TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Ruský lehký bezpilotní letoun pro výsadkáře

Datum přidání 15.01.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Ctirad Sviták

Ruská armáda dokončila během prosince vševojskové zkoušky svého malého přenosného bezpilotního průzkumného systému „Iskatěl“ (Pátrač). Ten by během svého bojového nasazení měly využívat hlavně výsadkové jednotky. O tom kdy a s jakými úpravami bude tento systém zařazen do výzbroje ruské armády, v nejbližší době rozhodne nejvyšší velitel ruských výsadkových vojsk generál Vladimír Šamanov.

Iskatěl

Foto: Ruští vojáci se systémem Iskatěl / RIA

 

Agentuře RIA to řekl velitel 106. gardové výsadkové divize plukovník Vladimír Kočetkov s tím, že zkoušky ukázaly, že celý bezpilotní průzkumný systém „Iskatěl“ prozatím trpí řadou nedostatků a už během vývoje zastaral.

 

Je třeba ho modernizovat a dosáhnout toho, aby se hmotnost celého komplexu snížila ze současných 9 až 10 kilogramů na 6 až 7 kilogramů. Pak ho bude možné reálně považovat za přenosný,“ řekl RIA mimo jiné Kočetov.

 

Současná, příliš vysoká hmotnost však není jediným nedostatkem tohoto systému. Dalšími jsou podle ruských výsadkářů skutečnost, že je prozatím zcela závislý při stanovování souřadnic potencionálních cílů na americkém navigačním systému GPS a také příliš krátká doba, po kterou bezpilotní letadlo vydrží ve vzduchu.

 

Jak Kočetov také agentuře RIA řekl, na nedávném shromáždění velitelů výsadkových jednotek ve Volgogradu jim bylo představeno hned několik obdobných systémů. Společným znakem všech z nich však podle něj byla skutečnost, že byly příliš těžké na to, aby je výsadkáři mohli reálně nosit v batozích na zádech během nasazení v bojových operacích.

 

Iskatěl T-4

Foto: Bezpilotní letounek T-4 systému Iskatěl / RIA

 

Systém „Iskatěl“ tvoří dvě bezpilotní létající zařízení, označovaná jako T-4, s rozpětím křídel 0,6 metrů a s videokamerami. Letadla T-4 jsou poháněna elektrickým motorem a napájená li-ion bateriemi. Každý letoun váží 1,3 kilogramu a lze jej vypustit do vzduchu z ruky. Ve vzduchu vydrží 40 minut, mají akční rádius 10 kilometrů a jsou schopny vystoupat až do nadmořské výšky čtyř kilometrů. Ruské výsadkové jednotky by je proto mohly využívat i pro operace v horských oblastech, například na Kavkaze.

 

Videokamerami snímaný obraz se online přenáší na display notebooku, který současně slouží k ovládání samotných bezpilotních strojů. Vševojskové zkoušky ukázaly, že nejlepšího rozlišení terénu jsou tyto videokamery schopny dosáhnout z výšky 200 metrů.

 

Ivan Poljakov, ředitel Omského elektrotechnického podniku, který celý systém vyvinul, agentuře RIA řekl, že o komplex Iskatěl již projevilo zájem vedle armády například i ministerstvo vnitra. Cena celého systému, tedy notebooku a dvou bezpilotních létajících zařízení vyjde zhruba na 97 000 dolarů.

 

Zdroj: RIA, RIA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
asdf Datum: 17.01.2013 Čas: 16:10

Ja nerikam ze ty letadla jsou tezka to ani ne ale ten zbytek jo... ten NTB nebo Tablet s joystickama se da udelat krasne z ulikoveho tela a naky pevny treba gorillaglass sklo... ci neco obdonyho...a kdyz to chtej zkrouhnout skoro na pulku tak je videt ze napady a jak to udelat maj... jde jenom pouze o prachy...

Vsechny ty prvky optiky ktere jmenujete jsou na letadle ale ja resim vahu zbytku. Sifrovani v Ghz pasmu neni zadnej problem...

Dneska se na modelech treba normalne pouzivaji kamery a ridi se primo jakoby z kabiny... ale je to drahy.

