Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS

Datum přidání 20.08.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany podepsalo dohodu o vývoji modernizované verze Tu-90MS označované jako Tu-95MSM. Jde vlastně o další etapu modernizace na standard Tu-95MSM, která začala v roce 2013. 

Foto: Strategický bombardér Tu-95MS vyfocený RAF nedaleko Skotska; větší foto / RAF/MOD, OGL 

 

Tu-95 slouží v ruském letectvu od 50. let minulého století, ale především díky svým nadčasovým motorům NK-12 stále představuje výkonný letecký zbraňový nosič. Tu-95 létá rychlostí 800 km/h a bez tankování ve vzduchu doletí na vzdálenost 11 000 km, nicméně tento dolet se zkracuje v závislosti na množství nesené výzbroje až na 6500 km.

 

V roce 2010 dva bombardéry Tu-95 provedly rekordní dálkový let, při kterém jim bylo doplněno palivo ve vzduchu. Letouny uletěly 20 000 km a vydržely ve vzduchu 24 hodin.


Většina Tu-95 operuje z letecké základny Engels nedaleko města Saratov (750 km jihovýchodně od Moskvy). Při cvičných letech překonávají vodní plochy Severního ledového a Atlantského oceánu a využívají letiště Tiksi (Jakutsko) ve východní Sibiři a Ukrajinka (Amurská oblast) na Dálném východu u hranic s Čínou. Během cvičných letů jsou bombardéry často doprovázeny tankovacími letouny Il-78.


Vylepšené Tu-95MSM první etapy se zúčastnily minimálně 3× útoků na cíle v Sýrii ‒ podle ruského ministerstva obrany od listopadu 2015 do konce roku 2017 bombardéry Tu-95 a Tu-160 provedly pomocí střel s plochou dráhou letu 66 úderů na pozemní cíle v Sýrii. Hlavní odlišností Tu-95MSM (první etapa) oproti Tu-95MS je instalace moderního navigačního zařízení a čtyř dvojitých pylonů pod křídly, kde lze umístit až osm střel s plochou dráhou letu Ch-101/102.


Ruské ministerstvo obrany nyní odsouhlasilo druhou etapu modernizace Tu-95MSM s vylepšenými motory NK-12MPM a novou avionikou. Na rozdíl od první etapy půjde o hloubokovou modernizaci všech systémů letadla. Časový harmonogram, počet modernizovaných letadel ani přesný rozsah modernizace nejsou známy. Nicméně na standard Tu-95MSM má být podle dřívějších zpráv vylepšeno maximálně 35 Tu-95MS (verze Tu-95MS-16) a první prototyp Tu-95MSM druhé etapy vzlétne na konci roku 2019.


„Smlouva o hloubkové modernizaci Tu-95MSM byla podepsána před šesti měsíci. Práce budou prováděny v leteckém závodě Taganrog (Beriev Aircraft Company),“ uvedl Aleksandr Konjuchov, generální ředitel společnosti Tupolev. „První let Tu-95MSM je naplánován na konec roku 2019.“

 

Video: Tu-95MSM tankuje ve vzduchu při misi nad Sýrii. / YouTube


„Tato letadla [strategické bombardéry Tu-95 a Tu-160 - pozn. red. ] jsou důležitou součástí jaderného potenciálu státu. Provádějí podle strategického plánu pravidelné lety ve vodách Arktického oceánu a Černého moře, stejně jako ve východních oblastech. Proto je prodloužení životnosti bombardérů a zvýšení jejich bojové účinnosti jednou z našich priorit,“ řekl ruský ministr obrany Sergej Šojgu.


V současné době v ruském letectvu slouží 48 Tu-95MS a 12 Tu-95MSM. Otázka je, kolik letounů je skutečně letuschopných nebo bojeschopných. Ruské ministerstvo obrany počítá s modernizací maximálně 35 Tu-95MS/MSM, ale přesný počet se rozhodne podle výsledků leteckých testů hloubokově modernizovaného Tu-95MSM.


