Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Rusko pracuje na stíhačce šesté generace

Datum přidání 30.08.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruský vojenský průmysl v současné době dokončuje vývoj stíhačky 5. generace T-50. Podle ruské tiskové agentury RIA Novosti však ruští konstruktéři již uvažují o bojové stíhačce šesté generace. Informace přichází několik měsíců poté, co americké námořnictvo rovněž oznámilo zahájení prácí nad stíhačkou šesté generace.

Foto: Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

Foto: Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

 

Rusko v současné době pracuje na stíhačce 5. generace T-50, což je ideový protivník amerického stroje F-22A nebo čínského J-20 „Mocný Drak“. Nesmíme také zapomenout na další konkurenty - na východě vyvíjená japonská stíhačka 5. generace Mitsubishi F-3, na západě pak francouzský Rafael nebo evropský Typhoon. Posledně dva jmenovaní jsou však stroji 4. generace.

 

Všechny uvedené státy také intenzivně pracují na bezpilotních bojových letadlech. Pokud si chce Rusko udržet vojenskou prestiž a postavení, nezbývá mu nic jiného, než se rovněž pustit do vývoje bezpilotních letadel.

 

Deinekin neuvedl bližší informace o chystaném letounu, nebo o firmě, která má letoun vyvíjet. Nápovědou však může projekt bezpilotního letounu Manta (Скат), na kterém pracuje firma MiG. Tento přední ruský letecký výrobce v květnu oznámil, po podpisu smlouvy s ruským ministerstvem průmyslu a obchodu, že bude nadále pokračovat ve vývoji bojového dronu Manta.

 

Foto: Model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

Foto: Počítačový model ruského bezpilotního letounu Manta / MiG

 

Součástí smlouvy je pokračování vývojových prací na bezpilotním letounu typu UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) ve prospěch ruského vojenského letectva. Smlouva v první fázi počítá se stavbou modelu (mockup) v plné velikosti. Podle prohlášení firmy MiG, vývojové práce navážou právě na letoun Manta.

 

Manta je koncept ruského bojového bezpilotního letounu představený již v roce 2007. Podobně jako další „západní“ projekty, je Manta samokřídlo s rozpětím 11,5 metrů. Pohon má mít na starosti jediný motor Klimov RD-5000B bez přídavného spalování.

 

Podle dostupných informací vzletová hmotnost stroje je 10 tun, z toho dvě tuny připadají na výzbroj umístěnou ve vnitřních zbraňových šachtách. Maximální rychlost stroje je 800 km/h. Bojový rádius je pak odhadován na 2000 kilometrů.  

 

Zdroj: RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 05.09.2013 Čas: 14:35

Tak faktem je, že náhrada SU-25 letouny JAK-131 byla v plánu, ale údajně byla zrušena. A jako argument byla uváděna právně nižší odolnost JAK-131. Přece jenom Rusové, kteří potřebují stále řešit situaci v regionech typu Čečensko, má vyšší potřebu těžkých bitevních letounů, které víceúčelové letouny -např. Su-30 atd. -nemohou plně nahradit. I proto byla část Su-25 poměrně rozsáhle modernizována.
A co se týče Tejasu- ten letoun se mi líbí, ale díky zdlouhavému vývoji působí již poněkud zastarale.

avatar
Matesaax Datum: 02.09.2013 Čas: 11:22

Náhradou Su-25 má být jedna z verzí Jaku-130,ale čistě specializovaný bitevní letoun už dnes těžko někdo bude vyvíjet.
MIG dnes už asi nemá finance na vývoj nového typu,jedna z možností by byla spolupráce s někým kdo podobný stroj bude vyvíjet,nebo vyvíjí např.mírný upgrade indického Tejasu prodávaného pod značkou Mig.

avatar
Jakub Mareš Datum: 01.09.2013 Čas: 15:42

Určitě souhlasím s ostatníma. Mig v době, kdy přestal vyhrávat tendry v zahraníčí se měl orientovat na lehké stihací stroje a celkově na poptávku v konkrétních regionech. To, že Mig vede vývoj bezpilotních letadel mu může přinést světlé zítřky. Asi bych taky doporučil se soustředit na vývoj proudového bitevního letounu, jako budoucí náhrady Su-25 ale rozumnou cenou.

avatar
David Datum: 31.08.2013 Čas: 18:12

Je prostě škoda, že nebyl dokončen vývoj Mig I-2000. Byl bezesporu technicky velice zajímavý - a to, že byl jednomotorový by mnoha malým státům jen vyhovovalo.
A jinak je zajímavé, že export JF-17 poněkud usnul, některým státům se evidentně vystačí pořídit si jednoduché a levné F-7 s patrnou snahou počkat si na J-31/F-60 (např. relativně bohatá Nigérie)

avatar
Matesaax Datum: 30.08.2013 Čas: 12:37

MIG udělal chybu,že dnes nenabízí žádný letoun jako náhradu malého levného Migu-21.Mig-29 a jeho verze je pro řadu menších zemí moc provozně náročný.Proto tyhle země dnes kupují laciné čínské F-7 a uvažují o novějším JF-17.

avatar
Raptor Datum: 30.08.2013 Čas: 10:47

Manta je spíž bezpilotník 5.generace. Co jsem zjistil z ruských zdrojů,tak nový bezpilotní letoun 6.generace má být protiváhou americkým letounům F-xx
Již se tady o tomto programu psalo,Ruský letoun má dosahovat hyperzvukových
rychlostí a možnost mít osádku nebo popřípadě bezpilotní verze.

arr