Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Pozemní technika

Slovensko dodá hlavně minometů pro Thórovo kladivo

Datum přidání 15.09.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

BAE Systems uzavřela se slovenskou zbrojovkou KONŠTRUKTA-Defence smlouvu o dodávkách 84 hlavní ráže 120 mm pro minometný systém Mjöllni, neboli Thórovo kladivo. Materiál na hlavně dodá slovenský podnik ZŤS Metalurg.

Foto: Samohybný minomet na podvozku CV90 s minometem Mjöllni. / BAE Systems


V červenci 2016 britský gigant BAE Systems, resp. švédská pobočka BAE Systems Häggluns, získala od švédské armády zakázku na instalaci minometných systémů Mjöllni (anglicky Mjölner) do 40 obrněných vozidel CV90. Cena přestavby je 68 milionů dolarů a první dodávky jsou naplánovány na začátek roku 2019.

 

"Dodávky minometů Mjöllni švédské armádě umožní zavedení schopností, které jsou skvělé přizpůsobené CV90 a zároveň zvýšují palebnou sílu celé flotily,” komentoval v prosinci obchod Tommy Gustafsson-Rask, ředitel společnosti BAE Systems Häggluns.


Švédská armáda provozuje na 500 vozidel CV90, většinou ve verzi bojové vozidlo pěchoty (BVP) se 40mm automatickým kanónem. Dříve v roce 2016 společnost BAE Systems získala zakázku na modernizaci 262 CV90 švédské armády. Modernizace zlepší schopnosti přežití vozidla/posádky a zvýší celkovou bojovou efektivitu vozidla.


Minometný systém Mjöllni je přímým následovníkem zrušeného projektu AMOS (Advanced Mortar System) – ten v roce 2008 zrušila švédská vláda spolu s jiným významnými zbrojními projekty ve snaze ušetřit peníze.


Mjöllni je jednoduší (levnější) konstrukce než AMOS ale má podobné schopnosti. Minomet Mjöllni má na rozdíl od AMOSu ruční (částečně mechanizované) nabíjení, které je možné pouze v určitém rozsahu náměru dvojice hlavní. Mjöllni nemá stabilizaci, takže střelba je možná pouze při zastavení vozidla.


Na projektu budou mít významný podíl slovenské firmy. KONŠTRUKTA-Defence dodá do Švédská 84 zmíněných hlavní – první v prosinci 2017 a poslední v červenci 2020.


“BAE Systems uzavřela smlouvu s Konštruktou, vedoucí slovenskou zbrojní společností, která působí jako konstrukční kancelář dělostřeleckých systémů, s cílem vyrábět hlavně pro minometný systém švédské armády Mjöllni,” stojí v tiskové zprávě BAE Systems.  


Dodejme, že smlouvá má návaznost na případné dodávky nového mobilního radiolokátoru (MADR) středního dosahu pro Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR).


V té samé tiskové zprávě, která ohlašovala nákup minometných hlavní od slovenských firem, BAE Systems připomněla uzavření smlouvy s několika slovenskými společnostmi, jako součást své nabídky radiolokátoru Commander (pro slovenský tendr označovaný jako Commander SK). Dodejme, že v České republice radiolokátor kategorie MADR (EL/M 2084 AD) dodá izraelská firma ELTA Systems.


V podobném duchu BAE Systems uzavřela v minulém roce smlouvu s českou Ray Service na dodávky kabelových svazků pro minomety Mjöllni. Podle tiskové zprávy je dohoda mezi BAE Systems a Ray Service “naplnění závazku BAE Systems spolupracovat s českými podniky v souvislosti s podporou chystaného tendru na obměnu zastaralého vozového parku bojových vozidel pěchoty řady BVP-2.”


„Smlouva se společností Ray Service dokazuje, že chceme dodávat špičkový model bojového vozidla pěchoty CV90 české armádě v těsné spolupráci s českým průmyslem,“ uvedl Peter Nygren, ředitel rozvoje obchodu společnosti BAE Systems Hägglunds.


