TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Skylon: Kosmický letoun má zelenou

Datum přidání 17.07.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vláda Velké Británie potvrdila svůj zájem podpořit vývoj kosmického letounu Skylon. V příštích dvou letech se tak výzkumný tým pracující na tomto revolučním kosmickém dopravním prostředku může těšit na vládní podporu ve výši 60 miliónů liber (1,8 miliardy Kč). Peníze půjdou především do vývoje zcela nové multifunkční pohonné jednotky SABRE.

Kosmický letoun Skylon

Foto: Kosmický letoun Skylon / Reaction Engines

 

Vládu Velké Británie přesvědčil listopadový test technologického demonstrátoru motoru SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine). Technologickou proveditelnost motoru potvrdila nezávislá skupina odborníků z Evropské kosmické agentury ESA.

 

Vládní pomoc je samozřejmě vědeckým týmem kolem letounu Skylon vítaná. Avšak podle odhadů je třeba k vytvoření finálního designu částka čtyřnásobně větší. Podle vedoucího projektu Alana Bonda je nyní nutné oslovit soukromé subjekty.

 

"Náklady na další fázi vývoje je řádově o 200 milionů liber vyšší. Vládní investice tak představuje asi 25 % z potřebné částky. Nemůžu jít do podrobností, protože se jedná o důvěrné obchodní informace. Věřím však, že pro program další peníze získáme,“ uvedl Bond pro zpravodajský server BBC News.

 

Kosmický letoun Skylon

Foto: Kosmický letoun Skylon. V červených nádržích je uskladněný tekutý vodík, v modré tekutý kyslík.  / Reaction Engines

 

 

Revolučnost pohonné jednotky SABRE je v její multifunkčnosti. Motor dokáže využívat jak atmosférický kyslík při letu v atmosféře, tak kapalný kyslík v nádržích při letu ve vzduchoprázdnu. Ideová konstrukce motoru vznikla již v roce 1950, avšak až nyní se podařilo technicky vyřešit několik klíčových technologických problémů.

 

Pro správnou funkci motoru je třeba během setiny sekundy ochladit obrovské množství atmosférického kyslíku na teplotu -150°C, tedy na teplotu, kdy se kyslík stává kapalným. V motoru tak může dojít k reakci mezi tekutým kyslíkem a tekutým vodíkem, jejímž výsledkem je vytvoření potřebného tahu.

 

Bohužel při obrovských rychlostech jsou parametry vzduchu vstupujícího do motoru extrémní. Při předpokládané rychlosti Skylonu Mach 5 vstupuje vzduch do motoru s 25× větší silou, než dokáže vytvořit nejsilnější známé tornádo. Teplota vzduchu vlivem obrovské rychlosti přitom dosahuje 1000°C.

 

Video: Klíčové systémy motoru SABRE fungují.  / YouTube

 

Pokud se Britům podaří dokončit vývoj letounu Skylon, můžeme očekávat doslova revoluční změny v letecké a kosmické dopravě. Kromě letů do vesmíru za zlomek ceny oproti současným raketám, lze motory SABRE využít také v civilním letectví. Dopravní letoun s motory SABRE může vykonat cestu z Londýna do Sydney za 4 hodiny.

 

V případě uspěchu programu Skylon jistě nebudeme muset dlouho čekat na zájem vojenských kruhů. Lákavá je především možnost konstrukce globálních bombardérů schopných zasáhnout jakékoliv místo na zemi během pár hodin.

 

Zdroj: BBC, Gizmag


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr