TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Saudská Arábie koupí ukrajinská dopravní letadla An-178

Datum přidání 21.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Saudská Arábie oznámila v pátek zájem nakoupit 30 ukrajinských dopravních letadel Antonov An-178. Jedná se o první objednávku toho typu letadla a jednu z největších objednávek pro firmu Antonov za poslední dobu.

An-178

Foto: Antonov An-178; větší foto / Vasilij Koba, CC BY-SA 4.0

 

K podpisu dohody mezi firmou Antonov a Taqnia Aeronautics ze Saudské Arábie došlo 18. prosince. Obě firmy budou spolupracovat na dodávce 30 letadel An-178 Královskému saudskému letectvu RSAF (Royal Saudi Air Force). V budoucnu má Saudská Arábie rovněž zájem vyrábět části letadla a podílet se na prodeji An-178 dalším zákazníkům.


Nákup ukrajinských letadel může být ranou pro americkou firmu Lockheed Martin, která se Saudské Arábii snaží několik let prodat nejnovější střední dopravní stroje C-130J Hercules. RSAF provozuje 42 letadel C-130 (transport, vzdušné tankování, VIP transport) a plánovala nakoupit 20 nejnovějších C-130J-30 a 5 tankovacích KC-130J. An-178 je však výkonnostně přímým konkurentem C-130 Hercules.


An-178 dokáže přepravit až 18 t nákladu na vzdálenost 1000 km. S více typickým nákladem o hmotnosti 10 t je ukrajinský stroj schopen překonat vzdálenost 4000 km. Maximální nosnost C-130J-30 Hercules je téměř 20 t. Hercules však podle údajů výrobce dokáže s maximálním nákladem překonat vzdálenost 3150 km a s nákladem 15 t téměř 4000 km.


Výhodou An-178 může být cena, i když ta je silně závislá od vybavení letounu. Podle výrobce An-178 přijde na 40 až 70 milionů dolarů. C-130J-30 Hercules v konfiguraci pro americké letectvo stojí 67 milionů dolarů.


Nákup letadel An-178 není prvním příkladem spolupráce v letectví mezi Saudskou Arábii a Ukrajinou. Již několik let Antonov společně s Taqnia Aeronautics a saudskoarabským technologickým centrem KACST (King Abdulaziz City for Science and Technology) vyvíjejí turbovrtulový dopravní letoun An-132.

 

Video: An-178 / YouTube


Letadlo An-132 (označováno také jako Taqnia/KACST An-132) je přímým následovníkem letadla Antonov An-32 “Cline” ze 70. let minulého století. Nejnovější An-132 získá západní motory a avioniku. První let prototypu An-132 se očekává v příštím roce, sériová výroba začne v letech 2017 až 2018 v počtu 8 až 12 letounů ročně.


An-132 je jedním z klíčových projektů, které mají přinést Saudské Arábii know-how ve výrobě transportních letadel. Saudská Arábie získá všechna technická práva k letounu An-132 a bude jej moc vyrábět a nabízet dalším zákazníkům na Středním východě i celém světě.


Podobná spolupráce mezi Saudskou Arábii a Ukrajinou se počítá i u původního civilního dopravního/nákladního letadla An-148/158. Vojenský typ An-178 byl vyvinut právě na základě An-148/158.


Ač An-148/158, resp. An-178, není nejvýkonnější a nejpokročilejší konstrukcí ve své kategorii (zejména vůči C-130J-30), nabízí zákazníkům některé zásadní výhody.


Stroj se pyšní především vysokou spolehlivostí a díky vnitřnímu vybavení schopností působit z hůře vybavených letišť nebo dokonce travnatých přistávacích ploch. Podle výrobce letoun vyniká také nízkou pořizovací cenou a nízkými provozními náklady.

Komentář Armádních novin
Nelze si nevšimnout rostoucí vojenské spolupráce mezi státy, které se v poslední době politicky vymezují proti Rusku. Bohatá Saudská Arábie sleduje v Sýrii vlastní zájmy, které se zásadně liší od ruských. Ukrajina se čím dál více politicky vzdaluje od Ruska a hledá prostředky, jak být na svém mocnému sousedovi nezávislá. Spolupráce mezi "anti-ruskými" zeměmi Ukrajinou a Saudskou Arábii se přímo nabízí. Saudská Arábie má ohromné finanční prostředky a Ukrajina technické znalosti, které Saudská Arábie potřebuje pro rozvoj svého vlastního vojenského průmyslu.  

