Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Ruské robotické vozidlo Tigr s 30mm kanónem

Datum přidání 21.09.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma VPK představila robotickou verzi známého obrněného vozidla Tigr 4×4. Vozidlo získalo dálkově ovládanou věž s 30mm automatickým kanónem a podle výrobce disponuje určitou úrovní autonomie.  

Foto: Robotický Tigr s 30mm automatickým kanónem; větší foto / GAZ

 

V ruské armádě slouží více než 700 obrněných vozidel Tigr. Vývoj vozidel Tigr začal po roce 2000 a první stroje vstoupily do služby v roce 2004.

 

V ruské armádě vozidla Tigr slouží jako univerzální lehká obrněná platforma. V základní transportní verzi Tigr přepraví až 11 vojáků. Nejsilnější místa pancíře pak v základním transportním provedení odolají puškové munici ráže 7,62 mm.


K dispozici je ale celá řada účelových variant. Ruská armáda používá protitankovu verzi se střelami Kornet, protiletadlovou s raketami země-vzduch krátkého dosahu, velitelskou, nákladní (dvoumístné vozidlo s otevřenou korbou), pro elektronický boj, atd.


Firma GAZ vozidlo neustále vylepšuje. Nedávno firma testovala nejnovější provedení s novým domácím čtyřválcovým dieselovým motorem o výkonu 215 kW (292 koní). Nový motor ve vozidlech nahrazuje americké pohonné jednotky Cummins.


Vzhledem k americkým sankcím již ruská vozidla Tigr (vojenské verze) americké motory používat nemohou. Většina vozidel Tigr (a to i pro ruskou armádu) získala americké motory, protože dostupné a výkonnostně vhodné ruské motory trpěly nízkou spolehlivostí.


Každopádně vývoj vozidel Tigr pokračuje dál. Na výstavě Armáda 2016 Vojensko-průmyslová společnost (VPK), známá výrobou obrněných vozidel řady BTR, představila robotickou verzi vozidla Tigr, resp. verze VPK-33115 Tigr-M s ruským motorem JaMZ 534 (140 kW).


Robotický Tigr-M získal dálkově ovládanou věž převzatou z bojového robotu Uran-9. Věž je vybavená 30mm automatickým kanónem Šipunov a koaxiálním kulometem PKTM ráže 7,62 mm. Kanón dosahuje kadence 550 ran za minutu.

 

Foto: Robotický Tigr je soukromou iniciativou firmy VPK. Zda má o vozidlo zájem ruská armáda, není jisté. / YouTube

 

“ASN 233115 Tigr-M (celé označení robotického Tigra - pozn. red.) je vozidlo speciálního určení s bojovým modulem z bojového robota Uran-9. Díky autonomním systémům ovládaní vozidla a díky prvkům umělé inteligence, může být použito jakou autonomní bezosádkové vozidlo palebné podpory. Pokud zde existuje reálná hrozba pro posádku, Tigr-M může fungovat jako robot,” uvedl Alexander Krasovickij, výkonný ředitel VPK.

 

Hlavní otázka se týká úrovně autonomie vozidla. Výrobce VPK o určité úrovní autonomie mluví “pouze” ve spojitosti s robotickou věží - ta údajně odkáže sama vyhledávat, identifikovat a zaměřovat cíle. Otázkou je, jak je automatizace pokročilá, a zdá například vozidlo (věž) dokáže sledovat okolí ve všech směrech.

 

V případě identifkace je nutná výkonná kamera a pokročilý vyhodnocovací software, který dokáže rozpoznat zaznamenané objekty (civilní technika, vojenská technika, osoby, atd.). Otázkou je tedy například, na jakou vzdálenost věž dokáže zachytit a rozpoznat cíle.

 

Vozidlo Tigr-M lze ovládat na dálku. Posádka tak může před nebezpečnou zónou (například v ulicích měst) opustit vozidlo, zaujmout pozice a vyslat vozidlo na průzkum, případně nechat na pozici, kde vozidlo svým 30mm automatickým kanónem dokáže sesednuvší vojáky podporovat.

 

Bezosádkový Tigr-M má hmotnost 8200 kg a dokáže převážet zásobu 200 kusů munice 30×165 mm pro kanón a 1000 nábojů 7,62x54R pro kulomet. Vozidlo lze ovládat na vzdálenost (při přímé viditelnosti) až 3 km. Senzory ve věži umožňují vést mířenou palbu ve dne na cíle vzdálené až 5000 m, v noci na cíle vzdálené 1000 m.


