Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Námořní technika

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Datum přidání 27.10.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 273 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm doprovodných plavidel. Jedná se o vůbec první bojové nasazení ruské letadlové lodě po třiceti letech. Podle ruských médií se letadlová loď zapojí do akcí proti Islámskému státu v Sýrii. Naopak západní média tvrdí, že jde jen o další kolo propagandistického boje se Západem.

Foto: Admirál Kuzněcov pluje kolem norských břehů směrem k Sýrii; větší foto / Norské ozbrojené síly

 

Těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov

Ještě před příchodem letadlové lodě Admirál Kuzněcov (1991) vzdušné krytí ruských lodí zajišťovaly letadla z námořních základen. Podle ruského vojenského analytika Konstanina Sivkova ale ruské stíhačky mohly zajistit ochranu lodí jen do vzdálenosti 350 km od ruského pobřeží.

 

Na konci 60. let si tak ruské námořnictvo uvědomilo, že bez leteckého krytí z letadlových lodí nedokáže účinně čelit americkému námořnictvu na otevřeném moři. Sovětský svaz proto rozhodl o stavbě "protiletadlové" letadlové lodě třídy Admirál Kuzněcov.


Letadlová loď třídy Admirál Kuzněcov, resp. podle ruské klasifikace těžký letadlový křižník, byla na vodu poprvé spuštěná v roce 1985. K Severní mořské flotile se loď připojila v roce 1991. Počítalo se také s výrobou dalších letadlových lodí, ale s postupným ekonomickým a politickým rozpadem Sovětského svazu v 80. letech, se na dokončení dalších plavidel nenašly peníze.


Od té doby jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov podnikla pouze čtyři operační nasazení (podle Davida Axe z War Is Boring) v délce několika měsíců. Typická americká letadlová loď je přitom nasazená každé dva roky po dobu šesti měsíců. Například letadlová loď USS Enterprise mezi roky 1962 až 2012 podnikla 25 bojových plaveb.


Na rozdíl od Američanů však Rusové letadlovým lodím přiřadili jinou roli - v úvodu zmíněnou roli plovoucí základny protivzdušné obrany. Dodejme, že Rusové Admirál Kuzněcov nazývají “těžký letadlový křižník”, aby plavidlo mohlo bez právních problémů proplout průlivem Bospor do Černého moře. Díky této právní kličce Rusové mohou obejít mezinárodní zákaz (Konvence z Montreux) proplouvání “letadlových lodí” průlivem Bospor.


Ostatně podobnou právní klíčku v současné době používají Japonci pro lodě třídy Izumo. Tyto lodě jsou označovány jako "víceúčelové vrtulníkové torpédoborce" (ve skutečnosti jde o lehké letadlové lodě) - přitom z jejich rozměrné paluby mohou operovat nejen vrtulníky, ale i letadla s krátkým startem a kolmým přistáním (F-35B). Japonská ústava však zakazuje japonskému námořnictvu provozovat “letadlové lodě”.

 

Video: Admirál Kuzněcov proplouvá kolem břehů Velké Británie. / YouTube


Admirál Kuzněcov - plovoucí základna protivzdušné obrany

Americké letadlové lodě byly a jsou nástrojem projekce politické a vojenské moci Spojených států po celém světě. Úkolem letadlových lodí je “kontrolovat” pro Spojené státy klíčové oblasti po celém světě.


Americké letadlové lodě, včetně doprovodných lodí, jsou proto schopny podnikat hloubkové údery na pozemní cíle, bojovat proti lodím/ponorkám a zajišťovat také pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách po celém světě.


Naopak Admirál Kuzněcov byl navržen primárně k poskytování leteckého krytí ponorkám/lodím ruského námořnictva a také dalekonosným nadzvukovým bombardérům Tu-22 útočícím na americké lodě z ruských základen.


Ruské námořnictvo, včetně letadlové lodě, nebylo nikdy navrženo pro kontrolu zájmových oblastí, ale prakticky výhradně k ničení západních lodí a ponorek. Nebylo to však z důvodu nedostatku zájmu o kontrolu klíčových oblastí, ale jednoduše proto, že Sovětský svaz (a posléze Rusko) neměl na stavbu tak mohutných plavidel prostředky a ostatně ani vhodné geografické podmínky.


