Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Ruské cvičení Západ 2017: Ruskou válku řídí železnice

Datum přidání 14.08.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 29 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V záři se v Bělorusku uskuteční velké ruské cvičení Západ 2017. Během cvičení se do Běloruska přesune po železnici velký počet vojáků a vozidel. Země NATO se obávají, že může jít až o desítky tisíc vojáků. Pavel Kovalev z Vojensko-politického Revue se ve svém článku snažil odhadnout skutečný počet vojáků a vozidel mířící do Běloruska.

Video: Pro přepravu vojenského personálu a techniky jsou naprosto klíčové železnice. / Kremlin.ru

 

Cvičení Západ 2017

Pokud chce člověk pochopit možnosti ruské armády vést velké bojové operace, musí si prohlédnout rozložení ruských železničních tratí a jejich propustnost. Kvůli řídké silniční sítí, nutnosti překonávat obrovské vzdálenosti a nedostatečnému dopravnímu letectvu jsou železnice pro dopravu těžké vojenské techniky a vojenského personálu pro ruskou armádu nezbytností.


Přeprava velkého množství techniky a personálu je také předmětem cvičení Západ 2017, kdy Rusko otestuje svou schopnost poslat velké vojenské síly do Běloruska. Cvičení Západ naposledy proběhlo v letech 1999, 2009 a 2013.


Polský plukovník Tomasz Kowalik, ředitel odboru vojenských zahraničních věcí na polském ministerstvu obrany, a Dominik Jankowski, hlavní specialista pro krizové řízení na polském ministerstvu zahraničních věcí, ve svém článku na National Interest odhadli, že do Běloruska se přesune na 4000 železničních vozech až 30 000 ruských vojáků.


Podle článku The New York Times může počet vojenských a civilních odborníků zapojených do cvičení (v Bělorusku a v západní části Ruska) dosáhnout 60 000 až 100 000 lidí. Dodejme, že v současné době je v Bělorusku asi 1000 ruských vojáků, především členů jednotek protivzdušné obrany a komunikačního personálu.


Pro Polsko a celé NATO se jedná o velice citlivé téma, protože podobná cvičení jsou někdy předzvěstí skutečné ofenzívy. Případně je možné, že ruská armáda se nebude z Běloruska “chtít” stáhnout.

 

„Kvůli nedostatečné průzračnosti o tom (o cvičení Západ 2017 - pozn. red.) moc nevíme. To je nebezpečí především pro Ukrajinu, ale také pro jiné země. To je potenciální hrozba. Neříkám, že se něco stane, nějaký útok nebo provokace proti členským zemím NATO. Nicméně panuje ovzduší strachu a neurčitosti spojené zejména s manévry Západ," prohlásil velvyslanec Polska v USA Piotr Wilczek.


Cvičení Západ 2017 se podle zpráv The New York Times zúčastní jednotky nově reaktivované 1. gardové tankové armády. Podle ruského ministerstva obrany 1. gardová tanková armáda získá tanky T-72B3 a T-80. Ruská tanková armáda má obvykle 500 tanků.


"Existuje pouze jediný důvod, proč tvoříte gardovou tankovou armádu, a tím jsou útočné ofenzivní síly,” uvedl pro The New York Times generálporučík Frederick B. Hodges, šéf americké armády v Evropě. “Není to kvůli obraně vlastního území. Neznamená to sice, že to rovnou udělají (útok - pozn. red.), ale pokud jde o zastrašováni, je to prostředek, jak vyvíjet tlak na spojence."

 

Hodně nebo málo železničních vozů?

Z předkládanými počty nesouhlasí Pavel Kovalev z Vojensko-politického Revue. Dle Kovaleva skutečně v listopadu 2016 ruské ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na 4162 železničních vozu pro železniční dopravu do Běloruska zpět, a to pro období od 1. ledna do 30. listopadu 2017.


Tento počet znamená 2081 vypravených železničních vozů do Běloruska a stejný počet zpět. Jeden vypravený vlak má podle Kovaleva 57 vozů, což představuje 36 vlaků vypravených z Ruska do Běloruska a stejný počet zpět.


