TACTICAL PRO

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Datum přidání 20.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 164 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

Foto: Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

 

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

 

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.


Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.


"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.


V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

 

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.


Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.


Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).


AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.


Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.


Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 28.06.2016 Čas: 08:46

pro DJW_ : Ufimtsev začal v USA pracovat až po pádu železné opony. S hodnocením Hortenu ohledně stealth souhlasím – jeho snížené RCS je dáno konstrukcí (samokřídlo) a *možná* použitými materiály, není to ovšem primární účel jeho konstrukce. Každopádně za dnešním stealth jednoznačně jsou Ufimtsevovi rovnice, které prostě Horten k dispozici neměl, stejně jako Lockheed při konstrukci U-2 a podobných, které snížené RCS měly také.

avatar
KazdiceOpice Datum: 28.06.2016 Čas: 05:23

Přečetl jsem si diskusi. Pepin Nešpor a misanex jsou nový místní debilove?

avatar
DJW_ Datum: 27.06.2016 Čas: 13:19

Dakujem za doplnenie, vacsinou pisem z hlavy takze mierne chyby alebo medzery sa stavaju.
S tym Ufimtsevom som videk rozhovor v rustine a v nom hovoril ze posobi na ktorejsi US univerzite a sice svoju vlast miluje ale je tam tak dobre zabezpeceny ze sa domov uz nevrati kvoli detom co su viac doma v statoch ako v rusku.

S tym nemeckym stelsom by som si nebol taky isty, v ziadnej serioznej publikacii som necital ze by ho Horten dizajnoval primarne s tymto ucelom. Keby to ak bolo, tak netusim preco nemci aj tych par vyrobenych strojov neposlali vyradit anglicke radary. Horten bolo bezpochyby uzasne éro a prist o 4 roky skor tak vazne zamiesa karty, no super stealth vladtosti mu pripusuju skor lacne dokumentarne serialy na kablovke ako odborne periodika.
Samozrejme ak ma niekto seriozny zdroj, prosim sem s nim, som len civil nadsenec, nie vojensky historik.

avatar
KOLT Datum: 26.06.2016 Čas: 22:37

Snaha sestrojit letadlo s nízkým RCS je stará jako radar sám :-) Nicméně rovnice, které Ufimtsev zkonstruoval, jednoznačně stály na počátku stealth technologie, jak byla představena v podobě F-117. Což ale neznamená, že chlapci a děvčata ve Skunk Works jsou bez zásluhy! Od obecných rovnic k praktickému řešení je ještě dlouhá cesta. S velkou nadsázkou bychom pak mohli říct, že Schroedinger je vynálezce mikročipů ;-)

avatar
IvanBa84 Datum: 26.06.2016 Čas: 08:23

DJW_ : meno je Petr Ufimtsev a omyl, steal je nemecky vynalez.
Petr Ufimtsev nikdy neemigroval, jeho praca bola publikovana na zapade po zhodnoteni, ze nema ziaden vojensky vyznam a bola napisana 1964.
A tiez by som ti odporucal najst nieco o projekte Quiet Bird od Boeingu z 1962
http://arstechnica.com/information-technology/2015/09/boeing-publishes-photos-of-secret-1960s-stealth-plane-experiment/

avatar
DJW_ Datum: 26.06.2016 Čas: 02:40

VojtaM: s tou demografiou Rusja sa dost zasadne mylite. Pozrite si tie cisla, za boli prvy krat od rozpadu v prirodzenom prirastku bez zapocitania imigracie. A nie je sposobene porodnistou v Cecne a Dagestane, pozeral som to po oblastiach. Je to v historii bezprecedentny obrat, ked uvazime ze v 90tych vymierali tempom 1.2 MILIONA ludi rocne.

Logik: nechcem sa miesat do nikam neveducej politickej debaty, ale vyjadrenia pilotov inych zemi co leteli v F35 mozu mat podobnu vypovednu "hodnotu" ako vyjadrenia ludi z Velitelstva VS u nas vo Zvolene ked sme mali kupovat Hawky. Myslim ze nikto so zdravym rozumom a aspon povrchnou znalostou problemu nepochybuje ze tie suoerlativy co o nich spievali bolu prinajmensom, ehm, prehnane. Skratka ak si niekto mysli ze niekto postavi pilota pred kameru bez presneho scenara tak je naivny.

