TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Rumunsko kupuje stíhačky F-16

Datum přidání 30.09.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 29 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejen Armáda ČR řeší nákup nových stíhacích letadel pro své letectvo. Zatímco my přešlapujeme nad tím, zda prodloužit nebo neprodloužit pronájem stíhaček JAS-39 Gripen, Rumuni mají už jasno. Nejvyšší rada obrany Rumunska (CSAT), které předsedá prezident, rozhodla o nákupu 12 použitých stíhaček F-16 z Portugalska.

Portugalská F-16

Foto: Portugalská stíhačka F-16B / Wikipedia

 

Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

 

S největší pravděpodobností se rumunské ministerstvo obrany rozhodlo pro původní typ F-16A/B Block 15. Tyto stroje mají v portugalské armádě nalétáno 3 500 hodin. Životnost draku stíhaček F-16 je vypočítaná na 8 000 letových hodin, což umožňuje stroje provozovat ještě dalších 20 let.

 

Rumunsko zaplatí za 12 letounů celkem 600 miliónů dolarů (12 mld. Kč), s tím, že splátky jsou rozloženy na 5 let. První stíhačky F-16 dostanou rumunští piloti až v roce 2016, první splátku 70 miliónů dolarů však zaplatí již příští rok.

 

Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již před několika lety projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila. Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.

 

MiG-21 Lancer

Foto: MiG-21 Lancer rumunského letectva / Romanian Air Force

 

Připomeňme, že v současné době rumunští piloti létají na modernizovaných strojích MiG-21 Lancer. Jde o původní jednosedadlové rumunské stíhačky MiG-21M/MF a dvousedadlové MiG-21UM. Modernizace vznikla v 90. letech minulého století ve spolupráci rumunské společnosti Aerostar a izraelských IAI a Elbit.

 

Celkově prošlo modernizací 110 stíhaček MiG-21. Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 strojů na verzi Lancer A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací útoky pak 26 strojů označených jako Lancer C (s izraelským radarem EL/M-2032M). Posledních 14 strojů pak představovala přestavba dvoumístných letounů MiG-UM na verzi Lancer C.

Zdroj: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Peter Datum: 11.11.2012 Čas: 18:47

Najrozumnejšie riešenie je pritlačiť Švédov. Ak nepovolia sa dohodnúť zo Slovenskom, ktoré môže ochraňovať letecký priestor oboch štátov vo svojej réžii, alebo dokonca vymeniť časť odstavených lietadiel MIG 29A s Čs armádou za niečo z jej skladov npr. L159. T.j. všetky tromfy má Česká republika v rukách, nesmie ich neuvážene zahodiť za úplatky !

avatar
CerVus Datum: 16.10.2012 Čas: 21:29

Ještě by stály za zvážení Mirage 2000C nebo poslední generace 5F. Sice už je linka odstavená a kvůli pár kusům ji prý nechtějí spouštět, ale Francie jich má ve výzbroji přes 300 a postupně je nahrazují Dassault Rafale.
I cena nových byla slušná 23mil usd, to je polovina ceny F-16. Stále je to velice kvalitní stíhač na světové úrovni.

avatar
cejkis Datum: 07.10.2012 Čas: 23:02

Nizozemí bude snožovat počet strojů F16 z 87 na 68. ČR by se měla ozvat s žádostí o informace a prezentovat svůj záměr.

Ostatní státy EU při snižování počtů F16 již své kupce našly. Portugalsko - Rumunsko, Belgie - Jordánsko.

avatar
Kuba Datum: 01.10.2012 Čas: 06:30

Omlouvám se za ty chyby v předchozím příspěvku.

avatar
Dip Datum: 01.10.2012 Čas: 06:29

Dip: Za to já jse, přesvěečenej, že jsi ztracenej případ. Pokud by sis tu zprávu přečetl celou, tak víš, že výroba byla oficiálně ukončena. Není žádná další objednávka od USAF a to letadlo oprvadu není na vývoz. Tvoje teorie jsou zcela liché.

avatar
Left Datum: 01.10.2012 Čas: 00:30

Přesně tak. Počet 14 Gripenů byl koncipován jen a pouze na Air policing vzdušného prostoru ČR. Už i Air policing v Pobaltí převyšuje plánované shopnosti nadzvukového letectva AČR.

avatar
cejkis Datum: 30.09.2012 Čas: 23:46

4 DIP

Letectvo ČR nic jiného než Airpolicing nezvládne a kvůli něčemu jinému se 14 ks Gripenů nepronajímlo.

avatar
cejkis Datum: 30.09.2012 Čas: 23:44

V každém případě je zarážející, že takovýto kontrakt je řešen pár měsíců před vypršením smlouvy.

Vzhledem k časové tísni se vždy budeme bavit o starších strojích neb nové nikdo nestihne vyrobit ikdybychom na ně měli.

