TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Servisní noční můra: Dvě třetiny stíhaček F/A-18 není bojeschopných

Datum přidání 07.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 42 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle informací deníku Defense News dvě třetiny amerických palubních stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet není bojeschopných. Část uzemněných letadel prochází náročnou pravidelnou údržbou nebo čekají na náhradní díly. Situaci komplikuje nedostatek peněz v rozpočtu námořnictva.   

Foto: Dvojice F/A-18E Super Hornet amerického námořnictva; větší foto / Public Domain

 

Americké námořnictvo oficiálně provozuje 314 víceúčelových stíhaček F/A-18 Hornet a 342 víceúčelových F/A-18E/F Super Hornet. Letouny operují z letadlových lodí a představují hlavní leteckou bojovou sílu amerického námořnictva a hlavní expediční leteckou sílu Spojených států.


Každá americká letadlová loď může pojmout až 130 stíhaček F/A-18 - typicky ale nese jednu letku (12 až 14) stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a dvě letky (2x 10 až 12) stíhaček F-18C/D Hornet. Počet a mix letadel záleží na aktuální misi letadlové lodě.


Podle posledních zpráv 27 % stíhaček F/A-18 prochází nutnou technickou údržbou a 35 % čeká na náhradní díly. Celkově nelétá 53 % všech strojů námořnictva z celkového počtu 1700 letadel a vrtulníků.


Dlužno připomenout, že při běžném provozu je velká část bojových letadel (ať už se jedná o jakékoliv letectvo) neustále na servisních prohlídkách a opravách. Norma amerického námořnictva přitom počítá s trvalou odstávkou čtvrtiny až jedné třetiny letadel - tedy dvakrát méně, než je tomu nyní.


Navíc v případě námořnictva jsou nároky na letadla mnohem náročnější. Stroje se musí vypořádat s drsným přistáním na letadlové lodi i s korozivním mořským prostředím.


„V současné době 53 % všech letadel, patřících vojenské námořní flotile, nemůže létat. Tento počet zahrnuje bojová letadla, hlídková a dopravní letadla a také vrtulníky,” uvádí ve svém článku Defense News. Hlavním problémem je nedostatek peněz.

 

Podle deníku Defense News má nedostatek peněz v armádě na svědomí zákon Budget Control Act o rozpočtových škrtech federální vlády Spojených států. Zákon přijal v dohodě s Kongresem v roce 2011 Barack Obama s cílem do roku 2021 ušetřit 2 bilionů dolarů a zkrotit obří amerických státní dluh.

 


Video: Jednou z nejnáročnějších, nejdražších a časově nejnáročnějších servisních operací je údržba a oprava motorů stíhaček. / YouTube


V Ozbrojených silách Spojených států se škrty projevily především na servisu a údržbě vojenské techniky. Kromě mediálně nejznámějšího případu se stíhačkami F/A-18 jsou problémy i u jiné techniky. Například z flotily 147 těžkých transportních vrtulníků CH-53E Super Stallion americké námořní pěchoty léta pouze 42 strojů.


V současné době ale Donald Trump a nový ministr obrany James Mattis usilují v následujících letech o navýšení obranného rozpočtu. Mattis uvedl, že finanční revize rozpočtu se týká nejen roku 2017, ale i následujícího roku a také obranného programu na léta 2019-2023.


„Naše priority se jednoznačně soustředí na připravenost (k plnění úkolů) — je nutné, aby naše letadla dokázala létat, lodě a ponorky plout, aby námořníci byli vycvičeni a připraveni, řekl jeden z úředníků amerického vojenského námořnictva.


Na celou věc se dá dívat ale i z jiného úhlu pohledu. Podle některých ruských médií byla zpráva o neschopnosti stíhačka F/A-18 účelově zveřejněna námořnictvem, s cílem vyvinout mediální a společenský tlak na Kongres a získat více peněz do svého rozpočtu.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Kozlus Datum: 10.02.2017 Čas: 00:21

" 2 nezavisli US Airforce servisaci ti tvrdi "
Nezavyslej servisak Airforce? Co to je? To jako, ze se letectvu po hangarech mota nekdo nezavyslej na vlade/vyrobci a pri tom je plnej vyskolenej na ten stroj? :) Hlavne klikej minusy.

avatar
KOLT Datum: 09.02.2017 Čas: 09:48

Olivav, však ano, souhlas. Damika nekomentuji, s trolly se nemá smysl hádat ;-)

avatar
Olivav Datum: 09.02.2017 Čas: 09:45

KOLTe,

já s tebou souhlasím. Jen mě fascinuje, že napíši jak je zajímavé, co dokáží udělat s F35 a to vede k reakci jako bych to letadlo hanil či co. To není modla je to systém, který je zajímavé sledovat. ALIS plně funkční není a to s tím CD je sice staré, ale demostruje to, že ten systém může mít výpadky (je komplikovaný a odlaďovat se bude asi i nadále). Samozřejmě, že při konstrukci letadel se uvažuje i o jejich snažší údržbě viz to co jsem psal. Navíc tak se to snaží dělat všude pokud to nejsou masochisti nenáidějící techniky. Např. Kamov u Ka-50 se o to snažil. Západní tanky a powerpack atd.... Vše co nejjednodušeji.