Zdroj: Flightglobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
krystofmraz Datum: 28.12.2015 Čas: 16:54

Mě by zajmala jediná věc, a sice jestli je ukrajina schopná opravdu dodat letadla ve správném stavu a se zárukou že budou fungovat jak mají. Přece jenom ta závislost na rusku už tady byla i zmíněna a letadlo není kartáček na zuby a nejde jen tak ze dne na den změnit dodavatele.

avatar
shal Datum: 27.12.2015 Čas: 01:53

Wenet01: Proboha kde jste přišel na to, že Egypt je proruský? Egypt a USA mají velmi silné vztahy

avatar
Wenet01 Datum: 22.12.2015 Čas: 16:13

Nevím proč v tom hledat nějakou protiruskou alinaci....saudové podporují Egypt, který je de facto proruský (jen díky podpoře US muslimskému bratrstvu) těch vztahů je hrozně moc. Každopádně Antonovu to přeji, byla by škoda kdyby zmizel ze scény a to kvůli ztrátě Ruského trhu a uzavřenosti západního reálně hrozí

avatar
Pepos Datum: 22.12.2015 Čas: 12:49

No je to dosť čudné - krajina jedna z najskorumpovanejších v Európe sa spája so Saudami, ktorí sú najväčší podporovatelia terorizmu.Irónia Európa bude financovať Ukrajinu a potom aj utečencov po akciách Saudov.
Vraj "anti-ruskými" koalícia.
To vyzerá ako anti európska koalícia.....a nie anti ruská.

avatar
alexa123 Datum: 22.12.2015 Čas: 07:06

Antonov letadla umí, ale EU si na svůj trh tvořený Airbusem nepustí ani Boeing ...

Ak by to tak bolo, tak prečo "polovicu" civilných dopravných lietadiel v Európe vyrobil Boeing?
Ak by to tak bolo, tak prečo v podstate všetky vojenské dopravné lietadlá kategórie C-130 v Európe vyrobil Lockheed? Európa takéto lietadlá nemala, nemá a ešte dlho mať nebude.

avatar
flanker.jirka Datum: 21.12.2015 Čas: 23:14

Antonov letadla umí, ale EU si na svůj trh tvořený Airbusem nepustí ani Boeing, na tož někoho jiného, jinak by tu už létal AN 70, byl připraven mnohem dříve než A 400. Airbus představuje pro státy EU pracovní příležitosti, jediný rostoucí trh, který spoléhal na ukrajinský průmysl si ukrajinci politicky sami odstřihli. Antonovu se tak nabízí zbytek světa, celá jihovýchodní Asie a střední východ, možná i jih Afriky. Rozdíl mezi maximálním zatížením oproti C 130 je malý, výhodou pak jsou parametry nákladového prostoru (šířka, výška) to spoustě uživatelům bude postačovat.
U nás se snad jednou pokocháme pohledem na KC 390.

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 20:59

Tak Čína bude v dohledné době potřebovat nahradit flotilu Y-7, Y-8 a Y-9. A určitě zatouží i po něčem větším, než-li Y-20.
No a Antonov jim to může nabídnout An-178, An-70, An-124
A jako bonus.. H-6 rovněž dosluhuje. A kdo má zkušenosti s velkými letouny?

avatar
Argonaut.CZ Datum: 21.12.2015 Čas: 20:37

přál bych Ukrajincům, aby dokázali obnovit v Antonovu výrobu, ideálně i An-70, ale jak už bylo uvedeno, trh je rozebraný a budou to mít těžké. Pokud se jim to navíc nepovede v krátké době, pozbudou také know how, lidé odejdou do důchodu, nebo do Číny:) a jim zbude velké kulové.

avatar
Aldus Datum: 21.12.2015 Čas: 20:04

Saudska Arabie je sice bohata, ale taky zavisla na cene ropy. Vidite, jake problemy to dela Rusku a statni rozpocet SA byl z 90% kryt ropou, oni skoro nic dalsiho nemaji.
Pri soucasne cene ropy jim nezbyva, nez sahnout na uspory, ktere maji velike, ale ne bezedne.
Takze mne se to spis jevi, ze ve snaze konecne diverzifikovat ekonomiku, se SA snazi investovat do know-how letectvi, spis nez jako prosty nakup.
No a pro Ukrajince je to v soucasne velmi spatne ekonomicke situaci dar z nebes samozrejme.

avatar
dusan Datum: 21.12.2015 Čas: 19:20

lemkin ....