Kyrys, Dundee: omyl, stealth je rusky vynalez, ktory navrhoval rusky vedec pre stvrtu generaciu sovietskych stihacov. Koncepcia bola vedenim CA zamietnuta, chlap emigroval a matematicky model F117 ma na svedomi prave on. Meno si z hlavy nepamatam, hod si do guglu "ruskij stels".

Madrabbit: Horten mal skutocne vo vrstvach preglejky uhlikovu vrstvu. Hladaj a najdes - pekne ho drobili z kridla z kusu co studovali v dokumete NatGeo. Aj ked nazvat to stealh lietadlom je odvazne, predsa len nizsi odraz to ero malo.

PS: redakcia by sa mala zamysliet nad mnozstvom trollov z oboch stran v diskusii. Nerobim si iluzie ze AN bude vysoko odborne periodikum, ale nechodim sem citat ani pisat dristy.

avatar
Strategist Datum: 24.06.2016 Čas: 21:46

Shania: nemáte ještě nějaké podobné odkazy ohledně F 35?

avatar
Strategist Datum: 24.06.2016 Čas: 21:43

Shania: díky za ten odkaz pro zbraně v blocích je úžasný

avatar
KOLT Datum: 24.06.2016 Čas: 20:57

Shania, dziękuję bardzo!

avatar
Arassuil Datum: 23.06.2016 Čas: 23:10

Slavoslav: Takže ty to celé stavíš na tom, že Clausewitz napsal definici, kterou ale nemůžeme brát doslova? Promiň, ale účelem definic je brát je doslova, od toho jsou to definice a ne jinotaj.

Nechceš mi doufám tvrdit, že Clausewitz něco napsal, ale ve skutečnosti nenapsal, protože si to máme přebrat a pochopit, jak to vlastně myslel, protože "v praktickych diskusiach sa to berie skor inak", že ne?

avatar
Slavoslav Datum: 23.06.2016 Čas: 22:59

Arassuil

ako som povedal predtym. Ak tu definiciu beries doslovne tak mas pravdu to nemienim rozporovat.

avatar
Shania Datum: 23.06.2016 Čas: 22:03

KOLT: moje chyba, už jsem to tak zkopíroval

http://i619.photobucket.com/albums/tt271/SpudmanWP/F-3520Master20Plan.jpg

http://i619.photobucket.com/albums/tt271/SpudmanWP/blocks1_zpsccc5bbbf.jpg

avatar
KOLT Datum: 23.06.2016 Čas: 20:53

pro Shania: První dva odkazy jsou porouchané, vemte to prosím přes nějaký zkracovací server (třeba jdem.cz), ať to místní redakční systém nezničí. Díky.

avatar
Kruan Datum: 23.06.2016 Čas: 20:53

RiMr:

"Kašli na to Kruane, ať si tu Ivani dskutují sami se sebou a palcují si to jak o závod, zkrátka "nanesli útok" a obsadili další web. Na jednoho by z toho šla i nervozita, nebýt jejich mizivého vlivu v reálném světě kde se nedají klonovat účty - viz Vyvadil a jeho "krasnaja armija" při průjezdu kolony.
Prostě blábláblá. nemá to cenu, škoda energije."

Jasně, souhlas na 100%. Práce jim smrdí, ruce dozadu nebo obě levý, ani na letenku do Moskvy si nejsou schopni sami vydělat, a za přepínání nicků jim Putin neplatí tolik, aby se slušně uživili.

Mě jen těší, že jsem dnes potkal našeho vesnického řezníka v hodně slušném autě. On bourá maso, manželka vaří gulášky, polévky, dělají skvělé párky, klobásky...a já si tam chodím na obědy.

Ale ty rúznobarevné čmoudíky za T-50 by nám kremrole vysvětlit mohli :-)

avatar
Shania Datum: 23.06.2016 Čas: 19:41

Sokrates: http://i619.photobucket.com/albums/tt27 ... 20Plan.jpg
http://i619.photobucket.com/albums/tt27 ... c5bbbf.jpg

Tady jsou ty zbraně v blocích:

http://www.dtic.mil/ndia/2012annual_psr/WERTH.pdf

F-22 (aspon některé) už AIM-9X mužou nést, V Incrementu 3.2B 2017/18 tam bude plná softwaroví podpora. Nejsem si přesně jistý jaké přesně omezení než to zobrazování M to má.

arr