Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Námořní technika

Nové americké ledoborce a boj o Arktidu

Datum přidání 25.09.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 17 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Americká pobřežní stráž (USCG) se po více než dvaceti letech dočká nových ledoborců, pokud plán schválí Kongres. První z šesti plavidel opustí doky v roce 2023 a velitel pobřežní stráže admirál Paul F. Zukunft nevylučuje, že ledoborce získají střely s plochou dráhou letu.

Foto: Ledoborec USCGC Healy (WAGB-20); větší foto / Public Domain

 

Americké torpédoborce

"Jsme jedinou (americkou - pozn. red.) vojenskou složkou, která se skutečně zaměřuje na to, co se děje v Arktidě, a to, co se děje v Arktidě, má mnohem širší souvislosti," komentuje nutnost budovat ledoborce Zukunft.

 

Odhady počítají s náklady 980 milionů dolarů na stavbu prvního těžkého ledoborce, a se 690 miliony na stavbu čtvrté lodi. Průměrné náklady na plavidlo jsou tedy 790 milionů dolarů.


Podle nedávného schváleného zákona o národní obraně NDAA (National Defense Authorization Act) USCG získala od amerického Senátu povolení postavit šest ledoborců. Dlužno však dodat, že zatím nebyla zveřejněna výše investic do vývoje a stavby. Nicméně projekt má podporu v Kongresu i u prezidenta Donalda Trumpa.


V současnosti jedinými plavidly amerických ozbrojených sil schopnými plavit se zamrzlými vodami Arktidy je jeden střední (USCGC Healy) a jeden těžký (USCGC Polar Star) ledoborec.


Naproti tomu ruská flotila má více než 41 soukromých nebo vládních ledoborců. Dalších 11 ruských ledoborců je ve vývoji nebo ve výstavbě, včetně tři nových ledoborců (Arktika, Sibiř a Ural) na jaderný pohon (druhý opustil dok před dvěma dny), které vstoupí do služby mezi roky 2019 až 2022.  


Jedním z přírůstků ruské "arktické" flotily bude i dvojice lodí třídy Papanin, arktických hlídkových plavidel, které mají být vyzbrojeny protilodními střelami 3M-54 Kalibr, 76mm kanónem AK-176 a přistávací plošinou pro víceúčelový vrtulník Ka-27.


Právě tyto těžce vyzbrojené ledoborce jsou hlavním důvodem, proč USCG uvažuje o podobném přístupu.


Vyzbrojováni ledoborců je poměrně nevšedním krokem a je otázkou, jak ozbrojené ledoborce dokáží změnit rozložení sil v Arktidě, která je v hledáčku mocností díky tajícímu ledu a odkrývajícím se obrovským zdrojům ropy a plynu.


Odborníky často skloňovaný „icebreaker gap“ mezi USA a Ruskem se ale netýká jen počtu ledoborců a jejich výzbroje, ale národních "arktických" potřeb a kapacit je naplňovat.


Pokud v Arktidě skutečně dojde k ozbrojenému střetu, zvítězí strana s lepším průzkumem, robustnější logistikou, letectvem a mobilnějšími silami. Ozbrojené ledoborce plující rychlostí 10–30 km/h nebudou z čistě vojenského hlediska představovat rozhodující bojovou schopnost.


Místo drahých protilodních střel se může USCG inspirovat u dánské či norské pobřežní stráže, jejichž ledoborce jsou vyzbrojeny jen kanóny OTO Melara 76 mm nebo Bofors 57 mm.

 

Video: Rusko před několika dny slavnostně na vodu spustilo loď Sibiř, největší ledoborec světa s jaderným pohonem. / YouTube

 

Arktický klondajk

Ruská federace za polárním kruhem v posledním desetiletí investovala miliardy rublů do výstavby či obnovy letišť, hlubokovodních přístavů a do rozmístění tří pěchotních brigád v oblasti. V kombinaci s více než 40 ledoborci (včetně několika jaderných) jde o působivé kapacity. Důvody ruské militarizace Arktidy lze ale hledat jinde, než v plíživé agresi.


