TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Události

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Datum přidání 17.01.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky MiG-35. Po následných státních zkouškách první MiGy-35 vstoupí do služby v roce 2018.

Foto: Mig-35; větší foto / Mil.ru

Foto: MiG-35; větší foto / Mil.ru

 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) a její dceřiná firma Mikojan-Gurevič představí na konci ledna veřejnosti sériovou podobu nové víceúčelové stíhačky MiG-35. Od února pak začnou státní zkoušky stíhačky.

 

Zvládnutí zkoušek je podmínkou pro přijetí MiGu-35 do výzbroje ruského letectva - k tomu dojde v roce 2018. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020.


První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo již v roce 2014. Ale teprve v minulém roce byly postaveny dva testovací letouny MiG-35 ve finální konfiguraci pro ruské letectvo. První let dvojice nových strojů se uskutečnil 24. října minulého roku.


MiG-35 vychází z námořní stíhačky MiG-29K/KUB, ale samozřejmě postrádá záchytný hák a další systémy nutné pro provoz na letadlových lodích.


Po konci zkoušek se očekává podpis smlouvy na dodávku 30 letadel, s termínem dodávek do roku 2020. Dříve ruské letectvo poptávalo 37 stíhaček a na začátku projektu dokonce 100 MiGů-35.


"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," uvedl v minulém roce Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské OAK.


Deník Izvestija si všímá, že od 90. let minulého století označení MiG-35 neslo hned několik letadel. Označení MiG-35 bylo přiřazeno k prototypu stíhačky 5. generace MiG 1.44 z přelomu tisíciletí, k několika modernizačním projektům MiGů-29 a také pro letoun nabízený Indií v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), lehká stíhací.


MiG-35 pro ruské letectvo je ale originální letoun - konstrukčně vychází z MiGu-29K/KUB, ale při stavbě byly použity lehké kompozitní materiály. Nové motory RD-33MK mají větší výkon, digitální řízení a menší infračervenou stopu.

 

Životnost RD-33MK je 4000 h, což je 2x více než u původních RD-33. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je 2,5x levnější, než původního MiGu-29.


MiG-35 měří na délku 17 m, maximální startovací hmotnost je 29,7 t a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 31,8 t a unese zbraně až do hmotnosti 8100 kg.


MiG-35 vyvine největší rychlost Mach 2,25 a s třemi přídavnými nádržemi dokáže přeletět vzdálenost 3100 km. Obvyklá bojová vzdálenost je do 1000 km - záleží ale na množství výzbroje a typu mise. MiG-35 dokáže vést boj vzduch-vzduch i vzduch-země.  


Zásadní předností MiGu-35 je moderní radar FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar typu AESA, tedy radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Radar dokáže odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km a cíle s velkým čelním radiolokačním průřezem (RCS), jako jsou bombardéry, až na vzdálenost 300 km. Podle deníku Izvestija ale právě radar Žuk trápí neustále problémy, a to i v současnosti.


Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vizuální a automatické vyhledávání a sledování vzdušných cílů.


Ruské letectvo plánuje nakoupit MiGy-35 jen pro dvě letky. Podle deníku Izvestija tak bude MiG-35 nabízen především pro export. Prvním zákazníkem se může stát Egypt, který projevil zájem o 50 stíhaček MiG-35.


Na trhu se stíhacími letadly ale podle stejného deníku musí MiG-35 bojovat hned s několika letouny. Čína nabízí zahraničním zákazníkům superlevné FC-1, J-10 i nejnovější stealth FC-31, Švédové JAS-39E/F Gripen a Američané nejnovější F-16V Viper.


Ve srovnání s těmito letouny je MiG-35 těžší dvoumotorový stroj. Ale “z druhé” strany se na MiG-35 tlačí dvoumotorvý evropský Eurofighter, francouzský Rafale a americký F/A-18E/F Super Hornet.

 

Zdroj: Izvestija

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 21.01.2017 Čas: 22:47

"Ak ste písali o J-7 v kontexte s MiG-21, tak mám silné obavy, že Vy nedokážete pochopiť text. Pretože KOLT jasne napísal, že MiG mal radšej vyvinúť nástupcu "dvadsaťjednotky". A na to ste reagovali Vy, že úplne mimo. A ja si dovolím s ním súhlasiť, pretože čokoľvek jednomotorové by dnes MiG vypustil namiesto "35", by bolo oveľa lepšie než bola kedykoľvek J-7. A navyše by s tým zrejme na svetových trhoch vedeli preraziť oveľa lepšie, ako s drahým dvojmotorovým strojom."