Teoreticky možno áno ... ale prekticky sú náklady na prevádzkovanie napr. An-124 len zlomkom nákladov na C-17 či A-400 .... preto sa využíva Volga-Dnepr a Antonov Airlins v rámci NATO.

Ono A-400 je sice supermoderný ...ale i superdrahý ... a mimo bohatých štátov v podstate nepredajný ..... "lovcostový" An-70 by napr. mohol bez problémov doplniť ponuku pre štáty, ktoré by sa inak obrátili na Čínu či Rusko ....

An-124 nemá a nebude mať dlho priamu konkurenciu .... takže by som ho neodpisoval ....prípadné obnovenie modernizovaných strojov je x-násobne lacnejšie ako vývoj nového typu .....

avatar
JirkaM Datum: 21.12.2015 Čas: 18:08

Prý se na Ukrajině ztratily nějaké Antonovy, co si tam nechala repasovat Indie, takže bych se moc nedivil, kdyby se ztratily i ty peníze od Saudů.

Na druhou stranu, Saudové ta letadla možná vůbec nechtějí. Spíš chtějí zadotovat protiruskou vládu ukrajiny, protože tam hrozí další revoluce a nikdo neví, jak by dopadla.

Taky mi připadá docela pravděpodobné, že ti z inženýrů Antovonu, kteří byli proti majdanu (těch asi moc nebylo v Kyjevě, ale mohlo jich být docela dost v Charkově), už dávno pracovali v Rusku.

avatar
dusan Datum: 21.12.2015 Čas: 16:47

stetula

Čo viem, že VASO vyrába stroje Antonova len v licencii, resp. s jeho dovolením ....

Tu-334 je už zabudnutý .....

Ono všetko na Ukrajine bolo "vyvynuté v spolupráci s Ruskom" ... vzhľadom na previazanosť firiem ...

Ale to je už minulost ..... a myslím, že paradoxne viac na tom stratia silnejší Rusi .....

Je nepochybné, že pre mnohé firmy je na Ukrajine "výpredaj" kde sa dá prísť k vyspelým technológiám za lecné peniaze.... resp. pri nadviazaní spolupráce ....

avatar
alexa123 Datum: 21.12.2015 Čas: 16:43

... An-178 je však výkonnostně přímým konkurentem C-130 Hercules.

Tým by som si nebol až tak istý. AN-178 patrí predsa len do "ľahšej" váhy ako C-130.

avatar
skelet Datum: 21.12.2015 Čas: 16:42

ale to se týká An-148.. u An-178 má být ta závislost na dílech menší.

avatar
stetula Datum: 21.12.2015 Čas: 16:25

je zajímavé jak to bude s právama na tento letoun byl vyvinut v kooperaci s Ruskem .

Na Ukrajině byla sériová výroba zahájena v kievském závodě Aviant, v Rusku ve voroněžském VASO. Uvádí se, že komponenty letounu pocházejí z 60% od ruských výrobců a z 30% od výrobců z Ukrajiny. Motory jsou rovněž z Voroněže ale v tom problém nevidím ale co ty zbývající díly co se vyrábí v Rusku ? a je jich celkem dost
citace Wiki:
Přestože současně s An-148 vznikly v Rusku i konkurenční projekty obdobných letounů Suchoj Superjet 100 a Tupolev Tu-334, předpovídají odborníci tomuto stroji dobrou budoucnost. Na začátku roku 2010 byly registrovány asi dvě stovky objednávek, největší zájem projevily společnosti Atlant-Soyuz, Polet a Rossija. V závodě VASO proto musí řešit otázku nedostatečných výrobních kapacit na pokrytí těchto požadavků, neboť zároveň mají vyrábět i Tu-204SM a později MS-21.

O licenční výrobu projevil zájem Íránský výrobce letadel HESA.

takže kdo má vlastně práva na výrobu tohoto stroje ???

arr