Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Datum přidání 22.07.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 117 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze Tu-160M2. Rozhodnutí o obnovení výroby odsouvá na druhou kolej vývoj a výrobu nového strategického bombardéru PAK DA.

Tupolev Tu-160

Foto: Tupolev Tu-160 "Blackjack"; větší foto / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

 

Nový Tu-160M2

Před časem uveřejnil ruský prezident Vladimír Putin plán vyrobit 60 nových strategických bombardérů Tu-160M2. Podle Jurije Borisova, náměstka ministra obrany odpovědného za vyzbrojovací otázky, k zahájení výroby bombardérů Tu-160M2 dojde v roce 2023.


V závislosti na vývoji Tu-160M2 se však odsouvá začátek prací na novém bombardéru PAK DA. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl," uvedl před pár dny Borisov.


Podle Borisova v současné době probíhají konstrukční práce na novém letadle Tu-160M2 a dojednávají se první smlouvy s průmyslem. První tři nová letadla Tu-160M2 ruské letectvo získá v roce 2023. Podle Borisova „jde prakticky o nová letadla". Letadla vydrží ve službě minimálně 40 let.


Tu-160M2 je hloubkově modernizovaným bombardérem Tu-160. Klíčovým prvkem modernizace budou nové úspornější motory NK-32 navrhnuté firmou JSC Kuzněcov.


„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.


JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.


Letadla dostanou také nejnovější elektronickou výzbroj a avioniku. Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.


Letouny získají, na základě vyjádření Jurije Borisova, i zcela novou raketou výzbroj. Rusko údajně vyvíjí hned několik řízených střel, jejich technická podoba však není veřejnosti známá. V současnosti hlavní výzbroj letadel Tu-160 tvoří střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 3000 km. Na cíl Ch-55 útočí konvenční nebo nukleární hlavicí.


Kromě nových letadel se Rusko soustředí na dosažení vyšší míry provozuschopnosti strategických bombardérů. „Máme intenzivní plán na dosažení 80% provozuschopnosti všech letadel dálkového dosahu. Řešení všech potíží/problémů bylo stanoveno v souladu se Státním obranným příkazem – 2015," uvedl Borisov.


Výrobní a vývojové výzvy

Vývoj prakticky nového letadla Tu-160M2 je pro ruský průmysl velkou výzvou. Připomeňme, že kromě Tu-160M2 ruský vojenský průmysl pracuje na novém víceúčelovém stíhacím letadle Suchoj T-50, objednáno je 130 záchytných stíhaček MiG-31BM a požaduje se výroba dalších stíhaček MiG-35, Su-30, Su-34 a Su-35.


„Normální systematická práce na tomto projektu (Tu-160M2 – pozn. redakce) byla zahájená. Práce jsou velmi komplexní, protože kdysi celý Sovětský svaz pracoval na tomto letadle. V současné době je to především národní projekt," přiblížil Borisov složitost vývoje nového letadla.


„Lidé, kteří vydávají tyto příkazy stále věří, že žijeme v sovětských dobách," vyjadřuje se tvrději nejmenovaný moskevský analytik, kterého cituje vojenský magazín IHS Janes. „Tehdy jste udělali jednoduše rozhodnutí a celá konstelace konstrukčních kanceláří a výrobních závodů šla do toho po hlavě a a nikdo se neohlížel na náklady – nebo hůře – na výpočtu něco podobného jako jsou náklady obětované příležitosti (typ ekonomické teorie – pozn. redakce). "


Výzvou pro ruský průmysl je také nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků. V ruském vojenském průmyslu pracuje pouze 10 % lidí, oproti stavu v 80. letech v Sovětském svazu.

 

Zdroj: IHS Janes, Russia Insider

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 15:34

Charlie: nemyslím si, že by se AIM 120 vyrovnala WVR raketám, ale kdysi jsme tu posunul článek, kde výkony v boji na blízko chválili, to není to stejné jako že je nejlepší.

avatar
Charlie Datum: 27.07.2015 Čas: 15:19

Shania: problém s použitím AMRAAMu na krátkou vzdálenost je jeho hmotnost a tuším že ani nemá vektorování tahu, což rakety pro boj na krátkou vzdálenost hodně používají (vyjma Pythona, ten na to jde jinak).

Jenže hlavní je prostě ta váha - ta raketa je plná paliva a je dlouhá, takže nemůže provádět tak ostré manévry, jak je při WVR potřeba.