„Vývoj a výroba kabelových svazků pro 40 minometných systémů představuje silný základ pro další spolupráci v budoucím období. Tento společný počin otevírá prostor pro účast lokálního průmyslu, který se tak může podílet na jednom z nejdůležitějších systémů na vozidle,“ dodává Nygren.


Zdroj: BAE Systems, Army Recognition

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 18.10.2017 Čas: 12:29

Rosomak czy AMV-XP - i tak wyprodukują go w Siemianowicach... ;-)

avatar
mikojan29 Datum: 18.10.2017 Čas: 11:26

Celkom pozitívna správa, XP by bola top. Len aby to nesprznili s výzbrojou (2A42 a Konkurs).
Uvidíme, aké vyberú 4x4.

avatar
Rase Datum: 18.10.2017 Čas: 10:47

Tak pořízení Patrie XP by bylo logické, proč nakupovat starý typ, jakým AMV je - když stejný podnik nabízí i něco novějšího (lepšího). Cenový rozdíl bude minimální - nebo spíš je opodstatněný. Patria AMV 35 CRV co je teď v Australském tendru taky nevypadá zle, ale přál bych vám tu XP, jelikož nevypadá jako Rosomak :D

avatar
PavolR Datum: 18.10.2017 Čas: 10:25

Klikal som na odkaz s obavami, či to nebude BTR-4 :-D
Patria by bola super, iba by ma mrzelo, že pri nej zrejme nebudeme mať možnosť vyrábať si ju sami (a následne aj na prípadný export), tak ako Poliaci, alebo ako Rumuni Piranhu ... v tom by sme mali väčšie šance s povedzme Boxerom ...

avatar
Flader Datum: 18.10.2017 Čas: 10:17

Tak pokiaľ by to bola nakoniec naozaj Patria, tak by som sa potešil. Podľa mňa je to trośku perspektívnejśí stroj ako Corsac. Ten tiež nevyzerá najhopršie, ale pri týchto dvoch určite radšej Patria AMV. Ešte keby to bolo XP ... ale to už by človek asi chcel veľa :D

avatar
Sergej7490 Datum: 18.10.2017 Čas: 09:51

https://dennikn.sk/913282/dankovi-ludia-potichu-vybrali-transportery-za-400-milionov-na-tahu-je-este-smer/?ref=tit
Tak som zvedavy co z toho bude...

avatar
Flader Datum: 18.09.2017 Čas: 11:16

Ja si skôr myslím, že to je domotané. že sa jednoducho počíta ešte s ďalším modernizovaním týchto 18 kusov. Predsa len práve pri ISTAR asi technické vybavenie starne najrýchlejšie.

avatar
Arthur Datum: 18.09.2017 Čas: 10:44

Flader

Tých prvých 18ks predsa bolo a je realizovaných v roku 2016 a 2017 za 27 mil EUR.

"MOBOV - Modernizácia bojových vozidiel pechoty
V rámci tejto úlohy bola v roku 2016 riešená problematika modernizácie BPsV Svatava s cieľom zabezpečiť najneskôr do 6/2017 18 ks. Modernizovanej verzie BPsVI pre prieskumnú jednotku ISTAR. V priebehu roka boli validované požiadavky zhmotnené v operačnej požiadavke užívateľa, vyrobený prvý kus a realizované technické, kontrolné a v závere roka i užívateľské skúšky. Po realizácii TOO bola realizovaná dodávka 4 ks techniky do OS SR. V riešení úlohy sa pokračuje i v roku 2017.
zdroj: 28.03.2017 Vojenský technický a skúšobný ústav ZÁHORIE - http://www.vtsu.sk/vyrocna_sprava_2016.pdf "