Za tímto účelem již firma Tupolev provozuje jeden technologický demonstrátor Tu-95MS (číslo „červená 317“), kde testuje novou avioniku, zbraňový komplex i modernizované motory NK-12MPM s novými protiběžnými vrtulemi AV-60T. Letecké testování NK-12MPM skončí v letošním roce.

 

Video: Tu-95MSM se střelami Ch-101 při náletu na cíle v Sýrii. / YouTube


NK-12 vznikl v 50. letech a na poli turbovrtulových motorů představuje skutečné unikum, především díky kompaktně řešené převodovce, která dokáže přenést obří kroutící moment z hřídele turbíny na dvě osmilisté protiběžné vrtule. Výkon motoru dosahuje 11 033 kW a dosud se tak jedná o nejvýkonnější turbovrtulový motor vůbec.


„Testy [motoru - pozn. red. ]  probíhají úspěšně, GSI [ závěrečné státní zkoušky - pozn. red.] dokončíme do konce letošního roku,“ potvrzuje Konjuchov a dodal, že během zkoušek strategický bombardér Tu-95MS s modernizovanými motory potvrdil „deklarované vlastnosti“.


Přesný rozsah modernizace Tu-95MSM druhé etapy není znám, ale cílem je především prodloužit životnost letounů, modernizovat avioniku, elektroniku, navigační (astronavigace) a komunikační systémy a zbraňový komplex.

 

Video: Prostor posádky u Tu-95MSM nepochybně projde proměnou a dá se očekávat snížení počtu členů  posádky (nyní sedm). / YouTube


V ruské terminologii je strategický bombardér označován jako “raketový nosič”, a skutečně Tu-95MSM je určen především jako nosič střel s plochou dráhou letu dlouhého doletu Ch-101/102 a nových Ch-50. Cílem Tu-95MSM je dostat se před hlídaný vzdušný prostor nepřítele a pomocí střel Ch-101/102 s doletem snad až 5000 km útočit na strategické cíle.


Zároveň Rusko pracuje na menších stealth střelách Ch-50 s kratším doletem ‒ Tu-95MSM pojme až 14 těchto střel. Ch-50 je v podstatě, jak píší ruská média, alter ego americké stealth střely AGM-158 JASSM. Ch-50 má hmotnost 1600 kg a dolet až 1500 km.


Ch-101 s klasickou bojovou hlavicí váží 2400 kg je určena především pro ničení strategických cílů, ale v případě Sýrie se ukázala jako příliš naddimenzovaná (tedy drahá). Pro ničení taktických cílů má být určena především menší střela Ch-50.


Zdroj: Interfax, RT

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 14:13

Jirosi:

"Kolik že hypersonických letadel za tu dobu vyvinuly případně otestovaly v SSSR, alias jinde na světe? "

A tím se vracíme k mé pravdě a meritu věci. NIKDO na světě na to nemá technologie. Sověti, kteří byli zdaleka nejpokročilejší to dotáhli na jednopoužitelné kluzáky. Dál se nikdo nedostal a to včetně těch vašich super bohatých a super geniálních Američanů.

Slavoslav ... technicky vzato jsi ... ále to je jedno. Když nediskutovat, tak nediskutovat :-)

Klimesov:

Ano porovnávání dvou cen bombardérů, které se ještě nevyrobily, jsou liché. Nicméně Rusko má výhodu, že Tu-160 už vyrábělo. I když je M2 hloubková modernizace, stále má z čeho vycházet při tvorbě cenových projekcí.
B-21 sice taky zřejmě vycházet z existujícího letadla, ale tak extrémně drahého, že je předpokládaná cena spíše odhad jak u zcela nového projektu.
Ano Rusko už má negativní zkušenosti s brutálním předražením projektu (Jasan), ale oproti USA dokáže své projekty cenově udržet při zemi.

