Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Námořní technika

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Datum přidání 27.10.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 273 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm doprovodných plavidel. Jedná se o vůbec první bojové nasazení ruské letadlové lodě po třiceti letech. Podle ruských médií se letadlová loď zapojí do akcí proti Islámskému státu v Sýrii. Naopak západní média tvrdí, že jde jen o další kolo propagandistického boje se Západem.

Foto: Admirál Kuzněcov pluje kolem norských břehů směrem k Sýrii; větší foto / Norské ozbrojené síly

 

Těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov

Ještě před příchodem letadlové lodě Admirál Kuzněcov (1991) vzdušné krytí ruských lodí zajišťovaly letadla z námořních základen. Podle ruského vojenského analytika Konstanina Sivkova ale ruské stíhačky mohly zajistit ochranu lodí jen do vzdálenosti 350 km od ruského pobřeží.

 

Na konci 60. let si tak ruské námořnictvo uvědomilo, že bez leteckého krytí z letadlových lodí nedokáže účinně čelit americkému námořnictvu na otevřeném moři. Sovětský svaz proto rozhodl o stavbě "protiletadlové" letadlové lodě třídy Admirál Kuzněcov.


Letadlová loď třídy Admirál Kuzněcov, resp. podle ruské klasifikace těžký letadlový křižník, byla na vodu poprvé spuštěná v roce 1985. K Severní mořské flotile se loď připojila v roce 1991. Počítalo se také s výrobou dalších letadlových lodí, ale s postupným ekonomickým a politickým rozpadem Sovětského svazu v 80. letech, se na dokončení dalších plavidel nenašly peníze.


Od té doby jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov podnikla pouze čtyři operační nasazení (podle Davida Axe z War Is Boring) v délce několika měsíců. Typická americká letadlová loď je přitom nasazená každé dva roky po dobu šesti měsíců. Například letadlová loď USS Enterprise mezi roky 1962 až 2012 podnikla 25 bojových plaveb.


Na rozdíl od Američanů však Rusové letadlovým lodím přiřadili jinou roli - v úvodu zmíněnou roli plovoucí základny protivzdušné obrany. Dodejme, že Rusové Admirál Kuzněcov nazývají “těžký letadlový křižník”, aby plavidlo mohlo bez právních problémů proplout průlivem Bospor do Černého moře. Díky této právní kličce Rusové mohou obejít mezinárodní zákaz (Konvence z Montreux) proplouvání “letadlových lodí” průlivem Bospor.


Ostatně podobnou právní klíčku v současné době používají Japonci pro lodě třídy Izumo. Tyto lodě jsou označovány jako "víceúčelové vrtulníkové torpédoborce" (ve skutečnosti jde o lehké letadlové lodě) - přitom z jejich rozměrné paluby mohou operovat nejen vrtulníky, ale i letadla s krátkým startem a kolmým přistáním (F-35B). Japonská ústava však zakazuje japonskému námořnictvu provozovat “letadlové lodě”.

 

Video: Admirál Kuzněcov proplouvá kolem břehů Velké Británie. / YouTube


Admirál Kuzněcov - plovoucí základna protivzdušné obrany

Americké letadlové lodě byly a jsou nástrojem projekce politické a vojenské moci Spojených států po celém světě. Úkolem letadlových lodí je “kontrolovat” pro Spojené státy klíčové oblasti po celém světě.


Americké letadlové lodě, včetně doprovodných lodí, jsou proto schopny podnikat hloubkové údery na pozemní cíle, bojovat proti lodím/ponorkám a zajišťovat také pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách po celém světě.


Naopak Admirál Kuzněcov byl navržen primárně k poskytování leteckého krytí ponorkám/lodím ruského námořnictva a také dalekonosným nadzvukovým bombardérům Tu-22 útočícím na americké lodě z ruských základen.


Ruské námořnictvo, včetně letadlové lodě, nebylo nikdy navrženo pro kontrolu zájmových oblastí, ale prakticky výhradně k ničení západních lodí a ponorek. Nebylo to však z důvodu nedostatku zájmu o kontrolu klíčových oblastí, ale jednoduše proto, že Sovětský svaz (a posléze Rusko) neměl na stavbu tak mohutných plavidel prostředky a ostatně ani vhodné geografické podmínky.


Cílem všech lodí a letadel ruského námořnictva bylo především ochránit mohutné ponorkové loďstvo, aby mělo čas odpálit jaderné střely na cíle v západní Evropě a Spojených státech.


Samotným úkolem lodi Admirál Kuzněcov bylo bojovat se stíhačkami z amerických letadlových lodí a předávat souřadnice o americké flotile ruským lodím, které následně mohly odpálit těžké protilodní střely dlouhého dosahu. Admirál Kuzněcov má navíc na své palubě 12 odpalovacích šachet pro střely P-700 Granit.


