Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Slovenská armáda převzala modernizovaná bojová vozidla pěchoty

Datum přidání 20.06.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 218 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci května slovenská armáda slavnostně převzala prvních 21 modernizovaných bojových vozidel pěchoty (BVP). Konkrétně šlo o 11 průzkumných vozidel ve verzi BPsVI (Bojove Prieskumne Vozidlo ISTAR) a deset vozidel BVP-M (Bojové Vozidlo Pechoty - Modernizované).

Foto: BVP-M má samostatný elektro-optický pozorovací senzor velitele; / MOSR

 

BVP-1 a BVP- 2 se nacházejí ve výzbroji všech pěti mechanizovaných praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda provozuje modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1. Podle londýnského think-tanku IISS (International Institute for Strategic Studies (IISS) slovenská armáda má papírově ve výzbroji 148 BVP-1 a 91 BVP-2. Počet aktivních (bojeschopných) vozidel není znám.

 

Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro ‒ konkrétně jde o modernizaci 18 (z 58 BPzV Svatava ve výzbroji slovenské armády) vozidel na verzi BPsVI a 17 vozidel na verzi BVP-M. Podle tiskové zprávy MOSR již část modernizovaných BVP slouží k výcviku slovenských vojáků.


Vozidlo BPzV Svatava (průzkumná verze BVP-1) se vyrábělo na Slovensku v letech 1988 až 1990. Svatava se vizuálně podobá BVP-1, ale je vybaveno průzkumnými systémy československé výroby. Celkově vzniklo 200 BPzV Svatava, z toho 16 vozidel bylo dodáno do Polska.


Modernizovaná vozidla BPsVI získá průzkumný prapor ISTAR 2. prešovské mechanizované brigády, BVP-M pak 21. mechanizovaný prapor stejné brigády.


Vozidla BPzVI v praporu ISTAR zůstanou do příchodu moderních průzkumných vozidel 4×4 a poté budou přesunuty k mechanizovaným jednotkám. Podle článku Vladimíra Bednáre na Armádních novinách jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty ‒ deset BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP. Počet vozidel BPsVI a BVP-M tak stačí na přezbrojení jednoho mechanizovaného praporu.


Podle ruského blogu BMPD, který se odvolává na slovenské zdroje, po příchodu vozidel 4×4 sady průzkumných systémů BPsVI se přesunou na nová kolová obrněná vozidla AMV 8×8 a BPsVI se přemění na klasická BMP-M.


„Od samého začátku deklarujeme potřebu modernizace našich ozbrojených sil a toto je jeden z kroků, kterým tento náš závazek reálně plníme. Životnost bojových vozidel pěchoty jsme jejich modernizací prodloužili minimálně o dalších 20 roků, přičemž nová vozidla tohoto typu by nás stála několikanásobně více, než řešení, které jsme zvolil,“ uvedl ministr obrany Peter Gajdoš.

 

Video: Slavnostní převzetí BVP-M a BPsVI / YouTube

 

Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro.

 

Vozidla BPsVI a BVP-M jsou výsledkem vývojem firem EVPÚ (Elektrotechnický výskumný a projektový ústav), Konštrukta Defence (součást DMD Group) a MSM Group. Samotná přestavba proběhla v podniku ZTS Martin patřící pod MSM Group.

 

Středobodem modernizace obou verzí je instalace slovenského bezosádkového bojového modulu TURRA 30. Věž je standardně osazena automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Pro kanón 30 mm je k dispozici 330 nábojů, pro kulomet ráže 7,62 mm 600 kusů nábojů.

 

Foto: BPsVI  / MOSR

 

V případě přání zákazníka je možné do bojového modulu TURRA 30 instalovat americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

 

Stejný bojový modul obdrží i 81 nových kolových bojových vozidel pěchoty AMV 8×8, které slovenská armáda postupně obdrží v letech 2018 až 2024.

 

Původní pohonná jednotka UTD-20 (220 kW) byla v případě BPsVI/BVP-M zachována, ale vozidlo prošlo kompletní vnitřní ergonomickou přestavbou ‒ modernizován a „zlidštěn“ byl pracovní prostor posádky i výsadku.