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 14:54

ikari: tady máš ukázku HOBS aim 9x, asraam a python budou nejspíš ještě lepší.

https://www.youtube.com/watch?v=6YMSfg26YSQ

https://www.youtube.com/watch?v=KpBpzuDRt0A

Zaměřují se přes HMD (helmu), kam se podíváš, tam poletí.
Problém ale je, že seeker rakety musí cíl vidět před odpalem (pokud se nepletu), takže v pumovnici nebo mimo mimo úhel seekeru by se nemělo dát střílet..

Pokud ho nevidí, je třeba mít ještě technologii lock-on after launch, takže zbraň musí mít datalink nebo něco podobného.

F35 zatím podobné rakety interně nést nemůže, ale Aim-120D má být velmi schopná i na krátké vzdálenosti, je loal, má oboustranný datalink a může se odpalovat přes rameno.

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 14:39

petr.rok: můj odhad to není, to je projekce LM, to že tu budou mávat s nižší cenou a pak ji zákazníkovi napálí jim ty stroje asi neprodá. ˇAť už je to jak chce, LM je jediný relevantní zdroj (pro nás)j, stejně tak můžeme a nemusíme věřit, že Gripen NG bude stát 30 mil.

Inflace u vojenské techniky 5-10%, máš zdroj? Každopádně pokud ano, tak to platí i pro konkurenci.

Software nebude dokončený po celou dobu produkce stroje, stejně tak bude několik modernizací v průběhu životnosti a ano, USM určitě přijde na řadu věcí, které bude potřeba vychytat, ale to je stejné u každého stroje.

JSF je taky jediný projekt vůbec, kde mají projekce nákladů po celý životní cyklus programu, ať je to přesné jak chce (nejspíš moc ne, projekce jsou na 40-50 let dopředu a celková částka je obrovská, myslím že 40% z ni je inflace).

avatar
ikari Datum: 27.07.2015 Čas: 14:35

Torong: tak, to ze nevim, o cem mluvim, jsem proklamoval uz na zacatku a nekolikrat behem toho

jinak, jak to ta raketa dela? popripade, jaky byvaji nejmensi polomery jejich zatacek?

avatar
Charlie Datum: 27.07.2015 Čas: 14:31

Proč se vlastně pod článkem o chystané výrobě Tu-160 řeší cena F-35?

Ale k věci - někteří lidé tu u článků opakovaně říkají, že Rusko v současné době neudrží mladé mozky doma (mj. protože je nezaplatí), že neufinancují tolik programů modernizace vojska atp.

Jenže tohle mi přesně přijde jako projekt, který je pro "rozhýbání" výroby velkých letounů ideální - máme letoun, který už máme do sériové výroby vychytaný a tudíž už můžeme jen dolaďovat detaily, na které se přišlo při provozu strojů z původní výroby (čili nižší náklady na vývoj a další). Dále je postaven na zavedených technologiích, čili není takové riziko, že se během přípravy výroby "něco posere". Dále mladí pracovníci v továrně si na něm "naučí" výrobní procesy (protože vyrábět nákladní Tučko nebo supersonickej bombardér není úplně to samé), protože tam ještě budou "staří harcovníci" kteří výrobu pamatují a můžou pomoci.

K tomu odlivu mladých vzdělaných - oni odchází nejen za lepším, ale i proto, že nemají práci (u nás po revoluci dělaly stovky Ukrajinců a dalších občanů bývalého SSSR jako montéři, kopáči a další, a přitom šlo mnohdy o špičkové inženýry) a pokud Rusko nezačne znovu vyvíjet v takových prestižních oborech, jako je kosmický a raketový program, letectví a další, tak opravdu utečou. Ale pokud se objeví zajímavé místo v podniku, který je v místě a nabízí zajímavou práci za zajímavé peníze (třebas ne tolik jako v USA, ale dost na ruské poměry), tak už to může znamenat, že ten perpektivní pracovník nezbalí kufry a neprchne, ale zůstane "doma".

avatar
pet.rok Datum: 27.07.2015 Čas: 14:17

Shania: ja vas kludne necham verit tomu comu verite ale ekonomicka realita je neuprosna