Ostatně proto nemá Admirál Kuzněcov parní katapult jako americké letadlové lodě, ale typický skokanský můstek - ten je sice levnější a jednodušší na výrobu a údržbu, ale umožňuje vyslat do vzduchu pouze výkonná stíhací letadla, avšak jen s omezeným množstvím paliva a výzbroji.


Nicméně, s nástupem moderních víceúčelových strojů MiG-29K se role ruské letadlové lodě přeci jen posunula k větší univerzálnosti. Víceúčelové MiGy-29K dokáží bojovat nejen s letadly protivníka, ale útočit také na lodě a pozemní cíle.


Nicméně hlavní účel a poslaní jediné ruské letadlové lodě se nezměnil - ochrana ostatních ruských lodí proti letadlům amerických bitevních skupin.

 

Video: Start stíhačky MiG-29K z letadlové lodě Admirál Kuzněcov za pomocí skokanského můstku. / YouTube


Mise k Sýrii

Nyní po více než 30 letech Admirál Kuzněcov poprvé pluje do bojové akce k břehům Sýrie. Kromě letadlové lodě najdeme v ruském svazu křižník Petr Veliký, protiponorkovou loď Severomorsk a raketové torpédoborce Viceadmirál Kulakov. Podle posledních zpráv vyplulo k břehům Sýrie nezávisle i několik menších raketových korvet.


“Cílem mise je zajistit námořní přítomnost (jinak řečeno “projekci síly” - pozn. red.) v důležitých částech světových oceánů. Speciální důraz bude kladen na ochranu námořních obchodních tras a dalších typů ruských námořních ekonomických aktivit a také na reakci na nové typy moderních hrozeb, jako je pirátství a mezinárodní terorismus,” uvedl Dmitry Peskov, tiskový mluvčí Kremlu.


Ruská média také spekulují o zapojení ruských letadel, a možná také střel z ruských lodí, do ničení pozemních cílů v Sýrii.


Podle Kremlem řízeného propagandistického webu Sputnik News jsou na palubě letadlové lodě stíhačky Su-33 a čtyři moderní víceúčelové stíhačky MiG-29K. Letadla doplňují vrtulníky Ka-27/29 a také několik bitevních a průzkumných vrtulníků Ka-52K.


Su-33 jsou údajně vybaveny střeleckým systémem SVP-24, který umožňuje výrazně zpřesnit útoky na pozemní cíle pomocí “hloupých bomb”. MiG-29K zase umí používat přesně naváděné pumy KAB-500.


Nicméně podle Peskova letadla z letadlové lodě nebudou určeny ke střežení vzdušného prostoru Sýrie, protože “je zde již dostatek prostředků pro kontrolu vzdušného prostoru a kontrolu bezpečnosti naší trvalé infrastruktury v Sýrii.”


Podle Andrewa Finka z USNI News nasazení letadlové lodě Kuzněcov nebude mít z taktického hlediska na průběh války v Sýrii příliš velký vliv.


Nasazení ruské letadlové lodě tak lze vnímat především jako nástroj ruské propagandy a také jako ukázku ruské vojenské techniky zahraničním zájemcům.


Rusko nepochybně předvede své nové palubní stíhací letadla MiG-29K v ostrých bojových akcích. MiG-29K má ve své výzbroji indické námořnictvo, které navíc poptává další palubní stíhačky pro své nově vznikající letadlové lodě.


Ruské námořnictvo tak de facto nedělá nic jiného, než americké, francouzské, britské, čínské nebo indické námořnictvo - projektuje sílu (chceme-li “ukazuje svaly”) ve svých zájmových oblastech.

 

Zdroj: War Is Boring, Sputnik NewsUSNI News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 17.11.2016 Čas: 11:47

Hloupé je, že Britové sice ledasco vymysleli a zavedli, jenže jejich nejnovější letadlové lodě mít katapult nebudou :-/

avatar
dusan Datum: 17.11.2016 Čas: 09:56

pavel rampir

Význam ... propagandistický a skúšobný.

A katapult je drahý ... veľmi technicky náročný. Vyžaduje sa totiž 100 % spoľahlivosť ... len malá chyba znamená stratu minimálne drahého stroja ... ak nie i posádky.
Okrem toho potrebuje veľké množstvo energie. Čiže s katapultom je LL podstatne drahšia ..... nie o percená .... ale násobne ... pri ruskej LL odhadujem tak dvojnásobnú cenu ...to by bola už úplne iná loď - už len rozmermi väčšia.

