TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Slovenská samohybná houfnice DIANA

Datum přidání 04.09.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 69 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská firma KONŠTRUKTA Defence představila na polské vojenské výstavě MSPO 2015 novou samohybnou houfnici DIANA. Houfnice je společným projektem vojenského průmyslu Slovenska a Polska.

Foto: Slovenská samohybná houfnice DIANA; větší foto / Autor

 

Slovenská a polská zbrojní spolupráce

Samohybná houfnice DIANA ráže 155 mm je konstruována podle zásad společného memoranda "Standardizace prvků 155mm houfnic a munice" (Standardization of Elements of 155 mm Howitzers and Ammunitions). Jedná se o memorandum, ve kterém se zainteresované strany (státy NATO) dohodly rozvíjet "standardizaci, racionalizaci, vyměnitelnost a interoperabilitu" prvků houfnic ráže 155 mm a příslušné munice.

 

Lakonicky řečeno, cílem memoranda je sjednotit dělostřeleckou techniku a munici zemí NATO. Různá dělostřelecká technika plnící podmínky memoranda dokáže mezi sebou spolupracovat a využívat například stejnou munici nebo prachové náplně pro munici.

 

Výrobci samohybné houfnice DIANA jsou slovenské firmy KONŠTRUKTA Defence a ZTS - ŠPECIÁ patřící pod skupinu DMD Group. 100% vlastníkem skupiny DMD GROUP je Ministerstvo obrany Slovenské republiky.

 

Na vývoji se podílela také polská firma Bumar-Łabędy (Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy" SA), která dodala pásový podvozek UPG-NG (Uniwersalne Podwozie Gąsienicowe Nowej Generacji).

 

Podvozek UPG-NG původně firma nabízela pro projekt polské samohybné houfnice Krab. Polské ministerstvo obrany však nakonec zvolilo pásový podvozek z jihokorejské samohybné houfnice K9 Thunder.

 

Foto: DIANA má šanci uspět zejména na trzích třetího světa. / MO SR

 

"Jde o další konkretní projekt slovenského a polského obranného průmyslu. Věřme, že může najít (DIANA - pozn. red.) svoje uplatnění minimálně na trzích třetího světa. Zároveň jsem rád, že v posledním období zbrojní výroba na Považí ožívá a dělostřelecký systém DIANA vznikl díky podpoře současného vedení Ministerstva obrany SR," uvedl Viliam Dubovický, generální ředitel DMD GROUP.

 

DAINA je tak po bojovém vozidle Scipio dalším významným slovensko-polským zbrojním projektem. Scipio kombinuje polský kolový podvozek Rosomak a slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30.

 

Samohybná houfnice DIANA

Věž samohybné pásové houfnice DIANA je převzatá ze slovenské kolové houfnice 155 mm ShKH ZUZANA 2. Nabíjení je automatické a věž dokáže vést na cíle nepřímou i přímou palbu. Pro přímou palbu je věž vybavená televizní/termovizní kamerou a laserovým dálkoměrem.

 

Pro nepřímou palbu houfnice získala inerciální navigační systém a radarový měřič úsťové rychlosti. Palubní střelecký počítač dokáže pracovat s digitálními mapami.

 

"Elektronická výbava, diagnostika a mechanizace obslužné práce při nabíjení a střelbě řadí tuto zbraň mezi nejmodernější zbraně na světě," dočteme s v tiskovým materiálech.

 

Foto: DIANA ničí cíle také přímou palbou. / MO SR

 

Munice ráže 155 mm je uložena v dopravnících, které mají kapacitu 40 střel a 40 prachových náplní okamžitě připravených ke střelbě. Vozidlo celkově převáží 80 kusů munice.

 

Lůžka v dopravníku jsou univerzální pro všechny v současnosti zavedené střely a náplně. V dopravníku je možné uložit a automaticky nabít nové typy střel s délkou až 1000 mm. Dopravník je také vybaven zařízením pro automatické časování elektronických zapalovačů.

 

Samotná hlaveň kalibru 155 mm dosahuje délky 52 kalibrů (8,06 m). Maximální dostřel u nepřímé palby je více než 41 km a minimální 5 km.