Cílem všech lodí a letadel ruského námořnictva bylo především ochránit mohutné ponorkové loďstvo, aby mělo čas odpálit jaderné střely na cíle v západní Evropě a Spojených státech.


Samotným úkolem lodi Admirál Kuzněcov bylo bojovat se stíhačkami z amerických letadlových lodí a předávat souřadnice o americké flotile ruským lodím, které následně mohly odpálit těžké protilodní střely dlouhého dosahu. Admirál Kuzněcov má navíc na své palubě 12 odpalovacích šachet pro střely P-700 Granit.


Ostatně proto nemá Admirál Kuzněcov parní katapult jako americké letadlové lodě, ale typický skokanský můstek - ten je sice levnější a jednodušší na výrobu a údržbu, ale umožňuje vyslat do vzduchu pouze výkonná stíhací letadla, avšak jen s omezeným množstvím paliva a výzbroji.


Nicméně, s nástupem moderních víceúčelových strojů MiG-29K se role ruské letadlové lodě přeci jen posunula k větší univerzálnosti. Víceúčelové MiGy-29K dokáží bojovat nejen s letadly protivníka, ale útočit také na lodě a pozemní cíle.


Nicméně hlavní účel a poslaní jediné ruské letadlové lodě se nezměnil - ochrana ostatních ruských lodí proti letadlům amerických bitevních skupin.

 

Video: Start stíhačky MiG-29K z letadlové lodě Admirál Kuzněcov za pomocí skokanského můstku. / YouTube


Mise k Sýrii

Nyní po více než 30 letech Admirál Kuzněcov poprvé pluje do bojové akce k břehům Sýrie. Kromě letadlové lodě najdeme v ruském svazu křižník Petr Veliký, protiponorkovou loď Severomorsk a raketové torpédoborce Viceadmirál Kulakov. Podle posledních zpráv vyplulo k břehům Sýrie nezávisle i několik menších raketových korvet.


“Cílem mise je zajistit námořní přítomnost (jinak řečeno “projekci síly” - pozn. red.) v důležitých částech světových oceánů. Speciální důraz bude kladen na ochranu námořních obchodních tras a dalších typů ruských námořních ekonomických aktivit a také na reakci na nové typy moderních hrozeb, jako je pirátství a mezinárodní terorismus,” uvedl Dmitry Peskov, tiskový mluvčí Kremlu.


Ruská média také spekulují o zapojení ruských letadel, a možná také střel z ruských lodí, do ničení pozemních cílů v Sýrii.


Podle Kremlem řízeného propagandistického webu Sputnik News jsou na palubě letadlové lodě stíhačky Su-33 a čtyři moderní víceúčelové stíhačky MiG-29K. Letadla doplňují vrtulníky Ka-27/29 a také několik bitevních a průzkumných vrtulníků Ka-52K.


Su-33 jsou údajně vybaveny střeleckým systémem SVP-24, který umožňuje výrazně zpřesnit útoky na pozemní cíle pomocí “hloupých bomb”. MiG-29K zase umí používat přesně naváděné pumy KAB-500.


Nicméně podle Peskova letadla z letadlové lodě nebudou určeny ke střežení vzdušného prostoru Sýrie, protože “je zde již dostatek prostředků pro kontrolu vzdušného prostoru a kontrolu bezpečnosti naší trvalé infrastruktury v Sýrii.”


Podle Andrewa Finka z USNI News nasazení letadlové lodě Kuzněcov nebude mít z taktického hlediska na průběh války v Sýrii příliš velký vliv.


Nasazení ruské letadlové lodě tak lze vnímat především jako nástroj ruské propagandy a také jako ukázku ruské vojenské techniky zahraničním zájemcům.


Rusko nepochybně předvede své nové palubní stíhací letadla MiG-29K v ostrých bojových akcích. MiG-29K má ve své výzbroji indické námořnictvo, které navíc poptává další palubní stíhačky pro své nově vznikající letadlové lodě.