V Bělorusku přitom již letos proběhlo velké množství vojenských cvičení se zapojením ruských vojáků. Kovalev tak odhaduje, že pro cvičení Západ 2017 zbývá 22 vlaků (1254 vozů) a stejný počet vlaků zpět.

 

Dodejme, že podle Moskvy na cvičení Západ 2017 oficiálně zamíří 3000 ruských vojáků a 280 ks techniky. Na první zdání existuje rozpor mezi množstvím techniky, vojáků a počtem vozů.

 

Foto: Pro přesun jednoho ruského motostřeleckého praporu je potřeba 78 železničních vozů. / Pavel Kovalev

 

Podle Kovaleva jeden ruský motostřelecký prapor s 550 vojáky a 120 vozidly vyžaduje ke svému přesunu 78 železničních vozidel. Na každý standardní plošinový železniční vůz o délce 14,2 m až 15,4 m se vejdou dvě vojenská vozidla. Do osobního železničního vozu se v době míru usadí 54 osob - v době války je povolena přeprava 78 osob.

 

Pro tankový prapor pak platí, že počet vozů je o 20 a 30 větší, protože na jednom plošinovém vozu lze přepravit pouze jeden tank. Další železniční vozy si vyžádá nutnost přepravy proviantu, munice, dalšího vybavení, zdravotnického materiálu, paliva, maziva, atd.

 

Přeprava jednoho motostřeleckého, tankového nebo dělostřeleckého praporu si tak vyžádá asi 80 až 110 železničních vozů. Pro přepravu čtyř praporů (2000 lidí) je nutno tedy vyčlenit cca 400 vozů a osm vypravených vlaků.

 

V případě 22 vypravených vlaků se tak do Běloruska může přesunout jedna brigáda. Kovalev také připomíná, že na podobné cvičení nejede jen bojová technika, ale také civilní auta, přívěsy, jednotky rádioelektronického boje, ženisté, atd. Kovalev také dodává, že minulého cvičení Západ 2013 se účastnilo 2500 vozů, tedy 1250 vozů v jednom směru. 

 

Nakonec Kovalev dává k příkladu přesun americké 3. obrněné brigády ze 4. pěší divize do Polska a pobaltských zemí. Pro přepravu 250 ks obrněné techniky (tanky, samohybné houfnice, BVP), automobilové techniky a 4000 členů personálu z německého Bremerhafenu bylo přiděleno více než 900 železničních vozů. Navíc mimo to byly do Polska přesunuty stovky kontejnerů s vojenským materiálem.

 

Diskuze o ruském cvičení Západ 2017 proběhla na oficiální úrovni mezi NATO a Ruskem v červenci v Bruselu, kde Rusko seznámilo velvyslance zemí Aliance s počty svých a běloruských vojáků.

 

„Na hodnocení je ještě příliš brzy. Uvidíme, to cvičení ještě nebylo. Ale z dřívějších zkušeností souvisejících s minulými cvičeními, máme důvod se domnívat, že by se nadcházejících manévrů mohlo zúčastnit daleko více vojáků, než je oficiálně oznámené číslo,“ prohlásil po setkání generální tajemník aliance Jens Stoltenber.

 

Ruská strana podle Stoltenberga uváděla, že počty nepřesáhnou parametry pro pozvání pozorovatelské mise dané vídeňským dokumentem Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE), tedy 13 000 vojáků či 300 tanků. Rusové nabídli také konkrétní počty lodí a letadel, které se cvičení mají účastnit. „Vítám to. Umožnilo to spojencům klást otázky a také jsme otázky kladli,“ poznamenal v červenci po setkání Stoltenberg.

 

Zdroj: The New York TimesVojensko-politické Revue

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Joey Datum: 13.09.2017 Čas: 23:21

Na jednu nemuze komukoli branit v konani cviceni... Na druhou stranu, jsou urcite mezinarodni zavazky, zejmena pri Rade Evropy a OBSE a pokud jde tedy skutecne o takto masivnejsi cviceni, meli snad byt prizvani pozorovatele, ne? Jenze, to by zase zapad vse vedel a rusum by se to nehodilo. Pripada si obkliceny a musim uznat, ze protiraketovy destnik (nechci resit jeho ucinnost) USA zjevne obklicuje uzemi Ruska. Dost casto se tak deje pod zaminkou ochrany pred jinym statem. Statem, pred jehoz raketovym utokem by se USA pohdlne ubranili i z more...

