Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Události

Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

Datum přidání 22.03.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 55 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel Panavia Tornado německého letectva hovořilo o americkém stroji F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin. V polovině března byl však oznámen odchod velitele luftwaffe generálporučíka Karla Müllnera do výslužby. Důvodem nuceného odchodu měla být právě jeho hlasitá podpora pro nákup letounů F-35. 

Foto: F-35A Lightning II norského letectva; větší foto / Lockeed Martin

 

Zprávu o Müllnerově odchodu do výslužby a jeho údajném důvodu přinesl server Jane’s. Informace se na veřejnost dostala jen dva dny poté, co byla dosavadní ministryně obrany Ursula von der Leyen jmenována i na další volební období. Šéf luftwaffe má svůj post opustit na konci května.

 

Müllner byl dlouhodobě aktivním zastáncem nákupu strojů F-35 jako náhrady za víceúčelové letouny Panavia Tornado, kterých Německo provozuje 115 a jejichž životnost má skončit v letech 2025–2030. Flotilu tvoří 87 bojových letadel Tornado IDS a 28 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.


Kvůli své podpoře F-35 se šéf luftwaffe často dostával do střetů s ministerstvem obrany, které ve věci nástupce Tornad preferuje řešení zahrnující letouny Eurofighter Typhoon. Náměstek ministryně obrany Ralf Brauksiepe v prosinci minulého roku například uvedl, že názor vlády je preference eurofighteru jako primárního kandidáta a amerických strojů F-15E, F/A-18E/F a F-35 jako sekundárních možností.


Informace o možném Müllnerovu odvolání se objevily už na konci ledna. Tehdy bezpečnostní odborník Christan Thiels zveřejnil příspěvek na Twitteru, podle kterého bude velitel německých vzdušných sil odvolán, pokud ještě jednou řekne F-35“. Dodal také, že politické vedení zřejmě podporuje „evropské řešení“ v podobě uzpůsobení eurofighterů k nošení jaderných zbraní nebo jiného evropského stroje.


Právě schopnost F-35 nést jaderné zbraně je jedním z hlavních argumentů pro jejich výběr. V současnosti k doručování amerických taktických jaderných pum B61 slouží letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33). Jaderná otázka je však v Německu politicky velmi citlivá a politici se ji snaží veřejně příliš neotevírat.


Obecně se zdá, že německé ministerstvo obrany usiluje o evropské řešení v podobě eurofighteru zejména kvůli finančním výhodám, které plynou z německé účasti na vývoji a produkci letadla. Současné verze eurofighteru však nejsou uzpůsobené k nošení amerických jaderných zbraní a mají i omezené schopnosti útoku na pozemní cíle a vedení radioelektronického boje.


Zatímco v druhém případě již existují plány na náhradu Tornada ECR (byť zatím nekonkrétní), schopnost používat jaderné zbraně se zdá být odsunuta na vedlejší kolej. To je dáno nejen politickou citlivostí tématu, ale také preferencemi německého ministerstva obrany k výběru jaderně „neschopného“ eurofighteru.


Jaderný argument zaznívá hlavně od amerických komentátorů, a to v souvislosti s německým členstvím ve Skupině pro jaderné plánování NATO. Jejími členy jsou však všechny státy aliance s výjimkou Francie, a pro Německo ze členství tedy nevyplývají žádné podobné povinnosti.


Americké jaderné zbraně se nacházejí na vojenských základnách v Belgii, Německu, Itálii, Nizozemsku a v Turecku.


Další teorie Müllnerova odchodu do výslužby naznačuje, že nejde o žádnou dramatickou konspiraci, ale o obyčejný a špatně dojednaný odchod do důchodu. Müllnerovi je nyní 62 let, což se v luftwaffe považuje za běžný důchodový věk. Oba jeho předchůdci, Aarne Kreuzinger-Janik (2009–2012) a Klaus-Peter Stieglitz (2004–2009) do výslužby odešli právě ve 62 letech.