1. bezna inflacia u vojenskeho obstaravania nie je 3% pa ako v beznej ekonomike ale 5-10%
2. praveze som videl cisla ako sa vyvijala cena v ramci LRIP a preto nie som taky optimista
3. niektore dorabky boli mimo plan a museli byt financovane zo strany LM a tieto sa premietnu to dalsej ceny strojov
4. teraz maju prve jednotky dosiahnut IOC a vyvoj este nebol kompletne ukonceny napr. u software a teda hovorit o konecnej cene je predcasne

kludne si pockam a ak bude pravda na vasej strane (napr. polsko kupi F35 za 80mil/ks) s radostou pogratulujem k lepsiemu odhadu

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 14:00

pet.rok: když nevěříš, tak si pár let počkej na zahájení sériové výroby a pak uvidíme, měj na paměti, že to má být v kurzu z roku 2012...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II#cite_note-flightglobal.com-570

Na wiki máš kolik letadla stáli v LRIP seriích, kdy se výrabí pouze pár kusů a stoje jsou ještě hodně předělávané. V 2014 lrip 8 bylo vyrobeno 29 A
10 B a 4 C, po zahájení sériové výroby se má vyrábět jeden stroj každý den, vidíš ten rozdíl? Budou už i vychytaná technologie a postupy ve výrobě, které už do teď přinesli velké úspory a prostor pro další snížení nákladů tam pořád je.

Máš nějaký předchozí příklad, kdy například nový zákaznici F16 platili přirážku za vývoj původního stroje před 10-20 lety? Maximálně platili vývoj nové verze /schopností co požadovali.

To že někdo bude platit přirážku za 60 miliardový vývoj F35 někdy v budoucnu mě fakt nepřijde reálné (hlavně když ty objednávky budou v řadu stovek kusů od nových zákazníků), tahle musí být už rozpočítané v nákladech teď.

avatar
pet.rok Datum: 27.07.2015 Čas: 13:40

Shania: jednak neverim ze F35 bude niekedy stat 80mil (tie cenove projekcie mi pridu mimo realitu alebo skor ako sucast PR) a potom ako som uz 2x spomenul tato cena bude pre us a partnerov. ostatni budu platit tuto cenu + prirazku za vyvoj (min 15-20mil).
tym netvrdim ze nemoze byt financne vyhodnejsia ako u konkurencnych strojov

avatar
Torong Datum: 27.07.2015 Čas: 13:03

Ikari: Teď jsi prozradil, že absolutně nemáš páru o čem mluvíš a všechny tvé příspěvky jsou motivované snahou udělat z F35 šrot za každou cenu. Střelba do zadní polosféry je vyřešena už minimálně 20 let. SU 27 v modernizovaných verzích tuto schopnost má. Nejprve to byly R73 zavěšované proti směru letu, v další verzi, už byla možnost takto odpalovat kteroukoli R73.

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 12:56

ikari: proč by jako nemohla? Samozřejmě půjde o defenzivní výstřel, takže na relativně krátkou vzdálenost, ale raketa co má dost energie na to uletět 120 km ji bude mít dost na to zasáhnout něco za letadlem na mnohem kratší vzdálenost, obzvlášť pokud se cíl přibližuje.

HOBS rakety s mnohem kratším doletem to zvládnou taky a jediný problém je v zaměření a sledování cíle v těchto úhlech.

Je to navíc taktika jen pro nouzové případy, jinak není problém střílet z lepší pozice. pointa je, že F35 dokáže utočit na cíle kdekoliv a letadlo je samo sleduje a vyhodnocuje. Jak to uvedl jiný pilot v jiném rozhovoru: Pokud se nepřitřel dostane za nejlepší letadlo na světě, není to chyba letadla, ale pilota.

Co se týká tvojí fixaci na stealth, tak i kdyby byli technologie, které ji výrazně degradují, pořád bude mít výhodu proti konvenčním letadlům. Pořád bude zjistitelní na menší vzdálenost, protivník bude muset vyvinout daleko větší prostředky pro její detekci a vůbec pro samotné sestřelení, než by musel proti 4gen.

Pak si uvědom, že F35 bude nasazena ve velkých počtech, s velkou řadou podpůrných prostředků jako REB, návnady. Takže hodně štěstí pro PVO protivníka, který bude celou dobu v defenzivě a bez iniciativy, protože on vlastní letadla nedokáže poslat na uzení protivníka kvují jejich letectvu a IADs.

Dál F35 díky nízkému RCS potřebuje velmi nízký výkon pro rušení a má vůbec nejlepší REB vybavení ze současných letadal.

