TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S

Datum přidání 02.02.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 82 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S (v kódu NATO “Flanker-E”). Podle neoficiálních informací jde o čtyři letouny. Zprávu o nasazení přinesl mluvčí ruského ministerstva obrany, generálmajor Igor Konašenkov.

Foto: Suchoj Su-35S

Foto: Su-35S patří mezi nejmodernější stíhací letouny vůbec; větší foto /  Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2 

 

„Od minulého týdne se zapojily do plnění bojových úkolů na letecké základně Hmejmin stíhačky Su-35S se super manévrovacími schopnostmi", řekl Konašenkov. Letadla operují z ruské základny Hmejmin nedaleko města Latakíja, kde doplní bitevní letadla Su-25, útočné a stíhací bombardéry Su-24 a Su-34 a víceúčelové Su-30. V současné době je na základně Hmejmin přes 70 ruských vrtulníků a letadel.

 

Zdroje se vyjadřují poněkud nejednoznačně k nasazení Su-27SM3 v Sýrii. Stíhačky jistě doprovázejí ruské bombardéry při jejich dálkových náletech na cíle v Sýrii z ruského území. Je možné, že Su-27SM3 působí jako letecká ochrana v Sýrii po omezenou dobu.


“Podle neoficiální informace se jedná o čtyři letadla (Su-35S - pozn. red.), která byla v říjnu až listopadu loňského roku předána ruským vzdušným a kosmickým silám leteckým závodem v Komsomolsku na Amuru," komentuje počet Su-35S pondělní vydání ruského listu Kommersant.


Nové stroj Su-35S byly podle listu Kommersant původně součástí 23. stíhacího leteckého pluku 303. gardové smíšené letecké divize 11. armády vojenského letectva a protivzdušné obrany Východního vojenského okruhu (letiště Dzemgi). Následně se Su-35S přesunuly do Astrachaně (letiště Privolžskij) u Kapsického moře. Před několika dny ale Su-35S odstartovaly z Astrachaně přes Kaspické moře a přes vzdušný prostor Íránu a Iráku dorazily do syrské Lázikije.


Ač je Su-35S označován jako víceúčelový, jeho hlavním úkolem v Sýrii se stane především ochrana bitevních a útočných letounů, případně poskytování moderního senzorového a komunikačního vybavení ve prospěch letecké skupiny. V podstatě stejnou roli plní americké letouny F-22A Raptor ve prospěch koaličního letectva.


V současné době má Rusko přímo v Sýrii pravděpodobně 32 letadel provádějící útoky na pozemní cíle. Z toho pouze Su-34 má určitou schopnost obrany proti jiným letounům. Vzdušnou ochranu letadlům zajišťuje pouze čtveřice letadel Su-30. Rusko má v Sýrii také protivzdušný systém S-400, ale ten není určen pro "tělesnou ochranu" letadel, ale spíše jako zbraň druhého úderu (S-400 zasáhne až po sestřelení ruského letadla). 

 

Nedá se navíc očekávat, vzhledem k nutnosti servisu a údržby, že mohou být Su-30 kdykoliv k dispozici. Nasazení čtveřice Su-35S výrazně zvýší vzdušné krytí ruských letadel.


Samozřejmě syrská operace je rovněž ideální způsob jak ověřit bojové možnosti stíhaček Su-35S, ukázat možnosti západním konkurentům a potenciálním zákazníkům. Nakonec, přímý střet mezi tureckými F-16 a Su-35S nemusí pro tureckou stranu dopadnout vůbec dobře. Stojí však za pozornost, že ruské letectvo nasazuje Su-35S až dva měsíce po sestřelení Su-24M2.


Su-35S je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý konstrukční kanceláří Suchoj na základě předchozích typů Su-27/30. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů.


V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Předností letadla je moderní avionika a zbraňové systémy, skvělá manevrovatelnost a využití prvků stealth.


“Je to skvělé letadlo a velmi nebezpečné, zvláště pokud je jich hodně,” cituje magazín National Interest jednoho ze starších důstojníků amerického letectva, který má zkušenosti s letadly 5. generace. “Myslím, že letadla Eagle (F-15C Eagle - pozn. red.) a Super Hornet (F/A-18E/F - pozn. red.) s radary AESA budou mít plno ruce práce.”

 

Zdroj: National Interest, Kommerstant

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 06.02.2016 Čas: 16:58

KóĎa: koukám, že vytáhli 77, zajímavé, že přilby používají pořád s držákem na přilbový zaměřovač, ale nikde na videích a fotografiích ze Syrie nejsou vidět nasazené, možná spoléhají jen na směrování IR střel podle dat z radaru.

avatar
KóĎA Datum: 06.02.2016 Čas: 14:12

https://www.youtube.com/watch?v=gpVEWipSx5k

takže jsem měl před pár dny relativně pravdu...

avatar
flanker.jirka Datum: 06.02.2016 Čas: 09:41

DJW: některé systémy s amplitudami počítají a dokáží "prý" - po vašem "vraj" přibližně určit polohu, ale k tomu všemu musíte znát naprosto přesně technické data toho prostředku, to znamená naprosto přesně vysílané výkony zářiče, u nových radarů to bude o to horší, že svůj výkon mění, proto je to použitelné jenom na nějaké historicky známé radary.