Ruské námořnictvo tak de facto nedělá nic jiného, než americké, francouzské, britské, čínské nebo indické námořnictvo - projektuje sílu (chceme-li “ukazuje svaly”) ve svých zájmových oblastech.

 

Zdroj: War Is Boring, Sputnik NewsUSNI News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 17.11.2016 Čas: 21:46

tak ono to tak drahý být nemusí, když MiGa stejně dělají pro Indii a řekli si, že je udělají i pro vlastní letku...a těch cca dvacet vyrobených Suchojů upgradovat už vyvinutými technologiemi nemusí být velká darda. A pak se jim můžou hodit třeba na exprort pro Číňany.

avatar
dusan Datum: 17.11.2016 Čas: 21:20

Nejako mi uniká zmysel mať dva typy strojov pre jednu menšiu lietadlovú loď toho istého určenia ....

V tom logiku nevidím, nech na to pozerám z hocijakej strany ....

Buď ide o lobizmus a kompromis lobujúcich firiem ... alebo jednoducho chce mať námorníctvo zicher, že bude funkčný aspoň jeden typ.

Americké námorníctvo má v postate jeden typ FA-18 ... i keď samozrejme ide skoro o dva typy ..... a pripravuje sa na prezbrojenie z FA-18C/D na F-35C.

Pričom je jasné, že F-35 bude primárne stíhací a FA-18E/F/G útočný.

Rusi idú na to nejako "draho" .... človek by čakal racionálnejšie riešenie ak majú jedinú lietadlovú loď, ktorá vlastne ani nie je oficiálne lietadlová loď ...

avatar
Sokrates Datum: 17.11.2016 Čas: 18:38

pavel rampir: Aký význam má účasť Kuznecova v sýrskom konflikte, ak majú dosť lietadiel na pozemných základniach? Myslím, že tá otázka už bola zodpovedaná a vzťahuje sa aj na iné krajiny. Aký význam majú americké F/A-18, vzlietajúce z lietadlových lodí, keď môžu byť využité kapacity F-15 a F-16 v Incirliku? To isté platí aj pre francúzske Rafale, štartujúce z Charlesa. A to sa mi vôbec nechce rozpisovať o neefektívnosti použitej munície.

dusan: 1. Su-33 ešte nekončia - po modenizácii Gefestom, má nasledovať výmena motorov, ktorých výroba sa rozbieha.
2. Integrácia Gefestu nebola rýchla, trvala pol roka.
3. Pochybujem, že Su-33 neplánovane zaskakuje za MiG-29K. Práve naopak, pri Su-33 sa od začiatku rátalo s ostrým nasadením. Zatiaľ čo pre MiGy to mala byť len možnosť cvičiť. To nakoniec potvrdzujú aj počty, v ktorých sú oba typy na palube. Prvá letka MiGov bola na palube Kuznecova sformovaná 1. júla 2016. Tí piloti nemajú zďaleka toľko nalietané, ako piloti Su-33 a je to pre nich akurát možnosť zbierať cenné skúsenosti. I keď základné zručnosti pre lety z paluby lietadlovej lode sa dajú získať za pár mesiacov, v Rusku trvá celý tréning až tri roky.

avatar
KóĎA Datum: 17.11.2016 Čas: 17:35

Dusan: není to z nouze ctnost. Stejný boj probíhal i koncem osmdesátých let - Mig nabízel multifunkční, na sovětské poměry revoluční stroj na bázi pozemního Migu 29. Suchoj nabídl navalizovanou verzi SU-27, přesně takovou, která sloužila do příchodu modernizovaných verzí v 21. století. Tzn. bez možnosti používat inteligentní AG munici a R-77. Na dalších třicet let tedy vyhrál konzervatismus. Nyní se situace obrací - k tomu podpora MIGu, který tahá v konkurenčním boji za kratší konec.