 

Zdroj: Jane´s, RT


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Aloha Datum: 28.03.2018 Čas: 10:26

Můj názor Evropa by měla zaprvé připravit pořádný modernizační balíček pro Typhoon, který ho posune ve všech oblastech dál (aerodynamika, avionika, motory), který mu přídá pár +++ a za druhé začít neprodleně dělat na vývoji let 6.gen (nebo třeba 5,5 to je jen jedno jak to pojmenujeme). Ano bude to drahý, ale za bezpečnost se platí a Evropa si rozhodně nemůže dovolit ztratit know how ve vývoji zbraní.

avatar
Proxy Datum: 27.03.2018 Čas: 16:32

Nevím, jak moc souvisí odpadnutí českého vývoje s obecným zdražením letadel, ale přijde mi to jako světový problém. Nevím do toho, jako moc se Gripen nevyplatil, jestli je to špatné letadlo, ale z pohledu Švédska byl obrovský odpor lidí do vývoje investovat. Taky se mohlo stát, že Gripen nebude vůbec a švédský vývoj skončí.

Evropský vývoj vyžaduje spolupráci větších zemích a i když je USA napřed, jak vývoj F-22 tak F-35 stál šíleně peněz. Tím chci říct, že by byla škoda, kdyby vývoj plnohodnotných letadel zůstal kvůli penězům a koordinaci v rukou USA, Ruska a Číny, ale nakoupení menšího množství F-35 je mimo jiné i gesto vděčnosti. Faktorů pro a proti jsou asi stovky, taková velká rozhodnutí lidem nezávidím.

avatar
Jara Datum: 26.03.2018 Čas: 11:13

KOLT
Trochu jsme si nerozuměli, myslel jsem to tak že angličané by nikdy neměli na type45 evropský systém, kdyby ho americký AEGIS překonával...

Logik
Ano neni AESA jako AESA vývoj běží a i v evropě.....
A teď k těm motorům tak jak jste to navrhl se to srovnat nedá vyberte velikostně stejný motor jako má rafale nebo typhoon a srovnejte ho s ekvivalentem..... nemůžeme přeci srovnávat výkon motoru ford coyote V8 a třeba octavie RS ten je slabší protože je menší, ale je technologicky mnohem dál než ten americký v8 mimochodem:)

avatar
danny Datum: 26.03.2018 Čas: 10:28

Osobně je mi pořád sympatičtější faceliftovat Rafaele a sypání peněz do získání dalších schopností u Typhoona. Ano, za stejné peníze by Evropa získala prostým nákupem v USA trochu víc muziky za stejné peníze. Ale ztráta schopností vlastního průmyslu vyprodukovat něco vlastního a i když ne nejlepšího, tak aspoň stále dost užitečného, vede ke změně vztahu mezi spojenci. Z partnera se čím dál víc stává něco mezi vazalem, chudým příbuzným a nevlastním mladším sourozencem. Tak to prostě je.
Rozhodně víc vítám určitou emancipaci Francie a Německa v rámci transatlantické vazby, než když se dohadují mezi sebou. Určitá míra emancipace vůči USA by přispěla k harmonizaci vztahů, jejich posílení a zároveň racionalizaci mezinárodní politiky.
O příznivém vlivu nákupu domácí techniky na německou ekonomiku a průmysl asi nemá cenu diskutovat.

avatar
logik Datum: 26.03.2018 Čas: 03:29

Clanek: EFT je právě produkt konce studené války. Evropa si v devadesátých myslela, že zbrojit není třeba. Myslím, že teď už přišla na to, že je to bohužel jinak...

flanker: +- viz damik

avatar
Clanek Datum: 25.03.2018 Čas: 23:44

@KOLT
EF je produkt studene valky, to az kdy doslo k zavedeni ukazuje znovu a znovu jen a pouze na to jak se v evrope blahove po rozpadu vychodniho bloku na vse vykaslalo. Planovat se zacal v 80 letech, prvni let demonstratoru '86 a zavedeni prvni oholene verze 2003? Obzvlaste smutne to vyzni kdyz si clovek uvedomi, ze USA zavedli Raptor do vyzbroje jen o 2 roky pozdeji. Raptor s AESA od zacatku, s plnohodnotnym stealth, s bezkonkurencnim supercruise, thrust vectoring... a pak se bavme (ne s vama) o tom ze evropa neni po zadu.