V roce 2015 Rusko podalo v OSN nárok na 1,2 milionů km2 území za polárním kruhem (podobné, i když menší nároky si činí i další státy). Tento nárok se opírá o ruský geologický výzkum, podle kterého je kontinentální šelf podmořským výběžkem Ruska.


Samozřejmě důvodem ruské žádosti není nějaké “morální”, “historické” či “geologické” právo, ale jednoduše životní zájem získat přístup k tamním zásobám ropy a zemního plynu, na jejichž exportu je Moskva do značné míry závislá.


Rusko má podle odhadu OPEC osmé největší zásoby ropy na světě (odhadem 80 miliard barelů ropy), ale zároveň patří mezi největší producenty. Podle zprávy OPEC z roku 2010 (OPEC Share of World Oil Reserves 2010) může Rusko (při současném tempu těžby) své ropné zásoby vyčerpat do 22 let, resp. od té doby se ropa již ekonomicky nevyplatí z ruského území těžit. Dodejme, že oficiálně Rusko velikost svých zásob ropy a plynu nezveřejňuje. Moskva řešení tohoto (avšak nepřiznaného) problému hledá v Arktidě.

 

Video: USCGC Polar Star v Antarktidě. / YouTube


Zranitelný zátylek Ruska

Další důvod lze vyčíst z ruské geografické reality. Téměř celé ruské severní pobřeží se nachází za polárním kruhem a z oblasti pochází také 20 % ruského exportu a 15 % HDP celé země. Zatímco nyní je ruské severní pobřeží nepřístupné díky zamrzlému moři, v budoucnu lze očekávat tání ledovců, a tedy větší přístupnost námořních tras. Tím Moskva ztratí ze severu určitou strategickou hloubku a ruští plánovači tak musí severní pobřeží nově považovat za více zranitelné a napadnutelné.


Posledním důvodem je ruská ambice vytvořit ze Severní mořské cesty (SŘC), vedoucí podél ruského pobřeží, frekventovanou námořní trasu spojující Evropu a východní/jihovýchodní Asii. To se dosud příliš nedaří a v roce 2014 bylo touto cestou přepraveno jen 300 tisíc tun nákladu.


Rostoucí flotila ledoborců má ale potenciál udržovat v létě plavební trasy průjezdné. Jednou z výhod je kratší vzdálenost dopravy z Asie do Evropy; cesta z jihokorejského Pusanu do Rotterdamu je s využitím SŘC o 4000 km kratší než v případě Suezského kanálu.

 

Video: Reportáž BBC o ruské "arktické" brigádě / YouTube


Americké arktické priority

Jediným americkým územím nacházejícím se za polárním je část Aljašky a na seznamu bezpečnostních priorit Washingtonu se Arktida nachází velmi nízko, jak dokazují současné omezené kapacity. Avšak s táním ledovců a větší průchodností plavebních cest bude jednou z amerických priorit prosazování svobody plavby v Arktidě, která je již dnes místy problematická.


Ostatně Spojené státy jsou námořní zemí, která je klíčově závislá na lodní obchodní dopravě. Jedním z hlavních úkolů amerického námořnictva je proto právě ochrana obchodních námořních tras po celém světě.


Kanada například považuje moře kolem Kanadského arktického souostroví, kterým prochází Severozápadní cesta (námořní trasa spojující Atlantik a Pacifik), za své výsostné vody a nárokuje si možnost upřít předem neohlášeným plavidlům přístup. Proti tomuto přístupu protestují USA i Evropská komise, které Severozápadní cestu považují za úžinu sloužící k mezinárodní plavbě bez zásahu pobřežních států.


