády a LOM Praha dle vysokých standardů. Bell Helicopter má rozsáhlé znalosti i zkušenosti se zákaznickou podporou. Na podrobnostech konkrétních potřeb se stále ještě pracuje, nicméně jakmile dojde k uzavření dohody mezi Spojenými státy a Českou republikou, spolupráci budou koordinovat primárně LOM a Bell.

 

AN: Pro nakupující zemi je rovněž přínosné, pokud se do projektu v maximální míře zapojí i domácí průmysl. Máte již vyhlédnuté partnery z řad českého průmyslu, kteří se na projektu pořízení nových vrtulníků pro Armádu ČR mohou podílet?

KF: Jak již bylo řečeno, naším partnerem pro servis a výcvik v České republice a potenciálně v celém regionu je LOM Praha.

 

AN: Klíčovou oblastí je výcvik posádek vrtulníků a technického personálu. Vrtulníky UH-1Y Venom provozuje ve Spojených státech námořní pěchota. Lze očekávat sdílení zkušeností námořní pěchoty s provozem vrtulníků, případně společný výcvik?

KF: Ano, Námořní pěchota Spojených států amerických je klíčová pro spolupráci a výcvikové programy FMS. Zatímco týmy pro zadávání veřejných zakázek pracují na tréninkových plánech, vláda Spojených států poskytuje výcvik přes program FMS. Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku.

Výcvik poskytnutý Námořní pěchotou Spojených států americký se řídí přístupem „vyškolit školitele". Piloti, kteří absolvují vstupní trénink, se stanou instruktory dalších pilotů v zemi. Vyškolená letka získá všechny znalosti potřebné pro piloty, techniky poskytující servis i velitele posádky.

 

AN: V delším časovém harmonogramu zůstává ve hře i nákup bitevních vrtulníků. Bell Helicopter nabízí bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Pořízení bitevních vrtulníků je zatím předmětem diskuzí. Zeptám se však opět obligátně, jaké výhody - vojenské, technické, politické, ekonomické, bitevní AH-1Z Viper přinese České republice?

KF: Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná. Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 30.11.2015 Čas: 14:34

KAZD

tak já jen doufám, že myšlenku, že výběr stroje ovlivňuje provozování jednoho jediného stanoviště letecké záchranky ze strany AČR nikdo neuchopí a zůstane ležet.
Proto dlouhodobě trvdím, že záchranku armáda nemá co provozovat, protože to pouze vytváří chaos a prostor pro zdůvodňování nákupu čehokoli ve smyslu "ono to sice neumí tohle a tohle v boji, ale vlezou se tam dvoje nosítka" nebo naopak "sice pod tím praskají heliporty v nemocnicích protože neunesou 7 tun ale je to vojenský vrtulník"

Ano, protože se jedná...jednalo...o nákup 12 ks pro vrtulníkové letectvo, primárně se neřešilo a neřeší schopnost MEDEVAC, tedy zdravotnická zástavba. Tedy pokud se rozhodlo o prodloužení čehokoli u W3A padá tato potřeba a nákup již asio nebude 12+6, ale jen 12 (nebo ve snu 18) strojů.

Jen bych dodal, že stejně pokud nebude armáda dělat LZS, neznamená to, že nebude a nemůže vlastnit a provozovat vojenskou leteckou sanitku...tedy MEDEVAC...tohle je normální schopnost zdravotnické služby...máme i pozemní vojenské sanitky a taky to nejsou VW, Ford Transit...ale na podvozku OT a podobně. Takže, vojenský zdravotní vrtulník bude vždy trochu těžší...

avatar
D.i.p Datum: 30.11.2015 Čas: 12:37

Podle mého to není špatná volba. Dává to naději a možnost pořídit v budoucnu třeba i jen několik málo bitevních vrtulníků.

avatar
KOLT Datum: 28.11.2015 Čas: 10:20

pro RiMr71: Tuším tu onehdá TF_HU tvrdil, že koncepce existuje a interně (VS AČR) je diskuse vedená na dobré úrovni. Já mám spíš nepříjemný dojem z těch personálních rošád na MO. Zrovna nedavno odešel člověk, který měl tenhle výběr na starosti...

avatar
RiMr71 Datum: 28.11.2015 Čas: 09:25

...ale ne, docela to sedlo, ty bláboly byly skutečně neskutečné... Obvzláště ten s koupením licence a zadáním výroby do Ameriky.. neskutečné,,