Rychlost vyškolení obsluh byla dána jistě výběrem lidí, dlouho před příchodem S 300 do Slaného se obsluhy vybíraly podle znalostí a zkušeností. Systém pak přišel v roce 1990, po rozdělení ČSFR putoval tuším do Nitry. Tehdy nebyla jazyková bariera a byli to elektrotechnici s praxí, tak jde všechno lépe, není to jako zaškolovat na radar dělostřelce :-D

Rusové, jako všichni ostatní, o svých hračkách vždy pějí oslavné písně, navíc v tak citlivých věcech jako je PVO a REB se nikdy pravda ven nepouští.

avatar
DJW_ Datum: 06.02.2016 Čas: 01:13

"Amplituda" preto, lebo tá sa mení dekadickým logaritmom vzdialenosti - predpokladám že v radarovej detekcii dôležitá informácia. Co sa týka frekvencie, budem darebák ťahajúci za slovíčka :) Uplne rovnaká nie je, jednak kvôli doplerovskému efektu po odraze od pohybujúceho sa cieľa a jednak kvoli atmosfére, to by sme nepotrebovali veci ako PLL syntéza práve vo VHF pásme. Pýtal som sa preto, lebo poniektorí fandovia US techniky pripisujú Raptorom zázračné vlastnosti (bez urážky, to nemá byť flame) a uprimne sa pýtam preto, aby som vedel čo doštudovať.

Neva vs PMU - úprimne detailne ich nepoznám, chcel som tým povedať, že rusi sa údajne čudovali že to slováci zvládli údajne rekordne rýchlo. Bežne to malo trvať o polovicu dlhšie pri preškolení a rádovo v rokoch pri zelenáčoch (tuším min. 2 roky operátor, 5 ročná VŠ pre "komandíra" )

Informáciu o nutnosti "stealth" Su-34 proti vyradeniu radaru - bolo to v jednom ruskom dokumente, predpokladám že to môže byť z väčšej časti PR, ale vzhľadom na reálnu implementáciu NIEKTORÝCH prvkov nižšej zistiteľnosti 34-iek to nemusí byť úplný blud.
Tipujem že to môže súvisieť s postreľovaním niečoho, čo samozrejme obsluhy videli ale nemali s tým skúsenosti.
Ďakujem ža všetky odpovede.

avatar
jj284b Datum: 05.02.2016 Čas: 13:48

flanker.jirka: funny..

DJW_: pasivny prijmac nemas ako deteknut.. ja som pisal o systemoch ktore maju rusit AESA radar, a tie pasivne nie su.

avatar
flanker.jirka Datum: 05.02.2016 Čas: 12:41

jj284b: o tom jak citlivé jsou systémy RWR se můžete přesvědčit v současnosti s problémem vývozu L 159 do Iráku, přitom by šlo jistě jen o hardware bez vytvořené databáze cílů. Obdobně si to můžete najít třeba ve výbavě hojně používaného letounu F 16, podle toho do jaké země je vyvezen tak má rozdílný hardware, kupříkladu Pakistán dostatl tyto stroje jen díky tomu, že sousedí s Agfhanistánem a pomáhal USA v podpoře Talibanu, navíc jejich stroje byly hodně ořezané o schopnosti, právě v elektronice.

avatar
flanker.jirka Datum: 05.02.2016 Čas: 12:34

jj284b: ano, další funkce, shromažďuje data ze všech výstražných systémů a analyzuje, mimo RWR funkce jde o systémy jako je MAWS nebo detektor laserového ozáření, mimo to má jistě spojení na datalinku a poskytuje info jinam. A taky mapuje terén Marsu s rozlišovací schopnosti jednoho metru :-D

DJW, pasivní přijímač je pasivní a nic nevysílá, ten nebude detekovat nic. Návnadu zachytí v případě, že to bude aktivní návnada, například Brite cloud s funkcí DRFM. Místo "známé amplitudy" máte jistě na mysli známou frekvenci, amplituda signálu se snižuje se vzdálenosti od zdroje záření, frekvence zůstává stejná.
Gruzie získala z Ukrajiny Buk M1, ten se sučkem podvěšeným výzbrojí nebude mít problém s detekcí, navíc tam byly ukrajinské obsluhy.
Rozdíl v konstrukci a obsluze S 125 Něva a S 300 PMU je naprosto neporovnatelný. U Něvy se používal jednoduchý přehledový dálkoměr P 18, u S 300 máte radar ST 68, ve své době špičková technika na jiných principech práce než P 18. Střelecký radar S 300 má také absolutně jinou činnost a konstrukci, do toho připočtěte, že máte u systému i radar pro nízkoletící cíle a nakonec se jedná o komplet s jiným systémem navedení raket.

avatar
DJW_ Datum: 05.02.2016 Čas: 12:21

Myslel som to tak, že ako chce F22 detekovať pasívny prijímač, ktorý príjma odrazené signály napr. z externých lacných antena array decoys a dalších zdrojov. Pokiaľ návnada vysiela známu amplitúdu s time kódom zo známeho miesta známym smerom, je tiež zdrojom ožiarenia cieľa.