Jen Damik zase začne posílat texty a mele něco o ALIS. Jinak to CD zajímalo Shaniu, tak jsem to tu dal, když ho to zajímalo. Ovšem bude zajímavé jak bude udržovaná CR u F35 s počtem letových hodin. I tam předpokládám a psal jsem, že bude lepší. Bylo by smutné kdyby 5gen s koncepcí F35 na tom byla hůře.

Jak píšeš takto upgradovat údržbu u 4gen by bylo asi obtížné, ale možná by bylo zajímavé alespoň něco ze zkušeností s F35 aplikovat na kritické oblasti u 4gen ať to není letecký lazaret.

avatar
KOLT Datum: 09.02.2017 Čas: 09:34

Olivav, ona snazší udržovatelnost F-35 není jen o ALIS. Technici se obecně shodují, že letadlo bylo postaveno tak, aby bylo snadno udržitelné. Přístup ke komponentám, především těm často udržovaným, je údajně mnohem snazší než u starších letadel. Krom toho zabudovat do těchto letadel obdobné samodiagnostické schopnosti by asi také nebylo zrovna snadné a levné. Takže bych se o CR F-35 až tak nebál, přestože udržovat moderní letadlo by z principu mělo být obtížnější.

avatar
jj284b Datum: 09.02.2017 Čas: 09:01

LM uvadza ze ELIS je funkcny na 95% dalsia funkcionalita pribudne s 3F

avatar
Olivav Datum: 09.02.2017 Čas: 08:51

Damiku,

ty ubožáčku. Překlad od tebe nikdy. A jinak mohl bys mi někde najít text, kde píši, že F35 se opravuje hůře než 4th gen. Jinak pouč i Shaniu, že ALIS je plně funkční ty ťulpasi. Nauč se číst, protože tobě dělá problém i čeština a to je fakt ostuda hochu. I kdybych neuměl anglicky (nevím jak mohu komunikovat s kolegy ze západu a jak jsem mohl pracovat ve výzkumu v USA) tak pořád je to menší průšvih nerozumět rodnému jazyku :)

avatar
Olivav Datum: 08.02.2017 Čas: 20:17

Jo a to IOC se taky snižovalo aby se to stihlo https://theaviationist.com/2016/08/04/the-f-35-is-ready-for-war-more-or-less/

avatar
Olivav Datum: 08.02.2017 Čas: 20:14

Damiku,

anglicky umím. Denně s ní mám co dočinění. Mám státnici a píši odborné texty v tomto jazyce :) Jsi fakt tupý jak bambus. Combat ready znamená, že to letadlo může letět.

To tady píší, že by F35 neměla do Sýrie ani Iráku např tak jaký Combat Ready? http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/farnborough/2016/07/07/f-35-riat-carlisle-alis-ioc/86820050/

Jo F35A je IOC no a co. http://www.defensenews.com/story/breaking-news/2016/08/02/f35-ioc-air-force-operational-acc-combat/87948142/ (Ten samý co podepsal IOC v textu výše nedoporučuje posla F35 do Sýrie a Iráku - divné ne?). Nikdo tu nezpochybňuje výsledky z Red Flag. Tak nevím co tu meleš. ALIS má problémy to je fakt no a co? To, že se F35 udržuje lépe než 4gen je co jen to, že je to krok kupředu. Za ty peníze a čas by to tak mělo být.

Otázka zněla jestli by i 4gen při takové diagnostice mohla dosahovat lepšího počtu bojeschopných strojů. To byl ten Combat ready ( z Red Flag to není nic jako IOC. Nepleť to. Pokud jim ale ALIS klekne tak to budou hledat s příručkou. To je taky fakt. Možná pak ocení i to CD. Spíše by bylo zajímavé něco z toho implementovat na 4gen, aby to nebyl takový lazaret.

Chápeš Damik?

avatar
damik Datum: 08.02.2017 Čas: 20:11

Sorry ze jsem to neprolozil pro Olivku, naseho Brouka Pytlika:

http://www.388fw.acc.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/6386/Article/1075263/f-35a-maintainers-proving-reliable-at-red-flag.aspx

“This jet is proving to be one of the most reliable combat aircraft I’ve ever seen,” said Master Sgt. Kyle Kutcher, a maintenance section chief with the 419th Aircraft Maintenance Squadron. Kutcher has maintained four different fighter aircraft and has attended seven Red Flags.

