TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Sestřelil se ruský vrtulník Mi-35M v Sýrii vlastní raketou?

Datum přidání 12.07.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 61 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V pátek 8. července se v Sýrii zřítil ruský bojový vrtulník Mi-35M. Ke zničení vrtulníku se přihlásil Islámský stát. Nicméně pozorné shlédnutí video záznamu zkázy ruského Mi-35M naznačuje, že ruský vrtulník zničila vlastní vadná raketa S-8.

Foto: Na internetu koluje sekvence odpalů neřízených raket a následné zničení ruského vrtulníku Mi-35M. Sekvence naznačuje, že vrtulník zničila vlastní raketa; větší foto / fórum Russia Defense

 

Původně média označovala vrtulník za syrský Mi-25 (exportní označení Mi-24). Na videu však lze rozpoznat vytažený podvozek a při natočení vrtulníku kratší pomocná křídla. Vrtulníky Mi-24 mají zatahovací podvozek a delší křídla; pevný podvozek (z důvodů jednoduší konstrukce) a kratší pomocná křídla najdeme právě u Mi-35M. V Sýrii přitom Mi-35M provozuje pouze Rusko.

 

V kokpitu zahynuli podle ruských médií dva členové posádky. Jedním z nich byl zkušený plukovník Rjafagat Chabibulin. Jednapadesátiletý velitel letecké základny v Korenovsku nedaleko Krasnodaru měl za sebou mise ve válce v Čečensku, Dagestánu a Jižní Osetii. Druhým padlým členem posádky je Jevgenij Dolgin.


"Oficiální reakce Kremlu a ministerstva obrany (na sestřel vrtulníku - pozn. red.) ještě nezazněla, ale vysoce postavené zdroje tvrdí, že incident nezůstane bez následků, jak tomu bylo i při předchozích ztrátách v boji," napsal v reakci na sestřelení ruský deník Kommersant.


V současné době je ruskými médií označován jako viník sestřelu kanón S-60 ráže 57 mm, člověkem přenosný protiletecký komplet blízkého dosahu MANPADS (MAN-Portable Air-Defense System), případně dokonce americká protitanková střela TOW.


Nicméně na ruských fórech začíná sílit názor, že sestřel Mi-35M způsobila vlastní vadná raketa vrtulníku, přesněji řečeno neřízená raketa S-8 ráže 80 mm. Střela S-8 má maximální dolet 4,5 km a bojovou hlavicí o hmotnosti cca 3,5 až 4,5 kg podle verze.


Na video záznamu sestřelu lze vidět odpal tří neřízených raket S-8 při zteči Mi-35M na pozice povstalců. První dva odpaly proběhly v pořádku, třetí odpal ale probíhal jinak - startovací zášleh raketového motoru třetí rakety byl velmi slabý.


Bližší pohled na video záznam rovněž odhalí bezprostředně po odpalu třetí rakety v odpalovacím bloku abnormální tlumený záblesk. Následně dojde k explozi v ocasní části vrtulníku a k utržení vyrovnávacího rotoru.

 

Video: Zničení ruského vrtulníku v Sýrii; video ve větším rozlišení / YouTube

 

Třetí raketě S-8 tak mohl při odpalu selhat startovací motor. Raketa nenabrala dostatečnou rychlost, po určité době se odjistila a následně zasáhla vyrovnávací rotor.

 

Jak si navíc všímá Jeremy Binnie z magazínu IHS Janes, exploze a kouř směřují pryč od vrtulníku, takže cokoliv zasáhlo vrtulník, přišlo z přední polosféry stroje. Padá tak i možnost, že nešťastný Mi-35M sestřelil druhý ruský vrtulník, jak například referovala moskevská nezávislá investigativní skupina CIT (Conflict Intelligence Team).

 

Nesedí ani zásah protitankovou střelou TOW. Střela je nejen určená na pomalé pozemní cíle (je naváděná “po drátě”), ale raketový motor relativně pomalé (250 - 300 m/s) masivní střely TOW by byl jasně patrný.

 

Mohla za sestřel Mi-35M raketa země-vzduch typu MANPADS? Většina "manpadů" má hlavici s infračerveným senzorem, který střelu navádí na teplo motoru. Při použití této střely by tak došlo k explozi u horkého motoru, nikoliv u vyrovnávacího zadního rotoru. 