V té doktríně se mýlíte. Tu-160 je určeno k překonávání předsunutých PVO. Je třeba si uvědomit, že PVO není jen dlouhá linie Patriotů. Ale i předsunuté letadla a lodě. Tu-160 má za úkol touto předsunutou PVO proplout a poslat střely před zahuštěnou PVO, kterou by už prolétnou nemohl a pak samozřejmě fofrem zdrhat, protože se nachází v blízkosti předsunutých PVO nebo dokonce za ní.
Dalekonosnost těch ruských raket je dána nejen tím, že by se chtěli vyhnout i předsunuté PVO, ale i tím, že USA, Kanada, Čína jsou velké země a pokud je dosah dané země od hranic například 1000km, tak dolet rakety 1500km stačí leda tak na taktické naštvání té země, ale ne na strategické oslabení. Při 5000km tto už může být zajímavé.

A i když stejnou střelu můžete umístit na Medvěda, tak se asi shodneme, že Labuť se dostane k těm hranicím vyspělého státu podstatně blíže. Právě ta schopnost je v na Tu-160 ceněna nejvíce.
Na mydlení ručníčkářů v Sýrii je samozřejmě i Medvěd drahý. To obstará taktické bombardování z Suček.

avatar
Slavoslav Datum: 21.08.2018 Čas: 13:53

Cernakus

Bohužiaľ tak ako o iných témach o ktorých tu píšeš vieš podobne veľa aj o mojom vzdelaní a o tom čomu verím. A nie raz si tu dal technický nezmysel po ktorom si zdrhol z diskusie. A o ideologických zvastoch tu s tebou nemienim diskutovať.

avatar
Jirosi Datum: 21.08.2018 Čas: 13:46

Cernakus: "Mně je obtížnější propagandou oblbnout, zejména v technických oblastech, protože si spoustu věcí umím dopočítat, dohledat, rozumím fyzikálním podstatám problémů."

"Zdroj je deagel, ruské fóra a hlavně orientační výpočty na základě zveřejněných dílčích parametrů jednotlivých subsystémů."

To asi nepotřebuje komentář.

"kolik že supersonických ŘSPDL Američané za posledních 70 let vyvinuli? Jaké byly jejich rychlosti, pohony, velikosti? "

Kolik že hypersonických letadel za tu dobu vyvinuly případně otestovaly v SSSR, alias jinde na světe?
Doufám, že máš dostatečné znalosti "fyziky", a vidíš rozdíl mezi střelou a letadlem.

avatar
Klimesov Datum: 21.08.2018 Čas: 13:41

cernakus: No to že tady vypíšete plno tabulkových dat, které jste ještě vzal bůh ví odkud je sice pěkné, ale nic neříkající. Ono už to vaše porovnávání cen dvou bombardérů, které jsou buď to ve fázi vývoje či testu a jejichž sériová výroba, která teprve ukáže reálnou cenu stroje, teprve bude je silně zavádějící, ale budiž.

Každopádně základní problém, je že vy hodnotíte Ruské bombardéry podle doktríny USA, což je reálně nesmysl.
Věřte tomu nebo ne, ale osádky Tu-160 nebudou mít v popisu práce překonávat nepřátelskou PVO. Nebo spíše nebude to jejich primárním úkolem. Takhle prostě a jednoduše Ruská strategie nefunguje. Jednak na to Rusové nemají kapacity, protože žádné letadlo nemůžete proti nepříteli poslat bez podpory (stíhači, letouny včasné výstrahy, letouny pro REB atd.), a jednak pro Rusko je bombardér jen další platforma pro nesení střel s dlouhým dosahem. Úkolem Ruských bombardérů je více méně kroužit v bezpečné vzdálenosti od nepřátelské PVO a házet na nepřítele jednu prskavku za druhou. Ne překonávat nepřátelskou PVO. Proto taky Rusové cpou tolik financí do prodlužování dosahu svých střel.
Samozřejmě že Tu-160 by se dala použít i k přímému překonávání nepřátelské PVO a má k tomu vynikající vlohy, ale jak jsem psal výše, bez podpory by to byla sebevražda. A s podporou by to byl daleko komplikovanější střet, jehož výsledek by záležel na úplně jinačích faktorech než jsou tabulkové hodnoty stroje nebo strojů. Na obou stranách :-)

