Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Datum přidání 20.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 164 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

Foto: Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

 

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

 

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.


Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.


"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.


V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

 

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.


Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.


Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).


AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.


Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.


Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 28.06.2016 Čas: 08:46

pro DJW_ : Ufimtsev začal v USA pracovat až po pádu železné opony. S hodnocením Hortenu ohledně stealth souhlasím – jeho snížené RCS je dáno konstrukcí (samokřídlo) a *možná* použitými materiály, není to ovšem primární účel jeho konstrukce. Každopádně za dnešním stealth jednoznačně jsou Ufimtsevovi rovnice, které prostě Horten k dispozici neměl, stejně jako Lockheed při konstrukci U-2 a podobných, které snížené RCS měly také.

avatar
KazdiceOpice Datum: 28.06.2016 Čas: 05:23

Přečetl jsem si diskusi. Pepin Nešpor a misanex jsou nový místní debilove?

avatar
DJW_ Datum: 27.06.2016 Čas: 13:19

Dakujem za doplnenie, vacsinou pisem z hlavy takze mierne chyby alebo medzery sa stavaju.
S tym Ufimtsevom som videk rozhovor v rustine a v nom hovoril ze posobi na ktorejsi US univerzite a sice svoju vlast miluje ale je tam tak dobre zabezpeceny ze sa domov uz nevrati kvoli detom co su viac doma v statoch ako v rusku.

S tym nemeckym stelsom by som si nebol taky isty, v ziadnej serioznej publikacii som necital ze by ho Horten dizajnoval primarne s tymto ucelom. Keby to ak bolo, tak netusim preco nemci aj tych par vyrobenych strojov neposlali vyradit anglicke radary. Horten bolo bezpochyby uzasne éro a prist o 4 roky skor tak vazne zamiesa karty, no super stealth vladtosti mu pripusuju skor lacne dokumentarne serialy na kablovke ako odborne periodika.
Samozrejme ak ma niekto seriozny zdroj, prosim sem s nim, som len civil nadsenec, nie vojensky historik.

avatar
KOLT Datum: 26.06.2016 Čas: 22:37

Snaha sestrojit letadlo s nízkým RCS je stará jako radar sám :-) Nicméně rovnice, které Ufimtsev zkonstruoval, jednoznačně stály na počátku stealth technologie, jak byla představena v podobě F-117. Což ale neznamená, že chlapci a děvčata ve Skunk Works jsou bez zásluhy! Od obecných rovnic k praktickému řešení je ještě dlouhá cesta. S velkou nadsázkou bychom pak mohli říct, že Schroedinger je vynálezce mikročipů ;-)

avatar
IvanBa84 Datum: 26.06.2016 Čas: 08:23

DJW_ : meno je Petr Ufimtsev a omyl, steal je nemecky vynalez.
Petr Ufimtsev nikdy neemigroval, jeho praca bola publikovana na zapade po zhodnoteni, ze nema ziaden vojensky vyznam a bola napisana 1964.
A tiez by som ti odporucal najst nieco o projekte Quiet Bird od Boeingu z 1962
http://arstechnica.com/information-technology/2015/09/boeing-publishes-photos-of-secret-1960s-stealth-plane-experiment/

avatar
DJW_ Datum: 26.06.2016 Čas: 02:40

VojtaM: s tou demografiou Rusja sa dost zasadne mylite. Pozrite si tie cisla, za boli prvy krat od rozpadu v prirodzenom prirastku bez zapocitania imigracie. A nie je sposobene porodnistou v Cecne a Dagestane, pozeral som to po oblastiach. Je to v historii bezprecedentny obrat, ked uvazime ze v 90tych vymierali tempom 1.2 MILIONA ludi rocne.

Logik: nechcem sa miesat do nikam neveducej politickej debaty, ale vyjadrenia pilotov inych zemi co leteli v F35 mozu mat podobnu vypovednu "hodnotu" ako vyjadrenia ludi z Velitelstva VS u nas vo Zvolene ked sme mali kupovat Hawky. Myslim ze nikto so zdravym rozumom a aspon povrchnou znalostou problemu nepochybuje ze tie suoerlativy co o nich spievali bolu prinajmensom, ehm, prehnane. Skratka ak si niekto mysli ze niekto postavi pilota pred kameru bez presneho scenara tak je naivny.

