Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruské letectvo získalo stíhačky MiG-29SMT a čeká na MiG-35

Datum přidání 06.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo v roce 2014 objednalo druhou várku víceúčelových frontových stíhacích letadel MiG-29SMT. První stíhačky druhé várky získalo ruské letectvo před několika dny. MiGy-29SMT mají v ruském letectvu nevděčnou funkci “záplaty” za netrpělivě očekávané MiGy-35.

Foto: MiG-29SMT ruského letectva; větší foto / Ruské letectvo

Foto: MiG-29SMT ruského letectva; větší foto / Ruské letectvo

 

Migy a Suchoje v ruském letectvu

V ruském letectvu v současné době slouží 252 frontových stíhaček MiG-29 - moderní víceúčelové MiG-29SMT (28 ks), cvičné dvousedadlové MiG-29SMT (6 ks) a původní MiGy-29S (218 ks) z 80. let .

 

Kromě MiGů se ruské letectvo opírá o 359 stíhaček pro vybojování vzdušné nadvlády Su-27. Jádro tvoří stroje Su-27P (225 ks), nejnovější Su-27SM (70 ks) a nově postavené “SM” označované jako Su-27SM3 (12 ks). Flotilu doplňují cvičné Su-27UB (52 ks).


Moderní víceúčelové stroje pro vzdušný boj a útoky na pozemní cíle představují stroje Su-30M2 (16 ks), Su-30SM (do konce roku 2016 60 ks) a Su-35S (48). Pro zachycování nepřátelských letadel, především strategických bombardérů, nad Ruském slouží záchytné stíhačky MiG-31 (124 ks).


Ruské letectvo tedy papírově disponuje 852 letouny se schopností efektivně vést vzdušný boj. Stíhací bombardér a útočný letoun Suchoj Su-34 (73 ks ve výzbroji, objednáno 124 ks) má rovněž systémy pro vedení vzdušného boje, ale ty slouží především pro obranu samotného letadla.


Není jasné, kolik letadel je skutečně provozuschopných (především otázka náhradních dílů, financí a vytíženost servisních center) a kolik dokáže Rusko nasadit okamžitě do vzduchu. Například 19 % letadel americké námořní pěchoty je z důvodů nedostatku náhradních dílů a nutnosti oprav dlouhodobě mimo provoz.


Mig-29 vs. Su-27

Proč ruské letectvo stále projevuje zájem o MiGy-29 a nesoustředí se na výkonné a ověřené Su-27, Su-30 a Su-35?


MiG-29 je frontový stíhač určený především k obraně proti leteckým silám protivníka a k útokům na pozemní cíle na frontové linii. Na druhé straně větší, výkonnější a pokročilější Su-27 (s větším doletem) a jeho deriváty je určen pro složitější a nebezpečnější role vzdušného boje v hloubi nepřátelského území.


O rozdílu mezi MiG-29 a Su-27/30/35 také mnohé vypovídá ruské angažmá v Sýrii. Krytí ruským bombardérům a útočným letadlům zajišťuje čtveřice víceúčelových stíhaček Su-30SM.


Oproti většímu Su-27 byl MiG-29 navíc vyvíjen pro export do spřátelených zemí a počítalo se také s mnohem větším počtem vyrobených kusů (MiG-29 je jednoduší na výrobu). Po rozpadu Sovětského svazu však MiG-29 čekala „hra na druhé housle“, jelikož přednost dostal a dodnes dostává spíše pokročilejší Su-27 i přes vyšší provozní náklady


Rozdíl hraje také pořizovací cena. Dohledat se přesných čísel je sice prakticky nemožné, ale MiG-29 je obecně výrazně levnější  než Su-27/30/35. V roce 2009 například Rusko prodalo Myanmaru 20 stíhaček MiG-29 (10 MiG-29B, 6 MiG-29SE a 4 MiG-29UB) při průměrné ceně 30 milionů za jedno letadlo. Cena stíhačky Su-35 pak dosahuje podle úrovně vybavení až 65 milionů dolarů.