"V tomto roku budú dodané práporu ISTAR prieskumné bojové vozidlá."
zdroj: OBRANA 4/2017 Rozhovor s generálmaj. Ondřejom Novosadom - http://www.mod.gov.sk/data/disk/casopis/Obrana_04_2017.pdf


Príloha 2:
Harmonogram realizácie hlavných projektov v oblasti modernizácie VTM a KIS ( v mil €)

2018 ~ 2023
P1-4 Modernizácia BVP ks 18
Ʃ 44,50 mil EUR


Príloha 3:
Prepojenie hlavných modernizačných projektov na jednotlivé spôsobilosti

Prápor ISTAR
doplniť BPsV (modernizované) v druhej polovici roku 2017 (projekt P1-4)


Buď to domotali alebo skôr z toho vyplýva, že sa jedná o ďalších 18ks čomu by zodpovedal aj harmonogram 2018 ~ 2023. Je predsa nemysliteľné aby modernizovali 18ks BPsV od 2016 do 2023.

avatar
Flader Datum: 18.09.2017 Čas: 09:34

Tých modernizovaných prieskumných BVP by malo byť 18, nie 36. Modernizácia sa musi dokončiť, pretože do prezbrojenia ISTAR na kolesovú techniku (4x4) by v podstate bol bez modernejšieho vybavenia. Ono by to malo byť také núdzové riešenie, ktoré sa malo robiť už dávnejśie len s ním Glvač čakal až do svojho odchodu. Po vyradení od ISTAR by mali doslúžiť u útvarov ktoré budú ešte disponovať BVP (prezbrojenie nejde zo dňa na deň)

Ten predpokladaný rozpočet zaujal aj mňa. Keď si k tomu pridám tú formuláciu, že prezbrojené na modernizované, prípadne nové pásové BOV budú vybrané prápory tak mi z toho vyplýva jedno. ASs sa uvažuje u 1.MB zredukovať 3 mechanizované prépory na 2. Či tretí zanikne, alebo z neho vznikne ďalśí motorizovaný by bolo otázne.
Možné je aj to, že to je na ... naformulované a prezbrojenie je plánované všetkých troch. Aj tak by to dávalo zmysel, pretože ostatné 2 mech. pr. už budú v tej dobe prezbrojené na kolesovú techniku, takže nebudú medzi vybranými :D Ale tá cená je na cca. 120 potrebných kusov dosť nízka (možno len aby sa nevyplašil zvyšok vlády :D)

avatar
Jura99 Datum: 18.09.2017 Čas: 09:23

Arthur: ty BVP mě taky zaujaly, předpokládaná suma 450mil. by dala na +/- 80ks nového moderního stroje. Nevím jestli má krátce předtím smysl utrácet za modernizaci starých BVP, ale snad vědí co dělají, ačkoliv 44,5mil za 18ks není úplně málo a pak ještě dalších 18ks?

avatar
mikojan29 Datum: 17.09.2017 Čas: 22:39

Páni, neslovíčkarte tu, tiež som za správne názvy, či už slovenské, alebo české, alebo zahraničné. Dôležité je, že sa tie hlavne budú robiť na Slovensku, takže nemáme až tak zastaralé zbrojárske technológie v určitých oblastiach, keď si ich vybralo BAE a Švédi.
Čo sa týka Dlhodobého plánu rozvoja obrany, keďže máme skoro všetko zastaralé, musí sa teraz meniť všetko. Robí sa okolo toho teraz veľké PR, ale to je dôsledok 25 ročného ignorovania toho, že tu je nejaká armáda a nikto sa nemal k činu. Teraz sa musí meniť všetko od piky, preto je toho tak veľa.
Tu je výpis z OR spoločnosti ZTS Metalurg, preto je asi bez mäkčeňa na T.

http://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=344817&SID=6&P=1

avatar
Arthur Datum: 16.09.2017 Čas: 22:16

LP/2017/665 Návrh Dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030


Z môjho pohľadu ma zaujali 1. Projekty na zvýšenie kvalitatívnych parametrov hlavnej bojovej techniky pozemných síl na zabezpečenie kriticky nedostatkových spôsobilostí mechanizovanej brigády