A tady nastává otázka zdalipak Rusko reálně potřebuje bombardér jako je Tu-160, a dokáže-li vůbec reálně využít jeho schopnosti? Když prakticky modernizovaná Tu-95 zvládne to stejné a za nižší provozní náklady.
No ale to už je na Rusech aby si to vyřešili že. :-)

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 13:39

Slavoslav:

Možná se mi už zajídá ta západní propaganda, která se na mně valí ze všech stran, zejména z úst a per největších národních kolaborantů pražské kavárny (aneb židofilních amerikofilních rusofóbů). A nemám rád, když se až příliš jednostranně lže. Když už lhát, tak vyváženě.

Samozřejmě, pro vás humanitně "vzdělané" (tam patří i ajťáci, programátoři a jiná "technická" verbež:-) je těžké zapojit vlastní mozek a být skeptický, zejména když hltáte západní propagandu jako žába vzduch. Mně je obtížnější propagandou oblbnout, zejména v technických oblastech, protože si spoustu věcí umím dopočítat, dohledat, rozumím fyzikálním podstatám problémů. Tyhle věci jdou mimo vás. Vy se spokojíte s tím, že si přeložíte nějaký marketingový žvást (na marketing jsou Američané špička) z angličtiny, protože jinou cizí řečí nemluvíte, a jste happy na týden dopředu.

Přitom ani nemusíte mít technické myšlení jako já. Stačí dedukce:
"kolik že supersonických ŘSPDL Američané za posledních 70 let vyvinuli? Jaké byly jejich rychlosti, pohony, velikosti? A jaké proti tomu vyvinuli sověti/rusové? Kdo krade a kupuje tyto technologie od koho, Rusko od USA nebo USA od Ruska?"
A přestože odpověď je silně v neprospěch USA, nemáte žádný problém nám tady mlátit klíny do hlavy, jak USA dominuji v oblasti, kterou zcela zjevně neovládají ani tak dobře, jako Číňané.

Je mi jasné, že vás nepřesvědčím. Nebavíme se na stejném levelu, ale jde o ty tiché čtenáře, kteří si názor dělají na základě hádky fanatiků, jako jsme my :-P

avatar
Slavoslav Datum: 21.08.2018 Čas: 13:20

Cernakus

Zato čítajúc tvoje príspevky má človek dojem, že ti denné zvodky samotný Vladimír Vladimírovič posiela a vidíš do kuchyne všetkým vývojovým centrám po svete. A pri tom aj slepý vidí, že si zaslepený nenávisťou. Človek by sa aj bál opýtať čo to má západe spravili.

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 13:08

A rozporuješ to na základě čeho? Víry? Americké propagandy (i když i ta je v této oblasti velmi umírněná)?

Nevzrostly. Stále jsou stejné a samozřejmě jsou plánované (tj. nemusí se jich podařit dosáhnout, M2 ještě není, ten dokončený hybrid je jen hybrid). Zdroj je deagel, ruské fóra a hlavně orientační výpočty na základě zveřejněných dílčích parametrů jednotlivých subsystémů.

avatar
Jirosi Datum: 21.08.2018 Čas: 12:57

Cernakus: Nechápu proč nám tu popisuješ problémy, co už lidé zabývající se těmito testy dávno znají.

To co ti rozporuju, je zkušenosti USA v dané problematice. Které jsou prostě na světové špičce. Možná i nejdále.

Celkem by mne zajímalo odkud čerpáš ty parametry T-160M2, tedy od minule co si je uváděl. Už ti zase vzrostly.