I přes určitou předzvěst závodů v arktickém zbrojení není polární kruh “divoký západ” a existuje řada zavedených institucí, kde státy řeší své spory diplomatickou cestou, zejména skrze Arktickou radu. Rusko, USA i další státy se zatím téměř vždy držely zavedených diplomatických postupů a díky této zdrženlivosti nedochází k provokacím nebo snahám o vojenské obsazení nárokovaného území.  


Zdroj: Real Clear Defene, Alaska Journal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
daxik Datum: 29.09.2017 Čas: 14:19

cpt. Morgan

Na celé sa mi nechce reagovať, ale na niečo musím. Kto je najdôležitejším a životným obchodným partnerom Číny? na kom je absolútne závislá jej ekonomika? Platí to aj opačne. the USA. Si myslíš, že Čína by obetovala miltibiliónový vzťah s USA len preto aby pár rusofilckám zaplesalo srdiečko a pridala sa do tábora made in Russia? Práve naopak. A o akom malom páse územia sa bavíš? Čínan si raz zoberie celý Sibír. Potrebuje ho. Rusi vymierajú.

avatar
Lyšák Datum: 29.09.2017 Čas: 13:28

To Zabahaz:
Máš za to, že letectvo je v Arktidě nepoužitelné? Naopak je to jediná složka schopná zde použít sílu kdykoliv. Letouny jsou počasím omezeny jen při startu a přistání, kdežto jsou schopny let vykonat ve výškách bez omezení počasím. Takže ozbrojený ledoborec je opravdu jen gesto (v případě Ruska, které má sever bezpečně v dosahu letectva).

avatar
Zabahaz Datum: 27.09.2017 Čas: 19:12

Článek říká " Ozbrojené ledoborce plující rychlostí 10–30 km/h nebudou z čistě vojenského hlediska představovat rozhodující bojovou schopnost." s čímž bych si dovolil nesouhlasit.
Případná válka v Arktidě nebude imho zdaleka bojový, ale především logistický rébus.
A právě ledoborce jsou rozhodující v tom, kolik nákladu (neživého i živého) se odkud kam dostane (na nich, i s nimi). Priority jsou: především aby se na místo určení někdo vůbec dokázal dostat, a teprve daleko za tím je otázka jestli to bude rychle. Tam totiž ještě naplno platí, že "příroda je ve hře". Někdy hraje pro někoho, jindy proti němu. Tak či onak, není proti ní odvolání.
Ono totiž představovat si jednotku Rambů, vysazených z vrtulníku pro bleskový úkol, by bylo mírně řečeno důkazem naprostého nepochopení situace. Čtrnáct dní počasí jak řemen, kdy není vidět zdola obloha a zhora zem, sníh letí vzduchem vodorovně a na všem okamžitě visí kila námrazy, tam není žádná vzácnost. A právě ledoborce jsou jediná současně existující síla, která dokáže (navíc ekonomicky přijatelně) plnit masivní podporu prakticky za jakýchkoli podmínek.

avatar
loko Datum: 26.09.2017 Čas: 18:31

Cpt. Morgan , velmi prijemne citanie , na tento servus server o par urovni nad chapanie bezneho rusobijca . Som zvedavy kto sa Ti z nich postavi ako opnent bez toho aby sa zosmiesnil . Zatial spochybnenie im prednaprogramovaneho videnia sveta v nich spusta len potrebu utocit , miesto debatovat. Tento server Ta potrebuje ako sol. Dakujem

avatar
Jirosi Datum: 26.09.2017 Čas: 13:51

Ještě bych zapomněl: " Smutnym symbolom tej bezvychodiskovosti je flotila americkych lietadlovych lodi, ktora by pri vaznom konflikte isla okamzite ku dnu ako prva pomocou protilodnych striel, voci ktorym prakticky niet ucinnej obrany (a su aj ine prostriedky...) "

Jasně a proto se všechny státy co je nemají snaží někde vyškrábnout prostředky, aby si je pořídily. A nečekaně, dle Amerického vzoru z co největším palubním křídlem.

avatar
Jirosi Datum: 26.09.2017 Čas: 13:45

Ctp. Morgan: "Az do prichodu zeleznice to nemalo ziadny vyznamny posun, ale potom sa zacala kapacita a vykonnost vlakovej dopravy prejavovat tak, ze zacala presuvat vahu vplyvu v prospech kontinentalnych mocnosti."