Přesně toto jsem chtěl svým příspěvkem říci. Občas se vyjadřuji zbytečně složitě, ale zrovna v tomto případě mi přijde, že je můj text vcelku jasný...


A ke zbytku Sokratova příspěvku nezbývá než říci: "Tak nějak" :-)

avatar
Sokrates Datum: 21.01.2017 Čas: 22:24

Larry: Ak ste písali o J-7 v kontexte s MiG-21, tak mám silné obavy, že Vy nedokážete pochopiť text. Pretože KOLT jasne napísal, že MiG mal radšej vyvinúť nástupcu "dvadsaťjednotky". A na to ste reagovali Vy, že úplne mimo. A ja si dovolím s ním súhlasiť, pretože čokoľvek jednomotorové by dnes MiG vypustil namiesto "35", by bolo oveľa lepšie než bola kedykoľvek J-7. A navyše by s tým zrejme na svetových trhoch vedeli preraziť oveľa lepšie, ako s drahým dvojmotorovým strojom.
Mimochodom, bez urážky, ale ak máte 26 rokov praxe v armáde a ovládate cudzie jazyky, tak nechápem, čo Vám môže dať takýto web. Táto stránka rozhodne nepatrí medzi profesionálne weby pre odborníkov. Sú tu jednoducho spracované texty pre laikov, tak nechápem, prečo sa tu musíte zakaždým navážať do ľudí, že majú informácie len z internetu. A odkiaľ by ich mali mať, ak nie z netu alebo kníh a časopisov? Ja keby som mal vojenské vzdelanie a bol takmer 3 dekády v armádnej brandži, tak nemám absolútne žiaden dôvod sem chodiť.
Ja som na rozdiel od Vás nikdy nemal pohodový job v štátnej sfére a musel som si každú korunu, či euro tvrdo odmakať. Preto dnes nie som vysraný z toho, že odo mňa chce v práci zamestnávateľ výsledky. Ak Vás práca príliš vyťažuje, nemusíte si čítať tunajšie diskusie a zapájať sa do nich. Aj tak sú Vaše príspevky len povýšenecké a arogantné reči. A na to, že som laik, ma ani jedna Vaša veta ničím neobohatila. Úprimne, bol by som rád, keby ste zmenili tón a radšej sa podelili o svoje vedomosti. Človek s tak bohatou kariérou má určite na viac, ako ironicky pokrikovať po ľuďoch, aký sú "znalci" a "odborníci v gúglení".

avatar
Larry Datum: 21.01.2017 Čas: 21:41

to Sokrates: Mícháte jablka kontra hrušky. a kde jsem psal že .....

"Ale tvrdiť, že J-7 by mohla byť konkurenciou jednomotorovej ruskej stíhačke, ktorá by bola vyvíjaná namiesto MiG-35, je zavádzajúce. ???"

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Psal jsem v kontextu s MiG-21........nikoliv MiG-35.

"Podívejte se na projekt Chengdu J-7. Internet máte a goooglování vám jde jistě dobře. )stejně jako řadě zdejších "znalců")
Je to čínský klon MiG-21 patřičně modernizovaný na úroveň doby. Chudým asijským státům tohle letadlo naprosto stačí k zajištění jejich ambicí za rozumné peníze."
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vy neumíte ani číst, natož chápat text........... a to bez urážek...

Na rozdíl od Vás jsem v armádě, zahraničních operacích, služebních cestách sloužil 26 let a viděl leccos zajímavého i věci o kterých dodnes nesmím mluvit.
Na rozdíl od Vás mám i vojenské vzdělání.
Dodnes mám z těch dob přátele na Balkáně, Rusku i Anglii.
I v civilu jsem několik let pracoval na vývoji jistých zbrańových systémů a věřte, že jsme sledovali pečlivě co dělá konkurence.
A jestli jste si nevšiml, skutečně nemám čas tady trávit každý den tlachy v diskuzích o všem a tvářit se jako odborník na vše........ prostě nemám tolik času.
Až někdy budete pracovat v privátní firmě která bude chtít výsledky ale dokáže vás zaplatit, tak to pochopíte.

avatar
Sokrates Datum: 21.01.2017 Čas: 06:37

Larry:
1. "víte jsem na východě byl na rozdíl od Vás i služebně". Gratulujem, Vy budete asi veľmi scestovaný človek. Teším sa s Vami, že máte tak zaujímavú prácu. :-)

2. "A umíte něco jiného než gooooglovat???". Neviem, kam touto otázkou smerujete a či Vás uspokojí moja odpoveď, ale viem aj variť. :-)