Zajímalo by mne, jestli se na zodpovědným místech a strukturách vede nějaká systematická kvalifikovaná diskuze postupně vedoucí k závěru, zadání a cíli, at už je jakýkoliv a jen do toho není vidět, nebo jestli i pod pokličkou je takový chaos, nekoncepčnost a diletantství, jako zhusta na těchto diskuzích,,,

avatar
KOLT Datum: 27.11.2015 Čas: 23:58

Omlouvám se, mělo tam pochopitelně být "pro Pavka".

avatar
KOLT Datum: 27.11.2015 Čas: 22:48

pro Paka: Sice nejsem v problematice ani zdaleka tak zběhlý a vzdělaný jako kazd, nicméně vaše názory mi připadají tak naivní, že s nimi snad ani nemá smysl polemizovat. Jestli si vážně myslíte, že se dá nakupovat "na sklad", problém jsou jen úředníci a papírování. Nebo že si můžeme koupit licenci na celý vrtulník. A dokonce si ho nechat vyrábět levněji (sic!) v Americe... hele to fakt ne, takhle jednoduchý to není. :-) Každopádně já jsem tu nehoroval za žádný typ, dokonce ani za vyřazení žádného.

avatar
kazd Datum: 27.11.2015 Čas: 21:35

"To je ostatně i ten problém s nákupem "na sklad", v tom samozřejmě vůbec žádný technický ani finanční problém není. "

to je velmi originální ovšem zcela mylný názor. Vysvětlí vám to každý, kdo se pohybuje v letecké branži. Já na téhle úrovni odbornosti diskuzi nepovedu, takže to vysvětlovat nebudu.

avatar
Pavka Datum: 27.11.2015 Čas: 18:46

KOLT: ano Rusko je specifický dodavatel, ale zase všichni to vědí a vhodným opatřením se lecčemu dá předejít. Ovšem na to by muselo MO vyvinout nějakou aktivitu a to se jim dnes prostě nechce, když se přeci dá vše koupit za peníze.

To je ostatně i ten problém s nákupem "na sklad", v tom samozřejmě vůbec žádný technický ani finanční problém není. Ten jediný problém tkví v tom, že nějaká bába by k tomu musela vést účetní dokumentaci, tedy obrazně řečeno je s tím pouze více papírování. Na jednu stranu to chápu, protože to papírování je fakt otravná činnost, často i "neřešitelná" a věřím že úředníci radši vyhodí těch několik miliard Kč, jen aby to nemuseli dělat. No ostatně proč ne, když to někdo zaplatí....

Jinak zpět k politice o Mi171 a Rusku, vždyť tady ale není problém koupit licenci na celý vrtulník i s motory a pak si ho můžeme nechat vyrábět třeba i v té Americe a pořád to vyjde mnohem levněji než koupit a hlavně provozovat západní stroj této kategorie.

Né, že bych se nějak pral za Ruskou techniku, ale konkrétně ta Mi-171 je v podstatě jediný stroj, který nám zbyl po bývalém spojenectví se sovětským svazem, který ve své kategorii není zcela na odpis. Teď k tomu přičtěte, že tento typ je v AČR pevně zakořeněn, piloti ho znají dokonale, pozemní personál také. Máme tu LOM Praha. Prostě jaký smysl má tohle opouštět ve prospěch třeba NH90 (který rozhodně není až takový zázrak) jiný než politika? A to ještě v kontextu, že ta hromada šrotu, jakou dnes už disponuje třeba naše PVO, se nahrazovat bude bůhví kdy, pokud se nebude rušit úplně.

avatar
KOLT Datum: 27.11.2015 Čas: 09:34

pro Luky: Přesto byly, alespoň co jsem slyšel, problémy s včasnými dodávkami některých dílů právě pro Mily, přičemž chyba prý nebyla na naší straně. Navíc je velký problém některé díly kupovat "na sklad", čili si nemůžeme udělat v případě potřeby zásobu :-(

avatar
Luky Datum: 27.11.2015 Čas: 08:30

Jo a ještě taková divoká myšlenka - myslím, že Rusové teď mají Kunovice a budou vyrábět Turbolety v Rusku.
U nás šla většina produkce z Velké Bíteše právě do Ruska a myslím, že dost z toho byly startovací jednotky do vrtulníků. Umějí i parádní proudové motorky světové úrovně (tah/váha)...určitě by zvládli i licenci na mototy Mi171, kdyby jsme to fakt chtěli dotáhnout k dokonalosti - jakože si myslím, že to není třeba.