Su-34 pokiaľ viem použili kvoli čiastočnej adaptácii prvkov zníženej zistiteňosti - gruzínska PVO bola významene posilnená ukrajinou pravdepodobne aj so skúsenými posádkami (v Gruzínsku nie sú školy pre výcvik posádok a vytrénovať obsluhu nie je vôbec jednoduché. Jeden známy čo sa preškoľoval v Rusku na našu PMU1 tam bol 6 mesiacov a to vraj mali extrémne zrýchlený kurz pre najlepších operátorov z NEVY)

avatar
jj284b Datum: 05.02.2016 Čas: 09:43

flanker.jirka: ALR-94 nie je len RWR aj ked plni tu funkciu.. ma este dalsie schopnosti ktore podliehaju utajeniu. dost vela hovori napr to ze ide o najdrahsi kus hardwaru v F22...

avatar
flanker.jirka Datum: 05.02.2016 Čas: 09:42

DJW: V Gruzii šlo o to, že v té době měli ve výzbroji protiradiolokační střely s určením na frekvence zcela jiných radarů, západní provenience. Museli tak použít i něco co funguje na vlastní radary.
To souvisí s rozvojem elektrotechniky, kdy se dnes, dají dříve analogové prvky nastavitelné hardware, řešit softwarově a proto jsou nové střely flexibilnější, proto Rusko ve výzbroji nahrazuje starší verze CH 58 za nové a vývoj této střely pokračuje stále, nejnovější verze má k doplnění o cíli u IR senzory, obdobnou genezí prochází i CH 31.

avatar
flanker.jirka Datum: 05.02.2016 Čas: 09:37

jj284b, DJW:

Ke kmitočtovému skákání nepotřebujete anténu typu AESA, vždy jde jen o druh zdroje ve vysílači, proto se používají mezi elektronkami například TWT, které jsou přeladitelné impuls od impulsu a nebo pak polovodičové prvky, které se dají řadit do kaskád při klasickém napájení antén nebo se rozptýlí do antény, tak jak je to v případě antén AESA. Stejně je to s parametry do jisté míry splňující podmínky LPI radaru, vše co něco aktivně emituje se dá postupem času zjistit.

AN ALR 94 není nic světoborného, každý nový letoun mívá nějakým způsobem sofistikovaný systém RWR, liší se vetšinou jen softwarovým vybavením, počtem antén a frekvenčním rozsahem, to nejdůležitější pro tyto systémy pak obstarává radiotechnický průzkum a analýza nově zjištěných zářičů.

avatar
jj284b Datum: 05.02.2016 Čas: 09:13

nepochopil si co som pisal.. ALR-94 je pasivny senzor ktory vie detekovat ziarenie. nevysiela, iba prima signaly a nasledne ich spracuva. takze nejaka rusicka co by chcela rusit radar AESA bude zaroven velmi dobre vyditelna pre ALR-94.

avatar
DJW_ Datum: 05.02.2016 Čas: 08:43

Chcel by som vidiet tú detekciu čisto pasívneho senzora. To nie je recesia, ale fakt.
V zarušenom prostredí oboma stranami + bežné TV vysielanie, GSM siete atd atd lieta toľko RF, že niet divu že na tom ERA stavia svoj radar.
Čo sa smerových žiaričov týka, falošné ciele ktoré však zároveň slúžia aj ako súčasť aktívnych ožarovačov sa dá urobiť kopa za nížke náklady. Tie ruské dokonca emirujú IR stopu ako originály a cena je v tisíckach USD. Jedna strela HARM stojí ak sa nemýlim milión USD.

avatar
jj284b Datum: 05.02.2016 Čas: 08:20

oprava: nie detekovat ale sledovat, samozrejme.

avatar
jj284b Datum: 05.02.2016 Čas: 08:19

DJW_ otazka je, ako bude taka detekcia nadmerneho sumu fungovat v zarusenom prostredi.. plus, AESA skaluje vykon podla potreby, nevyzaruje nepretrzite na maximalny vykon.. vsetko zalezi od toho co potrebuje detekovat. No a F-22 vdaka ALR-94 vie detekovat ziarice aj kompletne pasivne. takze akykolvek pokus o rusenie bude znamenat ze rusic sa okamzite stane dobre viditelnym cielom..

arr