3. "Samozřejmě googlovat umím také". Nikdy by som si nedovolil pochybovať o Vašich schopnostiach používať vyhľadávač Google, lebo to vedia už aj deti na základnej škole. Ale trochu som zneistel, keď ste sa začali navážať do KOLTa, že je úplne mimo. Nebolo to prvýkrát, čo tu útočíte na človeka s tým, že má len vygúglené informácie a nech si ich dohľadá. No, neviem, ako ste hľadali Vy. Ale tvrdiť, že J-7 by mohla byť konkurenciou jednomotorovej ruskej stíhačke, ktorá by bola vyvíjaná namiesto MiG-35, je zavádzajúce. Nie len preto, že ešte aj posledná (Géčková) verzia bola zastaraný šrot už keď schádzala z linky. Ale hlavne preto, že sériová výroba týchto strojov je už niekoľko rokov ukončená. Čiže, ak chcete tvrdiť, že nejaké lietadlo by mohlo byť konkurenciou novému MiGu, musí sa najskôr produkovať. Čo v tomto prípade neplatí.
Mimochodom, neviem, kde sa berie optimizmus niektorých diskutérov, že konkurenciou ruským stíhačkám by mohla byť JF-17. :-) Táto pakistansko-čínska zlátanina si už roky nevie nájsť zahraničného zákazníka. Ak teda nerátam 3 kusy, ktoré údajne nedávno objednala Nigéria. K žiadnym dodávkam zatiaľ nedošlo. Rokovania s Azerbajdžanom sú taktiež zdĺhavé a ktovie, čo z toho vzíde.

4. Zmluva s Egyptom síce ešte podpísaná nemusí byť, ale táto krajina posledné roky výrazne medializuje záujem o MiG-35. Na rozdiel od Ruska. Preto sa dá predpokladať, že za vývojom tejto stíhačky stojí práve záujem egyptských vzdušných síl.

avatar
Larry Datum: 20.01.2017 Čas: 07:53

To Sokrates:
víte jsem na východě byl na rozdíl od Vás i služebně:
A umíte něco jiného než gooooglovat???
Tak dobře co jsem opsal v tomto threadu??
Trochu vám osvěžím paměť

Larry Datum: 18.01.2017 Čas: 14:11
"Nákup pro vlastní letectvo a zařazení do výzbroje je předpoklad pro budoucí export. "

Samozřejmě googlovat umím také :-)))A s En to také snad není až tak bídné.

Egypt jako některé další státy by koupili vždy a vše. Otázkou je, co podepíšou za kontrakty a v případě Egypta i jakási záruka za zaplacení by také přišla vhod.
Kontrakt dodnes není podepsán. To že projevili zájem...????
MO ČR také podepisuje (h)různá "memoranda o porozumění" a co z toho.....??
Očekává se zájem stávajících uživatelů MiG-29. (nemyslím Bulharsko). Letadla nemládnou.
VKS RF se zbavuje všech starších verzí MiG-29.
Dokud nebudou ukončeny úspěšně státní zkoušky, vše je věcí dohadů a spekulací. Dříve objednávka nebude. A ještě záleží na cenové nabídce.
Předsériové kusy pro státní zkoušky jsou hotové. A zpoždění bylo i proto, že se původně počítalo s kooperací při výrobě s ukrajinskými firmami. To samozřejmě padlo a museli se hledat výrobci v RF.

avatar
Sokrates Datum: 19.01.2017 Čas: 20:04

Olivav: Vývoj MiGu-35 bol dokončený kvôli záujmu Egypta. Ruské letectvo nemá o tento stroj vôbec záujem a ak zakúpi niekoľko strojov, tak len na podporu exportu. Toto sú len vygúglené informácie, takže ich neber na 100%. Všetky zákulisné informácie, ktoré majú bližšie k pravde, Ti poskytne Larry. :-)

avatar
Olivav Datum: 19.01.2017 Čas: 18:59

Larry,

když už jsi zmínil zdroj v RF. Nevíš něco o tom, jestli jsou ty nákupy jen udržovací, aby Mig nepadnul nebo je situace jiná?

avatar
Olivav Datum: 19.01.2017 Čas: 18:56

Larry díky za upřesnění. Máš pravdu. Blbě jsem to podal.

avatar
Larry Datum: 19.01.2017 Čas: 18:13

To Olivav.
"Mig a Suchoj je součástí tzv Spojené letecké korporace. Jsou "samostaní", ale spadají do společného útvaru"

To je systém, který dělí úkoly, tak aby obě konstrukční kanceláře nepracovali na stejném projektu, neřešili jeden problém.... a nakonec i z důvodu obchodních.