Stealth je navíc jen jedna malá část 5gen, není ani náhodou ta hlavní. Pak si vem, že to letadlo bude +/- stát stejně jako 4gen konkurence a i kdyby nakonec byla mírně dražší, Force multiplication této platformy bude několikanásobně lepší než u starších letadel.

Pokud budeš chtít jit jinou cestou, mít velké množství levnějších stroju a obětuješ je v poměru 2-5 ku jedné jen proti F35 (vůbec pak nepočítám IADs) Tak se ti to moc nevyplatí + za provoz a výcvik takového množství strojů a pilotů dáš mnohem víc.

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 12:38

pet.rok: cena která se běžně uvádí by měla být porovnatelná s jinými letadly, kde navíc musíš počítat s extra vybavením, které v ceně není. Budoucí zákazníci budou mít letoun nejspíš ještě levnější, protože cena půjde v průběhu masové výroby níž. US navíc nejspíš objedná celkově daleko víc strojů a je na to velký tlak. Takže pokud světová ekonomika nepujde do haje, tak očekávej zvýšení počtu kusů a ne naopak.

Počáteční velké náklady na provoz a údržbu (už teď se snižují) půjdou rapidně dolů s tím jak bude technologie vyzrávat a vychytají se největší mouchy a větší bugy.

Jaký transfer technologii? jak se to asi liší od jiných letadel. F35 je přímo vyvinuta pro export a tajné technologie jsou příslušným způsobem integrovány tak, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, což např u F22 nešlo.

Servisní střediska budou jen v pár státech (např Italie) a určitě nebudou ve všech, to stejné platí u jakéhokoliv jiného letadla.

Velmi silná loby od konkurence je všude, proč si myslíš, že je tolik špatného PR proti F35. Pěkný příklad je Kanada, ale s tím jak budou stárnout jejich stávající letadla, tak budou muset něco koupit a i když dnes muže být fajn koupit nějakou evropskou náhradu nebo superhornety, za 10 let by to už udělal jen totální blázen nebo Francouzi.

Při ceně 80-90 mil usd F35A nebude mít žádnou konkurenci, maximalně se s něčím vytasí Čína.

Rafale a EF budou už moc staré a Gripen NG ještě pořádně nezačal s vývojem a nemá šanci F35 konkurovat ve schopnostech a jediné co jim zůstane je jako nouzové řešení pro chudší státy.

avatar
ikari Datum: 27.07.2015 Čas: 12:09

ha - tady neci clanek na dane tema - podle me to je presne to co jsem chtel prve slyset :)

http://www.scienpress.com/Upload/JCM/Vol%204_1_9.pdf

jinak Shania: "impresivnejsi" ? :DDD ... promin ... a jinak:

"Všechny cíle jsou automatický zaměřený 360 stupňů )nejspíš myslí, že může utočit na cokoliv co vidí na senzorech, aesa takový rozsah nemá) okolo letadla pomocí AESA a jediné co pilot musí udělat je vybrat si cíl."

chci vedet, jak bude strilet na neco za sebou - ta strela zacina s rychlosti letadla a nemuze si jen tak zabrzdit a otocit to, protoze by v tom okamziku spadla z oblohy - takze to musi vzit obloukem a poradnym, aby si udrzela rychlost , ale nez se otoci, tak i to pronasledujici letadlo je uz nekde jinde a to pronasledovane, uz muze byt klidne sestrelene

avatar
pet.rok Datum: 27.07.2015 Čas: 11:30

shania: vyvoj nie je v cene (aspon tej ktora sa bezne uvadza). samozrejme zvysenie objednavok cene pomoze ale v sucastnosti to vobec nie je iste.
existuje velmi silny lobbing proti programu a spoza oceanu bez znalosti miestnych realii tazko usudzovat kto bude mat navrch.

ale kazdopadne novy zakaznik sa nedostane na cenu US alebo dalsich partnerov a takisto bude mat problem s transferom technologii napr. kvoli vlastnemu servisu.

avatar
Shania Datum: 27.07.2015 Čas: 08:50

petr.rok: 2500ks ma jen US, celkove i s partnery se aktualne planuje 3100. nejspis pak budou vyssi, US cisla se prave prezkoumavaji a pudou nejspis nahoru.

vyvoj uz je v cene, navic technologie nejsou pouzitelne jen pro F35 ale i pro jine ucely.

i pres velmi drahy vyvoj, tak se to rozlozi do velke vyroby, ostatni stroje vyrabene v malych seriich to maji daleko horsi a to je taky duvod, proc se f35A dostane pod jejich cenu.

arr