TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruské projekty nové generace velmi rychlých vrtulníků

Datum přidání 22.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruský průmysl odpovídá na americký program velmi rychlých strojů s kolmým startem a přistáním JMR/ FVL. V rámci programu PSV (Perspectivny Skorostnoy Vertolyot) vznikne nová generace strojů, která nahradí letité dopravní vrtulníky Mi-8/17

Foto: Prvotní návrhy nástupců dopravních vrtulníků Mi-8/17. / Oboronprom

Foto: Mil Mi-X1 / Oboronprom

 

V roce 2013 ruské ministerstvo průmyslu a obchodu definovalo technické požadavky programu PSV. Vzhledem k velkém technologickému skoku je projekt PSV rozdělen do dvou na sebe navazujících fází.

 

Prvním krokem je navýšení cestovní rychlosti o 25 % oproti současným vrtulníkům na hodnotu 300 až 350 km/h. V druhé fázi (po roce 2020) se počítá s dosažením cestovní rychlosti na úrovni 400 až 450 km/h.

 

Dolet nástupce Mi-8/17 je požadován minimálně 900 km a nosnost 3,5 tuny nebo 21 lidí. Stejně tak jsou podmínkou o 20 až 25 % nižší provozní náklady než u současných strojů Mi-8/17.

 

Vývoje ruského vrtulníku nové generace se samozřejmě účastní firmy Mil a Kamov, obě patřící do skupiny Ruské vrtulníky, dceřiné firmy průmyslového koncernu Oboronprom. Pro program PSV firma Mil nabízí koncept Mi-X1 a Kamov Ka-92.

Foto: Prvotní návrhy nástupců dopravních vrtulníků Mi-8/17. / OboronpromFoto: Kamov Ka-92 / Oboronprom

 

Kamov Ka-92 je stroj o maximální vzletové hmotnosti 16 tun, létající rychlostí až 500 km/h na vzdálenost 1400 km. Typickým znakem pro firmu Kamov je použití koaxiálního hlavního rotoru. Podobně jako u některých návrhů amerických vrtulníků projektu JMR/FVL vysokou dopřednou rychlost zajišťuje zadní tlačná vrtule.

 

Konkurenční Mi-X1 slibuje podobné výkony. Mi-X1 je však lehčím strojem a má jednoduchý rotor. Maximální vzletová hmotnost je 10 tun a přepravní kapacita 25 osob (Ka-92 30 osob).

 

Podle webu DefenseWeb, odvolávajícího se na informace skupiny Ruské vrtulníky, finanční prostředky a prioritu dostane pravděpodobně návrh firmy Mil. Důvodem mají být především obrovské zkušenosti s vývojem, výrobou a provozem strojů Mi-8/17.

 

Pro první prototypy se počítá s použitím turbohřídelových motorů Klimov VK-2500. Finální stroje však získají vyvíjené motory Klimov VK-3000 o výkonu 2390 kW (3200 koní).

 

Foto: Kamov Ka-90 / globalsecurity.org

Foto: Kamov Ka-90 / globalsecurity.org

 

Podle ruské tiskové agentury ITAR-TASS koncepční práce první fáze skončí v roce 2016. Testování technologických demonstrátorů (fáze 1) začne mezi roky 2018 až 2020.

 

Práce na projektu (PSV - pozn. redakce) jsou již v plném proudu. Úkolem je vypracovat nejmodernější motory s vyšším výkonem a vyšší účinností. K dispozici bude nový design a technická řešení, která umožní létajícím prostředkům být hbitější a létat rychleji. To je perspektivní úkol... Výzbroj je jiná věc. Nejprve zde musí být koncept, koncepční návrhy a řešení, která mohou být přijata jako základ pro rozvoj vrtulníků. Později bude armáda definovat možné způsoby použití,“ říká ruský vicepremiér Dimitrij Rogozin.

 

V souvislosti s programem PSV stojí jistě za připomenutí koncept extrémně rychlého ruského vrtulníku Kamov Ka-90. Vrtulník přišel s unikátní a doslova revoluční koncepcí. Dvojlistý rotor se při vysokých rychlostech sklápí dozadu a vrtulník žene vpřed proudový motor. Maximální rychlost je vypočítaná na 800 km/h.

 

Vývojové práce na tomto revolučním létajícím stroji trvají od roku 1985. Malý model si mohli návštěvníci prohlédnout na výstavě HeliRussia 2008. Avšak případná stavba technologického demonstrátoru nebo dokonce prototypu se ztrácí v mlze budoucnosti.


Zdroj: DefenceWeb, Oboronprom, RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nikdo Datum: 25.05.2014 Čas: 09:06

Rusove mozna mohou mit nizsi vydaje na vývoj , ale zase maji ohromny problem s korupcí.

avatar
shal Datum: 23.05.2014 Čas: 23:55

Nemo: Náklady můžou být klidně poloviční nebo třetinové, ale výkon ekonomiky není ani takový včetně rozpočtu ministerstva obrany. Navíc USA dělají spíše evoluční kroky dlouhodobě. Rusové chtějí ze dne na den přeskočil 30 let zaostávání. To asi jen tak nepůjde. Ale už jenom pokus o přibližování je změna.

avatar
Nemo Datum: 23.05.2014 Čas: 19:31

pepe420: jak se to vezme, tehdy byly hlavní dva brzdné faktory - jednak se RF sbírala z toho nejhoršího, takže vše šlo pomalu a jednak nebyly vážné spory s USA. Ale Ukrajina vše změnila. Proto předpokládám že takové projekty budou mít prioritu. Ani vzestup Číny a její kvalitativní zlepšování také dává jistý implus. Také je třeba zohlednit že u Ruska (a ještě víc u Číny) nehrají peníze takovou roli jako v euroatlantickém světě, tzn. že podobná práce by znamenala na Západě značně vyšší náklady než na Východě. Proto se výdaje těchto dvou obrů tak špatně přepočítávají na "západní finanční měřítka".

avatar
pepe420 Datum: 23.05.2014 Čas: 18:15

Mě by hodně zajímalo, kde na to Rusové chtějí vzít peníze, chtějí mít PAK FA, PAK DA, Armatu, Ratnika a spoustu dalších vychytávek, ale to bude něco stát a jejich ekonomika není zrovna v nejlepší kondici. Navíc dost pochybuji, že to bude rovnocenná odpověď americkému programu JMR, spíše to vidím tak, že to dopadne jako ruský letoun 5. generace: Rusové ho vyvinuli X let po Američanech, ale jeho stealth vlastnosti jsou dost diskutabilní a ani neobsahuje všechny ty technologické vychytávky, co má Raptor.

avatar
Matesaax Datum: 23.05.2014 Čas: 09:03

A o nestastnem MI-38 uz se nemluvi vubec.Uz ted se maji zarazovat nove KA-60 ve velkem do vyzbroje.Bitevni KA-52 je taky lepsi nez MI-28 a jestli vyhraje konkurz i novy KA-92 tak se muze jit Mil klouzat.dopadne jak Mig,kteremu Suchoj vyfoukl prakticky vse.

arr