TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

Datum přidání 21.09.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 60 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International 2015) představila nové provedení dělostřeleckého systému CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie). Jako nosnou platformu Francouzi zvolili nákladní vůz Tatra T815 (8x8).

Caesar 8x8

Foto: Caesar 8×8 na podvozku Tatra 815; větší foto / Nexter Systems

 

Caesar je francouzský dělostřelecký systém ráže 155 mm délky 52 kalibrů (8,06 m). Francouzská firma GIAT (nyní Nexter) Caesar poprvé veřejnosti představila v roce 1994. První předprodukční modely francouzská armáda odebrala o čtyři roky později.

 

Ve výzbroji francouzské armády najdeme 77 houfnic Caesar. Houfnice v současné době procházejí bojovým křtem ve francouzské operaci Several v Mali.

 

Francouzská armáda zavedla dělostřelecký systém Caesar na podvozku nákladního auta Renault Sherpa 10. Exportní verze využívá rovněž německý nákladní automobil Unimog U2450L. Mezi zahraniční zákazníky patří Saudská Arábie, Indonéie, Thajsko a Libanon. Houfnice Caesar nyní bojuje o úspěch v Dánsku.

 

V obou případech šlo o vozidla s pohonem 6×6. Nyní Nexter System představil houfnici Caesar na podvozku s pohonem 8x8. Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a také větší nosnost. Dělostřelecký systém byl zachován, ale nová verze samohybné houfnice Ceasear 8×8 dokáže (kromě jiného) převážet až 30 nábojů ráže 155 mm, oproti 18 u verze 6×6.

 

Houfnice je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore). Dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km.

 

Caesar umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (Nexter Systems) schopná ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km. Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků

 

Foto: Caesar 8×8; větší foto / Nexter Systems

 

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři.

 

Vozidlo měří při hmotnosti 26,5 až 30,2 t na délku 12,3 m, šířku 2,8 m a výšku 3,1 m. Kabinu lze v závislosti na přáni zákazníka vybavit pancéřovou ochranou, od které se následně bude odvíjet celková hmotnost vozidla.

 

Tarovka dokáže své vozy osadit izraelským pancéřováním, které poskytuje ochranu až na úroveň 3 – 3a/3b podle normy STANAG 4569. Pancéřové části odolávají přímým zásahům puškovým nábojům 7,62×51 mm nebo, v tomto případě důležitější parametr, střepinám výbuchů dělostřelckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti 60 m.

 

Tatrovácký kapalinou chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) dokáže houfnici Ceasar udělit rychlost až 90 km/h. Interní nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách. Houfnice je přepravitelná vzduchem pomocí letadel Airbus A400M Atlas, Iljušin IL-76MD/MF nebo Boeing C-17 Globemaster III.

 

Původní verze 6×6 o hmotnosti 17,7 t byla přepravitelná menším letoun C-130 Hercules.

 

Dlužno dodat, že představené vozidlo je technologický demonstrátor. Nexter Systems nyní bude sbírat reakce zákazníků, které zpětně promítne do úpravy houfnice. Upravenou verzi spatříme na výstavě Eurosatory 2016, kde Caesar 8×8 získá například novou vojenskou kabinu - ta současná je převzatá z civilních vozů Tatra.

 

Jedním z potenciálních zákazníků je například Armáda ČR, která již delší čas zvažuje nákup nových samohybných dělostřeleckých systémů. Armáda ČR podle současných plánů (jak nám zdělili zástupci vojenského průmyslu) neuvažuje o nákupu pásových samohybných houfnic. Výběr je proto zúžen na samohybné kolové houfnice, jako je například Caesar.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
liberal shark Datum: 24.09.2015 Čas: 16:36

to skelet : Neříkám nekupovat tažené houfnice vůbec, ale základní výzbroj dělostřelectva by mělo tvořit samohybné dělo. V ideálním případě by měla mít naše dělostřelecká brigáda 2 - 3 oddíly samohybných systémů (tento Caesar vypadá opravdu sexy:-) a 1 oddíl tažených děl ( třeba M777) pro podporu výsadkových nebo expedičních operací. V nejkrásnějším snu ještě 2 oddíly salvových raketometů (HIMARS). Společná platforma TATRA by byla bonus. Manévrové brigády by měly mít organické samohybné minomety ráže 120 na platformách shodných s bojovými vozidly (Pandur II, ASCOD/CV90).