MiG-35 až v roce 2018

Podle současných zpráv má Rusko stále zájem udržet si kategorií stíhacích strojů MiG-29. Rusko již v roce 2014 počítalo se zavedením nových frontových stíhaček MiG-35. Problémy s vývojem však odsunuly zavedení MiGů-35 až na rok 2018. Ruské letectvo plánuje nakoupit až 100 MiGů-35.


Oproti těžším a výkonnějším letadlům Su-27/30/35 plánuje ruské letectvo nasazovat MiGy-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany.


Hlavní předností MiGů-35 je instalace radaru FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM sloužící pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů.


MiG-35 získá také nové motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší infračervenou stopou. Důležité je prodloužení životnosti motoru na 4000 hodin. Původní RD-33 mají životnost 2000 hodin a resurs (doba mezi opravami) 1000 hodin.


Záplata MiG-29SMT

Do příchodu MiG-35 ale potřebuje Rusko nahrazovat stroje MiG-29, kterým končí technická životnost, případně se nevyplatí je opravovat. K současným 28 strojům MiG-29SMT (2009 až 2010) objednalo v roce 2014 dalších 16 strojů verze “SMT”. Dodávky všech 16 letadel druhé várky proběhnou do konce letošního roku.


Zajímavé je, že první várku 28 stíhaček MiG-29SMT ruské letectvo neplánovalo odebrat. Letouny byly určeny pro Alžírsko, ale severoafrický stát nakonec z nákupu vycouval. Vyrobené stíhačky tak “adoptovalo” ruské letectvo.


Nejvýznamnější konstrukční změnou verze “SMT” oproti starším migům je instalace přídavné palivové nádrže (1880 l) a instalace výkonnějších motorů RD-33 Série 3. MiG-29SMT poznáme podle výrazného hřbetu za palubní kabinou, kde je nová palivová nádrž ukrytá. Díky větším nádržím se zvětšil akční rádius ze 770 km na 990 km.

 

MiG-29SMT navíc dostal nemodernější elektronické vybavení – “skleněný” kokpit, nový radiolokátor N019MP Topaz, moderní navigační systém nebo digitální elektro-impulsní systém řízení. Nosnost zbraní vzrostla na 4500 kg.


Díky modernějším materiálům použitých při stavbě vzrostla také životnost draku MiG-29SMT na 4000 hodin oproti 2500 hodinám u původních MiGů-29.


Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 11.01.2016 Čas: 16:20

Pardon za překlepy, moje klávesnice už to má spočítané...

avatar
pjek Datum: 11.01.2016 Čas: 16:19

Je otázka, nakolik je Janes dobře informovaný zdroj. jenou uvádí životnost původní devětadvacítky 2000 hodin, dále pak již 2500 hodin, přičemž jde o parametr mnohem méně důležitý než resurs. Klíčové je, jak dlouho letoun vydrží v nasazení do nejbližší plánované revize/opravy, nikoli jak dlouho vydrží do okamžiku "rozpadu".

avatar
flanker.jirka Datum: 09.01.2016 Čas: 16:38

to Grohman: přesně jak říkáte, další velkou úlohu hraje to, jak systém používají, zda jen vzdušné patrolování a airpolicing nebo k tomu přidáte výcvik a výzbroj pro použití proti lodím a pozemním cílům.
Kupříkladu rakušané si dnes trhají vlasy, protože z "ekonomických důvodů" pořídili Typhoony v totálně ořezané verzi, ve výsledku ty stroje používají jako my dříve Migy 21MFN a Gripeny, ale za mnohem vyšších nákladů na letovou hodinu. Oproti tomu poláci tvrdí, že Mig 29 má i při vyšší spotřebě paliva nižší náklady, protože infrastruktura byla pořízena už dříve a technici mají možnost servisovat stroje do vyšší úrovně než u F 16, kde do spousty bloků nesmějí vstoupit a mohou je jen poslat na opravu.