V novy verzi podle me daji podporu jak GPS tak Glonasu. Prave ze to zadnej rozdil neni... se kouknete treba na Americky Raven... vsechno je dneska mali a lehky... nejvetsi problem jsou baterie nic vic nic min...

avatar
Ultramarinus Datum: 17.01.2013 Čas: 15:40

Optika letadelka - napriklad infrakamera, jeji chlazeni, nocni videni atd jsou prvky optiky, ktere vetsina modelaru nepouziva a proto s nimi vetsinou ani nepocita. Stejna situace je tu se sifrovanim signalu, gpskou pro let bez zasahu operatora/chlapa u vysilacky, zodolnenim vysilacky proti zaruseni signalu... Je znacny technologicky rozdil mezi UAV a dalkove ovladanym modelem.

S tim zodolnenym notebookem si moc ulehcit tu konstrukci nemohou, aby jeste byl ZODOLNENY. vzhledem k tomu, ze ta letadelka zcela zjevne NEJSOU ze zeleza, ale z co nejlehcich a zaroven primerene pevnych materialu, bych "nahrazeni kovu duralem" taky jako spasu nevidel.

avatar
asdf Datum: 17.01.2013 Čas: 12:47

vsim si tady nekdo ze je 21. stoleti a jsou i jine materialy nez zelezo ?

proto to taky chteji zlehcit jak se pise takze nic co by bylo nak narocnyho jde jenom o prachy... ono zelezna trubka je ,,10x levnejsi nez duralova a 100x nez uhlikova´´...

avatar
Coffin Corner Datum: 16.01.2013 Čas: 21:52

asdf: Promiňte,ale děláte ze sebe jen hlupáka, který nerozumí psanému textu.
V článku se jasně píše, že systém je složený ze dvou letadel po 1,3 Kg. Ovládané jsou prostřednictvím notebooku, což u zodolněných variant stavěných podle vojenských norem, dělá nejméně pět kilogramů, plus náhradní baterie do NB a do letounků, nebo nějaká nabíječka a rázem jste na deseti kilech.

avatar
asdf Datum: 16.01.2013 Čas: 21:10

o prenos dat s v modernim modelarstvi pouziva gigaherzcovych pasem takze prenos dat neni obtizny... jediny co muze byt tezky je antena coz je nesmysl a pote zdroj napajeni. samotna vysilacka nemusi byt vubec tezka ani slozita...



Muzes vysvetlit pojem optika znalce ? a kcemu potrebuje optiku clovek ktery bude UAV ovladat ?

Jestli to vazi 1.6kg tak asi opticke snimace nejsou tezke. A kde je tech zbylejch 8Kg ? Asi ma v batohu nakou 100A baterku z auta

avatar
Nicolaj Datum: 16.01.2013 Čas: 18:18

Ono ani nejde o nějaký model letadýlka, ale spíše o optiku a přenos dat. Chytráku.

avatar
Jan Grohmann Datum: 16.01.2013 Čas: 16:15

Pro Tortor - máte úplně pravdu. Dáváme na to pozor, ale bohužel zvyklosti z hovorové mluvy nám někdy komplikují psaní. :)

avatar
asdf Datum: 16.01.2013 Čas: 15:26

Maro: letadlo vazi 1.6 a komplet 10 ? nauc se pocitat a .... si rikej svymu fotrovi jo :) lital sem s vice modelama a rukou mi prislo pod rukou tolik veci z modelariny ze muzes jenom soupat nohama,mlcet a tise zavidet. :-*
 
Pánové, zkuste to bez toho zbytečného urážení. Mluvili by jste tak i z očí do očí? Admin

avatar
Mára Datum: 16.01.2013 Čas: 14:49

Tvůj otec má 30 letadel. A co máš ty? Akorát velkou hubu, ......
 
Upraveno. Admin

avatar
Tortor Datum: 16.01.2013 Čas: 14:20

prosím nezměňujte slova "váha" a "hmotnost". Váha je přístroj na měření hmotnosti a mě to bije do očí, jestli mi rozumíte.

avatar
asdf Datum: 16.01.2013 Čas: 13:35

muj otec ma asi 30 letadel na dalkovy ovladani takze bych vam slozil malou sracku s kamerou za par penez a vazilo by to pulku... nevim co je na tom za vedu ale rusaci jsou ve vsem skoro pozadu

arr