 

Z případné nepřátelské činnosti se tak jeví jako nejpravděpodobnější šťastný zásah dělostřeleckým granátem ráže 57 mm protileteckého kanónu S-60 z přední polosféry.


Rusové v Sýrii prozatím ztratili tři vrtulníky. V listopadu povstalci ze Svobodné syrské armády zasáhli stroj Mi-8 na zemi, když přiletěl zachránit zraněné. Bitevní stroj Mi-28N se zřítil kvůli technické závadě. Celkově Rusko v Sýrii oficiálně přiznává 13 padlých vojáků.  


Zdroj: Standard ExaminerRussia Defense

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dundee Datum: 18.07.2016 Čas: 23:24

Kopta:

Zkusil jsem odkaz pod videem a tam je to vidět docela dobře.

avatar
Blake Datum: 16.07.2016 Čas: 19:24

RiMr, logik, pri autorotacii vs. plachtenie treba mysliet aj na reakciu pilota. Autorotacia nie je zarucena, ale hlavne na to, aby sa do nej uspesne pilot dostal, musi reagovat rychlo. Ked vysadi motor lietadlu a zasah ho nevyhodi z obalky, toho casu reagovat je oproti stallujucemu rotoru viac.

Co sa tyka miesta na pristatie, nehodnotil by som jeden pripad lepsi ako druhy, zavisi to len a len od miesta, ale neoddelitelnou pravdou je, ze vrtulniku, aj autorotujucemu, treba miesta menej, nez (takmer) akemukolvek fixed-wingu.

avatar
logik Datum: 15.07.2016 Čas: 13:09

RiMr71: jasně - ale ani 6:1 ti u F16 nepomůže, abys doletěl na letiště. A když nedoletíš, tak s F16 se jen tak někde neplácneš. S cesnou je to jasný, ta si sedne "všude". Když ale poškodíš motor u F16 a u vrtuléry, tak já bych sázel na vrtuléru....

I když je fakt, že na nějakou dálnici by sednout asi šlo, ale jak asi budou vypadat dálnice ve válečný zóně...

Na autorotaci pak vyrovnávací rotor nepotřebuješ, stačí hlavní. Naopak autorotace je předepsaný záchranný manévr při poruše rotoru. Ale je pravda, že pokud letí vrtulník těsně u země, což v boji létají, tak než vrtulník stabilizuje autorotaci, tak je na zemi....

avatar
Civil Datum: 15.07.2016 Čas: 12:23

Rimr: Ta klouzavost 1:1 je psana u clanku, kde piloti rychle klesali k letisti. Ve skutecnosti je to lepsi:
The F-16 is an excellent glider, able to maintain a clean configuration glide slope of ~1000 feet vertical for every 1 nautical mile horizontal when ~220 airspeed and ~-8 AOA is maintained (In other words, a 6:1 glide ratio, which is pretty damn good).

avatar
infi Datum: 14.07.2016 Čas: 19:06

Takhle vypada sestrel vrtulniku MANPADem...Mimochodem letosni video.
https://www.youtube.com/watch?v=gLXjfYDdYUo

avatar
Luky Datum: 14.07.2016 Čas: 17:57

2Kopta
to je "lensflare"

avatar
RiMr71 Datum: 14.07.2016 Čas: 17:47

...opravdu jsem si jistý. Režim autorotace není nic jednoduchého aby se to povedlo.
Samozřejmě, taková F-16 má klouzavost 1ku1, ale to je extrém. Obecně - Letadla snesou fatální poškození se kterými se dá doletět, je toho plný web, sám mám zkušenost s přistáním s urvaným karburátorem. U normálního letadla, máš v závislosti na podmínkách možnost volby. Letadlo se stane neovladatelným jedině závadou na řízení (hlavně na výškovce, ale jsou i případy kdy se podařilo přistát se zablokovanou výškovkou a stoupání a klesání se řídilo změnou výkonu motoru, dokonce i Jumbo přistálo "bez" výškovky...) nebo závažným úbytkem nebo deformací nosné plochy. Ale i při řízené havárii někam do lesa máš v éru větší šanci, protože si můžeš vybrat světlejší místo a vertikální rychlost bude menší (pokud samozřejmě nejde o Mig-21 :) ).
Ve vrtulníku ti "může odejít" jen motor. Jak ti odejde něco na hlavním rotoru nebo vyrovnávacím rotoru - hodně štěstí :)
A i s vrtulníkem v autorotaci (kterou taky musíš umět!) toho moc nenamanévruješ. Kdežto v éro když ti škytne motor koukneš před sebe a pod sebe a pokud se neplácáš fakt u země, tak je tvoje šance na přežití velice slušná :)
Jsou případy, kdy to na zem nějak dobouchal v nějaké Cesně apod. i rozvážný pasažér, když se pilotovi udělalo zle. Ve vrtulníku o takovém případu nevím...

