Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Ruská letecká výstava MAKS 2017

Datum přidání 21.07.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 83 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V těchto dnech nedaleko Moskvy probíhá největší ruská letecká výstava MAKS 2017. Ve vzduchu i na zemi se představuje více než 200 letadel a své produkty předvádí 790 firem. Výstava je klíčovou události pro prezentaci ruské letecké i kosmické techniky mezinárodnímu publiku.

Foto: Stíhačka Su-30 ruského letectva při vzdušné akrobacii. / MAKS 2017

 

Již 13. mezinárodní letecká výstava MAKS 2017 probíhá ve dnech 18. až 23. července u městečka Žukovskij nedaleko Moskvy. Pro širokou veřejnost se brány výstavy otevírají právě dnes 21. července.


Z celkově 26 zemí dorazilo 140 firem. Samostatné národní pavilony mají Česká republika, Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko, Čína, Indie, Írán, Kanada a Bělorusko. Z České republiky je přítomno 17 firem, mimo jiné Aero Vodochody, LOM Praha, Aircraft Industries, GE Aviation Czech, atd.


Ve vzduchu na MAKS 2017 se postupně předvede 84 letadel a na statické ukázce dalších 116 strojů. Své umění ukáže osm akrobatických skupin, včetně skupiny Al Fursan ze Spojených arabských emirátů.


„Je potěšující, že v rámci salonu ruští a zahraniční experti, průmyslníci a obchodníci analyzují procesy v odvětví a představují své názory na jeho budoucnost. Během MAKSu uzavřené kontrakty a společné perspektivní projekty názorně potvrzují zájem zahraničních partnerů o spolupráci s Ruskem," uvedl k letecké výstavě MAKS 2017 ruský prezident Vladimír Putin.


Z vojenské techniky je zřejmě největším lákadlem nová víceúčelová stíhačka MiG-35 od Spojené letecké korporace (OAK). Budoucnost MiG-35 v ruském letectvu je nejasná (z hlediska množství letounů), ale MiGy-35 aspoň z části nahradí nejstarší MiGy-29.


Lákadlem je nepochybně ruská stíhačka páté generace T-50, která se předvedla v letové ukázce. Podle současných plánů první T-50 (resp. Su-50) ruské letectvo získá v roce 2019. Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-34, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a Tu-22M3.

 

Video: Vystoupení akrobatické skupiny Ruští rytíři. / YouTube

  

Firma Ruské vrtulníky na výstavě předvádí nový vrtulník pro speciální operace Mi-171š-VN - vrtulník unese 13,5 t nákladu a dokáže létat rychlostí 280 km/h. Mi-171š-VN získal mimo jiné moderní pancéřování a obranné systémy proti raketám země-vzduch. Konstrukční návrh Mi-171š-VN je založen na bojových zkušenostech ze Sýrie.

 

Firma rovněž ukázala vrtulník Mi-8AMTš pro operace v Arktidě - tento vrtulník již vstoupil do výzbroje ruské armády.

 

Velký stánek má ruský výrobce Almaz-Antej, tvůrce známého systému protivzdušné obrany (PVO) S-300 a S-400. Almaz-Antej na výstavě ukazuje na 150 civilních a vojenských položek, i položek dvojího využití.

 

Nejzajímavější “položkou” je nejnovější raketový komplet země-vzduch Arctic Tor-M2DT umístěný na pásovém podvozku (určený pro operace v Arktidě), odpalovací zařízení kompletu S-400, mobilní raketové systémy PVO Buk-M2E, Tor-M2E a další.

 

Video: Letová ukázka MiGu-35 a další technika na MAKS 2017. / YouTube

  

Nejvýznamnějším zahraničním příspěvkem jsou dopravní letadla Airbus. Evropská společnost předvedla na výstavě stroj se širším tělem A-350-900. První letouny tohoto typu ruská vlajková letecká společnost získá koncem roku 2018.