1) prodloužení Gripenu

2) F16 verze, které budou k dispozici, za MLU bychom byli rádi. Starší verze 15,20 neumí AMRAAM a tak bychom jej nemohli používat, což se stejně neděje neboť pro Air policing je to nepoužitelné a tak těch 24 střel leží ve skladu. Myslím, že už jsme stejně minuli mezník pro zahájení přeškolovacího tréniku a tak vláda nemá v podstatě žádný manévrovací prostor. Takže budeme mít Gripen za původní cenu nebo nebudeme mít nic.

Tuto zemi řídí amatéři a tak to podle toho vypadá.

avatar
Dip Datum: 30.09.2012 Čas: 23:41

Kuba: Právě že pochybuju o tom, že 13.12. 2011 bude poslední vyrobený Raptor, toho se teprve dočkáme.

Co se týká F16, tak je fakt ten, že většina států ji plánuje nahradit. Poláci si ji pořídili bez tak jen kvůli její pořizovací ceně, protože chtějí mít velký počet strojů. Nevím ale jestli se tahle strategie hodí pro nás. A pro boha, úkolem letectva není jen air policing, ale je to součást obrany státu.

avatar
Argonaut Datum: 30.09.2012 Čas: 22:50

to CerVus:
Osobně bych Gripen tolik neodsuzoval. Jsme zcela přesvědčený, že švédská vojensko-průmyslová základna dokáže vyprodukovat kvalitní letoun. Navíc NG vypadá velice slibně. Pro F-16 mluví jen právě jeho rozšířenost a levné náhradní díly. Pro Gripen pak levnější letová hodina. Většina současných provozovatelů plánuje v nejbližších letech obměnu F-16 za jiné stroje nebo jejich nutnou modernizaci. Pořízením v ČR by se rozhodně nejednalo o konečnou, co se týče nákladů (mimoto, že by bylo nutné znovu přizpůsobit logistiku).

Jas-39 neprovozují jen 3 státy, ale: Švédsko, JAR, Maďarsko, ČR, Thajsko a v budoucnu Švýcarsko. Bojové nasazení v roce 2011 na Libyí.

K F-22 a F-35 - "starší" letadla převyšují tyto (f-22) jen co se týče levnějšího provozu (vím, že výsledky z nejrůznějších cvičení mohou zkreslovat, ale doporučuji se podívat, alespoň na některé, kde figuroval F-22, např. Northern Edge 2006). Rozhodně si nemyslím, že se jedná o zbytečné projekty (nebavím se o nákladnosti). Zatímco USA provozuje takřka 200 Raptorů, tak ostatní (Rusko/Indie, Čína) si o tom mohou jen nechat zdát (každý, kdo ví něco o cestě vývoje bojových letounů od prototypu k provozuschopnému produktu určitě potvrdí). Už samotný vývoj takového projektu dává značný technologický náskok, který může být uplatněn i v jiných projektech. Zřejmě největším plusem je stealth technologie, která opravdu není potřebná pro ekonomicky optimální air-policing, proto mi přijde naprosto zbytečné o nich jakkoliv uvažovat.

Česká republika v současné době potřebuje ekonomicky efektivní řešení zajištění ochrany vzdušného prostoru, které by dokázalo případně nahradit ostatní prvky protivzdušné obrany. Proto se jeví pokračování v Gripenech jako optimální. Samozřejmě záleží na ceně pronájmu/odkupu. Důležité je také to, že v rámci pronájmu jsou letouny průběžně modernizovány (nepočítaje offsety, které jsou mnohdy opomíjeny).

avatar
Kuba Datum: 30.09.2012 Čas: 22:04

Dip: Chyba lávky. Poslední Raptor byl vyroben k 13. prosinci minulého roku. Viz zde: http://www.militarytimes.com/news/2011/12/defense-air-force-f-22-raptor-last-rolls-off-line-121311w/
Víc snad netřeba dodat.

Co se týče Gripenů. Tak pořizovací cena je údajně v rozmezí 40-60 milionů dolarů za kus. Záleží podle verze a podle toho, co si do něja všechno necháš nainstalovat. Takže jednoduchými počty, vezmu-li v úvahu tu nejdražší verzi, tak mě jedno letadlo vyjde na 1,17 miliardy korun. Za 19 miliard které vláda zaplatila za pronájem, bych mohl koupit 16 nových Gripenů. Současně jich naše armáda používá 17. Jinak tím chci naznačit, že v oučasné době už ty letadla mohly být naše a dál by jsme si hradili "jen" jejich provoz a údržbu.