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 12:39

Jirosi:

v nulové výšce se dá testovat i první kosmická. Ale asi to stále nechápeš. Ablativní chlazení znamená, že krátkodobě to vydrží i nepředstavitelný otěr. Ostatně už v 70tých letech měly obě strany antirakety, které dosáhly první kosmickou už v nějakých 30km nad zemí. Taky se z jejich trupů ihned po startu začalo hulit, jak se vařila ablativní ochrana. Ale opět, to je to pro vícenásobně použitelné letadlo, které musí tyto podmínky vydržet hodiny, opravdu k prdu. Já už nevím, jak ti to vysvětlit jinak.

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 12:34

Moc nechápu, proč se mi tady kope do mé srdcovky Tu-160. Ten letoun je krásný. Jeden z nejkrásnějších na světě. Je aerodynamicky velmi čistý a má na bombardér vynikající letové charakteristiky. Unese obrovské množství nákladu a to ve vnitřních pumovnicích. A je už i u něj myšleno na snížení radarového odrazu.

M2 bude ještě lepší. 300 tun těžký, ale mrštný bombič s dostupem 23km, doletem 20000km(!), rychlostí až 3000km/h, stealth prvky a RAM nátěrem a raketami s dosahem 5000km pronikne PVO USA rozhodně snadněji, nežli stealth kovadlina B-21 s 1500km střelami Ruskou PVO.

A to vše za méně jak polovic ceny B-21.

Už teď jsou evropští piloti záchytných F-16ek a Grippů nešťastní, když doletí pozdravit a nafotit labuť a ta, když už ji to přestane bavit, jim prostě frnkne a oni s tím nemohou nic dělat. Z M2jky budou nešťastní už všichni.

avatar
Jirosi Datum: 21.08.2018 Čas: 12:29

Cernaskus: V "nulové" výšce testovali M10. Ale proč to zmiňovat, že..

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 12:18

Jirosi:

Jo s raketami, kam řadím i X-15, zkušenosti mají. Jenže je něco jiného raketa s ablativní tepelnou ochranou, která rychlosti 6M dosáhne ve výšce 60km bez manévrování na 2 minuty a je něco jiného, když toho má dosáhnout letadlo ve výšce 20km, s regenerativní tepelnou ochranou a ještě u toho manévrovat po dobu hodin.

Je třeba si uvědomit, že USA nejsou dobrými průkopníky revolučních řešení. Jsou dobří v evoluci a marketingu, ale díky jejich nevhodnému školství těžce zaostávají za tzv. základním výzkumem, který je pro revoluční řešení kritický. Proto tvarový stealth nevymysleli Američené, ale Sověti, a Američané jej pouze díky obrovským investicím evolučně dovedli do použitelné formy. Bez Sovětského základního výzkumu by však žádný Nighthawk, Raptor nebo Lightning nebyl.

Sověti měli dobrý náběh na hypersonická tělesa právě díky jejich pokročilému základnímu výzkumu v oblasti plazmy a vysokoteplotních materiálů. Jenže přestože tomu byli už v 80tých letech blízko, nedotáhli to dále nežli k jednorázovým kluzákům a hypersonickým manévrovatelným střelám. A je tomu už více jak 30 let a stále nic.

Hypersonické rychlosti totiž narážejí na podobné problémy jako jaderná fúze. Potřebujeme od materiálů protichůdné vlastnosti. Tak jako v jaderné fúzi potřebujeme chladit magnety tokamaku blízko k absolutní nule a přitom pár centimetrů od nich nám má žhnout natlakovaná plazma o teplotě miliónů kelvinů. Stejně tak potřebujeme od materiálů hypersonických letounů, aby měli co nejnižší odpor a omezovali turbulentní rázy a přitom, ale po nich ten odpor chceme, abychom vůbec měli vztlak. Po scramjetu potřebujeme aby vstupní plyny byly vysoce stlačeny na teploty, kdy už vznikají volné radikály, které nám žerou náběžné hrany, ale zároveň potřebujeme, aby se to před kontaktem s palivem ochladilo, protože spalovací komoru musíme udělat tak, aby fungovala už při M=3 a méně (na tuto rychlost tě totiž běžně dostanou turbojety a obvykle je mezi jetem a scramjetem moc velká díra na to, aby se scramjet chytnul).