avatar
Kozlus Datum: 17.11.2016 Čas: 17:09

A z tech dvou, co planujou postavit, jeste jednu hned zakorzervujou:)

avatar
KOLT Datum: 17.11.2016 Čas: 17:00

Pokud je mi známo, v roce 2012 vláda UK rozhodla nepokračovat ve změně designu QE a PoW, která by umožňovala osazení lodí CATOBARem. Čili jediná šance, jak jej tam dostat, by byla mohutná rekonstrukce lodí, která by stála fakt velké peníze, možná půlku ceny lodi. Dalším problémem je zdroj energie. Parní verse se tam pravděpodobně vůbec nedá nacpat, EMAL by asi nějak šel, ale bylo by nutné ho napájet, což není tak jednoduché, protože má skutečně velkou spotřebu. A turbíny QE nemají zdaleka takový výkon jako atomové reaktory. Čímž mmchd narážíme na dle mě další chybu, kterou v UK udělali, to jest postavili konvenční letadlovku místo atomové :-/

avatar
Luky Datum: 17.11.2016 Čas: 16:44

No původní SU-33 měl být AA, ASM a tankovací. ASM po kolapsu SSSR ořezali a zůstal AA a tankovací. Takže pokud by byla nedostatečná rychlost nebo chyběl protivítr, tak můžou natankovat míň paliva a dotankovat ve vzduchu. To se ale stejně bavíme o případu se čtyřiapůltunovým Moskitem, který nebyl dotažen. Podle mě to letadlo v AA konfiguraci nemá problém a tyhle logistický kličky si můžou odpustit...

avatar
dusan Datum: 17.11.2016 Čas: 16:34

Ruské námorné letectvo momentálne prezbrojuje zo Su-33 na MiG-29K. Ale bolo oznámené, že sa námorné letectvo posilní a ostanú v službe i stroje Su-33.

Osobne si myslím, že Rusi len urobili z núdze cnosť. MiG-29K totiž bojuje s problémami a určite nejaký čas potrvá doladenie na prijateľnú úroveň. A Su-33 musí neplánovane "zaskakovať". I preto oznámili Rusi, že modernizujú Su-33 na využitie protizemnej výzbroje:
http://www.combataircraft.net/2016/09/30/sea-flankers-prepare-for-syria/
Osobne pochybujem, že sa to dá za tak rýchly čas .. skôr pôjde maximálne o testovanie v reálnych podmienkach. Po havárii MiG-u 29 ostali Su-33 na to samé ... a z článku vyplýva, že len časť strojov Su-33 bolo modernizovaných ...

Nepochybujem, že Su-33 dokáže vzlietnuť i s maximálnou vzletovou hmotnosťou s Kuznecova ... ale len za ideálnych podmienok a z najdlhšej dráhy - či dosť obmedzuje operácie z paluby. A Kuznecov na tom nie je technicky najlepšie, čo sa rozoberá i v ruských médiách. V praxi asi sotva bude plávať maximálnou rýchlosťou .... ak je toho vôbec schopný ... už len pre vysokú spotrebu paliva.

Celé je to jednoducho taká improvizácia ... ktorú si niekto môže dovoliť len na niekoho, kto ho reálne nemôže ohroziť.

avatar
Luky Datum: 17.11.2016 Čas: 16:06

No ale pak je tam ještě 18 vrtulníků. Ta funkce se trošku překrývá s útočnými loděmi, jako jsou LHA/LHD. Tam si taky můžou nakonfigurovat, jestli chtějí spíš tryskáče nebo napůl nebo vrtulníky. Jinak MiGů by se vešlo víc, ale s nimi teprve začínají....

K těm hmotnostem - prázdný SU-33 má pod 20tun. Naložený z paluby by měl mít max 33 tun. Jinak z pevniny můžou Suchoje lítat 38+ tun.
Nevím, kolik váží mazadla, pilot a další nutné věci. Ale takhle nějak byl ten Suk zamýšlen a konstruován:
http://i844.photobucket.com/albums/ab4/Luk77/su33_zpsxih9rhez.jpg

Moskit váží 4,5 tuny, dlouhý alamo 350kg, krátký 250kg, Archer něco přes metrák. Myslím, že těch 6 tun tahle třicetitunová bestie z letadlovky s dlouhým rozjezdem uveze. Motory má trochu silnější, než pozemní Suk, větší křídlo, jiný klapky, nižší minimální rychlosti. Težko by tam rvali další závěsníky, když by to nemělo nosnost. Z dlouhých rozjezdů měly startovat i ty turbovrtulový AWACSy.
Že padnul Sojuz, dostalo to mimo AA jen hloupou munici je věc druhá. Teď to chtějí nacpat na MiGa.
Jinak některý záběry použitý v TV byly pravděpodobně předtočený už z dřívějška nebo se jedná o cvičné lety. Často přistávali úplně naprázdno.

