Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruské letectvo se připravuje na MiG-35S

Datum přidání 14.08.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 110 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské ministerstvo obrany podepíše s firmou Mikojan-Gurjevič smlouvu na dodávku stíhacích letadel MiG-35S (MiG-29M/M2). První letadla vstoupí do služby v roce 2018.

Foto: MiG-35S (MiG-29M/M2) / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2

Foto: MiG-35S (MiG-29M/M2) / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2

 

„MiG-35S byl vyvinut na základě požadavku ministerstva obrany. Výzkumné a vývojové práce budou dokončeny v roce 2017. Po dokončení státních certifikačních testů bude letadlu povoleno vstoupit do služby. Objednáme třicet nebo více letadel této verze," řekl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.

 

Dodávka letadel MiG-35 pro ruské letectvo je důležitou vzpruhou pro „skomírající" podnik Mikojan. Kdysi slavný podnik po rozpadnutí Sovětského svazu prohrává konkurenční boj s firmou Suchoj.

 

Firma Suchoj od roku 1991 vyvezla 252 letadel a utržila 15,4 miliard dolarů. Konkurenční Mikolaj vyvezl pouze 185 letadel a získal od zahraničních zákazníků, včetně peněz za náhradní díly a údržbu, 8,6 miliardy dolarů.

 

Důležitý boj Mikojan prohrál v roce 2002, když Suchoj získal od ruského ministerstva obrany kontrakt na vývoj stíhačky páté generace (Suchoj T-50). Firma Mikojan sice pracuje na lehčí jednomotorové stíhačce páté generace, ale ani ruské ministerstvo obrany nebo zahraniční zájemci neprojevují o stroj příliš velký zájem.

 

Firmě se dařilo a daří vyvážet pouze hloubkově modernizovaná, a dnes již legendární, stíhací letadla MiG-29. Ne jinak je tomu i u nejnovějšího letadla MiG-35S určeného pro ruské letectvo a záhraniční zákazníky.

 

Video: Verze MiG-35D byla určená pro indický program MMRCA. / YouTube

 

Mikojan se nyní dívá s naději opět na indický trh. Indie po zrušení programu MMRCA plánuje získat přibližně 90 nových stíhacích strojů. Jedním z nových adeptů je i MiG-35S, resp. odvozená verze určená přímo pro indické letectvo.

 

Ruské letectvo plánovalo získat 37 stíhaček MiG-35S již v roce 2014. Problémy s vývojem však odsunuly zavedení letadla až na rok 2018. Do příchodu MiGů-35S ruské letectvo jako náhradu objednalo v roce 2014 16 letadel MiG-29SMT.

 

Oproti těžším a výkonnějším (dražším na pořízení a provoz) letadlům řady Su-27 plánuje ruské letectvo nasazovat MiG-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. MiG-35 je také určen k ničení pozemních/hladinových cílů a umlčování radiolokátorů protivníka.

 

Hlavní předností MiGů-35 je instalace radaru FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar typu AESA, tedy radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů.

 

Zdroj: The Moscow Times, Sputnik News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 18.08.2015 Čas: 18:55

KOLT: pak má ještě diagnostický systém, takže obsluha bude vědět na co se zaměřit.

Absence hydrauliky: velké + při údržbě a vysoká odolnost proti poškození

Výměna motoru by měla být velmi jednoduchá.

Ještě se určitě něco najde.

Jinak na foru budu postupně doplňovat linky, tady se to dost ztrácí:)

http://www.armadninoviny.cz/forum/forum/sv%C4%9Btov%C3%A9-arm%C3%A1dy-a-technika/letectvo/257-f-35-linky-a-informace

Doporučuji post 4, kde je zajímavé info o chlazení avioniky.