Kdyz uz zminujete ty zavazi u rakusanu, docela sranda byla kdyz i UK uvazovalo, ze ze svych EF vymontuje jiz dodane palubni kanony, a to proto aby usporilo nejake drobne. V duchu hesla ze kanon uz dnes neni potreba, 1) pouceni z historie = nula a za 2) diky bohu ze od toho napadu nakonec upustili. Ale ti prave tehda taky zvazovali co za zavazi tam misto toho konanu dat. To mi hlava do dnes nebere, komu tohle mohlo prijit jako dobry napad.

avatar
damik Datum: 25.03.2018 Čas: 23:29

>> logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?"

sezenez nejrychlejsi HW DSP s co nejlepsim DA prevodnikem s minimalnim sumem; pak na tom par roku mastis SW ne jednom prvku; a pak na tom par dalsich roku mastis SW pro spolupraci vsech prvku; a pak dalsich par roku na tom pridelavas ostatni funkce jako REB, SAR, data links, odposlouchavani GSM a tak

EU je tak 10 roku za USA; Rusko a Cina tak 20 roku ...

avatar
Tecka Datum: 25.03.2018 Čas: 23:07

Trener
Raczej wyglada na to,że kf-x nie powstanie ..

avatar
flanker.jirka Datum: 25.03.2018 Čas: 22:59

logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?"

avatar
flanker.jirka Datum: 25.03.2018 Čas: 22:52

KOLT: ty závaží jsem tu zmiňoval. V Rakousku je to tragedie, nejspíše tam politici dostali pořádně "nasypáno" teď pokukují po Gripenech. Jejich Typhoony bylo jako si koupit ten Mercedes a místo navigace v něm mít cihlu :-D
K té manevrrovatelnosti, je úplně jedno kdo to jak zmiňuje, teď jste v komentu zmínil, že Typhoon Vipera rozstřílí, ale opravdu to není o dogfithech jeden na jednoho, právě integrace systémů a jejich propojením a spoluprácí se teprve ze stíhačky stává účinný nástroj a v tom jsou dle mého Vipery lepší, samozřjemě je to vždy o tom co si přeje zákazník.
K čemu je Typhoonům, že vystřílí Gripeny a Vipery, když musí obstát proti sučkům, tam budou muset hodně spoléhat na BVR.

avatar
KOLT Datum: 25.03.2018 Čas: 22:33

Ano, nejde o shazování Evropy, jde o to si přiznat skutečný stav a začít na sobě makat!

avatar
KOLT Datum: 25.03.2018 Čas: 22:30

Jara, Type 45 sice mohl být ve výzbroji USN (a jiné evropské stroje se tam mohou záhy dostat), jenže AEGIS, jakžto i veškeré další elektronické vybavení, si vždy dodají Amíci vlastní! Kupují "jen" železo (a asi i motory a pohonnou soustavu vůbec, ap.). Čímž netvrdím, že Evropa neumí AESA technologii, jenže je rozdíl mezi umět a mít. A to nemluvím o tom, že je rozdíl mezi systémem PVO a radarem stíhačky...

Clanek, jen drobnost – EF není produkt studené války (byť "filosoficky" samozřejmě začal vznikat na jejím konci), přecijen první let v půli 90. a zavedení počátkem 21. století, tedy něco přecijen Evropa od konce st. války zvládla (pomlčíme, že pravděpodobně jen proto, že s tím začala ještě za té studené války a nikdo nechtěl ztratit ty investice (navíc v době narůstajícího antiamerikanismu napříč západní Evropou bylo politicky přijatelnější dokonce i utrácet peníze za zbraně než kupovat v USA...).