 

Při palebném přepadu je DIANA během první minuty schopná poslat na cíl až 5 střel a během prvních 3 minut až 13 střel. V manuálním modě dosahuje rychlost 2 výstřely za minutu. DIANA je schopná sekvenční palby - čili vícenásobného současného zásahu cíle při palebném přepadu.

 

Celé vozidlo má hmotnost 50 tun a obsluhuje jej 4 členná posádka. Polský motor WOLA S12U o výkonu 625 kW (850 koní) dokáže udělit vozidlu rychlost až 60 km/h. Dojezd po silnici je 650 km.

Zdroj: MSPO 2015

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Deadog Datum: 11.09.2015 Čas: 10:02

https://www.youtube.com/watch?v=kLAJgpOMUoo

11:20

avatar
Jura99 Datum: 10.09.2015 Čas: 08:02

niko, pet.rok: Paladin je 50let starý stroj. Eva mě zaujala malou osádkou 3mužů, obdobná Denel T5-52 má osádku dokonce 6mužů. Pokud Eva dostane schopný nabíjecí mechanismus a k tomu řízení palby, pak to bude super stroj.

avatar
Rase Datum: 09.09.2015 Čas: 20:24

Asi bude lepší porovnávat Zuzanu 2 s moderními dělostřeleckými systémy, jako je Archer, nebo modul AGM (atd.). Přeci jen PzH 2000 je už poněkud starší stroj (byť stále kvalitní)

avatar
niko Datum: 09.09.2015 Čas: 13:16

Jura99: Ano. Je to takticka nevyhoda pri palebnom prepade. Pri inom bojovom nasadeni je to diskutabilne.
Tak isto ako je diskutabilne ako sa tento parameter meria. Podla vsetkeho co sa mi na nete podarilo najst, tak od vystrelu k vystrelu. Teda ako keby klasickym timerom. To teda znamena, ze Zuzana zvladne 2 vystrely za 10 s a PzH 2000 3. Nezmensujem kvality PzH 2000. Je to super delo a je taktiez o kusok lepsia ako Zuzana 2. Otazka len znie, kolko je ochotna ACR za tento kusok priplatit a co vie ten ktory predajca ponuknut.

avatar
pet.rok Datum: 09.09.2015 Čas: 13:02

jura99: je to sice jeden dolezitych technickych parametrov na druhu stranu v celkovom rozhodovani o nakupe je ich daleko viac (okrem technickych najma tie biznisove).
staci sa pozriet na vykony Paladina M109 ktory ma okrem podpriemernej rychlosti navyse hlaven len 39cal (a teda dostrel 10+km nizsi) a stale je dostatocne pouzitelny.

preto myslim ze ci uz Evka alebo Zuzka 2 by mohla mat sancu v ACR najma kvoli vyvojovej kontinuite so zavedenym typom co je nezanedbatelna vyhoda.

avatar
Jura99 Datum: 09.09.2015 Čas: 12:02

niko: počet ran v co nejkratším čase, resp. početnost první salvy, není mírnou nevýhodou, ale zcela zásadním parametrem houfnice. Po odpálení první salvy by totiž měla sbalit kufry a změnit stanoviště. EVA je sympatická jen 3člennou obsluhou, obdobné např. T5-52 má obsluhu 6ti člennou (!), což je dvojnásobek personálních nákladů i potenciál dvojnásobku ztrát na zdraví či životech.

avatar
niko Datum: 08.09.2015 Čas: 13:20

Ale jasne. Mas pravdu, PzH a pripadne AS 90 maju za prvych 10 s 3 rany. Je to pri delostreleckych prepadoch urcite mierna nevyhoda pre Zuzanu 2. No ostatne strelecke parametre su v principe rovnake. Takze ak vyrobca poskytne rozumny pomer cena-vykon, pripadne zahraju ine motivacne faktory ako offset, udrzba, atd. atd., myslim, ze Zuzana 2, pripadne Eva, ci Diana nie je zla volba.