Ještě poznámka k Migům 29 SMT v Alžírsku, ty stroje byly neodzkoušené a trápily je stejné principiálně dětské nemoci jako L 159 Alca u nás - nové neodzkoušené elektronické vybavení.

avatar
Jan Grohmann Datum: 09.01.2016 Čas: 09:31

mufur - s těmi čísly bych byl hodně opatrný, a to u všech strojů. Je to napůl vycucané z prstu. Otázka je, co se do toho vše započítává. Palivo, servis (motory, elektronika), opravy, nutné generální opravy. Kolik ten stroj dokáže ročně nalétat, velikost pozemní obsluhy, provoz pozemní techniky, atd, atd. Náročnost výcviku pilota.
Jednoduše řečeno, cena za letovou hodinu nevypovídá o tom, kolik opravdu stojí provoz toho letadla.
Je třeba jasné, že údržba nejnovější elektroniky a velkého množství senzoru přijde dráž, než jednoduššího letounu.

avatar
Zemak Datum: 09.01.2016 Čas: 00:23

Jak by si vedl SMT v dogfightu proti některému novějšímu z rodiny Su 27, dá ho?

avatar
David Datum: 08.01.2016 Čas: 10:09

V článku i v diskusi byla zmíněna dodávka MiG-29 do Barmy. Podotýkám, že Barma se tehdy rozhodovala mezi MiG-29 a JF-17, měla i jasný finanční limit, protože penězi příliš neoplývá. MiG-29 byl vybrán právě díky nižší ceně. Jenže té bylo dosaženo jen díky tomu, že konkrétně tyto MiGy-29 měly velice ořezané schopnosti, v podstatě na úrovni MiG-29 z prvních sérií. A ano, byly v jejich případě použity díly ještě z dob SSSR. Barmě to zjevně nevadilo, byli rádi, že mají nové letouny.
Případ Alžírska je zcela jiný, je to prostě náročnější zákazník. S dodanými MiG-29 SMT byla opravdu nespokojenost ( uvažovalo se ale také o tom, že by byly prodány Sýrii - v té tehdy ještě válka nebyla). Ale to, že Alžírsko je náročný zákazník, dokazují i jiné ruské kontrakty, třeba dodávka letounů Jak-130 atd

avatar
dusan Datum: 07.01.2016 Čas: 23:10

Náklady: http://hn.hnonline.sk/slovensko-119/naklady-na-stihacky-581015
Ale pokiaľ si pamätám tak samotní Švédi plánovali v minulosti modernizovať stroje JAS-37 Viggen ... ale potom ich radšej vyradilil, lebo zistili, že ich vyjde lacnejšie prevádzkovať nové stroje JAS-39 Grippen. MiG-29 sice lieta pekne ...ale v slovenskom letectve sú notorické problémy s údržbou. Čo som sa bavil s technikmi tak hlavne elektronika "blbla" dosť často. Celkovo asi porovnávať náklady na prevádzku moderného stroja s prediktívnu údržobu, ktorá sleduje aktuálny tachnický stav a starého stroja, ktoré má pevné intervaly je dosť ťažké. Ale vo všeobecnosti je ten prvý systém efektívnejší. Dva motory sice zaručujú lepšiu agilitu, ale i zvýšené náklady na prevádzku. Základným nedostatkom Migu-29 je slabý dolet. Predsa to bol typický frontový stíhač s cieľom vybojovať vzdušnú převahu nad bojiskom a dnes je vyžadovaná väčšia vytrvalosť.

avatar
Aldus Datum: 07.01.2016 Čas: 22:51

My jsme se Migu-29 "moudre" zbavili pro "vysoke provozni naklady". Nikdy jsem ale nikde nevidel zadna cisla, ktera by to dolozila.Tady zase ctu, ze ty naklady tak zle nejsou.
Jak na tom vlastne Mig-29 je? Kolik realne stoji jeho letova hodina a jak je na tom v porovnani s obdobnymi stroji?
O kolik je provoz Gripenu levnejsi, ze se vyplati i pres penize za pronajem? Mate nekdo "cisla misto kecu" ?

