Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Ruské letectvo získalo další stíhací bombardéry Su-34

Datum přidání 12.06.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo před pár dny zavedlo do výzbroje další tři stíhací bombardéry Suchoj Su-34 „Fullback“. Letadla jsou součástí třetí objednávky na 92 letounů podepsané v roce 2012.

Foto: Suchoj Su-34 „Fullback“ / Alex Beltyukov. CC BY-SA 3.0

Foto: Suchoj Su-34 „Fullback“ / Alex Beltyukov. CC BY-SA 3.0

 

Ruské letectvo mělo na konci roku 2013 ve výzbroji 37 stíhacích bombardérů Su-34. Již třetí objednávka z roku 2012 na dalších 92 letadel se začala plnit v těchto dnech.

 

Před pár dny dosedly na letiště Baltimor ve Voroněži v jihozápadním Rusku první tři letouny třetí objednávky. Všech 92 letounů třetí objednávky získá ruské letectvo do konce roku 2020. Rusové počítají výhledově s pořízením 150 až 200 kusů Su-34.

 

Pořízení moderních stíhacích bombardérů Su-34 je součástí velkého modernizačního plánu ruského letectva. Ruští piloti se v nejbližších letech mohou těšit na 200 nových letadel a vrtulníků.

 

Z letadel to jsou například víceúčelový Suchoj T-50, Su-30SM a Su-35 nebo cvičný Jakolev Jak-130. Vrtulníky pak zastupují Mil Mi-28N či Kamov Ka-50/52. Součástí širšího modernizačního úsilí je i vývoj nového strategického bombardéru PAK-DA.

 

Video: Su-34 v akci. / YouTube

 

Vývoj stíhacího bombardéru Su-34, odvozeného od stíhače Su-27, začal v polovině 80. let. První prototyp Su-34 vzlétl v roce 1990. Avšak s rozpadem sovětského impéria a ruským chaosem 90. let bylo zařazení letounů do výzbroje stále odkládáno až do poloviny minulého desetiletí.

 

Su-34 je dvoumotorový stíhací bombardovací a útočný letoun. Charakteristickým rozpoznávacím znakem je kabina, ve které pilot a operátor sedí vedle sebe. Nepřehlédnutelný je i „ocas" letounu s ukrytým radarem pro sledování zadní polosféry letounu.

 

Letoun je určen k ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka. Su-34 umí ničit radiolokátory protivníka, hladinová plavidla i ponorky. Je schopen provádět taktický průzkum, radioelektronický boj nebo doplňovat palivo jiným letounům.

 

Vzletová hmotnost Su-34 je 45 tun a na svých 12 závěsnících unese až 8 tun výzbroje. Může jít o protizemní střely Kh-59MK s 300kg konvenční bojovou hlavicí a doletem 285 kilometrů nebo obří Kh-22 (dolet až 600 km) s tunovou konvenční nebo nukleární hlavicí určenou k ničení letadlových lodí a jejích doprovodu.

 

Zdroj: IHS Janes, Suchoj

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 14.06.2014 Čas: 10:01

Pro Nemo - vše je způsobeno tím, že se nepočítalo s tak rozsáhlou výrobou (jednu dobu to s celým projektem vypadalo hodně bledě) a především se nepočítalo s tím, že by ruské letectvo požadovalo tak rychlé dodávky (původně měly být rozloženy i z rozpočtových důvodů do delšího období). Ale vzhledem k upuštění od modernizace části Su-24 a celkové tendenci k vojenskému posilování nastala ta situace, že výrobní závod nestíhá.
Ale pro připomenutí - s podobným problémem se potýkala i výroba Jak-130, byly navrhovány podobné varianty - a nakonec se uspokojivého výsledku dosáhlo jen reorganizací výroby. Takže si myslím, že v tomhle případě to bude podobné

avatar
Nemo Datum: 13.06.2014 Čas: 21:00

Krásný stroj, osobně se mi ruský /sovětský/ desing letounů líbil vždy víc než bachratý západních strojů.
Nicméně, jak už se psalo jinde a příznávají to i v HR tak nemají dostatek kvalifikovaných pracovníků na rychlou výrobu. Dokonce v případě inovované SU-27 uvažují o přesunu výroby do Číny protože v místě (Amuru) nejsou lidi....

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 13.06.2014 Čas: 17:59

yndulon:
ad2. To výrazně delší žihadlo si mohli konstruktéři dovolit, protože vystupuje z trupu mnohem výše nad osami motorů, než u jiných verzí. Navíc má Su-34 i vyšší podvozek a nehrozí tak brnknutí o dráhu, při natažení letounu.
Výhody jsou nasnadě. Aerodynamická čistota hřbetu za kabinou, který plynule přechází až do žihadla, více místa na systémy, na palivo, na brzdící padáky a méně problémů s horkými výtokovými spalinami od motorů.
Ale to, že je větší žihadlo, ještě neznamená že je větší i anténa zadního radiolokátoru. Podle všeho má Su-34 stejný typ N012 Kopjo-DL, jako Su-35.

ad3. Ano může, i když není jasné, zda byla jejich jediná řízená střela, která to dokáže, R-73ME, zařazena do výzbroje. Ale v souvislosti s nástupem nových bojových letadel se údajně chystají i nové řs které tyto schopnosti mít budou.

avatar
butters Datum: 13.06.2014 Čas: 16:03

@yndulon

1.) vsetky nove Suchoje (indicke Su-30 MKI, Su-35, T-50...)
2.) vacsi dosah?

avatar
karas Datum: 13.06.2014 Čas: 14:23

http://englishrussia.com/2014/06/13/production-of-newly-adopted-su-34-bombers/#more-148032

avatar
yndulon Datum: 13.06.2014 Čas: 12:15

mozete mi prosim vas objasnit par veci?

1.)
ma aj nejake ine lietadlo radar vzadu ako SU-34?
2.)
ak ano tak preco prave SU-34 ma takto vyrazne ten radar umiestneny?
3.)
tym padom moze odpalit strelu smerom dozadu? alebo je radar urceny iba na prieskum?

vdaka

avatar
Garret Datum: 13.06.2014 Čas: 11:07

Ta vzletová dráha má od optimální daleko, ale i tak vypadá líp než místama naše dálnice.

avatar
Jura99 Datum: 13.06.2014 Čas: 10:56

Titulní foto letadla pro 21.století stojícího na vzletové dráze z poloviny 20.století. Klasicky rozbitý nerovný betonový povrch. Ještě bude dlouho trvat (jestli vůbec někdy), kdy Rusko bude mít kompletní infrastrukturu na úrovni.

avatar
nevertemediam Datum: 13.06.2014 Čas: 10:29

Pekne

arr