Máš k tomu tvrzení i podklady nebo jsi to jen tak vypustil do světa. Protože celá přepravní ekonomika světa je založena na navážení zboží do přístavů, tam naložení na lodě a hurá na druhý konec světa. Nákladní železnice žádný světový boom nezažívá a poslední průlomový objev je přeprava "kontajnerů".

Čína nemá alternativu k nespolupráci se západem a udržení volných obchodních cest. Většina její výroby proudí do těchto zemí. Pokud by došlo jen k malému poklesu, tak by to pro Čínu mohlo klidně znamenat obrovské nepokoje nezaměstnaných dělníků ústící klidně v rozpad celého uskupení.

avatar
damik Datum: 26.09.2017 Čas: 13:11

sirenim "demokracie a ludskych prav" v sucasnej mocenskej podobe sa moze volatilita vyvoja sveta este zvysit

Jestli mas jako priklad obacnskou valku v Jugoslavii tak to pak budem muset znovu zavest diktaturu jedne strany v cele Vychodni Evrope ...

Co nadelame, poradek musi byt ...

avatar
damik Datum: 26.09.2017 Čas: 12:58

>> Rusko sa snazi zabranovat tomu, aby zapad ziskal vplyv v statoch v zobne vplyvu Ruska.

Jo jo, taky je mi divne jak cela Vychodni Evropa vcetne Ukrajiny utika hlava nehlava co nejrychleji z Ruskeho vlivu. Zustava mi nad tim rozum stat.

Jedine logicke vysvetleni je ze je zatim CIA, ktere tak vytvari zony konfliktu okolo Putinistanu ...

avatar
Cpt. Morgan Datum: 26.09.2017 Čas: 12:58

inak povedane: komu vyhovuje zapadny sposob zivota, mal by tlacit na jeho reformaciu a udrzatelnost a nie na neperspektivne tazenie smerujuce k jeho vycerpaniu a rozpadu.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 26.09.2017 Čas: 12:53

... a snaha Zapadu vytvarat zonu konfliktu v krajinach obopinajucich Rusko a Cinu nie je konstruktivny pristup pre buducnost. Je to taktika oslabovania prirodzenych tendencii pomocou destrukcie arozkladu. Chapem to, ze zo strany Zapadu asi nevedia rozvinut
v situacii vojenskeho vplyvu Ruska a hospodarskeho rastu Ciny nieco naozaj konstruktivneho, ale mozno by bol cas uvedomit si, ze sirenim "demokracie a ludskych prav" v sucasnej mocenskej podobe sa moze volatilita vyvoja sveta este zvysit, co len dalej znizuje schopnost Zapadu predpovedat a reagovat na vyvoj.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 26.09.2017 Čas: 12:24

Jirosi, tu nejde vobec o nejake ospravedlnovanie Ruska, ci jeho "hovadskeho chovania".

Cely svet sa deli na sfery vplyvu a zony ovladania so strategickymi koridormi a uzemiami. Sucasny stav nie je vysledkom len povojnoveho usporiadania sveta, je to omnoho dlhsi a hlbsi proces, ktory zacal v zavere stredoveku, ked zapadne monarchie vdaka moznostiam moreplavby ziskali neobmedzenu moznosti a vytvorili globalny system moci. Lenze prave tak ako je moreplavba specificka pre oblasti s pristupom k moriam, aj moc zapadnych mocnosti sa koncentruje prave v tych oblastiach. Rusko aj Cina su kontinentalne mocnosti.