Jinak Kolte, oni Rusové v minuých letech opravdu upřednostňovali vývoz oproti vlastní armádě. Samozřejmě že u států, se kterými nebyli ve válce.

avatar
KOLT Datum: 27.11.2015 Čas: 00:27

Ohledně té diversifikace souhlas. Ačkoliv osobně bych Mily ve střednědobém horizontu také vyřadil, kupříkladu pro to, že dodavatel náhradních dílů není údajně zrovna spolehlivý a rychlý (řeči o tom, jak dodávky pro AČR budou mít přednost před dodávkami pro ruské OS snad ani nikdo nemůže myslet vážně... ani v nadsázce!).

Moc nechápu, proč apriori vyřazovat zámořské stroje. USA obecně nemají s dodávkami techniky problém. Jasně, můžeme se jim znelíbit. Ale mám podezření, že je to skoro menší šance, než že se znelíbíme třeba Němcům :-( Aneb nedodáme vám náhradní díly na NH-90 (ano, je to vlhký sen), když nebudete v Europarlamentu hlasovat pro přerozdělovací kvóty. Ještě nedavno bych se takovým obavám vysmál, ale po zkušenostech z posledního roku, už si nejsem tak jistý... A v případě válečného konfliktu stejně budou mít prioritu domácí OS. Přičemž je pravděpodobnější, že dojde k poškození výrobních kapacit v Německu než v USA, odkud je pochopitelně zase složitější cokoliv dovést, takže je to víceméně fifty-fifty.

Hlavně si to chce rozmyslet tu koncepci skutečně minimálně se střednědobým výhledem, nejlépe vzít v potaz případnou budoucí náhradu všech typů provozovaných strojů. Na různé nové koncepce typu konvertoplánů bych zatím moc nebral zřetel, neb než se to pořádně vyvine, dostane do produkce, nakoupí to ti bohatší, kteří to zpravidla i vyvinuli, sníží se cena na pro nás reálnou úroveň... budeme tak zhruba v době, kdy budeme nahrazovat ty nyní plánované víceúčelové stroje.

avatar
Luky Datum: 26.11.2015 Čas: 23:53

Lze v pohodě vymyslet komplikace i k dalším dodavatelským státům...Francie do dvou let zčerná, v USA vypukne občanská válka a ve Švédsku ovládnou stát muslimští gayové...a co naděláte.
Dobré je to trochu diverzifikovat. Něco ze Švédska, něco z Francie atd....a tohle třeba z Ruska a UA. Samozřejmě by armáda měla počítat i s alternativním krizovým plánem pro případ problémů. Těch vrtulníků je po světě hrozně moc a každý má rád kšeft. V Číně se dnes dělá všechno a taky by to rádi dodali. V Amerických aerolinkách měli velké problémy, že se vše bralo z Číny (hlavně vnitrostátně) a říkali, že je to značkové.

Na MiLech je nejsvětobornější to, že je tu už máme. Kromě kapacity, nosnosti a dalších věcí.
Jinak já se moc těším na ten nový, lehčí stroj.

avatar
kazd Datum: 26.11.2015 Čas: 22:52

plyn na zimu máme v zásobníku. Přes léto jsme ho schopni naplnit i odjinud, akorát to bude dražší.
V Mi jsme 100 % závislý na Rusku, Čínu nepočítám.
Pokud rusko odepíše LOM máme problém my. Pokud rusko přestane dodávat plyn do Německa, problém má Rusko.

avatar
kazd Datum: 26.11.2015 Čas: 22:44

jakkoli pochroumany 171 bez ruska neopravíme
171 nemá nic tak světoborného abychom na tom stavěli následujících 20 let
ta modernizace je udělána jen a díky USA jinak by nebylo nic

avatar
Pavka Datum: 26.11.2015 Čas: 22:15

Přitom je na tom nejvtipnější že ten skutečný problém našeho vrtulníkového letectva je a od začátku byl jen W3A-Sokol. Je to velká těžká kráva, která toho moc neunese, k tomu je to drahé na provoz a údržbu.

Jeho okamžité vyřazení a nahrazení téměř čímkoliv jiným (nedejbože pak třeba H145M) by bylo obrovské pozitivum pro AČR. Jenže tady se hraje další politikum v tom směru, že by to jen potvrdilo, že konkrétně tento vrtulník pro nás byl od začátku chyba a někdo by za to mohl být popotahován. Takže se tomu bude uměle prodlužovat životnost za těžké peníze ze všech ostatních důvodů jen né kvůli tomu že to je dobrý vrtulník a že ho tak nutně AČR potřebuje.

arr