Príloha 1:
4) Modernizácia BVP
Modernizované bojové vozidlo pechoty je modernizované bojové prieskumné vozidlo na pásovom podvozku zabudovaním bezosádkovej veže TURRA30 s použitím 30 mm kanóna a využitím systému riadenia paľby, systémom detekcie ožiarenia laserovým lúčom a GPS navigácie. Tieto vozidlá budú využiteľné pre prápor ISTAR a mechanizované prápory.



Príloha 2:
Harmonogram realizácie hlavných projektov v oblasti modernizácie VTM a KIS ( v mil €)

2018~2023
P1-4 Modernizácia BVP ks 18
Ʃ 44,50 mil €



Príloha 3:
Prápor ISTAR
doplniť BPsV (modernizované) v druhej polovici roku 2017 (projekt P1-4)


Z vyššie uvedeného vyplýva, že prápor ISTAR by mal mať v roku 2023 (18ks 2016~2017) spolu 36ks modernizovaných BVP tj. 36ks modernizovaných BPsV.



Čo sa týka modernizácie alebo obmeny BVP ako takých to rieši 4. Projekty modernizácie/obmeny ďalšej techniky a materiálu v pozemných, vzdušných silách a v silách pre špeciálne operácie, s prihliadnutím na plnenie prijatých záväzkov

P4-1 Modernizácia alebo obmena BVP ks
Príprava projektu 2018~2023
Dodávky 2024~2030
Ʃ 450,00 mil €


https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2017/665
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/dokumenty/LP-2017-665

avatar
Sergej7490 Datum: 16.09.2017 Čas: 19:03

Tak potom ok, beriem spat.
Co sa tyka Konstrukty, neviem o tom ze by ziskala sposobilost vyrabat hlavne, predpokladam ze projekt zastresili, Je samozrejme mozne ze by kupili nejaku halu so strojmi, ale vyrobu hlavni ma v portfoliu ZTS Special ktory je taktiez clenom DMD Group (A nema ceskeho vlastnika a napriek tomu zmenili Ť na T :-) )

Na druhu stranu na webe DMD Group je uvedena spolocnost ZVS, ktoru kupilo MSM (CSG) takze teraz sa v tom uz volajako nevyznam :-)

avatar
Jura99 Datum: 16.09.2017 Čas: 16:22

Sergej7490: nejsem takový prosťáček, abych překládal název firmy. Stačí pohled do obchodného registra, protože ZŤS Metalurg neexistuje, existuje pouze ZTS Metalurg, a.s.. Závody těžkého strojírenství (ZTS) byly v české části federace, zatímco na Slovensku byly Závody ťažkého strojárstva (ZŤS). V zájmu internacionalismu se obvykle neodstraňuje diakritika, ale použije se anglický název, což není tento případ. Název firmy je plně v právu vlastníka, zde se domnívám, že firma je nazvána česky.
Pokud jde o ty hlavně, předpokládám, že to je výroba podle hotového (švédského) projektu, že tam není nějaká projekční činnost na Slovensku ? Kdyby ano, zajímavá zkušenost pro Konštruktu.

avatar
Sergej7490 Datum: 16.09.2017 Čas: 16:10

To Flader: A to bol jeden z problemov Aligatora. Vyrabal sa vo fabrike ktora na to nebola (hlavne mentalne) vybavena. VOP Trencin bola podmienka vlady pre kupu Aligatorov. Kerametal mal pod palcom niektoru zo ZTS, kde bola vyroba aj povodne pripravena.
To Jura99:
ZŤS je spravne aj v CZ aj vsade na svete - mena a nazvy sa neprekladaju.
Ale v zaujme internacionalizacie si viacere podniky nazov skutocne zmenili na ZTS.

arr