flanker.jirka, ještě mi došlo – Rakušané mají v Typhoonech balastní zátěž místo avionických systémů, ovšem pochybuji, že je díky tomu jejich *provoz* o tolik levnější než u Tr.2... čili kdyby nechaly své stroje dovybavit moderní avionikou (což by stálo hodně, to rozhodně; navíc by to nebylo vždy možné, neb Tr.1 je v tomto ohledu drobet krumpl), nešla by cena za provoz tak nahoru, zatímco schopnosti stroje by vzrostly možná násobně... Modernizovaný Typhoon modernizovanou F-16 prostě ve většině případů rozstřílí, stejně jako Gripena, tak to holt je a není na tom nic překvapivého ani to nijak nedehonestuje ty jednomotorové stroje. Mmchd, piloti Typhoonů o Gripenech prý říkají, že si je dávají ke svačině :-) Dokud tedy Gripeny nezapnou systémy elektronického boje, teprve pak prý začnou nepříjemně kousat, nicméně i pak "padají", jen s lepším poměrem ztrát...

avatar
logik Datum: 25.03.2018 Čas: 22:30

Jara:
ad AESA není AESA jako AESA. Ta technologie se vyvíjí. Jednak jsou nové materiály (GaN), jednak se řeší vlastnosti starých materiálů (ztráty, zahřívání atd....), jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků.

A jak píšou ostatní, něco jiného je mít technologii a něco jiného mít stovky letadel s produkční verzí radaru.

ad Motory: jaký je nesilnější evropský motor a jaký P&W? A to nemluvím o tom, že už je za dveřmi motor s proměnným cyklem.

Nechci shazovat Evropu - ale je třeba si přiznat, že jsme zaspali...

avatar
Clanek Datum: 25.03.2018 Čas: 20:34

@Jara
Mit technologie (mozna) k dispozici nestaci. Nikdo nikdy nevyhral zadnou valku, ani jen bitvu, protoze "mel k dispozici technologie". Navic je sakra rozdil 1) mit neco na papire nebo zavedeno v malych poctech a ucastnit se kdyz dobre cviceni, a 2) neco uplne jinehoje mit vyrobeno stovky/tisice kusu, mit je v ostrem nasazeni uz nemalo let a mit k tomu prispusobeno vse, od zazemi az po taktiku.
Evropa je v tomhle vsem jednoznacne za USA pozadu, to neni na debatu, to je bohuzel prosty fakt. Coz by jeste furt slo, USA je nakonec nas spojenec. Ale pomalu se zacina zdat ze jsme pozadu uz i za Ruskem a Cinou, ktere zavadeji sve sltealth (a mozna i jinyma vlastnostma) 5gen letadla, a to uz tak v pohode neni. My se tu ted chlalochime tim, ze "mame technologie", ze nakreslit stealth letadlo prece taky svedeme, ale kdyz vystoupime z toho sveta predstav do sveta skutecnych letadel tak to nejlepsi co jsme do ted predvedli je EF a... ale, to bych jen opakoval, on uz to napsal KOLT jak se veci maji, co skutecne mame.

Tou neochotou platit to vsechno je, ano, ale nepodavejme to jakoby to diky tomu byl mensi problem. Tady neni podstatna pricina, ale nasledek. Tou neochotou platit jsme zustali zasekly na konci studene valky, takze ze stejne startovni pozice: my Tornada + EF, USA F-16 + F-15, Rusko Su-27 jsme se posunuli k: my EF (jen vylepseny, jen nekdo), Rusko k Su-35 + Su-34 zavedeno + Su-57 pred zavedenim, USA k F-22 zavedeno uz drahne let a F-35 zavedeno taky (co si kuti v cine nikdo poradne moc nevi a ikdyz maji obri problemy tak ty skoky v jejich podani jsou neco neuveritelneho).

Nevim jak vam, ale mne je z toho vseho docela smutno, stydno a ne uplne komfortne.

avatar
Trener Datum: 25.03.2018 Čas: 19:35

Taková malá zajímavost k nové generaci letadel, tentokráte z J. Korei: https://www.securitymagazin.cz/defence/strely-irist-a-meteor-pro-jihokorejsky-stihaci-letoun-kfx-1404059474.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

arr