avatar
pet.rok Datum: 08.09.2015 Čas: 12:11

niko: velmi podobne charakteristiky co sa tyka dostrelu vyplyvaju zo standartizacie od dlzky hlavne (39 a 52) cez objem nabojovej komory (23 a 25L) az po pripustny tlak v hlavni co su vsetko hodnoty priamo ovplyvnujuce balisticky vykon.
vdaka tomu je mozne pouzitie sirokej skaly standartizovanej municie NATO od roznych vyrobcov.
co sa tyka rychlosti palby novsie (alebo modernizovane) typy maju moznost zvysenia rychlosti prvych niekolko vystrelov (pravdepodobne vdaka predpripravenej municii) co je jeden z najdolezitejsich parametrov v sucastnosti kym stabilna rychlost palby je uz dolezita menej.

avatar
niko Datum: 08.09.2015 Čas: 09:02

Myslim, ze vsetko zalezi od toho, co si ACR zadefinuje ako poziadavky. No a nasledne od pomeru cena -vykon. AGM(Donar) a vsetky odvodeniny od PzH ma skutocne vyssiu rychlost strelby, no na druhej strane je to skor vynimka. Pregooglil som par hufnic a rychlost strelby sa pohybuje zhruba na urovni Zuzany 2. Niekedy je dokonca nizsia. Dostrel ma AGM rovnaky, zasobu vezenej municie mensiu ako Zuzana 2 a a spomynanu posatku ma taktiez mensiu. Podla mna ma väcsina modernych hufnic velmi podobne vlastnosti, ktore sa pri vyberovom konani daju zmazat vyhodnejsou ponukou predajcu (cena, servis, offset, atd.).

avatar
skelet Datum: 07.09.2015 Čas: 20:49

Nevím jak ASR, ale AČR plánuje nákup pásových BVP. A neoficiálním favoritem je ASCOD. A na podvozku ASCOD je odskoušena věž AGM.. tedy souboj pak bude mezi Zuzanou2/EVA a AGM.

avatar
pet.rok Datum: 07.09.2015 Čas: 20:25

wlko: neviem ci to bude najvacsi hendikep, kedze DANA ma tiez 5 clennu posadku.
skor nesedi do celkovej koncepcie armady ktora sa aspon momentalne orientuje na kolesa a mobilitu a 60t na pasoch do toho moc nezapada.

avatar
wlko Datum: 07.09.2015 Čas: 19:47

pet.rok ale čo je hlavné PzH má posádku 5 mužov čo ju pre ačr dosť veľký hendikep

EVA a ZUZANA majú trojčlennú osádku ZUZANA2 tuším štvorčlennú a úplne najlepší je AGM ten si podľa toho čo som našiel vystačí s dvoma členmi.

avatar
pet.rok Datum: 07.09.2015 Čas: 17:01

niko: najma v rychlosti palby,
PzH ma 3 rany v prvych 9 sekundach a zotrvalu rychlost 10 ran/min.
Najma ten prvy (velmi dolezity) parameter je spickovy

avatar
niko Datum: 07.09.2015 Čas: 16:34

Jura 99 v ktorych parametroch Zuzana 2/Eva (155/52) tak vyrazne zaostava oproti konkurencii ? Priznam sa, ze niesom delostrelecky expert, no porovnaval som ju s parametrami Panzerhaubitze 2000 a boli zhruba na jednej urovni.

avatar
Jura99 Datum: 07.09.2015 Čas: 16:15

V sousedním článku se píše, že čínská samohybka PLZ-05 má dostřel 100km, to by byl jasný favorit ;).
Dostřel bude u stejných ráží záviset na délce hlavně, elevaci hlavně a pak munici. To je pro výrobce houfnice poměrně sranda vyladit. Co už je sranda menší, zkonstruovat schopný nabíjecí (polo)automat, řízení palby a zefektivnit (minimalizovat) obsluhu. Na tom by mohla Konštrukta zapracovat, aby se nějakým parametrem chytila tak, že by jej konkurent neměl. Diana tou dírou do světa bohužel nebude, EVA by být mohla, ale zatím se jedná o hodně syrový demonstrátor. A taky nepodceňovat dizajn, Zuzana 2 vypadá jak obluda, Eva zase jak z muzea automobilismu 80tých let.

arr