Kyrys, Dundee: omyl, stealth je rusky vynalez, ktory navrhoval rusky vedec pre stvrtu generaciu sovietskych stihacov. Koncepcia bola vedenim CA zamietnuta, chlap emigroval a matematicky model F117 ma na svedomi prave on. Meno si z hlavy nepamatam, hod si do guglu "ruskij stels".

Madrabbit: Horten mal skutocne vo vrstvach preglejky uhlikovu vrstvu. Hladaj a najdes - pekne ho drobili z kridla z kusu co studovali v dokumete NatGeo. Aj ked nazvat to stealh lietadlom je odvazne, predsa len nizsi odraz to ero malo.

PS: redakcia by sa mala zamysliet nad mnozstvom trollov z oboch stran v diskusii. Nerobim si iluzie ze AN bude vysoko odborne periodikum, ale nechodim sem citat ani pisat dristy.

avatar
Strategist Datum: 24.06.2016 Čas: 21:46

Shania: nemáte ještě nějaké podobné odkazy ohledně F 35?

avatar
Strategist Datum: 24.06.2016 Čas: 21:43

Shania: díky za ten odkaz pro zbraně v blocích je úžasný

avatar
KOLT Datum: 24.06.2016 Čas: 20:57

Shania, dziękuję bardzo!

avatar
Arassuil Datum: 23.06.2016 Čas: 23:10

Slavoslav: Takže ty to celé stavíš na tom, že Clausewitz napsal definici, kterou ale nemůžeme brát doslova? Promiň, ale účelem definic je brát je doslova, od toho jsou to definice a ne jinotaj.

Nechceš mi doufám tvrdit, že Clausewitz něco napsal, ale ve skutečnosti nenapsal, protože si to máme přebrat a pochopit, jak to vlastně myslel, protože "v praktickych diskusiach sa to berie skor inak", že ne?

avatar
Slavoslav Datum: 23.06.2016 Čas: 22:59

Arassuil

ako som povedal predtym. Ak tu definiciu beries doslovne tak mas pravdu to nemienim rozporovat.

avatar
Shania Datum: 23.06.2016 Čas: 22:03

KOLT: moje chyba, už jsem to tak zkopíroval

http://i619.photobucket.com/albums/tt271/SpudmanWP/F-3520Master20Plan.jpg

http://i619.photobucket.com/albums/tt271/SpudmanWP/blocks1_zpsccc5bbbf.jpg

avatar
KOLT Datum: 23.06.2016 Čas: 20:53

pro Shania: První dva odkazy jsou porouchané, vemte to prosím přes nějaký zkracovací server (třeba jdem.cz), ať to místní redakční systém nezničí. Díky.

avatar
Kruan Datum: 23.06.2016 Čas: 20:53

RiMr:

"Kašli na to Kruane, ať si tu Ivani dskutují sami se sebou a palcují si to jak o závod, zkrátka "nanesli útok" a obsadili další web. Na jednoho by z toho šla i nervozita, nebýt jejich mizivého vlivu v reálném světě kde se nedají klonovat účty - viz Vyvadil a jeho "krasnaja armija" při průjezdu kolony.
Prostě blábláblá. nemá to cenu, škoda energije."

Jasně, souhlas na 100%. Práce jim smrdí, ruce dozadu nebo obě levý, ani na letenku do Moskvy si nejsou schopni sami vydělat, a za přepínání nicků jim Putin neplatí tolik, aby se slušně uživili.

Mě jen těší, že jsem dnes potkal našeho vesnického řezníka v hodně slušném autě. On bourá maso, manželka vaří gulášky, polévky, dělají skvělé párky, klobásky...a já si tam chodím na obědy.

Ale ty rúznobarevné čmoudíky za T-50 by nám kremrole vysvětlit mohli :-)

avatar
Shania Datum: 23.06.2016 Čas: 19:41

Sokrates: http://i619.photobucket.com/albums/tt27 ... 20Plan.jpg
http://i619.photobucket.com/albums/tt27 ... c5bbbf.jpg

Tady jsou ty zbraně v blocích:

http://www.dtic.mil/ndia/2012annual_psr/WERTH.pdf

F-22 (aspon některé) už AIM-9X mužou nést, V Incrementu 3.2B 2017/18 tam bude plná softwaroví podpora. Nejsem si přesně jistý jaké přesně omezení než to zobrazování M to má.

arr