TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruský průzkumný a útočný dron Chirok

Datum přidání 19.09.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruský průmysl pracuje na řadě robotických průzkumných a bojových systémů. Jedním z nich je i projekt hybridního bezpilotního letadla Chirok. Vojenským posláním stroje se stanou průzkumné a útočné operace. Počítá se také s jeho nasazením v elektronickém boji.

Foto: Model ruského bezpilotního letadla Chirok v poměru 1:5. / rostec.ru

Foto: Model ruského bezpilotního letadla Chirok v poměru 1:5. / rostec.ru 

 

Poprvé si mohli návštěvníci prohlédnout model bezpilotního letadla Chirok (v poměru 1:5) na výstavě Innoprom 2014. Model v současné době slouží k ověření designu stroje v aerodynamickém tunelu.


„Po novém roce spustíme testování (letadla o skutečných rozměrech – pozn. redakce). Máme celkem tři modely letadla," říká Jurij Něvzorov z Moskevského rádio-technického institutu. Letadlo o skutečné velikosti se poprvé představí na moskevské Mezinárodní letecké a vesmírné výstavě MAKS v roce 2015.


Ruské zdroje jsou zatím na informace skoupé. Je známo, že Chirok je obojživelný letoun schopný startovat z vodní hladiny nebo z nezpevněných ploch. Při startu a přistání Chirok využívá vzduchový polštář.

 

"Letadlo-vznášedlo (Chirok - pozn. redakce) je vyrobeno výhradně z kompozitních materiálů, zatímco tkanina pro vytvoření vzduchového polštáře byla vyvinuta v Rusku a je patentována firmou Rostech. Vzduchový polštář se během letu zatahuje," říká Alexej Smirnov z oddělení bezpilotních vzdušných prostředků na radio-technickém institutu. „Existuje pouze jediná alternativa k tomuto letadlu – vrtulník."

 

Foto: Pohonný systém ani bližší technické informace nejsou k dispozici. Více se dozvíme na moskevské výstavě MAKS 2015 v příštím roce. /

Foto: Pohonný systém ani bližší technické informace nejsou k dispozici. Více se dozvíme na moskevské výstavě MAKS 2015 v příštím roce. / rostec.ru 

 

Model vypadá na obrázku velmi neohrabaně. Avšak pokud jsou informace o zatahovacím vzduchovém polštáři správné (na obrázku bachratá část pod trupem), Chirok bude mít za letu velmi elegantní tvar.


V plné velikosti se stroj pyšní rozpětím křídel deset metrů a maximální startovací hmotností 700 kg. Chirok je schopen pojmout do svých útrob (vnitřní zbraňové šachty) užitečný náklad až do hmotnosti 300 kg – zbraně, senzorické vybavení nebo systémy pro elektronický boj.


Chirok patří mezi, podle anglo-saské terminologie, skupinu tzv. taktických bezpilotních letadel Tactical UAV (Tactical Unmanned Aerial Vehicle). Jde o kategorii menších dronů s letovou hladinou okolo 5500 metrů.

 

Video: Chirok v reportáži Russia Today. / YouTube


Například známy americký průzkumný a bojový dron Predator/Reaper patří do výkonnější kategorie se střední letovou hladinou a dlouhou výdrží MALE (Medium-Altitude Long-Endurance).


Prodle Russia Today je maximální letová hladina letadla Chirok 6000 metrů a přeletová vzdálenost 2500 km. Typ pohonné jednotky je utajován.


Udávaná hodnota přeletové vzdálenosti však způsobuje obrazně řečeno „zdvihnuté obočí". Vždyť násobně těžší americký dron General Atomics MQ-9 Reaper (4760 kg) dokáže urazit ve vzduchu maximálně 1852 km.


Počítá se také s civilním využitím. Chirok se podle ruských plánů stane pomocníkem při monitorování velkých požárů, přírodních katastrof nebo dopravní situace.

 

Zdroj: RIA NovostiRT

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Hrobař Datum: 26.09.2014 Čas: 11:49

RiMr71: Nemohu si pomoci ale formulace "že by zrovna rusáci" mi zavání politizací technické otázky. Kdyby stejnou věc oznámilo USA tak už by to technicky možné bylo?

Mě prostě zajímá jak technologie pokročila, a je mi celkem jedno pod čí vlajkou. Politika mě začne zajímat až ve chvíli kdy se mluví o použití technologií.

avatar
RiMr71 Datum: 26.09.2014 Čas: 10:57

...no nevím... že by zrovna rusáci dotáhli do sériové produkce palivové články v takovéto aplikaci... moc se mi to nezdá...
Kolem všeho mají spoustu keců, spoustu významného pozvedávání obočí, všechno mají od devadesátých let nebo minulého století, ale čím to, že všichni, včetně jich, používáme tolik technologií vzniklých někde jinde, než v Rusku?

avatar
Marek44 Datum: 25.09.2014 Čas: 20:31

Podľa dostupných obrázkov je dron poháňaný elektromotormi , batérie sú s najväčšou pravdepodobnosťou palivové na metanol ,ktorého je v Rusko dostatok , ( tie články mali Rusy rozpracované už v 90 rokoch ,a keďže Rusko odmieta biozložky do paliva tam je metanol v podstate odpad )

Dolet vzhľadom na použitú technológiu je možný, palivový článok a letecké elektromotory pracujú s účinnonosťou cca 80 percent.