 

Průzkumné verze BPsVI získala mimo jiné pozemní radiolokátor FLIR Ranger R20S s dosahem 30 km, který na tuto vzdálenost dokáže odhalit (samozřejmě v podmínkách přímé viditelnosti) jedoucí vozidlo nebo na vzdálenost 12 km pohybujícího se člověka. Krome dalších systémů, jako detektoru laserového ozáření nebo detekce min, posádka BPsVI může vypouštět mini drony Micro Falcon s výdrží ve vzduchu až tři hodiny.

 

Foto: BPsVI  / MOSR

 

BVP-M neni sice vybaveno radiolokátorem, má ale kruhové elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro velitele. Výrobce ani typ čidla není znám, ale jde pravděpodobně o výrobek izraelské firmy Elbit Systems. Obě vozidla rovněž získala komunikační systémy značky Harris nebo meteostanici a navigační zařízení Kestrel-5500.

 

Bojová hmotnost  BPsVI a BVP-M se zvýšila na zhruba 15,3 t (původní BPzV mělo hmotnost 13,8 t), takže pro zachování plavbyschopnosti jsou stroje vybaveny přídavnými bočními nafukovacími plováky.

 

Další osud vozidel BVP-1 a BV-2 slovenské armády není znám. Jisté však je, že slovenská armáda nové BVP kupovat nebude, takže je velmi pravděpodobná další modernizace BVP-1 a BVP-2 za použití bezosádkových věží TURRA 30.  

Zdroj: BMPDMOSR

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Arthur Datum: 03.07.2018 Čas: 01:52

BVP-M Laugaricio 2018
zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=W4JMmqrfa_g


__________________


ATM Č. 7/2018
24 - 25 Slovenské ozbrojené sily prevzali 21 modernizovaných BVP
zdroj: https://www.vydavatelstvo-mps.sk/atm/580-2018-7.html

avatar
Jura99 Datum: 02.07.2018 Čas: 16:56

Když vidím OT-64 Cobra, stále se najdou experti, kteří tvrdí, že místo nákupu Pandurů stačilo modernizovat OT-64. Nestačilo, stejné to je s BVP-M, které nezastoupí moderní BVP.

avatar
Arthur Datum: 02.07.2018 Čas: 12:13

BPsVI na Tankových dňoch Laugarício 2018 – Deň s pozemnými silami

link: http://www.gs.mil.sk/data/att/78986_obr4.JPG
link: http://www.gs.mil.sk/data/att/78987_obr1.JPG

OT-64 Cobra

link: http://www.gs.mil.sk/data/att/78986_obr1.JPG

zdroj: http://www.gs.mil.sk/78972/?pg=1

avatar
Double Datum: 30.06.2018 Čas: 22:01

Kolt, pozorovacie pristroje by mohli zostat. Co sa tyka elektroniky a kanona, na tychto veciach sa pri Turre-30 aj tak setrilo, takze ich vymenenie je v blizkej buducnosti nevyhnutne.

Stoji za zmienku, ze pri pouziti pasoveho podvozku, napr. Pumy, sa nebude musiet dbat na hmotnost samotnej veze (ako to je pri BOV 8x8/BVP-M kvoli plavbyschopnosti), takze jej ochrana sa patricne zvysi.

avatar
Flader Datum: 30.06.2018 Čas: 18:28

Na bezne hospodarske jazdy je v OSSR zavedenych v i acero civilnych automobilov. Staci pozriet na stranky VP. Defiky u nas plnia tu istu rolu ako v ostatnych armadach, ich miesto je hlavne v terene.

avatar
Flader Datum: 30.06.2018 Čas: 18:24

Tak prave GP s jej vlastniom by som moc nevytahoval. Ked tak uz radsej zbrane od ZVS.

avatar
KOLT Datum: 30.06.2018 Čas: 18:23

Double, to bych vám rozhodně přál, bez jakékoliv ironie! Nicméně v tu chvíli padá argument, že ty věže za nějakou dobu můžete přehodit na nová pásová BVP. Po výměně pozorovacích systémů, elektroniky i kanónu by z té věže moc nezbylo...