avatar
KóĎA Datum: 17.11.2016 Čas: 15:47

pavel rampir: a počítáte do toho dvanáct Granitů (což je v podstatě jedno letadlo) a vlastní PVO (raketové i hlavňové)? Pak už se ty počty nesených letadel jeví v jiných barvách. Zda-li je to lepší či horší koncepce než západní letadlové lodi je věc jiná.

avatar
pavel rampir Datum: 17.11.2016 Čas: 14:14

to luky to není výsměch, to si vyprošuji- Britové na Falklandech jinou možnost neměli,svoji nejbližší pozemní základnu měli pět tisíc km daleko. Pouze z mého pohledu je nasazení Kuzněcova zbytečné. A velikost ? pokud na nosiči je patnáct nebo šestnáct letounů tak to je kapacita na takový výtlak a velikost neodpovídající.

to KOLT- s tím katapultem to stále není definitivní, první loď Qeen Elizabeth bude vyzbrojena F-35B VSTOL/ STOL, druhá loď stále není rozhodnutí zda bude mít F-35C CATOBAR nebo F-35B .

avatar
Luky Datum: 17.11.2016 Čas: 13:36

Domnívám se, že při startech z pozemních základen toho Rusové stejně víc nenosili. I SU-24,34 nelétaly zdaleka plně naloženy.

Jinak ten výsměch nechápu. Třída Kuzněcov je po amerických lodích ta největší, není to žádný drobeček. A vzpomeňte co dokázali Britové na Malvínách s podobně omezenými nosiči a méně výkonými letadly....
Taky ta zadní startovací pozice má asi dvojnásobně dlouhý rozjezd, než ty dvě přední..a ty asi nebudou jen pro prázdná letadla na parách.

avatar
pavel rampir Datum: 17.11.2016 Čas: 13:24

to sokrates
ano to by odpovídalo- stroje řady Su27 a její deriváty ( tam patří také Su-33) při startu ze země unesou zhruba 6500kg podvěsné výzbroje, pokud tvrdíte že Su-33 postartu z Kuzněcova nese rakety V-V a jednu nebo dvě 500kg bomby tak to je důsledek startu přes rampu- pokud by startoval katapultem startovní hmotnost by odpovídala startu ze země které je v Syrii dostatek :-)

avatar
Sokrates Datum: 17.11.2016 Čas: 12:53

Dusan: oznacit Su-33 za holubice mieru sa da snad len z pohodlia obyvacky po pozreti si sprav. Militantna opozicia Assada by ich takto urcite nepomenovala, ked im 15.11. zacali na hlavy padat bomby FAB-500. Su-33 niesli popri raketach vzduch-vzduch aj jednu az dve tieto 500 kg bomby. To len na margo minimalnej vyzbroje. Snad sa nenajde nikto, kto by to zacal porovnavat so Super Hornetmi. Je jasne, ze tie su na tom ovela lepsie. Ale nie je ziadnym tajomstvom, ze FA-18E boli od pociatku vyvijane s odlisnym urcenim ako Suchoje. To iste plati pre ich nosice, preto nema prilis zmysel zamyslat sa nad efektivitou ich pouzitia v syrskom konflikte. Nie len zapadni, ale aj ruski analytici sa zhoduju v tom, ze ide hlavne o projekciu sily a sekundarne o vycvik.

avatar
dusan Datum: 17.11.2016 Čas: 12:48

http://www.liveleak.com/view?i=5e7_1479377704

Dosť pochybujem, že Su-33 vôbec vzlietli s nejakými bombami. Rusi "zabudli" ukázať zábery na takto vyzbrojené stroje .... skôr ide o "vyžehlenie" v podstate jalovej plavby v očiach hlavne domácej verejnosti.

arr