TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50

Datum přidání 08.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 98 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského autora Alexandra Sardurio, ze známého ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK), je však celá koncepce stíhačky T-50 chybná. Dle mínění autora, Rusko vyvíjí T-50 čistě z politických důvodů - jako odpověď na americký stroj F-22A Raptor, a nesleduje skutečné potřeby a možnosti ruského letectva.

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain

Foto: Suchoj T-50 / Public Domain

 

Dohnat a předehnat USA

Dle ruského autora je vývoj stíhačky T-50 pouze věcí politiky a národní prestiže, která velí v ničem (vojenském) nezaostávat za úhlavním protivníkem - Spojenými státy.

 

Autor však upozorňuje, že stíhačka F-22A Raptor nestála jen neuvěřitelné množství peněz, ale její bojová hodnota je sporná. Operačně nasaditelných je pouze 145 stíhaček F-22A, což rozhodně nestačí pro široké a masivní nasazení. Ostatně nízký počet F-22A je široce kritizován i ve Spojených státech - někteří mluví ukončení výroby F-22A jako o nejtěžší strategické chybě Pentagonu.


Podle původních plánů z 80. let americké letectvo (U.S. Air Force) počítalo se 750 stíhačkami F-22. V současné době se kvůli zhoršené bezpečnostní situaci dokonce spekuluje o obnovení výroby F-22A a o jejím případném prodeji do zahraničí.

 

Sarduri se ale ve svém článku ptá, proč se Rusko nechalo zatáhnout do vývoje velmi drahé a technicky komplikované stíhačky páté generace. I když Rusko počítá s poměrně příznivou cenou 100 milionů dolarů za jednu stíhačku T-50, pro ruský armádní rozpočet je to cena velmi vysoká.


Navíc podle ruského autora Rusko nakoupí pouze 50 až 70 letadel T-50. Role stíhaček T-50 v případném konfliktu velké intenzity tak bude velmi krátká.

 

Páteř ruského letectva přitom stále tvoří sovětská letadla postavená v 70. a 80. letech minulého století. Navíc ruský průmysl nestačí dodávat potřebných 60 až 70 bojových a dopravních letadel (včetně modernizovaných) ročně, nutných k udržení schopností ruského letectva. Dodejme, že v současné době v ruském zbrojním průmyslu pracuje pouze 10 % lidí oproti dobám v Sovětském svazu.

 

Podle Sarduria je držet krok v této oblasti s Američany “beznadějné a bezvýznamné”. “Ruský komplex méněcennosti o letadlu páté generace má několik vysvětlení. Může to být pozůstatek sovětských obav v zaostávání za Američany v něčem velmi důležitém a významném, nebo pocit nutnosti trvalého soupeření s Američany. Avšak vojenská síla Evropské unie neexistuje, a proto takové úvahy nejsou vhodné,” říká Sarduri.

 

“Poté, co jsme odstavili svůj obří letecký průmysl, budeme předstírat, že se nic špatného nestalo. A teď po dvaceti letech degradace a likvidace, si Američané a Evropané pravděpodobně myslí, že jsme idioti a snažíme si udělat radost (výrobou T-50 - pozn. red.),” myslí si Sarduri.

 

Předražený americký F-22A Raptor

Také Spojené státy údajně se svou nepočetnou flotilou Raptorů šláply vedle. Navíc podle ruského autora neexistuje jediný důvod, proč musí Rusko “rytířsky” čelit americkým zbraňovým systémům pouze obdobnými zbraňovými systémy - např. F-22A Raptor vs. T-50.

 

Obrovskou roli v případném konfliktu vysoké intenzity sehrají moderní systémy protivzdušné obrany (PVO), jako jsou S-300, S-400 a v budoucnu S-500. Jedna střela země-vzduch systému S-300/S-400/S-500 stojí až o dva řády méně než nejnovější letoun páté generace. Navíc při masovém nasazení PVO proti nepříteli není nutné vystavovat riziku vlastní letadla a piloty.

 

Sardurio si myslí, že v případném střetu, kdy se F-22A střetnou s dostatečně silnou PVO, celá flotila F-22A zmizí během dvou až tří týdnů intenzivních bojů. “Poté bude celá flotila F-22A zapomenuta,” myslí si Sardurio.