Podle autora, má F35 víc interního paliva jak F16 a F15 dohromady, to se odráží na výdrži a doletu.
Palivo slouží k chlazení systémů, za letu je prý teplota letadla velmi nízká (zlepšuje stealth v ir spektru)

Je tam toho podstatně víc.

avatar
KOLT Datum: 18.08.2015 Čas: 18:30

petr.svetr: To naneštěstí nemůžu, protože jsem lempl a odkazy si neukládám. Nicméně když si projdete diskuse pod několika posledními články o F-35, najdete jich tam dostatek. Zjednodušeně řečeno je důvodů několik:
– F-35 nemá stealth nátěr jako předchozí letadla této kategorie, jeho funkce je zahrnuta přímo do kompozitního materiálu, který tvoří povrch, takže odpadá jeden z nejdražších provozních nákladů
– část letových hodin, které musí piloti u ostatních letadel strávit ve vzduchu, je možné u F-35 strávit v simulačním režimu, protože samotné letadlo je pokročilý simulátor
– letadlo je od začátku stavěné s důrazem na snadnou udržovatelnost (přístup k jednotlivým komponentům, především těm, co se často vyměňují, je podle techniků řádově lepší než u F-16 i dalších US letadel)
– F-35 má integrované některé systémy, které jiná letadla musí nosit v kontejnerech, přičemž kontejnerová varianta je na údržbu vcelku logicky náročnější (nehledě na to, že ten kontejner musíte koupit, takže cena samotného letadla tím roste)

Shania mě jistě doplní :-)

avatar
petr.svetr Datum: 18.08.2015 Čas: 18:11

trochu od tématu:
re:KOLT
A mmchd, F-35 by na provoz nikterak zásadně drahá být neměla. Pokud půjde vše, jak má (a zatím to tak vcelku vypadá), měla by být cena provozu jednoho letadla za jeden rok srovnatelná s F-16. Důvody už tu několikrát psal Shania, i s patřičnými odkazy.

Můžete mi dát odkaz kde to píšou,já čekal ,že ten provoz bude mnohem dražší.Děkuji.

avatar
Charlie Datum: 18.08.2015 Čas: 13:26

Jen k těm žaluziím na sání, možná to tu už někdo zmiňoval.

Jde o to, že původní devětadvacítky automaticky zavíraly žaluzie při vzletu/přistání (a současně se otevíraly "žábry"), jenže tahle fíčura byla odstraněná u námořní verze - MiG-29K, protože na letadlové lodi se s bordelem (narozdíl od různých luk a jiných provizorních ploch) nepočítalo.

MiG-35 hodně vychází právě z námořní verze a navíc se už nejspíš nepočítá s jeho nasazením z opravdu provizorních ploch - proto se na něm ten systém žaluzií neobjevil.

Mimochodem Rusové jednají o prodeji MiG-35 s Egyptem.

Jinak - start z polních letišť byl celkem zásadní podmínka při vývoji ruských frontových stíhaček a stíhacích bombardérů, MiG-23 kvůli tomu dostal dvojmontáž s blatníkem na předek a "kola od traktoru" na zadek, Su-17 se zkoušely s celolyžovým podvozkem, Su-7 měl speciální modifikaci s upraveným podvozkem (BKL)...

avatar
RiMr71 Datum: 18.08.2015 Čas: 12:13

...ty jednadvácy jsou stejně krásné éra... mohl by je přitáhnout na Dny NATO nějaký "kolega" co je ještě lítá...
A že startovaly i z trávy (i když evidentně uválcované do bezvědomí). tak to čumím jako blázen...

avatar
KOLT Datum: 18.08.2015 Čas: 00:37

semtam: Cena provozu skutečně není jen o spotřebě Právě u Mig-29 ji velmi zvyšují motory, které toho moc nevydrží (vím, že se to zlepšilo, ale stále to není na úrovni západních produktů). A jsou dva, takže jejich výměna je o to nákladnější. Proto až tolik nevěřím tomu polskému srovnání F-16 a Mig-29. Nicméně se mohu mýlit. K tomu je nutné vzít v potaz, že polské F-16 jsou block 52, tedy poměrně moderní verze, zatímco Mig-29, které vlastní SP, jsou vlastně jednoduchá letadla. To se v ceně prevádzky také projeví. U Mig-35 už to ale platit nebude, čili tuhle výhodu ztrácí. Hodně bych se tedy divil, kdyby jeho provoz byl levnější či i jen srovnatelný s F-16. Ale přiznávám, vím o tom vcelku prd, takže spíš teoretizuju.