Bachratý trup pravdepodobne skrýva satelitnú anténu pretože Rusi na komunikáciu s Dronom potrebujú stále ešte veľký priemer antény.

Vzduchový koberec na pristávanie a vzlet je obyčajné vznášadlo ktoré nahrádza podvodozok,nič mimoriadne.

Je tu veľký dopyt po dronoch trhy ako Čína , Brazília, India, Malajzia , tak do vývoja Rusi natlačili slušné peniaze .

avatar
RiMr71 Datum: 25.09.2014 Čas: 14:44

...no právě... vytvářet, ne o nich jen tlachat...

avatar
Hrobař Datum: 25.09.2014 Čas: 14:08

Srovnáváte se západními stroji. Mě by ale zajímalo jaké bezpilotní drony má Rusko, tedy na čem staví.
Nebudu hodnotit zda jsou parametry realistické protože té technologii nerozumím ale není koneckonců pokrok o tom vytvářet výkonější stroje než byli ty minulé?

avatar
Yvan Datum: 22.09.2014 Čas: 20:45

Drahá redakce by se měla naučit rusky a ne přebírat špatné anglické překlady ruských článků. Alespoň bychom věděli jak to s tím vzduchovým polštářem je....jinak souhlasím, Rusové si zase jen naprázdno tahají triko...

avatar
Beld Datum: 21.09.2014 Čas: 18:51

Podle meho je ten dron jedna velka blbost . Kdyz to porovnam s paramery znamych zapadnich dronu , tak je to proste nerealne .

Pravdepodobne absolutni vymysl , bud z duvodu propagacniho , nebo snaha ziskat finance . Nebo rusko ziskalo od ufounu v poslednich 2-3 letech technologie zatim nezname svetu .


"chose one "

avatar
papaHoth Datum: 21.09.2014 Čas: 10:06

jsem hodně skeptik ohledně toho doletu. Při rozpětí 10m a váze 700kg je ten dolet spíš wish. Motor tajný? No třeba to bude eco diesel ;-) Ne na 100% se dá souhlasit s kolegou Nikdo: buď to ve finále bude jiný stroj klasických parametrů, nebo nebude vůbec. Vsázím na B

avatar
Nikdo Datum: 21.09.2014 Čas: 09:47

ultramarinus: solární pohon je mimo , stačí se podívat na možnosti současné technologie , rovněž hybridní motor je utopie ... ten fakt v letadle palivo neušetří. Zatahovací vzduchovej polštář je docelá technickej oříšek pro tohle prdítko a dost nákladnej ... a přistání na moři by bylo možný jen pár dní v roce. Akorat další ks 172 ,s-37 nebo původní návrh Armaty . Super stroj co níkdo nikdy neuvidí případně toho bude umět čtvrtinu.

avatar
Ultramarinus Datum: 20.09.2014 Čas: 23:01

Mimochodem, kouzelne by to dokazalo suplovat letadlovou lod pro drony, kterou Rusove nemaji a ani brzy mit nebudou. Stacilo by vhodne zarizeni pro tankovani u hladiny a vymenu podvesu/doplnovani munice. To se vejde i na rybarskou lod plujici pod jinou vlajkou, pokud je dostatecne modularni, nebo prostorna... :)

avatar
Ultramarinus Datum: 20.09.2014 Čas: 22:52

Co vim, jde o prvni "obojzivelny" dron. I kdyby byl ten dolet jen lez, "pristavaci plochy" pro tuhle potvoru jsou vsude a docerpat tomu palivo dokaze jediny chlap s kanistrem. To z tohohle "taktickeho" stroje dela celkem strategickou zalezitost.

Jestli dolet neni kec, je mozne, ze to pohani neco jako je hybridni motor v autech, co dusledne vyuziva vsechnu energii z kazdeho litru paliva. Vliv bude mit i tvar trupu a kridel, kdy plochy trup vytvari vetsi vztlak pri stejne rychlosti stroje. Rovna a dlouha kridla stejnetak.

Na solarni pohon nevypada, i kdyz zhora ma plochy pro panely dost a tenhle model ma vhodne cernou barvu. Jaderny pohon bych vyskrtnul, nema v trupu dost prostoru pro stineni reaktoru, navic pak by byl dolet v podstate neomezeny.

arr