avatar
KOLT Datum: 30.06.2018 Čas: 18:19

Arthur, ve vojenském autě airbag nemá co dělat, umíte si představit, že v terénu někde "ťuknete" autem, načež bum a vyletí vám airbag? Prostě hovadina. Pokud armáda používá svoje 4x4 (LR, UAZ) k běžným pojížďkám po silnici (mezi prapory, do skladů ap.), tak je to především chyba v organizaci. Samozřejmě se ta auta dostávají na silnici, když jedou do VVP, nicméně to zpravidla jezdí v koloně, kde by riziko mělo být dosti omezené. Vemte si, že spousta vojáků v takovém případě jezdí na korbě náklaďáku... Zkuste výsadkářům navrhnout, aby si do Kajmanů nechali namontovat airbagy, protože bezpečnost :-))

avatar
Double Datum: 30.06.2018 Čas: 18:16

Vyvoj bude aj nadalej pokracovat a vdaka zakazkam v OSSR este rychlejsim tempom ako doteraz.

10 rokov je dlha doba, realne to vidim na Turru-40, s licencnym alebo domacim 40mm kanonom.

avatar
Jura99 Datum: 30.06.2018 Čas: 16:52

PavolR: Jak by to v praxi vypadalo? Jako že za 10let koupíte třeba Pumy bez věží a nasadíte na ně deset let staré Turry s 2A42? To by byla obrovská škoda degradovat sofistikovaný hypermoderní podvozek. Rád bych věřil, že Turra bude za 10let celkem jiná, když už by musela být na těch budoucích BVP slovenská věž. Zajímavý paradox, že věž musí být domácí ať už je jakákoliv, zatímco třeba pistole, které slovenský GP umí, se kupují v cizině.

avatar
Arthur Datum: 30.06.2018 Čas: 10:15

KOLT: Pozor nebavíme sa o BOV/VTV 4x4. Takže aký vtip?,
To povedzte tým vojakom čo sa s Land Rover Defender 110 SW premiestňujú v kolónach a pod. Civilisti detto, ale to len tak naokraj. A to sme sa ešte nezačali baviť o spoľahlivosti resp. poruchovosti...

Paradoxne ako práve pozerám dokonca aj Rusáci, ktorí v aktívnej a pasívnej bezpečnosti svojich aut boli vždy generácie za svetom a hľa čo majú pri špeciálnych automobiloch UAZ Patriot ako prvé:
zdroj: https://uaz.cz/vozidla/suv/specialni-vozidla

Preto opätovne zdôrazňujem, že ak tu niekto oprávnene kritizuje protimínovú ochranu napr. modernizovanom BVP - M (BPsV-I) v hypotetickom konflikte resp. pri cvičení... nech sa zamyslí a používa rovnaký meter pre dennodenné používanie LR Defender 110 SW nielen v silničnom provoze vojakmi OS SR (a iných armád) kde v prípade nehody nasadzujú svoje krky (skôr hlavy) a ďalšie časti končatín a tela...

avatar
KOLT Datum: 30.06.2018 Čas: 08:15

Arthur, airbagy do vojenských aut? Dobrý vtip :-)

avatar
Jara Datum: 30.06.2018 Čas: 08:01

PavolIR
Ale i ta Turra je nešťastná volba, jiná situace by nastala pokud by jste jí zaváděly s bushmasterem a střelami SPIKE, ale zavádět do výzbroje teď nevýkoný kanon na sovětskou ráži je prostě nesmysl, ikdyž nám se ten kanón například osvědčil ...při střelbě do vlastních je fakt že nepůsobí takové škody spíše výhoda :))

avatar
Hajo Datum: 30.06.2018 Čas: 07:59

Takto som to tiež myslel. Vežu a prístroje znovu využiť ak sa bude dať.

avatar
PavolR Datum: 30.06.2018 Čas: 07:31

Jura99:
Ale veď použité veže (a časť elektroniky) budú slúžiť podstatne dlhšie, ako podvozky, na ktoré boli teraz namontované ... keďže v OSSR bude Turra-30 montovaná nasledujúce desaťročia na prakticky všetkom, čo ju uvezie. Bude ich možné buď rovno prehodiť na nové vozidlá (vyhodí sa nanajvýš modul pre Konkurzy), alebo postupne zkanibalizovať z úloženiek, čo je v našich končinách rozšírená prax. :-) Čiže je treba cenu toho modernizačného balíka rozdeliť na dve časti.

arr