A mmchd, F-35 by na provoz nikterak zásadně drahá být neměla. Pokud půjde vše, jak má (a zatím to tak vcelku vypadá), měla by být cena provozu jednoho letadla za jeden rok srovnatelná s F-16. Důvody už tu několikrát psal Shania, i s patřičnými odkazy.

avatar
flanker.jirka Datum: 17.08.2015 Čas: 23:12

to shania: pokud máte už mašinu postavenou, tak že máte přímo vidět lopatky motorů, je snadnější použít blockery, spočívá to ve vyplnění podélných stěn absorpčním materiálem a pevnými lopatkami/ žaluziemi před lopatky turbíny v takových úhlech, aby se radiový signál odrážel jen směrem do motoru a ne zpět. Co vím, tak je rusové dělají jako vícepolohové, protože takové řešení ovlivňuje výkon motoru, při dogfightu potřebují každé procento tahu. Navíc, jakmile máte na podvěsech výzbroj, je s malou RCS konec, proto amíci chtějí pod superhornety stealth pouzdra pro výzbroj.
samotnýá blocker tak může vypadat třeba takto:
http://www.hitechweb.genezis.eu/fightersSF04.files/PAK-FA_final_radar_blocker.jpg
pouzdro pro superhornet takto:
http://snafu-solomon.blogspot.cz/2013/08/f-18-pod-carry-weapons-graphic.html
blocker ze superhornetu:
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://i220.photobucket.com/albums/dd31/alfredshuryan/MODs4VETS%252520FA%25252018%252520HORNET%252520Blue%252520Angels/fa18e_zps50dc5e05.jpg&imgrefurl=http://themodzoo.com/forum/index.php/topic/816-mods4vets-fa-18-hornet-blue-angels-us-navy-tribute-sponsored/&h=440&w=529&tbnid=jiDOODT0WAEt7M:&docid=p1ss8WqlDmnuZM&ei=NUrSVcmNCorPa8vugbAF&tbm=isch&ved=0CEcQMygeMB5qFQoTCIn8xqaAsccCFYrnGgodS3cAVg

avatar
skelet Datum: 17.08.2015 Čas: 21:38

Žábry byl odstraněny u prototypu "29" druhé generace, která byla zalétaná v roce 1988 (jinak se označoval jako MiG-29M alias MiG-33). Místo nich bylo zachycení bordelu z letových drah přenecháno "žaluziím" a lá Su-27.
Ale pozor MiG-29S, SM a SMT vychází z draku první generace, tedy se žábrami. Z druhé generace vychází současný MiG-29K a MiG-35.
Jinak žábry byly zavedeny z těchto důvodů:
1) nasávací otvory motorů jsou proklatě nízko
2) MiG-29 byl určen jako frontový stíhač, tedy měl používat letiště co nejblíže fronty (silnice, dálnice, zpevněné plochy)
3) VVS SSSR nepožadovalo po MiG-29 extra velký dolet, a proto byly umístěny ony prostorově náročnější, ale o to účinnější žábry.
toliko vysvětlení pro okopávače kotníčků.

avatar
Luky Datum: 17.08.2015 Čas: 21:27

...no nevím co to bylo za fotku, ale po leteckém dnu nebo nějaké hromadné akci by asi nebyl problém takový snímek pořídit...každopádně pokud se pamatuji, tak MiG-23 byl poslední pro provoz z travnatých ploch, u 29ky se s tím už běžně nepočítalo a bylo to asi spíš kvůli pojíždění na záložních plochách, nebo při přezbrojování na dálnicích a podobně.
Jednadvacítka na trávě v Maďarsku (naši tohle taky běžně cvičili):
https://www.youtube.com/watch?v=be-uD1FCyok

tady je vidět jaký bordel se zvedá i kolem dálnice (MG29,Su25):
https://www.youtube.com/watch?v=Xb9rcMjiCPM

Já myslím, že tahle koncepce motoru u starších 29tek má negativní vliv na výkon, tak to opustili. Dříve se počítalo, že letiště budou primární cíle pro nukleární útok, dnes už to tak neberou. Vzpomínám, jak v některých předrevolučních západních publikacích psali, že jediný co má v RAF hodnotu je Harrier, protože letiště budou na kaši...taková obsese vládla světem

avatar
Todomatch Datum: 17.08.2015 Čas: 20:39

Na sputniku dokonce Kreml píše „Smutně proslulá F-35 bude roztrhána na kousky dokonce antikvární MiG-21, nemluvě už o boji na krátkou vzdálenost s ruskými stíhačkami čtvrté generace Su-27 a MiG-29", předpokládá jeden z výrobců americké F-16, letecký konstruktér Pierre Sprey. (kopírováno i s divnou stavbou vět a chybami).