Az do prichodu zeleznice to nemalo ziadny vyznamny posun, ale potom sa zacala kapacita a vykonnost vlakovej dopravy prejavovat tak, ze zacala presuvat vahu vplyvu v prospech kontinentalnych mocnosti. Tento proces je nezvratny a neda sa s tym nic urobit tak isto, ako sa neda nic urobit s faktom, ze automatizacia bude znamenat dalsiu zasadnu zmenu fungovania sveta v blizkej dobe a nikto nedokaze presne povedat ako sa zabezpecit. To su zmeny vacsie ako akakolvek politika, zlebo propaganda a hra na dobro a zlo je len simplexne divadlo pre ludi bez zaujmu o veci.

Aj Zapad, aj nove rozvijajuce mocnosti sa snazia chranit svoje strategicke zaujmy. Ja nekritizujem Zapad za to, ze to robi. To ale neznamena, ze sa budem tvarit, ze je to sila dobra, ktora bojuje proti silam temnoty. kazdy si riesi svoje utilitarne strategicke ciele.

Rozdiel (nie moralny) je v tom, ze Zapad si pocas celej namornej kolonialnej vlady 500 rokov uzival moznost vladnut, rozhodovat a vyuzivat globalny system pre svoj prospech a natolko si na ten system zvykol, ze teraz ma problemy sa nejako reformovat tak, aby si udrzal moc aj pri jadrovych zbraniach Ruska, hospodarskych a ludskych kapacitach Ciny a kohokolvek, kto vynucovaniu Zapadnej moci odporuje.
Rusko ani Cina sa nesnazia ziskat globalnu moc nad systemom a ani to nedokazu, pretoze by to znamenalo okrem totalnej vojny voci Zapadu aj vojnu medzi nimi samymi. Preto uz nebude mozne buducnost stavat na modeli jednopolarnej globalnej moci a jedneho svetoveho poriadku. Zapad si bude musiet zvyknut na ustup na udrzatelne pozicie a ostatne mocnosti si budu riesit tiz iba svoje teritoria.

Rusko sa snazi zabranovat tomu, aby zapad ziskal vplyv v statoch v zobne vplyvu Ruska. Nesnazi sa ziskat vplyv nad Mexikom, ani Kanadou, ani nijako brzdit USA.
(Pravo malych statov na sebaurcenie je v svete realnych mocenskych vazieb skor akademicka otazka, a vykriky o slobode a demokracii neznesu hlbsie preskumanie, lebo sa ihned pride na to, ze vzdy nejaka mocnost projektuje moc a krajinka je v jej vplyve. Iste, ze starocia bohatnuci Zapad je z hladiska kratkodobeho prospechu lakavejsia volba, ale zo strategickeho hladiska to znamena podporovanie mocenskych anomalii, ktore nie su dlhodobo udrzatelne a tym aj hrozbu coraz vacsej krizy. Na to by vsetci nadseni podporovatelia predstav o blahobyte za vernost nemali zabudat.)

Pred 100 rokmi nebola ziadna alternativa, ale dnes ak ludia nechcu byt pod vplyvom Zapadu so vsetkymi konsekvenciami s tym spojenymi, maju moznost rozvijat vazby s Azijskymi mocnostami.

Zapad sa nedokaze reformovat tak, aby v nadchadzajucom svete multipolarity a dynamickych zmien doakzal udrzat svoju dominanciu. Prilis dlho to fungovalo systemom Rimskej rise a podrobenych provincii. To ale moze fungovat iba kym sa neobjavi ziadny iny zasadny protivnik/ci.

Rusko ma schopnost znicit Zapad vojensky, Cina ekonomicky.