avatar
logik Datum: 14.07.2016 Čas: 17:08

Rimr: seš si jistej? Vrtulníků, co jim něco selhalo a přistáli je dost.Většinou pravda, to nebylo "hladké přistání", ale lidi přežili a občas i vrtulník. Naopak u (dnešních stíhacích) letadel je jedna ze základních pouček - problém s letadlem? namiř to někam do lesa a vystřel se.

U letadla sice v pohodě přistaneš i bez motoru, ale věcí, co ti musí fungovat je víc: řízení, dostatečnej vztlak od křídel a hlavně dostatečná blízkost nějakýho vhodnýho letiště. F16 neposadíš jen tak někde na pole.

Samozřejmě, pokud bych si měl vybrat mezi postřeleným čmelákem a postřeleným apachem, tak si vsadím na čmeláka, ale pokud na apache nebo F16, tak na apache.

avatar
premyslcz Datum: 14.07.2016 Čas: 16:26

IS tisková agentura Amaq zveřejnila i formace, že dnes sestřelila syrský Mig
http://reut.rs/29Fxfri
A helikoptéru u Damašku
Že by od někoho dostala dodávku Manpads ?

avatar
Kozlus Datum: 14.07.2016 Čas: 15:01

http://www.imagebam.com/ nebo http://jpeg.cz/ Takovych ulozist je spousta.

avatar
Kopta Datum: 14.07.2016 Čas: 13:23

Bohužel je to na 99.99% přátelská střelba z druhého vrtulníku. Stáhnul jsem si a analyzoval video, zde na videu je to vidět v cca 13 sekundě záznamu (pustě si video a mezerníkem ho jemně krokujte) a také na obrázku mozaiky jako poslední snímek (je na něm napsáno 2.15sec a oblast výbuchu vypadá jako spermie s ocáskem :-) ). V tomto okamžiku je vidět kouřová stopa rakety v okamžiku nasvětlení oblasti zábleskem od výbuchu. Stopa není vidět celá, ale jenom v oblasti kulové světloplochy od epicentra výbuchu (kvůli vysoké kompresi obrazu), video potom pokračuje sledováním vrtulníku, který vylétne nahoru a epicentrum se dostane chvíli mimo záběr kamery, ale v další části se vrátí a posléze prolétne druhý vrtulník. Srovnání výšky druhého vrtulku také přesně odpovídá výšce odpalu rakety. Nahrál bych snímek, kde je to kontastem zvýrazněné a vyznačené, ale není kam.

avatar
Slavoslav Datum: 14.07.2016 Čas: 12:57

Páni,

K tomu vypadnutiu z raketnice smerom dozadu. V článku sa spomína niečo iné a to že raketa síce vyštartovala dopredu, opustila raketnicu, ale následne zlyhal motor a raketa bez pohonu vybuchla v blízkosti rotora kde sa dostala tým že zaostala voči vrtuľníku.

avatar
RiMr71 Datum: 14.07.2016 Čas: 11:51

"Další věc je, že s postřelenym vrtulníkem je daleko větší šance autorotací přistát, než s letadlem, takže tam není takovej "tlak" na to, sestřelenej vrtulník má furt šanci."

...sorry Logiku, ale jsi v tomhle vedle jak ta jedle. Je to přesně a naprosto naopak...

avatar
jarpe Datum: 14.07.2016 Čas: 08:51

Nevím o čem se bavíte. Z těch pár pixelu nejde nic poznat.

avatar
Sorge-227 Datum: 13.07.2016 Čas: 22:16

Sorry...videl som vela hollywoodskych filmov, kde mali katapultaz zapadne stroje. James bond... Zlate oko, tam bol nemecky Tiger v ktorom sa katapultazou zachranil Bond.
https://www.youtube.com/watch?v=2QxdKY-6zHA

Trosku som prestrelil...tak jediny je asi kamov seriovo vyrabany s katapultom

arr