 

OAK převedl nový ruský dopravní letoun MC-21 určený pro střední tratě. MC-21 má konkurovat letadlům typu Airbus 320 nebo Boeing 737 - na domácí půdě nahradí především stroje Tu-134 a Tu-154. Společnost Irkut, která patří pod vládou ovládanou korporaci OAK, plánuje dodávat dvě verze: MC-21-300 se 163-211 sedadly a MC-21-200 se 132-176 místy pro sezení.

 

MC-21 poprvé vzlet v květnu 2017 a tovární zkoušky tohoto stroje skončí do konce letošního roku.

 

Silné zastoupení na výstavě má ruský kosmický průmysl. Energomaš, dceřiná firma Roskosmos, ukázala celou řadu svých známých raketových motorů - RD-180 pro americké rakety Atlas, RD-181 pro americké rakety Antaur, RD-191 pro ruské rakety Angara a RD-171 určené původně pro rakety Zenit, nyní pro vyvíjené rakety Sojuz-5.

 

Video: Dnes se MAKS 2017 otevřel široké veřejnosti. / YouTube

  

Energomaš také ohlásil vývoj ruské supertěžké rakety, která umožní Rusku dostat lidi na Měsíc. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu Země má být 100 t a na nízkou oběžnou dráhu kolem Měsíce 20 t (loď Federace). "Start nosné rakety supertěžké třídy, vybavené modernizovanými motory RD-171MV je plánováno na rok 2028," uvádí se v prezentaci firmy Energomaš.

 

Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout i modely vyvíjených raket Sojuz-FG, Sojuz-2.1 a Sojuz-ST. Ruské firmy na výstavě také předvádí celou plejádu civilních i vojenských družic.

 

Zajímavý je dlouho odkládaný projekt Luna-25 (Luna-Glob), který má odstartovat ruský návrat na Měsíc. Původně měla sonda odstartovat již v roce 2012, ale nyní se počítá se startem v roce 2018. Luna-25 se skládá z orbitálního a přistávacího modulu, jehož úkolem bude na Měsíci hledat především vodu pro budoucí využití při lidském osidlování Měsíce.

 

Na konci výstavy se také čeká podpis několika významných zakázek. OAK plánuje podpis smlouvy se společností Aeroflot na dodávku 20 dopravních letadel krátkého doletu Suchoj Superjet-100 ve výši 600 milionů dolarů. Aeroflot již provozuje 30 letounů Superjet-100.

 

Zdroj: TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 27.07.2017 Čas: 00:19

KOLT: bohužel ne.

avatar
KOLT Datum: 26.07.2017 Čas: 22:19

Shania, nebyl by ten obrázek ve větším?

avatar
Shania Datum: 26.07.2017 Čas: 17:52

gangut: Co má co dělat s JSF to kdy začal vývoj Jaku?

S podobnými koncepcemi se už pracovalo na zapade dlouho pred tim nez s tim prisel Jak...

Jenže v té době byla koncepce Harriera jediná co se dala prakticky zvladnout...
Rusové byli velmi daleko od vyřešení svých problému a nespolehlivost a hlavně horké plyny způsobovali značné problémy jako nasati horkych plynu motorem a poškození povrchu...

To co umožnilo US se ke koncepci vrátit byl ventilator, který hnal studený vzduch pod stroj....

A nebyl to jen LM, ale i jeho konkurenti, kteří měli podobné koncepce...

http://bit.ly/2tDl3w1

Nortrop je zde koncepci Jaku daleko blíž než ten LM... Jak vidiš LM zde používá jeste SERN trysku... kterou pak vymenil za 3BSD a to je jediná věc co je na té koncepci shodné s Jak-141...

Proč takovou koncepci použili? Protože je lepší, umožňuje mít jinak těžiště a větší výkon motoru, atd...

avatar
gangut Datum: 26.07.2017 Čas: 16:54

shania
Prečo by som vám mal niečo popisova :-D. To je to samé, ako by som ja od vás chcel, aby ste mi presne popísali načo američania tú dokumentáciu kupovali a čo z nej použili.Vývoj Jaku začal niekedy v 70 tych rokoch. Prečo američania použili práve túto koncepciu a nie koncepciu Hariera alebo VJ100?

avatar
Shania Datum: 26.07.2017 Čas: 15:23

gangut: to si pamatuješ správně, ale prosim o popis jaky měla ta dokumentace vliv na konstrukci X-35 ...