I preto Číňani sa učia najskôr "skákať" .. ale nepochybujem, že po dokončení ich prvých dvoch lodí so skokanskými mostíkmi budú nasledovať plnohodnotné s katapultami.

avatar
dusan Datum: 17.11.2016 Čas: 09:51

Sokrates

Pri nehode jedného MiG-u z technických príčin budú Rusi sotva riskovať ďalší a do vyšetrenia príčin dolietali ... čo je vidieť i s uvoľnených záberov ... lietajú len Su-33 .... i to len s minimálnou výzbrojou. V podstate ako "holubice mieru", lebo v podvesoch majú len protilietadlové strely a tie sú v konflikte nepoužiteľné.

avatar
pavel rampir Datum: 17.11.2016 Čas: 09:30

Je zajímavé že všechny významné inovace na letadlových lodích(dále jen LL) vymysleli Britové.
A) Nejdůležitější je asi úhlová paluba která dovoluje zároveň starty a přistání. Během přistání přináší další bezpečnostní výhodu- při nepovedeném přistání letoun pokračuje na nový okruh nebo aspoň nenarazí
do letounů na palubě....
B)Dále bych podle významu jmenoval VAS-optický přistávací system. Ten pomocí světel různých barev
pomáhá pilotovi udržet správný úlel sestupu( většinou 7 st) , nickname u US Navy meatball nebo ball.
C) Až do WWII vzhledem k relativně malým hmotnostem palubní letouny startovaly bez katapultu. Postupně byly zaváděny mechanické katapulty ale ty měly nedostatečný výkon. Po válce Britové zavedli jako první parní katapulty s dostatečným výkonem pro letouny se stále vzrůstající hmotností.
Zde přichází základní problém LL Kuzněcov, respektive indického Vikramaditya . Nevím z jakých důvodů ale předpokládám technické tato třída nemá katapulty. Zde použili další britský vynález- Ski Jumb. Důvodem původně bylo vyřazení klasických letounů Royal Navy ( poslední byl F-4 Phantom) a nahrazení VSTOL Sea Harrier. Bylo již při provozu na zemi potvrzeno že kolmý start ( vcelku pochopitelně) výrazně snižuje startovní
hmotnost letounu. Rampa má eliminovat tento problém- díky vertikálnímu impulzu letou dostává možnost zvýšit užitečné zatížení. Sea Harrier má měnitelný vektor tahu a ještě ho při STOL využíval- plyny vycházející ze čtyř trysek( dvě spaliny, dvě vzduch) v úhlu 17st napomáhaly při startu využít efekt vektoru.
Ovšem Su-33 a Mig 29K jsou klasické pozemní letouny navalizované pro operace na LL. jako jediné na světě používají ( Sea Harrier přistávaly kolmo) STOBAR ( Jumb plus lana). Nikde jsem nenašel údaj( rád se nechám poučit) jak start bez katapultu pouze s pomocí rampy ovlivňuje hmotnost nesené výzbroje. Soudím ale že oproti startu ze země to bude omezení značné. Také na fotografiích a filmových záběrech není na letounech vidět nějaká silnější výzbroj, tedy pokud to nejsou fotografie letounů startujících ze země.Další nevýhodu Ski Jump oproti startům na katapultu ( cca dva starty za minutu) je malá frekvence startů.
A zde vydím základní otázku-jaký význam má účast Kuzněcova v Syrském konfliktu? Jestliže na pozemních základnách je dostatek letounů ať pro vzdušné krytí( stíhací) tak letounů vzdušné podpory( bitevní a bombardovací) několik letounů s omezenými možnostmi podvěsné výzbroje nemá smysl. Zdůvodnění že si LL chtěli vyzkoušet je myslím diskutabilní- celková koncepce lodi je z hlediska počtu letounů na palubě a absence katapultu problematická. Případná modernizace neodstraní problémy konstrukce staré více než třicet let.

avatar
stronger.p Datum: 16.11.2016 Čas: 12:22

Předpokládám, že MiGa doplní přeletem do Sýrie na základnu, pokud mají nějaký připravený v záloze.

A jestli má tato akce vojenský význam? Můj pohled na to je, že úplně stejný, jako umístit prapor rychlého nasazení do pobaltských zemí.

avatar
Sokrates Datum: 16.11.2016 Čas: 12:21

pavel rampir: Ako ste prišli na to, že "ztráta jednoho stíhacího letounu zmenší stíhací letectvo palubních jednotek o čtvrtinu"?
Ruské palubné letectvo pozostáva z 20 strojov Su-33 a 23 kusov MiG-29K.
Momentálne sa na palube Admirála Kuznecova nachádza údajne desať lietadiel Su-33 a tri MiG-29K (keďže jeden havaroval).

avatar
Luky Datum: 16.11.2016 Čas: 11:04

No nevím, jestli je parodie, že tam dopluli, zaujali pozice a začali bombit co potřebují, do toho doprovod pálí křídlatý střely o 106... Su-33 maká, nové MiGy taky, Kamovy vrčí, ponorkám stěrače stírají... tak to možná pokonil pilot.
Před pár dny padla F-18, nedávno předtím se myslím dvě srazily a označuje to někdo za ostudu? A to se jedná o hodně ozkoušený stroje a vylítaný piloty....