Na toto sa neda odpovedat posilnovanim schem z cias, ked kolonialnym monarchiam nikto nezavadzal. Take silove politiky su a budu coraz nepriechodnejsie. Smutnym symbolom tej bezvychodiskovosti je flotila americkych lietadlovych lodi, ktora by pri vaznom konflikte isla okamzite ku dnu ako prva pomocou protilodnych striel, voci ktorym prakticky niet ucinnej obrany (a su aj ine prostriedky...) Lode su dobre na konflikty nizsej intenzity a na vynucovanie moci u slabsich protivnikov. Ale proti inym silnym mocnostiam su passe a nikto by ich nasadenie do takeho scenara ani neschvalil, lebo by to bola iba zapalna obet.

Lodiarske velmoci sa budu musiet reformovat, alebo upadnut, pretoze 4/5 suse, 7/8 ludskych aprirodnych zdrojov su plne dostupne pre projekciu moci mimo namornych koridorov a ziadne strategie brzdenia s tym v dlhodobom meradle nic nespravia...

avatar
PavolR Datum: 26.09.2017 Čas: 11:09

Clanek:
V podmienkach studenej vojny nezáleží natoľko na tom, čo ako dokáže v reálny podmienkach fungovať, alebo nefungovať, ale na tom, aby protivník nemal istotu, či to fungovať nebude. :-) Krásnym príkladom je program "Hviezdnych vojen", čo bola úplná blbosť mimo ešte aj dnešných technických možností a predsa z toho boli súdruhovia totálne na prášky a ako o život sypali peniaze do vlastného výskumu.
Zdanie dokáže viac ako realita.

Airlander má užitočnú nosnosť 10t, maximálnu vzletovú niečo cez 33t a bežné CIWS tak okolo 5,5-6t, keby sa veľmi chcelo, tak sa to tam natesná. To je najmenej.

avatar
Clanek Datum: 26.09.2017 Čas: 10:53

Airlander10 a ono pak foukne trosku severskeho vetriku a US Navy misto toho aby reagovalo v soucinosti se "vzdusnym kridlem" na hrozbu bude brazdit vody vsude kolem a hledat zatoulane vzducholode. Dale to prehnane spolehani se na CIWS, nikdy bych se nechtel na jejich fungovani a uspesne sestreleni rakety spolehat. Je to az posledni forma (zoufale) obrany s kdovi jakou uspesnosti, navic ucinna jen proti raketam, ale takovy Airlander10 je krasny cil i pro kanonovou vyzbroj. S dostupem jen 6km si jej poda cokoliv s pevnym kridlem a utocici z vrchni polosfery, nebo i tam se namontuje CIWS? A ten se spolu s "niekoľkými raketami vzduch-vzduch a kanónom proti hladinovým a pozemným cieľom" vejde do 10t nebo kolik to ma uzitecne zatizeni?
Nechme vzducholode tam kam patri, do vojenske historie (minimalne pro bojove akce) 100 let stare, mrtve, zapomenute...

avatar
PavolR Datum: 26.09.2017 Čas: 10:35

Za cenu jedného ľadoborca by bolo možnú postaviť cca 10 vzducholodí (napr. Airlander10) vybavených systémom CIWS proti raketám zem-vzduch a vzduch-vzduch, niekoľkými raketami vzduch-vzduch a kanónom proti hladinovým a pozemným cieľom.

Za relatívne malý peniaz by tak bolo možné prinútiť protivníka navýšiť svoju vojenskú prítomnosť v regióne (obzvlášť letectva a PVO), čo by znamenalo väčšie náklady a zároveň ho prinúťiť vraziť ďalšie peniaze do urýchleného vývoja či už vlastných vzducholodí, alebo vylepšených protivzdušných rakiet, či kanónov.

avatar
Jirosi Datum: 26.09.2017 Čas: 10:24

Cpt. Morgan: Můžete jmenovat alespoň jednu zemi, která sousedí s Ruskem a její orientace na jeho systém jí pomohla či významně prospěla?

Je krásné stále omlouvat Ruské hovadské chování k sousedům Američany/evropany.

arr