Předchudce X-35 v program u JAST měl původně SERN trysku a po testech se rozhodli trysku změnit za lehčí 3BSD. To proběhlo na konci 94 a podle LM inženýra tryska byla použita ještě předtím než měli přístup k Jak-141.

Koncepce stroje tu byla tedy už před přístupem k Jaku a došlo jen ke změně trysky a tryska je práce PW a ne LM.

umím si představit, že LM měl zájem o ruské zkušenosti s provozem trysky a proto se k Jaku snažili získat pristup. Ale vychazet z toho že X-35 nějak vycházela z dokumentace Jak-141 je dost mimo...

avatar
gangut Datum: 26.07.2017 Čas: 14:01

shanie
Pokiaľ viem, v devadesiatych rokoch Lockheed Martin spolupracoval s Jakovlevom a v 95om zakúpil dokumentáciu Jaku 38 a 141. Za Jelcina sa v Rusku všeobecne vo veľkom rozpredávali technológie. Viete, za tych 22 rokov čo pracujem v letectve si toho dosť pamatám.

avatar
raziel87 Datum: 25.07.2017 Čas: 22:08

2 Shania

omlouvám se, až teď sem se začetl detailně do posledních příspěvků, ten Gangutuv jsem přehlédl. A co vlastně říkáš špatně....jen ta tvoje poslední věta byla nehezky ultimátní

avatar
Shania Datum: 25.07.2017 Čas: 21:10

raziel87: pokud to neni jasne videt v predchozim prispevku, tak s tim ze mohli nejaka data vyuzit problem nemam, akorat nevime jaka data a jaky vliv měli na JSF a pokud vůbec...

Ale můžeš mi klidně vysvětlit co vlastně říkam špatně....

Pak se podivej co napsal Gaunt a jini a uvidis na co reaguji...

A to na to, že LM v podstatě okopíroval Jak...

Tak něco k tomu jak vývoj demonstrátoru/prototypu zhruba probíha...

https://www.youtube.com/watch?v=u-cfy-k_8ew

avatar
raziel87 Datum: 25.07.2017 Čas: 19:49

2 Shania

úsměvné je spíše to, že to celé bagatelizuješ a upíráš prodeji projektové dokumentace byť sebemenší vliv na budoucí podobu JSF. Ty ses v 90. letech o letectví nezajímal, viď že ne? mám pocit, že tě to všechno chytlo až před pár lety

avatar
Shania Datum: 25.07.2017 Čas: 19:05

perunBB: tady je ale obrovský rozdíl (pokud ty data nějakým způsobem vůbec použili) vycházet ze zkušeností z provozu Jaku, zjistit si jaké problémy s tryskou měli a řadu dalších věcí, které by jistě pomohli ve vlastní konstrukci X-35 a tím říct že X-35 vychází z odkoupené dokumentace...

Ventilator je to co vůbec umožnilo zvážit a použít koncepci pro X-35 a ne ji jinou cestou a ne typ natočení trysky motoru.

A nakonec JSF je jen následovník několika jiných programu...
A to co předcházelo X-35 a X-32 byli desítky různých konceptů...

Představa, že si LM koupili plány Jaku a nějak se tím inspirovali, nedej bože si je upravili do podoby X-35 je fakt úsměvná...