Nicméně musím uznat, že pokud by mělo dojít k nákupu letadel, byla by ta F-16 zřejmě nejvýhodnější a osobně si myslím, že by se nemusely ani kupovat starší letadla. Prodejní cena bude srovnatelná, ne-li menší než u Gripenu. A jak už zde bylo zmíněno, používá ji hromada států, je na to kupa technologií nejen od američanů a tak dále a tak dále. Obávám se ale, že to zas naši vládci vyřeší nějak šalamounsky a všichni nakonec budeme kroutit hlavou.

avatar
Jirka Datum: 30.09.2012 Čas: 21:59

pro Jakub Mareš: máte na mysli, že by jako naše L 159 používali jako cvičné cíle na místo jejich vlastních UAV? :-D možná by se asi divili co v té mašině máme - italskou kopii izraelského radaru, kterou mají rumunské Lancery. Být ALCA k něčemu tak se zákazníci pohrnou sami, tomu vypovídá i Rusko- Italský projekt JAK 130/ M346 o němž tu před nedávnem taky vyšel článek.
Rumunsko zvolilo cestu nejmenšího odporu, Lancery mají svůj resurs odlétán, a určitě jsou tam lidé co si dokážou spočítat všechna pro i proti tohoto řešení, pokud se zde zmíní možnosti JAS 39 tak mezi jeho velkou přednost platí mnohem nižší provozní náklady a časová náročnost na údržbu než u F 16.

pro pana Lacinu: Slovensko mělo na dnech NATO v Ostravě tři kusy MIG 29, tak lze předpokládat, že další minimálně dva doma držely hotovost, media to berou asi s nadsázkou, mají něco okolo 20 kusů Migů a z toho 10 kusů modernizovaných na verzi MIG 29 AS, další kusy to potká také, pokud budou mít finance, modernizace zahrnuje výbavu na standardy NATO.

avatar
CerVus Datum: 30.09.2012 Čas: 20:40

přileju troch oleje do ohně svým zhodnocením zmiňovaných letadel:
L-159 - cvičné letadlo nehodící se k téměř jakékoli bojové činnosti. Malý dolet, nízká rychlost, malá nosnost, křehký drak. Na air police se nehodí jelikož dosahuje téměř stejné max rychlosti jako dopravní letouny (Boeing 737 je dokonce papírově rychlejší)
Gripen - u nás sice prověřené letadlo, ale zmiňovat jako velké plus stáří konstrukce a možné budoucí modernizace je chyba. Používají ho pouze tři státy, létá jich malý počet, nebyl nikdy nikde nasazen v přímém boji a ani se to u současných provozovatelů nepředpokládá.
F-16 - starší konstrukce která je ale na druhou stranu neustále na základě vývoje a skutečného bojového nasazení neustále modernizována. Bylo vyrobeno přes 4 tisíce letounů. Jeho hlavní provozovatelé stále nakupují nové stroje, takže má rozhodně ještě 2 desetiletí jisté.
F22, 35 - drahé hračky které nijak extrémně nepřevyšují stroje které měli nahradit. I USA jejich počty seškrtala a nahradí je etablovanými levnějšími stíhači. ČR nikdy nebude mít dostatečný rozpočet na létající Ferrari.
Moderní turbovrtulová bitevní letadla - pořizovaná pro podporu jednotek v gerilové válce. Nízké provozní náklady, robustní konstrukce,možnost operování ze zatravněných letišť.

avatar
Jakub Mareš Datum: 30.09.2012 Čas: 20:28

Jestli F-16 nebo Jas-39 je těžké říc. Gripen je dobrý stroj, ale ta cena pronájmu je vysoká, hlavně když sem četl za kolik je pronajmuli Švýcarum než jim vyroběj jejich vlastní, i když vím že tam je to o něčem jinym když už od nich pak nakoupěj vlastní stroje. Každopádně pokud Jas-39, tak na rozumnou dobu a pak pouvažovat po verzi E/F (Demo) která snad bude do pár let hotová a nebo teda F-16, ale zmodernizovat je s Izraelcema. Jinak jak se zde lidi bavili o L-159, vzpoměl jsem si jak teďkom Izraelci kupujou ty italský stroje, bylo by docela zajímaví než tu smlouvu podepsaly, jestli by byli ochotní se dohodnou s náma na výměně, L-159 za jejich UAV.

avatar
Dip Datum: 30.09.2012 Čas: 19:39

Přesně tak, Gripen je podle mého nejlepší volba. A je to letadlo s nějakou budoucností.
F16 je prostě starej stroj a nepůjde ho modernizovat do nekonečna, kdyby ano, neměli by Izraelci důvod kupovat F35. Na Gripeny už máme zázemí a švédové jsou i velmi vstřícný ohledně servisu, školení apod. Taky je úplná hloupost tvrdit, že za ten pronájem by jsme si je mohli koupit, protože v tom pronájmu je i údržba, která není levná. Krom toho švedové nemůžou za to, že si letadla raději pronajímáme a nechceme si je koupit.

Co se týká F22 tak si myslím, že nebude trvat dlouho a nějaká ořezaná verze bude nabídnuta důvěryhodným spojenců, např. těm co už nyní používají F15 (Jižní Korea, Japonsko, Sudská Arábie). Přeci jen jsou v tom prachy a sami američnani budou chtít v budoucnu nahradit F15. Myslím, že poslední Raptor vyrobenej rozhodně nebyl.

arr