Ale je jasný, že ta havárka na prestiži nepřidá...když bude ojedinělá, tak se to vsákne. Horší by bylo, kdyby to pokračovalo.

avatar
stirling Datum: 16.11.2016 Čas: 10:50

Ten pád migu nemá přece nic společného s chystanou modernizací lodě. Ale určitě spadne občas letadlo každému, ale je pravda, že u Kuzněcovova s těma pár letadlama to působí trošku ironicky po té cestě plné dýmu a pak když dorazí tak hned spadne letadlo. Fakt nechápu co tímhle rus chtěl získat, za mě si svojí pracně budou image znovuzrozené velmoci spíše pošpinil a tahle akce je k pláči. Nějak jsem si vzpomněl na cestu našich OT k sídle rádia Svobodná Evropa to byla také parodie a velká ostuda.

avatar
pavel rampir Datum: 16.11.2016 Čas: 10:19

to kozlus
Vy máte pravdu :-)

avatar
Kozlus Datum: 16.11.2016 Čas: 01:03

pavel rampir:
Ty toho nechapes vic, vid? :)
Kuznecov ma jit na generalku a tohle je perfektni zpusob, jak v otestovat veskerou cinnost letky, vseho personalu a fungovani cele lodi a podle toho vseho pripadne upravit plany na modernizaci. Ale tobe to smysl nedava, takze vsichni rusaci jsou blbci.

avatar
Jirka_Zlín Datum: 15.11.2016 Čas: 23:43

pavel rampir:
Máte pravdu v tom, že bojová hodnota letadel je v porovnání s tím, co mohou mít na pevnině malá.
Když pomineme fotky do zpráv, tak si zde ruská flotila nacvičuje v bojové zóně, to co na cvičení nezažijí. Problémy při delší plavbě, stres z bojové mise. Malé nebo žádné riziko ztrát a zkušenosti z útočných akcí. Podobné věci popisovali Němci při zabrání Rakouska. Mnoho aut nedojelo, musela se opravovat při přesunu, apod. Všechno tohle zúročili v Polsku a Francii. Mimochodem i to samé si dnes zkouší i Američané při průjezdech po Evropě.
Další důvod je představení a vyzkoušení námořních verzí (pro pozdější vývoj), které prodávají třeba do Indie...Upřimně daleko nebezpečnější, než letecká složka svazu, se mi zdá jejich raketová výzbroj...

avatar
pavel rampir Datum: 15.11.2016 Čas: 09:44

to stronger.p
No vzhledem k tomu že US Navy zařadilo první loď s eroplány do služby v roce 1922 a do dnešních dnů u ní sloužilo nebo slouží celkem asi osmdesát jednotek a tisíce palubních letounů se statisíci přistání tak se opravdu ruské námořnictvo s tím musí poprat :-) vůbec tu akci nechápu, z vojenského hlediska je zcela nesmyslná již jen proto že ztráta jednoho stíhacího letounu se zmenší stíhací letectvo palubních jednotek o čtvrtinu....je to jako založit leteckou společnost s jedním Boeingem a čekat úžasný výsledek.

avatar
stronger.p Datum: 14.11.2016 Čas: 19:59

Pr**ery tohoto typu se stávají i u lépe vycvičených a technicky vybavených armád, ale mediálně to bude zas onanie o neschopnosti atd...Holt se s tím musí ruské námořnictvo poprat..

avatar
Luky Datum: 14.11.2016 Čas: 19:05

píšou, že padla devětadvacítka:
http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/rusky-letoun-havaroval-pri-pokusu-o-pristani-na-letadlove-lo/r~29ace7b0aa9011e6b635002590604f2e/

avatar
SeaWolf Datum: 02.11.2016 Čas: 10:37

fenri
Upřímně: fakt tu chceš ostatním namluvit, že jsi ty knihy a dohody na které odkazuješ ( aby si je ostatní přečetli ) sám celé přečetl? Tedy včetně nastudovaní jednotlivých výkladů a judikátů?

Dost možná mezinárodní společenství ani netuší, že tu v ČR máme takového experta na vykládání jednotlivých smluv a úmluv námořního práva :-)

arr