Zaujalo mě flanker.jirkou zmíněné odstarnění horních sacích otvorů u diskutovaného Migu-35S. Myslím, že to bylo zde na armádních novinách, kde někdo u fotky nějakého ruského stroje upozornil na nehorázný bordel na letištní ploše. Tam se snad válely i kelímky od kafe, či dokonce petky. Tu fotku jsem si tehdy uložil, ale nemohu ji najít. Možná někdo víte, která to byla. Pokud tedy nový Mig horní otvory nemá, může to znamenat jen dvě věci - letadlo je buď opravdu cíleno na export, nebo v Rusku začali zametat lépe letiště. Protože to byl smysl horních otvorů u 29. Aby motor nenasál binec z plochy.

avatar
Shania Datum: 17.08.2015 Čas: 19:26

flanker.jirka:

normálně se na snížení rcs používají sání vzduchu ve tvaru S, takže motory nejsou vůbec vidět. Tohle u migu nehrozí kvůli umístění motoru, takže jedině když použijí nějakou jinou techniku.

avatar
Shania Datum: 17.08.2015 Čas: 19:24

RiMr71: bohužel stačí když se řekne konstruktér F-16 a A-10 a kdoví čeho ještě a lidi to žerou (i když ani v jednom z těhle projektů nemá prsty, mimo vytvoření požadavků).

To že se nechal zneužít pro kampaň proti F35 v Kanadě je jedna věc, ale jakmile ho začala využívat i RT, tak klesl na úplné dno:)

avatar
RiMr71 Datum: 17.08.2015 Čas: 17:57

To je furt, že F-35 není soupeřem Migu-35, ale tady říkají, že už Su-27 a Mig-29 je prostě lepčí!!! A Sprey jim tam k tomu zase dělá užitečného idiota....
https://www.youtube.com/watch?v=TDPLppID9GE

To jsou prostě neskuteční komici...! :)

avatar
semtam Datum: 17.08.2015 Čas: 17:53

logik

Z toho ale zase víme kulový. Nevíme ani jaké procentuální zastoupení má spotřeba paliva na celkových nákladech provozu jakéhokoli letounu. A je to různé dokonce i od vlastníka.

Jediné na co se můžem jakž takž spolehnout je to, že jednomotorový letoun nemusí být zákonitě provozně levnější než dvoumotorový. Záleží na více faktorech a spotřeba je jen jedna položka z koláče a u každého typu jinak velká.

Letadla se průběžně modernizují. Máte to jako třeba s MI-28 nebo KA-52. I když se zařazení do provozu oddálilo z důvodů nedostatku financí jak pro nákup a vývoj. Tak nově zaváděné stroje nejsou ty, co se měli zavádět v 90. letech.

Ano, dokončení vývoje pokud na něho firma nemá prostředky a má zákazníka. Většinou stát, ve kterém firma sídlí, tak to hradí on. Proto se udivovat nad tím, že MIG něco nedotáhnul do konce bez zákazníka je o ničem.

avatar
flanker.jirka Datum: 17.08.2015 Čas: 17:26

to todomatch: mrkněte na google na fotky migu 35 nebo migu 29 m2, nemá horní sání k motorům, místo toho jsou tu rozšířené nádrže, má pozměněnu křivku křídla, o něco málo větší rozpětí, přepracovanou náběžnou hranu, větší plochu vztlakových klapek, větší výchylky křidélek, přepracované výškové kormidla se zubem. Křídlo muselo být kompletně přepracováno, aby se splnil základní požadavek na větší nosnost výzbroje.
Tady na odkazu najdete na strejku další vysunutou klapku u náběžné hrany pro zvýšení vztlaku.
Tyto vylepšení vychází z palubních verzí letadla.
http://www.airplane-pictures.net/photo/349380/747-russia-air-force-mikoyan-gurevich-mig-29m2/
https://vvsphotography.files.wordpress.com/2012/09/046.jpg
https://vvsphotography.files.wordpress.com/2012/09/056.jpg
...blockery v nasávání jsem u migů ještě neviděl, pouze u modernizovaných letounů řady Su 27 a SU 30, 35, F 18 superhornet, F 15 silent eagle, vzhledem k tomu, že dokáží dobře snížit efektivní odraznou plochu bude nějaké řešení přijato i u migu, jinak by moc "svítil"

arr