Zatím není jasné, zda o robotickou verzi vozidla Tigr projevila zájem ruská armáda.


Zdroj: South Front

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nadšenec Datum: 22.09.2016 Čas: 20:51

K Tigru v OS SR som našiel toto:

MOSCOW, August 26. /TASS/. Russia’s Military Industrial Company (VPK) has delivered to Slovakia a batch of Tigr armored vehicles, Director General Alexander Krasovitsky said in an interview with TASS on Friday.

"I can say that the Tigr police vehicles were delivered to Slovakia," Krasovitsky said. A batch of these multipurpose infantry mobility vehicles was also supplied this year to the structures of Russia’s Interior Ministry, he added.

The other customers do not want to be named, Krasovitsky said.
"There are some tools thanks to which we send our vehicles to other countries, and they use them under their brands installing various armament on the Tigr vehicles," he said.

http://tass.com/defense/896049

Malo by ísť o verziu SBM VPK-233136 Tigr o počte som sa nič nedočítal...

IMHO zaujímavý stroj a s tou 30mm vežičkou vyzerá naozaj luxusne, ale nemáli by sme bez neho už aj tak dostatočný zmätok v obrnených vozidlách?

Nejaké presnejšie informácie o tejto časti OS SR?
Bude sa niečo v blízkej budúcnosti kupovať?

avatar
hurvo Datum: 22.09.2016 Čas: 14:59

Stetula si mimo, alebo si pleties vozidla. Slovenske specialne sily pouzivaju Iveco-LMV aj to nie velmi, toto vozidlo sa vyrabalo v rusku pod nazvom Rys.
Tigr-M je uplne ine a sice ruske vozidlo a urcite ho OSSR nepouziva.
(na IDEBE stal jeden kus tigr smutne osamely v kute.)

avatar
KOLT Datum: 21.09.2016 Čas: 21:43

Tak tak, doktrinálně jsou to stejná vozidla. Jen prostě JLTV je o deset let mladší a o mnoho draze vykoupených zkušeností bohatší – především právě v protiminové obraně. Dnes bychom také mohli získat lepší KBVP než Pandur II, vývoj prostě nezastavíme.

Mmchd, tak mě napadlo, jak tu mnozí brečely nad Titusy, že jsou to MRAPy, kterých se Amíci zbavují atd. Když pomineme, že těch důvodů pro zbavování se je víc, tak nesmíme zapomenout, že použití MRAPů bylo vlastně "doktrinální nouzovka". Kvůli vysoké hrozbě IED došlo k použití vozidla vhodného spíše jako OT (přeprava materiálu a osob v blízkosti fronty, specializovaná vozidla pohybující se tamtéž) v roli LOT, k čemuž pochopitelně neměl potřebné jízdní vlastnosti. Titus jednak má dobré jízdní vlastnosti, jednak ho (alespoň doufám) nebudeme používat ve stejné roli jako byla používána většina MRAPů v Astánu.
Jak to tak čtu, nevím, jestli jsem svoji myšlenku vystihl dostatečně srozumitelně, ale přepisovat už se mi to nechce ;-)

avatar
logik Datum: 21.09.2016 Čas: 18:07

JLTV je jen o půl metru delší než tigr a vyšší o 20 a širší 10cm.

http://www.militaryfactory.com/armor/detail-page-2.asp?armor_id=939
https://en.wikipedia.org/wiki/GAZ_Tiger

Udaná váha Oshkoshe se liší od 6400kg do 9500kg - ale to bude pravděpodobně dle konfigurace.

avatar
fenri Datum: 21.09.2016 Čas: 16:46

Rase, zarazilo mě, že Tigr a Oshkosh váží prakticky stejně a mají podobný výkon. Přitom JLTV mi přijde obrovské. A asi bych je i srovnával, protože budou hrát podobnou roli ve svých armádách. Samozřejmě Tigr už je dědeček, ale podobné jsou.

avatar
Rase Datum: 21.09.2016 Čas: 15:54

crusader:
Tak ten kanón ATK M230LF je v podstatě stejný jako je na AH-64 - proto může být uchycený na tak malém čepu (samotného mě to zarazilo). Lepší by bylo, kdyby jej bylo možné zasunou do korby (takhle hodně trčí).
Jestli je na Tigeru nějaký obdobný ex-letecký kanón, nebo co to vlastně je - netuším.
Co si budeme povídat, Tiger a JLTV jsou vozidla jiné kategorie. JLTV se dá porovnávat tak akorát s australským Hawkei.
Tiger je na úrovni Iveca nebo Eagla (tedy trochu lepší než HMMWV).