avatar
KOLT Datum: 07.01.2016 Čas: 21:30

Logické udržet dva výrobce a tím i konkurenci rozhodně je. Otázka ovšem stojí jinak – je lepší strategie, kdy se kupují stroje stejné kategorie od dvou výrobců (právě Ka-52 a Mi-28), nebo je lepší udělat na určitou kategorii soutěž, zavést pouze vítězný typ, a zvýšit tak unifikaci výzbroje? Byť výsledek oné soutěže bude značně ovlivněn výsledky předchozích soutěží ve stylu "tenhle vyhrál minule, tak tentokrát dáme šanci *spíš* tomu druhému". Z hlediska schopnosti finančně zvládnout dostatečně velké ozbrojené síly je dle mého názoru druhá strategie výrazně realističtější.

avatar
Wenet01 Datum: 07.01.2016 Čas: 21:16

Tak ono to vlastně smysl dává...pokud je byť i menší šance, že se výrobce chytí v exportu má jeho držení při životě státem docela smysl, přeci jen kdyby něco tak čím více domácích firem tím lépe...RF ovšem není SSSR takže je otázkou jestli to budou chtít dělat věčně

avatar
liberal shark Datum: 07.01.2016 Čas: 21:00

Podobně jako Kamov a Mil, tak i Suchoj a MiG mají svoje lobby uvnitř ruského vojensko-průmyslového komplexu. Díky jejich vlivu nakupuje ruská armáda produkty od obou výrobců, i když to na první pohled nedává rozumný smysl (Ka-52 vs. Mi-28).

avatar
semtam Datum: 07.01.2016 Čas: 18:45

m164

Tou kvalitou bylo myšleno, že některé díly byli vyrobeny ještě za časů SSSR. Zde je ale opravdu dost podezřelé, že Migy byly v rychlosti odmítnuty a okamžitě se objednávali SU-30MKA.

MIG-35 tímto nešvarem zřejmě trpět nebude a je tu velká pravděpodobnost, že stroje, které jdou nyní k ruskému letectvu tyto díly nemají, to platí i pro Myanmar.

MIG-35 se jeví jako povedený stroj. Jeho export může ovlivnit koncepce. Výhodu by měl jednomotorový stroj. Několikrát bylo zmíněno, že MIG pracuje na jednomotorovém stroji. Lze předpokládat, že po roce 2020 MIG představí nový jednomotorový letoun.

avatar
dusan Datum: 07.01.2016 Čas: 18:18

MiG-35 je ďaľším z programov, ktorý má oneskorenie. Vzhľadom na vývoj ceny ropy myslím, že paradoxne to môže tomuto stroju pomôcť. Má relatívne nízke prevádzkové náklady. A náklady bude to čo bude ruské letectvo naozaj veľmi zaujímať už tento rok. Rusko musí stále obmeniť väľký počet strojov z čias Sojuzu a to sa nebude dať v pomere 1:1 a určite nie drahými strojmi z rodiny Su-27 či superdrahými T-50.

U palubného námorného letectva už MiG-29 zvíťazil a nepochybujem, že jeho nasledovníkov bude čakať budúcnosť i u letectva. Peniaze sú vždy na prvom mieste.

avatar
m164 Datum: 07.01.2016 Čas: 14:29

Patrilo by sa spomenúť, že Alžírsko odmietlo prevziať stroje pre pochybnú kvalitu, čo sa uvádza i v originálnom znení citovaného zdroja a nie, že si to jednoducho rozmysleli.

Samotný nákup mi príde logický. Napríklad Austrália a USN zas dokupujú nové Hornety na preklenovacie obdobie.

avatar
Wladis Datum: 07.01.2016 Čas: 13:47

Lukyi - v clanku spomina len ruske letectvo. Co spominate patri pod namornictvo. Len pre pripomienku, v tomto roku bude kompletna letka novych Mig-29K pre LL Kuznecov.

arr