avatar
Trener Datum: 19.08.2017 Čas: 18:21

K tomu zásobování dělostřelecké munice - odkaz na efektivitu palby u ČSLA.
http://csla.cz/armada/druhyvojsk/raketovevojsko.htm

avatar
cejkis Datum: 17.08.2017 Čas: 23:16

Jan Grohmann

Článek o požadavcích na logistiku bojující divize je skvělý nápad. Prosím, nehoďte to pod stůl :-)

Díky

avatar
Slavoslav Datum: 17.08.2017 Čas: 10:22

p. Grohman

No veď ja netvrdím nič iné ;-)

Proste železničná doprava pri presune či zásobovaní vojsk hrá prím a zvyšné možností sú len náhradné riešenie preto píšem, že to snáď neprekvapí nikoho. A pri rozlohe Ruska je ešte dôležitejšia ako v Európe kde to je všade relatívne blízko.

Nie náhodou boli napr nemecké útoky aj na Francúzsko plánované pozdĺž železničných tratí ako hlavné smery útoku.

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.08.2017 Čas: 09:38

Slavoslav: tak presun vlakom je normalna vec nad ktorou sa nepozastavi snad nikto - no to by jste se koukal. Určitě tahle problematika bude stát za samostatný článek.

Přeposílám dopis jednoho z čtenářů k problematice:

Článek „Ruskou válku řídí železnice“ se zabývá jen ruskou problematikou. Stejný problém by měly jakékoliv armády, včetně NATO. Nejde jen o přesuny vojsk a jejich techniky, ale především jde o výkonnost logistického zabezpečení.

Např. vševojsková divize VS (8 až 9 tisíc mužů, cca 300 BVP/OT, 200 T, 180 až 200 D, RM a M) potřebuje denní zásobení municí ve výši 1000 až 1200 tun, z toho 2/3 jde výhradně o dělostřeleckou a raketovou munici. To jsou zhruba dva až tři vlaky jenom munice za den. To je při průměrné bojové intenzitě, v prvních dnech operace potřeba může narůst až o 50% i více.

Z hlediska celkové tonáže logistického zabezpečení vojsk 50 až 60% dělá PHM, 40 až 50% muniční zabezpečení a vše ostatní (strava, voda, zdravotnické zabezpečení) je do 5 až 10%. Zásobit jednu divizi vyžaduje dopravit materiál o hmotnosti 2500 až 3000 tun za den.

Bez železnic to nejde!

V průměru logistické zabezpečení municí jednoho vojáka praporního uskupení činí 80 až 100 kg munice na den, u brigádního uskupení 120 až 150 kg munice za den.


Mají-li se naplnit zásobníky oddílu 152 ShKH vz.77, tak to činí téměř 120 tun munice. Jeden dělostřelecký oddíl potřebuje na zásobování 10 až 12 vozidel TATRA 8x8, tj. na dvě děla jednu Tatru. Že by si osádky nacvičily nabití zásobníků, to ani náhodou. V zimě či dešti je to obzvláštní lahůdka.

Dá se říci, že během jedné operace 152 mm ShKH vz.77 by spotřebovala tolik munice, kolik sama váží (cca 30 tun).

Podle mých zkušeností, tato fakta si neuvědomují ani ti nejvyšší. Ani před 1989, a po něm ještě více.

avatar
pjek Datum: 16.08.2017 Čas: 21:30

Slavoslave, kolik stojí přeprava jednoho tanku po vlastní ose a po železnici na 1 km? Jako vysvětlující domácí cvičení snad to stačí, ne? A pak kde se berou ty řádové rozdíly mezi současnými měrnými vojenskými náklady v USA a v RF... Víte, kolik stojí ty profláklé promenády po našich silnicích? ne? Tak pátrejte.

avatar
pjek Datum: 16.08.2017 Čas: 21:26

K tématu pouze tolik, že jde o početně nejslabší cvičení z tradiční řady. Zblblí Kyjevští a Pobaltští místo chladného vnímání toho, co říká a koná VVP navzdory oligarchům a několika horkým vojenským hlavám, jde o pouhé tradiční cvičení s nejmenším počtem vojáků a techniky za celou historii těchto cvičení. Kdo nevěří, může zkusit třeba informace hledat...