avatar
Rase Datum: 24.09.2015 Čas: 15:04

Teoreticky by šlo houfnici osadit i na Bv206S, ale otázkou je zda to vůbec má smysl. Asi by stačilo zjistit cenu Archera (za kolik ho můžeme koupit v současnosti) a podle toho zjišťovat zda má smysl investovat čas a finance do nedokončených projektů. Ono se pořád tvrdí že je drahý atd. ale nikdo neví jakou by měl cenu v dnešní době - třeba to spojit s otázkou Gripenů atd. aby byla lepší cena. Porovnávat ceny z wikipedie smysl nemá

avatar
skelet Datum: 24.09.2015 Čas: 14:02

Tažené houfnice se používají a stále se vyvíjejí. Ano, jsou zranitelnější vůči odvetné palbě, ale .. jsou levnější a jsou mobilnější. Dají se rychle přesouvat za jakýmkoliv vhodným náklaďákem, který je po ruce nebo se prostě podvěsí pod vrtulník. A to nemluvě o pomocném pohonu, které některé těžší houfnice mají, a díky kterým se mohou přemístit na novou pozici.
Výhoda automatického nabíjení na tažené houfnici je akorát v tom, že mohu snížit počet lidské obsluhy v baterii, a tím i velikost případných ztrát při odvetné palbě.
Jinak návěs má ten problém, že potřebuje poměrně specializovaný tahač, když to přívěs nikoliv. Ten zaháknu za valník a jedu.

avatar
Rošťák Datum: 24.09.2015 Čas: 13:03

Kolt: Moje chyba, ale stejně, zbytečně se prodlouží délka a zhorší se průchodnost terénem .... A u dělostřelectva je mobilita důležitá, zvláště má-li protivník dělostřelecké radiolokátory. A ochranu základny pokryje stejně samohybná houfnice s 360 odměrem

avatar
KOLT Datum: 24.09.2015 Čas: 12:58

pro Rošťák: Pozor, ne na přívěsu, ale na návěsu. To je velký rozdíl z hlediska manupulace, stability atd. Koneckonců Archer je na dempru, což od tahače s návěsem už není tak daleko.

avatar
Rošťák Datum: 24.09.2015 Čas: 12:45

Kolt: No nevim, ale nedokážu si představit, jak někde v těžším terénu taháte za nákladákem na přívěsu AGM ...
Nová houfnice by dle mě měla splňovat toto:
Ráže: 155 mm
vysoká prodůchodovost terénem (minimálně na úrovni DANY )
kabina na odolnosti 3 a/3 b
Automatické nabíjení
Odměr 360

A jak psal Jenda: To dobytí zásobníků na způsob vz. 77 je neortodoxní, ale mě se dost líbí a myslím že by to byla možná cesta :) (chápu že to konstrukčně není sranda , ale nevidím problém, proč by to nemělo jít )

avatar
KOLT Datum: 23.09.2015 Čas: 22:41

pro skelet: Jj, já vím. Spíš jen přemýšlím, proč vlastně není časté řešení, kdy by věž typu AGM byla osazena na návěsu, který by mohl být tažený vcelku libovolným tahačem. Bylo by ho možné snadno použít jak jako stacionární obranu základny, tak jako klasickou "samohybnou" houfnici. Je to kvůli špatné stabilitě, zhoršené manipulaci nebo proč? Nebo se to prostě "nevyplatí" dělit? Výhodou by bylo mmj. ulehčení přepravy. Kupříkladu by bylo možné do dvou letadel dát po jednom návěsu a do třetího oba tahače. Když už jsme u té přepravy vzduchem, tak krom CASA, do kterých se nic moc nevejde, jsme spoluvlastníky jednoho Globemasteru, do kterého se toho naopak vejde hooodně. Takže tak úplně odkázáni na spojence nejsme. Ůplně bych tu leteckou přepravu nepodceňoval, hodit se může. Ale svatá kráva to pochopitelně není, to je bez debaty.

avatar
skelet Datum: 23.09.2015 Čas: 21:56

KOLT: Archer je stejný systém jako EVA, resp. Caesar/ATMOS. Tedy na korbě náklaďáku je lafetován kanón. Archer není tahán jednoosým tahačem, ale je na podvozku stavebního dampru ;)
Flanker: T810 do letadla? Do C-130 se nevejde na výšku, a proč by se odlehčovala je pro mě záhadou.. váhově by se do Herculesu vlezly dvě..

jinak na T810 (ale spíše T815-7 4x4) by byla zajímavá houfnice ráže 105mm.

avatar
flanker.jirka Datum: 23.09.2015 Čas: 18:38

to kozlus, liberal shark: jak říkáte, mobilita je proti modernímu nepříteli nutná, ale na obranu základny nebo nějakého objektu mít taženou houfnici s odměrem 360° jako měla třeba D 30 by nebylo k zahození, jedna houfnice by mohla reagovat na napadení z kteréhokoliv směru, s Ceaserem by musel někdo popojíždět.