Viz: VW patří také Škoda, Seat....

avatar
Larry Datum: 19.01.2017 Čas: 18:08

To KOLT:

KOLT Datum: 18.01.2017 Čas: 22:31

"Možná jsem úplně mimo, ale Mig měl dle mého názoru raději vyvinout nástupce Jednadvacítky, než se snažit modernizovat Devětadvacítku...."
xxxxxxxxxx
Nechci Vám kolego brát iluze, ale opravdu jste mimo. Podívejte se na projekt Chengdu J-7. Internet máte a goooglování vám jde jistě dobře. )stejně jako řadě zdejších "znalců")
Je to čínský klon MiG-21 patřičně modernizovaný na úroveň doby. Chudým asijským státům tohle letadlo naprosto stačí k zajištění jejich ambicí za rozumné peníze.
V roce 2014 při slavnostním předání do služby Bangladešského letectva, čínský
výrobce oficiálně pozval i zástupce MAPO MiG.
Čínští hosté připomenuli, že se jedná o nejdéle na světě vyráběný a v operačním nasazení stíhací stroj.
---------------
Osobně jsem se zeptal člověka, který je v RF dobře seznámený se stavem leteckého průmyslu. Tvrdil mne, že ruská vláda nikdy nedovolí spojení leteckých výrobců do jednoho koncernu nebo korporace. Důvodem prý je, vytváření konkurenčního prostředí, nové nápady, technická řešení a projekty.
Státní politika nutí firmy i armádu aby pracovali i pro civilní sektor.
Almaz Antey vyrábí i meteorologické radary, systémy pro Rosaviacii navíc používají pro ŘLP i multiradarovou informaci z armádnícj lokátorů., dále vyrábějí systémy řízení pro metro. OKB Sukhoi vyrábí cvičná sportovní letadla...

avatar
skelet Datum: 19.01.2017 Čas: 13:23

mimochodem ta FTC-2000, přesněji JL-9 bude zřejmě sloužit pro výcvik u čínského námořnictva.
http://www.asian-defence.net/2011/12/chinese-navy-new-jl-9-trainer.html

avatar
mudry.udrzbar Datum: 19.01.2017 Čas: 13:12

semtam

zaujala ma ta cinska modifikacia Mig-21, s ohladom na cinsku neschopnost vyrobit(citaj okopirovat) co i len priemerne spolahlivy motor schopny forsaze. Dohladal som, ze na tie FTC-2000 maju montovat napodobeninu prastareho sovietskeho motoru Tumansky R-13.

Ten bude mat taku spotrebu, ze bude zrat aj sudanske deti okolo ciest :D

Inak na spominany JF-17 uz montuju ruske RD-93.

avatar
Olivav Datum: 19.01.2017 Čas: 09:52

Omluva to o AESA bylo na KOLTA

avatar
Olivav Datum: 19.01.2017 Čas: 09:52

Rase,

Mig a Suchoj je součástí tzv Spojené letecké korporace. Jsou "samostaní", ale spadají do společného útvaru. Myslím, že pro vítězství Suchoje na postavení T-50 byly ostatní letecké společnosti označeny jako subdodavatelé. Takže mi to trochu připomíná, že LM sice vyhrál kontrakt na JSF, ale ostatní se stali subdodavateli.

Bohužel v RF je ekonomická situace úplně jiná a tak pouhé subdodávky nemohou zajistit přežití členů Spojené letecké korporace. Tím pádem každý produkuje z portfolia co může a pokud neuspěje v zahraničí, tak něco koupí VKS RF, aby nezanikli. Tak mějak bych to viděl.

Semtam,

k tomu AESA jsem četl, že měli problémy s kvalitou (jinými slovy vysoká poruchovost) TR modulů. Fabriku na GaAs polovodiče rozjeli celkem nedávno a kapacitně by měla ročně produkovat odhadem TR moduly pro 50 AESA radarů. Samozřejmě, že chtějí větší kapacity, ale ty asi hned tak nebudou než odchytají tuhle linku. Prý dělají pokroky. Možná proto má Mig-35 hybridní PESA a AESA bude až výhledově. První kusy pro vojskové zkoušky nebudou mít AESA radar.

avatar
Rase Datum: 19.01.2017 Čas: 08:53

semtam:
ona ta čína má v portfóliu mnohem víc zajimavých strojů, přeci jen FC-1 Xiaolong (JF-17) je velice slušný a za cenu 15-25 milionů dolarů (dle výbavy).
Bylo by docela zajimavé, pokud by byl u jednomotorového MiGu použit motor vyvíjený pro PAK-FA. Jaký je vlastně vztah mezi Suchojem a Migem, můžou si vyměňovat technologie atd. ?

arr