“Na základě této logiky je pátá generace letadel jen výsledkem ctižádosti nebo platformou pro vývoj nových technických řešení. Jinými slovy jde o experiment,” účtuje s letadly páté generace Sardurio. Autor dále soudí, že podobné technicky složité letouny najdou uplatnění pouze proti málo vyspělému protivníkovi (Srbsko, Irák, Afghánistán).

 

Sázka na jaderné zbraně

Elektronikou přesycená letadla čtvrté a páté generace jsou navíc extrémně citlivé proti elektromagnetickému pulsu vzniklém při jaderném výbuchu. Dostatečný efekt má mít i exploze malého počtu taktických jaderných zbraní.

 

Ve válce proti jaderné mocnosti, kdy je extrémně pravděpodobné použití taktických jaderných zbraní, tak jemnou elektronikou přesycené letouny páté generace údajně nemají příliš šancí na přežití.

 

“Představte si, co se stane se všemi těmi citlivými systémy, od softwaru až po pohon, pokud budou v blízkosti jaderného výbuchu. Technika se prostě zblázní. Letadla se vymknou kontrole. Důsledky jsou jasné a závěr je jediný a smutný: moderní letecké konstrukce nejsou určeny pro skutečné bojové použití v budoucí válce, ale jen pro zachování letecké výroby a jako faktor zastrašováni,” soudí Sardurio.


Jedním z nejcitlivějších bodů v celém systému stíhacích letadel jsou letiště. Balistické rakety a střely s plochou drahou letu dokáží vyřadit letiště nepřítele na vzdálenost stovky nebo dokonce tisíců kilometrů. V případě války mezi vyspělými protivníky se právě letiště (resp. přistávací dráhy) stanou terčem prvotních útoků. Po zničení letišť nebudou moci letouny nejen vzlétnout, ale ani přistát - pokud jsou již ve vzduchu. 

 

Ideální stíhač: MiG-15 pro 21. století

Ruský autor proto navrhuje případný ruský stíhací letoun “šesté generace” pojmout zcela jinak - musí jít o velmi levný stroj vyráběný v tisícových sériích. Žádoucí je nosnost výzbroje 0,5 až 2 t, konstrukce z kompozitních materiálů, jednomotorové uspořádaní a a vektorování tahu motoru.

 

Startovací hmotnost tohoto ideální stroje je 5 tun (max startovací hmotnost stíhačky T-50 je 37 t). V případě potřeby stroj musí být stroj schopen velmi krátkého nebo dokonce horizontálního startu, právě kvůli riziku zničení startovacích drah vojenských letišť. Také přistávací rychlost budoucích letadel musí poklesnout k cca 150 km/h (kratší přistávací dráha).

 

Stejně je tak nutné zajistit odolnost proti všem druhům elektromagentických pulsů, ať už z jaderných zbraní nebo ze systémů elektronického boje protivníka(např. americký projekt CHAMP). Budoucí letoun tak potřebuje velmi robustní a odolnou elektroniku. Je rovněž nutné letoun vyrobit maximálně jednoduchý - pilotní funkce postačí pouze na pilotování, výběr cílů a rozhodování o použití zbraní.

 

Ideální ruský stíhací letoun šesté generace je podle Sarduria tedy jakousi leteckou obdobu “Kalašnikova”. Jako příklad ideálního stíhacího letadla minulosti je uváděn levný a robustní letoun MiG-15.

 

“Dejem tomu, že se bude “náš Raptor” prezentovat na leteckých show společně se svým americkým dvojčetem, předvádět své přednosti, figury vyšší pilotáže…, zkrátka vlastně realizovat jakési PR. A co z toho? Komu bude potřebný tento šíleně drahý stroj, tato „kusovka“, v případě nepřítomnosti našeho letectva, toho tahouna, který musí odvádět veškerou „špinavou“ práci? Rovněž je nepochopitelné, proč se máme chlubit horentními náklady absolutně nepotřebného a zbytečného předmětu při naší do nebe volající nepřipravenosti na budoucí nevyhnutelné konflikty. Proto by bylo vhodné zamyslet se nad alternativou, zda není lepší vyrobit 40–50 potřebných strojů než jeden absolutně zbytečný pro budoucí opravdové vážné střety,” uzavírá svůj článek Sardurio.