Tenhle tryskac dokazuje ze je jednim z nejvice spolehlivych bojovych letounu, co jsem kdy videl ...

avatar
damik Datum: 08.02.2017 Čas: 19:46

Olivave - fakt se prosim te nauc Anglicky, protoze tapetovanim clanku z roku 2015 o DVDs tady moc nepobavis. Lidi maji tady celkem slusnou uroven znalosti.

http://www.388fw.acc.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/6386/Article/1075263/f-35a-maintainers-proving-reliable-at-red-flag.aspx

F-35A, maintainers proving reliable at Red Flag
...
When it comes to the F-35A, much is made of the edge its fifth-generation technology gives pilots, but America’s newest fighter aircraft is also proving capable in the hands of maintainers.
...
Part of the success is due to the maintainer-friendly design of the jet, an improvement over fourth generation aircraft.
...
“The repair process is smoother with most issues we encounter than with other aircraft I’ve worked on. The jet’s systems specifically identify a break and we’re able to correct the issue and return the aircraft to service very quickly,” said Senior Master Sgt. Robert Soto, lead production superintendent for the 34th Aircraft Maintenance Unit, a career maintainer who has worked during several Red Flags.
...
On Thursday, one F-35A’s generator failed. If this were an older jet – like the F-16 – maintainers would have to break out a fault-isolation manual and go through a lengthy troubleshooting process. With the F-35A, the Autonomic Logistics Information System identified the exact part that caused the generator failure, and the Airmen could quickly perform the repair and return the aircraft to service.
...
“This jet is proving to be one of the most reliable combat aircraft I’ve ever seen,” said Master Sgt. Kyle Kutcher, a maintenance section chief with the 419th Aircraft Maintenance Squadron. Kutcher has maintained four different fighter aircraft and has attended seven Red Flags. “This jet makes it really easy for my maintainers because it’s designed to streamline maintenance procedures.”


Ti servisaci si libuji a vychvaluji, jak je ta F35 radikalne lepsi na udrzbu a opravy nez libovolna 4th generace / F16. A v combat readiness. O to dneska, ne za rok nebo za 5, ale dneska 8/2/2017. To ze se to letadlo bude vylepsovat (hlavne v SW) pristich 50 let je samozrejme a je to taky jeho hlavni prednost. Sami piloti tomu rikaji ze je to mobilni telefon se stovkami applikaci.

Ale asi tomu rozumis lip, nez ti lidi co se tim zivi, protoze ty jses takovej nas brouk pytlik ...

avatar
Olivav Datum: 08.02.2017 Čas: 19:02

Damiku,

ty máš přisednuté vedení. Dovolím si citovat Shaniu, snad se neurazí:
ALIS funguje už dlouho, ale je tam spousta nefunkčních funkcí a různých workaroundu, což se průběžně mění podle verze. Největší + bude až integrují i modul pro motory. Postupně by se tedy měla situace zlepšovat.

Takže Damiku na 100% funkční není. Až bude tak to bude super. Pokud ovšem vypadne tak musí hurá do manuálu nebo na to CD. Tak se prober. Že to na testech vykazuje zlepšení je pravda, ale ještě to není odladěné a pokud chybí plně funkční modul pro motory, tak to je docela škoda ne? Motor totiž zajistí, že to letadlo poletí a F35 má jen jeden :) Takže u motoru to bude horší, ale s manuálem a mozkem to opraví i bez ALIS.

avatar
damik Datum: 08.02.2017 Čas: 18:10

tom75 - Kdyby se ciste nahodou utkali v boji izr. F35 a us F35 jak by to probihalo? Zajimalo by me jestli pilot F35 uvidi nepratelskou F35 nebo by se spolehali na vlastni zrak?

Zajimave US AirForce zatim necvici F/22 F/35 proti sobe, ale pouze proti letadlum 4th generace. Argumentuji ze Rusko/Cina v dohledne dobe 5h generic mit nebude.

Uvidime jak jim to dlouho vydrzi ... 5/10/20 let ???

avatar
jj284b Datum: 08.02.2017 Čas: 17:54

lemkin: F35 je uz vo sluzbe cca 200... to je 4x viac ako Rusi maju Su-35s...

avatar
damik Datum: 08.02.2017 Čas: 17:46

Olivave - ty asi neumis cist Anglicky vid; 2 nezavisli US Airforce servisaci ti tvrdi ze F-35 ve VSECH aspektech udrzby a servisu jsou lepsi nez co mnela cela AirForce predtim; a hlavne diky ALISu; a jsou combat ready; ty ale argumentujes ze je to stejne na prd, protoze pred 2 roky museli pouzit DVD ...

Ja bych rek ze tvuj problem sedi mezi klavesnici a zidli ...

avatar
stirling Datum: 08.02.2017 Čas: 16:29

tom75: snížená zjistitelnost neznamená, že není vidět na radaru, jen prostě je vidět později (na kratší vzdálenost), takže f35 určitě na radaru uvidí jinou f35 před tím než přijdou na vizuální kontakt.

arr