A to naznačuji pouze ty nejmarkantnější problémy. Tahle oblast je prostě málo podchycená už v základním výzkumu, který je navíc dekády před aktuálním aplikovaným výzkumem.

Pokud máš trochu technické znalosti, můžeš si udělat hrubé propočty a pak si pro ty propočty dohledej materiály. Zjistíš, že prostě nejsou a pokud splňují jednu část požadavků (například tepelnou stálost) tak nesplňují jinou (korozivní odolnost, tuhost, křehkost...).

Dtto paliva. Pro vysoké rychlosti je třeba vysokých efektivních rychlostí. A látky, které nám toho umožní dosáhnout jsou buď s nízkou objemovou kapacitou energie (vodík), nebo nestálé (acetylen) a nebo extrémně jedovaté (fluor, beryllium). A o svatém grálů spalovacích motorů - metalickém vodíku (hustota jak voda, energie jak v bájné červené rtuti) - si můžeme nechat stále zdát (opět základní výzkum už ho snad i umí vyrobit, aplikovaný je desítky let daleko).

Znovu se vrátím k té fúzi, stejně jako u ní totiž o hypersonických letounech slyšíme, že za dva roky tu budou. Potíže je, že to slyšíme už posledních 40 let. Stejně jako u té fúze.

avatar
petris Datum: 21.08.2018 Čas: 12:07

Clanek:
Obnovenie výroby Tu-160 vo verzii M2 a súčasné modernizácie Tu-22M3 a Tu-95 vychádza jednoducho z toho že KRET vypracoval modernizačný kit zabudovateľný do všetkých týchto typov + nové motory sú tiež navrhnuté tak aby sa dali zabudovať do Tu-160M aj Tu-22M3, tak prečo by to nevyužili? Svedčí to len o tom že majú snahu unifikovať avioniku a motory, čo im ušetrí nejaké náklady.

"To spis jejich neschopnost doted dokoncit/udat Su-57, dokoncit/udat Armatu... to je pru!er"....no ja ti teda neviem, ale asi ich príliš netlačí čas, vzhľadom na to že okrem F-22/35 a J-20 sú ostatné projekty len v štádiu pekných prezentácií a makiet. Prečo by sa mali brutálne ponáhlať? V prípade armaty to platí ešte viac - na západe sú sexy prezentácie x nových projektov tankov, ale reálne sa čosi kdesi kreslí a možno o 5-10 rokov sa postaví prototyp ktorý sa bude ďalších 5 rokov dopracovávať (presne tak ako pri armate).

avatar
Jirosi Datum: 21.08.2018 Čas: 10:52

Klimesov: Většina stratégů si přeje, aby jim ho par km před odpalem střeli nesestřelily. Tedy vybavují se systémy proti zjištění.

avatar
Klimesov Datum: 21.08.2018 Čas: 09:59

No tak Rusové dříve či později budou muset vyvinout nový strategický bombardér. Otázkou je jen jakou cestou se vydají. Osobně si myslím, že půjdou cestou jakou šli do teď a budou spíše vyvíjet jen nosič. Něco na motivy Tu-95. Směrem hypersonických bombardérů se nejspíše nevydají, protože je jednoduše nepotřebují. Spíše se budou uchylovat k vývoji hypersonických střel s dlouhým doletem.

Co se týče modernizace Tu-95, tak právě modernizace Tu-95 mně osobně dává větší smysl, než znovu zahájení výroby Tu-160. Né že by Tu-160 byla nějaké špatné letadlo, právě naopak je to špičkový stroj, ale podle mého za nynější situace je Tu-95 daleko vhodnějším strategickým bombardérem pro Rusko než Tu-160.

A to že je Tu-95 stará konstrukce prakticky nehraje roli. Jak už psal fenri. Tu-95 je prostě mula. Donese hodně nákladu hodně daleko a hodně dlouho vydrží ve vzduchu. Co víc si od bombardéru, který má sloužit jako nosič střel s dlouhým dosahem přát.

arr