 

Zdroj: VPK

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 14.09.2016 Čas: 13:19

Inak ta T50 aj vyzerá ako zostrojená len z trucu. Lebo za prvé ani neobsahuje toko absorpčného materiálu ako F22 a potom ta kombinácia, že postavia stealth lietadlo a vybavia ho obrovskými motormi s vektorovanim smeru ťahu,podľa ich zvykov to je dosť divná kombinácia. US stealth lietadlá majú totiž motory skryte a aj chladene,aby nebola zachytitelna ani tepelná stopa.

avatar
Chip Datum: 16.07.2016 Čas: 16:56

Nejsem žádný odborník na leteckou techniku, opravte mě jestli se mýlím, ale jestli jsem to dobře pochopil tak základní idea tohoto článku je taková: za cenu jedné F 22 vyrobíme 50 Mig 15, F 22 nám jich sice 25 sestřelí ale mě jich zbyde ještě dalších 25. Ale to není nic nového pod sluncem! Typická ruská taktika parního spojená s naprostým pohrdáním lidskými životy. Fungovala u živých vln vojáků na počátku druhé světové války a plánovaná byla i později v podobě jednoduchých zbraňových systémů jako byl T 72 ve srovnání se západními protějšky.( Za cenu jednoho Abramse nebo Leoparda 2 vyrobíme deset T 72 a některá z nich ho zničí) Myslíte že by to fungovalo i v dnešní době, s obrovskými náklady na výcviku pilotů a s politickými následky které způsobí smrt či zajetí každého vojáka? Výrok " sice nám během útoku na pozice povstalců sestřelili pět letadel, čtyři piloti jsou mrtví a jeden zajatý a mučený, ale to vůbec nevadí, my jich máme ještě tisíce...", my dneska nepříjde průchozí ani v zemi kde zítra už znamená včera. Pokud to pán Sarduri myslí opravdu vážně, tak doufám že do jednoho z těch letadel odsouzených k zániku nastoupí sám... Jako druhý do posádky by mohl nastoupit Pu_tin, aby přestal trolit... :-)

avatar
Sokrates Datum: 12.07.2016 Čas: 19:33

Nadšenec: podľa informácií z ruského leteckého portálu "Уголок неба" ešte nie je známe, či tam nakoniec radar bude. Možnosť, že Tichomirov dodá AESA radar aj pre zadnú polosféru je stále otvorená.
Mimochodom, včera India informovala, že sa snaží urýchliť podpis zmluvy na ďalšie vývojové práce. Dohodla sa s ruskou stranou, že obe krajiny vložia do projektu po 4 mld. USD na vývoj prototypov a pokračujúce testovanie. Zároveň ruskí konštruktéri vzali do úvahy 40 pozmeňujúcich návrhov, týkajúcich sa FGFA (indickej verzie T-50). Navyše, bude mať India, ktorá chce nakúpiť 127 lietadiel FGFA, k dispozícii niekoľko prototypov k vykonaniu svojich letových testov.

avatar
Nadšenec Datum: 12.07.2016 Čas: 18:28

Tu sa niečo málo o tom píše, ale nedokázal som to preložiť:

http://www.ausairpower.net/APA-2010-01.html

Presnejšie: The latter is interesting, as the beavertail has a radome compatible with an aft looking X-band AESA, an option available for a number of later Flanker variants. Statements have also emerged that cheek X-band AESA apertures, to supplement the forward AESA, were planned, analogous to the cheek AESAs planned for the F-22A. This however does not account for five AESA apertures.

Pekné fotky, je tam aj ako sú vyriešené brzdiace padáky:

http://www.aviacionargentina.net/foros/aviacion-militar-mundial.5/5835-sukhoi-pak-fa-t-50-vs-f-22-raptor-quien-manda.html

avatar
Nadšenec Datum: 12.07.2016 Čas: 18:08

Problem je že. buď sa o tom nepíše alebo sú to staré obrázky, kde ten radar je. Nemá linky aj niekto ďalší či už to budú vyvracať alebo potvrdzovať?

avatar
KOLT Datum: 12.07.2016 Čas: 12:07

Nadšenec, díky. Článek jsem vzal hodně letem-světem. Krom poznámky od jj284b bych upozornil na dvě věci. Jednak byl aktualizován v roce 2010 – od té doby se ledasco změnilo (kupříkladu západním radarům vzrostl počet samostatných modulů ;-) ). Jednak je tam dvojice radarů v pásmu L označována jako určená k zjišťování stealth letadel, což není – je určená k rozpoznávání spojeneckých letounů (FOE).