avatar
Tesil Datum: 15.08.2017 Čas: 23:40

cejkis
Máš pravdu deset tanků žádnou paseku nenadělalo prostě německá kvalita.Ano v době míru se používají gumové nástavce.

avatar
Slavoslav Datum: 15.08.2017 Čas: 21:57

tak presun vlakom je normalna vec nad ktorou sa nepozastavi snad nikto

druha vec je vask velkost Ruska a jeho zvysna dopravna infrastruktura. Ak by prislo o zeleznicne uzly a malo presuvat techniku po vlastnej osi zoderie ju skor ako pride na frontu. V Europe by to bolo predsa len asi jednoduchsie vdaka lespej cestnej infrastrukture.

BTW aj u nas bezne tanky jazdili po uliciach napr v Bratislave ked sa presuvali prave k zeleznicnemu depu a ziadne znicene cesty sa nekonali. Akurat tankisti vedeli minimalne 12 hodin dopredu, ze ich caka cvicenie ak PTP-aci zacali navazat piesok na krizovatky od kasarni pretoze otacanie pasovych vozidiel by ani tie cesty nevydrzali

avatar
cejkis Datum: 15.08.2017 Čas: 21:52

A tady pokud by snad někoho napadlo, že tank nemůže jezdit po německé dálnici :-)

https://www.youtube.com/watch?v=FtFTGr6YPSw

avatar
cejkis Datum: 15.08.2017 Čas: 21:46

Jednotky EU také jezdí vlakem. Letecké kapacity EU byly dosud mizerné. Vzpomeňte na přesuny jednotek do bývalé Jugoslávie.

A otázka, jak vypadá silnice po přesunu pásové techniky uvidíte třeba na tomto videu. Německá armáda nacvičuje tyto přesuny každý rok.

https://www.youtube.com/watch?v=heu_HDDM2qM

PS: Tesil bude povinně hledat rýhy v povrchu na výše uvedeném videu :-)

avatar
Kozlus Datum: 15.08.2017 Čas: 19:59

dusan uz dal svuj obvykly a totalne mimo prispevek, tak snad uz od nej bude pokoj :)

Panove, nechapu, co je divneho na tom, ze se rusove presouvaji po zeleznici. To se snad u pasove techniky pouziva bezne, ne? Nejde jen o poskozeni silnice, ale hlavne o nosnost mostu a rychlost prepravy.

avatar
Tesil Datum: 15.08.2017 Čas: 19:01

Do výcvikových prostorů i naše armáda své jednotky přesouvala po železnici.
Jednak se zamezilo komplikacím v dopravě a jistě si umíte představit jak by vypadali silnice po průjezdu tankového praporu a motostřeleckého pluku.
A i ta nafta se ušetřila.

avatar
dusan Datum: 15.08.2017 Čas: 17:39

Kamaráta v Rusku zatkli lebo fotil "strategický tunel" cestou vlakom ... skončil na policajnej stanici.
Po dlhohodinovom vyšetrovaní ho pustili ... ledva chytil posledný vlak na lietadlo.
Naväčší vtip je, že fotky toho "strategického mostu" nám ukázal .... síce ich Rusi držali na polícii, ale fotky nevymazali ....
Samozrejme je otázka či len nechceli na tom "strategickom moste" zarobiť .. .čo sa nedalo, lebo kamoš už šiel domov a nemal už takmer nič ...

avatar
dusan Datum: 15.08.2017 Čas: 17:39

Kamaráta v Rusku zatkli lebo fotil "strategický tunel" cestou vlakom ... skončil na policajnej stanici.
Po dlhohodinovom vyšetrovaní ho pustili ... ledva chytil posledný vlak na lietadlo.
Naväčší vtip je, že fotky toho "strategického mostu" nám ukázal .... síce ich Rusi držali na polícii, ale fotky nevymazali ....
Samozrejme je otázka či len nechceli na tom "strategickom moste" zarobiť .. .čo sa nedalo, lebo kamoš už šiel domov a nemal už takmer nič ...

arr