avatar
crusader Datum: 21.09.2016 Čas: 15:39

Stetula
"Oshkosh Defense představil verzi JLTV (JLTV-CCWC) s robotickou věží R-400S-MK2 a 30mm automatickým kanónem Orbital ATK M230LF. Kadence kanónu je 200 ran za minutu"

Tady to není úlet? Jo já zapomněl, to je revoluční JLTV.

avatar
asdf Datum: 21.09.2016 Čas: 14:53

Asi mám problém s chápaním textu, ale nikde som zmienku o revolučnosti alebo unikátnosti v článku nenarazil.

avatar
crusader Datum: 21.09.2016 Čas: 14:48

stetula
No v tom videu střelba zase až tak hrozně nevypadala.

avatar
fenri Datum: 21.09.2016 Čas: 14:46

Rase, Stirlig - mě zaráží, že propagační cancy západních či našich firem vás nechávají dokonale chladnými. "Revoluční" JLTV, svého času "boží" inzeráty eurofighteru v ATM, "unikátní" VEGA, revoluční BREN atd. atd.a ze stejných propagačních canců soukromé ruské firmy děláte postoj národa a státu. Nehledě k tomu, že v tom článku ani nějaké extra superlativy uváděny ani není.Taky soudíte Němce podle reklamy na Shaumu či Omo?

avatar
stetula Datum: 21.09.2016 Čas: 14:33

Rase,
Rusové mají 700 kusů verze Tiger ( výroba do konce roku 2012 ) od roku 2013 se vyrábí verze Tiger-M zatím vyrobeno 450 kusů ( plán do roku 2021 dalších 450 kusů )

Iveco bylo objednáno 1070 kusů po vyrobení údajně 430 kusů kontrakt zrušen údajně nekvalita atd. všechny vozidla už byly z armády vyřazeny a předány policejním a pohraničním složkám

Obrněné vozidlo TIGER používají jako dopravní prostředek slovenské síly speciálního určení a průzkumné jednotky. varianta Cummis motorem koupeno 24 kusů
zajímavost koupily je přes MSM group která má zastoupení pro střední evroupu a servisní centrum ( součást Excaliburgroup )

jinak tiger s 30mm kanonem je tak trošku úlet jakou to bude mít stabilizaci ??? první ráno na cíl a ostatní pánu bohu do oken

avatar
crusader Datum: 21.09.2016 Čas: 14:33

pánové, až tu budete rozohňovat, že je to na nic a na h...o, přečtěte si prosím alespoň informaci pod tím videem.
"Robotický Tigr je soukromou iniciativou firmy VPK. Zda má o vozidlo zájem ruská armáda, není jisté"

avatar
stirling Datum: 21.09.2016 Čas: 14:30

RiMr71: ano auto bez řidiče je opravdu revoluční ruská myšlenka jen škoda, že po světě je už hodně firem kterým auto jezdí úplně samo v běžném provozu...

avatar
stirling Datum: 21.09.2016 Čas: 14:25

danny: to se koukni také trošku vedle viz testovaná západních komerčních vozidel, to co jsi vyjmenoval bych viděl spíše jako úplné minimum jinak dnes vozidlo bez řidiče dokáže toho opravdu hodně - dokonce se dá říct, že to samé jako s řidičem. Takže jestli někdo chce obdivovat to, že ruské auto nenarazí do zdi jen protože je to ruské tak prosím, ale dnes už je spousta firem na západě úplně v jiné fázi.
A pro průzkum se hodí spíše nějaký "osobní/mini dron" je to levnější a hlavně méně nápadné.

avatar
danny Datum: 21.09.2016 Čas: 14:09

Jestli jsem to správně pochopil, jistá unikátnost by mohla být v taktice nasazení, kdy vozidlo po většinu času funguje zcela standardně, pouze v případě ohrožení nebo plnění specifického úkolu posádka vystoupí a pošle Tigra zkontrolovat, co se děje za rohem. Případně objet blok a napadnout protivníka z jiné strany. Předpokládám, že ta jistá míra autonomie bude čistě v intencích "když ve vytyčeném kvadrantu ztratíš signál, sundej, co se hne a pokud nemůžeš dojet do stanoveného cíle, vrať se na poslední pozici, kde jsi signál měl (pokud možno bez nárazu do zdi, stromu, nebo zapadnutí do díry). To je tak maximum, co se od současných robotických vozidel dá očekávat.

arr