Není nějaká novější informace ohledně absence zadního radaru u T-50?

avatar
jj284b Datum: 12.07.2016 Čas: 11:01

Nadšenec: ta stranka obsahuje kopu optimistickych nezmyslov... ako napr ze AESA radar od Tichomirova ma viac TR prvkov ako zapadne radary...

avatar
Nadšenec Datum: 12.07.2016 Čas: 09:43

KOLT: Bol by :-)


http://www.hitechweb.genezis.eu/fightersSF04.htm

avatar
KOLT Datum: 12.07.2016 Čas: 09:13

On tam není radar? To je pro mě novinka, nějaký zdroj info by nebyl?

avatar
Nadšenec Datum: 11.07.2016 Čas: 21:09

Keď mal byť radar aj v zadnej polosfére a nieje, tak čo je v tom útvare medzi motormi, iba padáky?

avatar
Shania Datum: 11.07.2016 Čas: 10:55

jj284b: jo ja vím, špatně jsem to napsal:

Draken international je společnost co je provozuje

http://drakenintl.com/

mají i pár našich strojů

http://drakenintl.com/aircraft-inventory.html#AeroL159E

avatar
jj284b Datum: 11.07.2016 Čas: 09:44

Shania: nebolo to proti Drakkenom ale A-4 Skyhawkom

avatar
jsk1 Datum: 11.07.2016 Čas: 09:04

Ano, F-22 je jenom 149 combat coded, ale výroba 1700 F-35se rozbíhá a F-35 má ještě lepší stealth vlastnosti než F-22 a daleko lepší senzor fusion. o tom mohou rusové jen snít..

avatar
alter01 Datum: 11.07.2016 Čas: 08:12

Ako vidieť , tak tu sú naozaj poniektorí ludia , čo si myslia , že F 22A bol a ruský T 50 chel by byť vyvýjaný a vyrábaný aby sa niekedy stretol na bojisku s ruským a americkým pilotom v kabíne . TAk to nedúfajte ! Lebo toto je iba stále iba studené vojna , ktorá sa rozhára a utlmuje podľa potreby . Tieto stroje sa sa môžu okrajovo stretnúť niekto na bojiskách lll. sveta , kde budú žať víťazstva s 3. triednými pilotmi , ktorí lietajú iba cez deň a keď je pekné počasie a neprší. A výsledok ? Sinajská púsť , púsť od Kuvaitu po Bagdad posiata stovkami vrakov ruských lietadiel a tisíckami ruských tankov , ktoré nezište rus dodal svojim spojencom . O Afganistane nehovorím .
Ke´d nie je nič iné , potom stačia urážky a odvolávačky na ll. svetovú vojnu .
PS. To že ZSSR malo vo výzbroji v roku 1941 viac tankov T 34 / najlepší tank , legenda ll. svetovej vojny/ako Nemecko všetkých tankov je fakt . A že lepších ? Tigre l, a ll. , Panter , Ferdinad prišli až o nejaký rok neskôr. A to , že tanky niekde uskladnili , palivo dali o 100 km ďalej , strelivo bolo v Moskve a obsluhy niekde na cvičáku Kama 2 . Je asi ich problém ...nie ? Doba PŠM už neplatí , aj ke´d sa tvárite ako fanúškovia , politruci !

avatar
Sokrates Datum: 10.07.2016 Čas: 23:22

Rase: Kedy začali Nemci vyvíjať náhradu za Panavia Tornado? Pokiaľ viem, tak tieto ich plány sú zatiaľ len vo fáze zháňania partnerov, keďže sami by taký projekt neutiahli. Mimochodom, predpokladám, že Tornada budú nahradené Typhoonmi. Hneď potom, ako budú mať integrované strely Brimstome a KEPD 350 resp. Storm Shadow, stratia Tornada v ich letectve úplne opodstatnenie.

A v čom presne sa čínska koncepcia rozvoja vzdušných síl približuje k USA? Zatiaľ čo USA chcú väčšinu typov nahradiť F-35, tak Čína má tak rozmanité letectvo, že predčí aj Rusko. V ohromných počtoch zastúpené lietadlá 3. generácie (J-7, J8, Q-5) sú doplnené viacerými typmi 4. generácie (Su-27, Su-30, J-10, J-11, J-16, JH-7). Čoskoro ich doplnia nové Su-35 a vyvíjajú sa ďalšie 2 stroje 5. generácie (J-20 a J-31).

arr