avatar
perunBB Datum: 25.07.2017 Čas: 16:56

Na militarybox.cz bol článok ohľadom Jaku-41M.Opýtal som sa p.Novotného aký má nato on svoj názor a z kade čerpal informácie tak hádam sa nebude hnevať keď ho budem citovať.
K Vaší otázce: I když stránky AN občas navštěvuji, diskuzi kolem Jak-41M jsem nezaregistroval a nevím tedy na co se diskutující ve svých zprávách odvolávají. Informace v mém článku o Jak-41M pocházejí především z ruských internetových zdrojů, z publikace Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet "Jump Jets" od Yefima Gordona, z informací od polského (většinou velmi dobře informovaného) publicisty Piotra Butowského a z polských publikací řady PKL. Samotná firma Lockheed Martin přiznává, že pomáhala s financováním testů Jak-41M v letech 1991 až 1994, a měla tedy již v tomto období dost velký přístup k veškeré dokumentaci.
Můj osobní názor je ten, že firma Lockheed Martin může být vděčná za práci konstruktérů a techniků společnosti Jakovlev, protože jí velmi pomohla zvítězit v programu JSF.

Snad Vám bude tato moje odpověď stačit.


S pozdravem


Z. Novotný

MILITARYBOX - internetový armádní magazín
d Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordo

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroje/
ed Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordo

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroje/
Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroje/
Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroje/
Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroje/

Dávam to sem ako zdroj informácií kto má záujem.

avatar
Shania Datum: 25.07.2017 Čas: 09:17

rasto12: link byl už na staně tři této diskuze

http://www.codeonemagazine.com/f35_article.html?item_id=137

avatar
rasto12 Datum: 25.07.2017 Čas: 00:45

"Podívej se, debata může být max o tom, jestli použili ruský dizajn 3BSN výtokové trysky, debatovat o tom, že koncepce a dizajn X-35 nějak vychází z Jaku je absolutní blbost...

Konstrukce s jedním motorem a ventilátorem vyžaduje umístění těch prvku v určité pozici vůči těžišti stroje, je fakt divný, že jsou pak na podobným místě že...

Mimochodem technologie co umožnila vznik a vyhra X-35 je právě ventilator, bez něj by tahle koncepce neprošla."

Z akého zdroja máte informácie ohľadne prepojenia F-35 a Jak-141 ? Alebo inak. Aký starý je Váš zdroj ? Dlhšiu dobu zisťujem, že informácie z 90. rokov sa strácajú. O

avatar
raziel87 Datum: 24.07.2017 Čas: 23:49

Na youtube jsou záznamy z celého vystoupení Su-35 a T-50. Některé čtenáře možná nebaví koukat na 15 minutové vystoupení display pilotů (což nechápu), tak postnu alespoň kraťounký střih z MAKS 2017

https://navratdoreality.cz/letecka-show-s-letounem-su-35-2668.html

Tomu říkám ovladatelnost v mezních úhlech náběhu, přebytek výkonu motorů je prostě brutálně nekompromisní. Tohle dokáže s takovou elegancí už jen Raptor a po plném odemčení letové obálky T-50.

avatar
Shania Datum: 24.07.2017 Čas: 21:43

gangut: mě se zase zdá, že je zřejmé, že rusové použili dokumentaci Convair Model 200 :D

To byla ironie mimochodem.....

I tak zjevnou kopirku jako J-31 bych se bal označit jako něco, kde vycházeli z nějaké dokumentace....

----

During the early days of the JAST effort, Lockheed (accompanied by US government officials from the JAST program office) visited the Yakovlev Design Bureau along with several other suppliers of aviation equipment (notably also the Zvezda K-36 ejection seat) to examine the Yakovlev technologies and designs.

Yakovlev was looking for money to keep its VTOL program alive, not having received any orders for a production version of the Yak-141. Lockheed provided a small amount of funding in return for obtaining performance data and limited design data on the Yak-141. US government personnel were allowed to examine the aircraft. However, the 3BSN design was already in place on the X-35 before these visits.


Podívej se, debata může být max o tom, jestli použili ruský dizajn 3BSN výtokové trysky, debatovat o tom, že koncepce a dizajn X-35 nějak vychází z Jaku je absolutní blbost...

Konstrukce s jedním motorem a ventilátorem vyžaduje umístění těch prvku v určité pozici vůči těžišti stroje, je fakt divný, že jsou pak na podobným místě že...

Mimochodem technologie co umožnila vznik a vyhra X-35 je právě ventilator, bez něj by tahle koncepce neprošla.

arr