S přepravitelností vzduchem to byl samozřejmě jen příklad. Sám moc dobře vím, že i když se například upravovaly Tatry T 810 pro přepravu vzduchem - musely se odlhečit, tak předem bylo jasné, že to auto letadlo nikdy ani neuvidí :-D

avatar
KOLT Datum: 23.09.2015 Čas: 18:27

Nejsem si jistý, jak bylo myšlené to tažení. Pokud jako M777, tak souhlasím, že to pro nás moc není. Pokud to ale bylo myšleno jako u houfnice Archer, tedy tahač plus nástavba, které jsou v boji trvale spojené, takže se neprodlužuje doba od zastavení k prvnímu výstřelu a od posledního výstřelu k rozjetí, tak to možná tak úplně špatná myšlenka není. Vůbec by mě zajímalo, proč je tohle řešení tak málo používané.

avatar
D.i.p Datum: 23.09.2015 Čas: 17:25

Kozlus: Absolutní souhlas. Jen nevím jestli je to argument ke koupi Caesara. Ale to, že se nevejde do letadla, který ještě ke všemu ani nemáme, není důvodem ho zavrhnout. Pokud by ovšem např. Eva zvládla to samé, tak by to byl dobrej bonus.

avatar
Kozlus Datum: 23.09.2015 Čas: 16:10

flanker.jirka:
Ja to vidim jinak. ACR ma primarne slouzit na ochranu CR a az potom na expedicni mise. Takze prvne nakupovat techniku na obranu vlastniho statu a az pak mozna na nejaky dobrodruzstvi na druhym konci sveta. Takze prepravovani vzduchem je nepodstatna vlastnost. V ramci EU a nejblizsiho okoli staci bud kolovej podvozek nebo pasy a zeleznice. Nasazeni nasi techniky nebude nikdy a nikde kriticky rozhodujici, takze tu chvilku se klidne muze pockat. V pripade vetsich boju stejne nebude jak tu techniku vzduchem prepravit. Muzstvo+Pandury+delostrelectvo+munice+ kompletni tylove zabezpeceni proste vlastnima letadlama nezvladneme prepravit a spojenci budou vytizeni vlastni prepravou. Slozky ACR, jako delostrelectvo, stejne nebudou prioritni a budou stejne cekat. V pripade vetsich presunu, kdy by bylo potreba i tech par nasich houfnic, budeme nejspis cekat i na zeleznici.
A proc ne tazene? Delostrelecke radary. Rozhodne bych nesazel na neco, co se zdlouhave odpojuje, pripravuje ke strelbe a pak zdlouhave bali. Takze vypalit rychlosalvu v prvni minute a hned zdrhat. Kdyby se bojovalo proti nekomu, kdo pruzkumne prostredky nema, tak je stejne par nasich houfnic nepodstatnych a bud tam vubec nebudou, nebo bude jedno, co tam bude strilet.
Raketove delostrelectvo je pro nas nejspis moc drahe, takze bych ho ani moc neresil, ikdyz by to bylo fajn.
A az bude ACR aspon trosku schopna pusobit na svem vlastim uzemi a okoli, tak se teprve muzeme bavit o delostrelectvu pro expedicni sily. Zavazky vuci spojencum jsou fajn, ale je nesmysl nekam posilat jednotky, kdyz nejsme schopni branit vlastni stat. Jak to rikal ten general? Ze ACR muze tyden branit jedno okresni mesto a pak dojde munice?

avatar
liberal shark Datum: 23.09.2015 Čas: 16:06

to flanker.jirka : Tažená děla jsou dne vhodná jen pro výsadkové jednotky. V normálním pozemním boji prostě nestihnou včas zmizet.

avatar
flanker.jirka Datum: 23.09.2015 Čas: 15:17

to Jenda: zastávám názor, že by bylo lepší mít tu houfnici taženou za nákladní auto, v případě nutné přepravy letounem se do éra vejde více houfnic a může to tahat jakýkoliv véhikl a ještě tomu uveze i munici.
Když už něco samohybného, tak s pořádnou ochranou, jako Zuzana, PzH nebo cokoliv jiného tomu podobného, tatrovácké podvozky jsou dobré, tak by postačilo jen upravit koncept Zuzany nebo Dany o nové prvky na podvozku a byl by klid.

avatar
Jenda Datum: 23.09.2015 Čas: 10:44

Zkusil bych se vrátit k tématu a tošku se zasnít jak ideálně umístit houfnici na podvozek nákladního automobilu. Myslím, že v tomto směru má obrovský potenciál slovenský koncept Eva:

Nyní u své bezosádkové věže převzala uspořádání Zuzany/Dany, kdy je závěr v přední části věže (to bylo vynuceno zřejmě hlavně motorovou nástavbou za věží).
U Evy by se myslím dalo uvažovat o "otočení" zásobníků tak, aby vydávali náboje/náplně do podavače ve své zadní části a zásobník by byl dobíjen zepředu. To by mělo několik pozitivních důsledků:

- samotná houfnice by se posunula dozadu a zkrátila by se celková délka možná i o 2 metry

- usnadnil by se přístup k závěru při ručním nabíjení

- zásobníky by bylo možné dobíjet přímo z korby, kde bude vezena zásoba munice a nemusel by se s ní obíhat celý náklaďák. (dobíjení by probíhalo při hlavni ve směru jízdy .... a při vytvoření automatického dobíječe zásobníku, jako má např. raketomet vz.70, tak by to bylo již skoro dokonalé....

arr