TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Slovenské letectvo: boj o přežití

Datum přidání 21.05.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 26 komentářů    autor autor: Michal Polák

Dnes se podíváme na poslední letectvo našeho sousedství, a to slovenské, které je v současné době dokonce početně i bojově slabší než to naše. Hlavní roli v něm bezesporu hrají nadzvukové stíhací letouny MiG-29. Vzhledem k omezeným počtům se však Vzdušné síly Slovenské republiky mohou soustředit pouze na úlohu "air-policingu" a základní přepravu vojenských jednotek, i když taktéž ve velmi omezené míře.

Mig-29AS

Foto: Slovenský MiG-29 ve svém „digitálním nátěru“ / Łukasz Golowanow, Wikipedia

Bojové letouny: MiG-29AS/UBS, Aero L-39 Albatros

Pro úkoly air-policingu (tedy k pohotovostním vzletům a hlídání vzdušného prostoru) používají Slováci stíhací letouny MiG-29. Ty původně sloužily v československém letectvu, ale po rozdělení nebyl o Migy-29 (v té době ještě moderní stroje) ze strany České republiky velký zájem, a proto si je v rámci dohod ponechali naši východní sousedé.

 

Slovenské letectvo má v současné době ve výzbroji 10 modernizovaných letadel MiG-29AS a 2 cvičné MiGy-29UBS. Modernizace původních MiGů-29 prováděly opravárny LOT Trenčín ve spolupráci s RSK MiG z Ruska. Součástí byla generální oprava a zajištění vyšší provozuschopnosti bez nutnosti neustálých kontrol a oprav. Vedle toho byly vyměněny a doplněny některé systémy, jako například identifikační zařízení podle standardu NATO, nové navigační přístroje a multifunkční LCD displej.

 

Dalších osm jednomístných MiGů-29A a jeden dvoumístný MiG-29UB jsou odstavené. Důvodem však není ve všech případech špatný technický stav, ale nedostatek finančních prostředků k jejich modernizaci na verzi AS/USB a na provoz samotný. V současné době jsou dokonce kvůli nedostatku financí v provozu podle některých zdrojů údajně už jen 4 MiGy-29, které spolykají většinu rozpočtu slovenského letectva.

 

L-39Foto: L-39 Albatros slovenského letectva / FaceMePLS, Wikipedia

 

Jako cvičný letoun pak slouží ve slovenském letectvu Aero L-39 Albatros československé výroby. Ten je krom základního a pokročilého výcviku určen také k útokům na pozemní cíle. Vzhledem k malému počtu letounů je však případné nasazení strojů L-39 pro bojové úkoly prakticky vyloučené.

 

K dispozici mají Slováci 5 L-39ZAM a dalších 5 L-39CM. Přes podstatně levnější provoz oproti MiGům však nejsou schopny L-39 zajišťovat ochranu vzdušného prostoru.

Dopravní letouny: Antonov An-26, Let L-410 a očekávaný Spartan

Taktéž transportní letectvo na tom není nijak slavně. Ve „výzbroji“ má dvojici stárnoucích Antonovů An-26. Podle dostupných informací mají sloužit k výcviku leteckého personálu a základní přepravě. Je však nad míru jasné, že dva (dnes již nijak výkonné letouny) nemohou operovat s vidinou perspektivní budoucnosti.

 

C-27J SpartanFoto: C27J Spartan, jež by mohl nahradit Antonov An-26 / Dmitry A. Mottl, Wikipedia

 

Ostatně z tohoto důvodu Slovensko zvažovalo objednat dvojici moderních transportních letounů C-27J Spartan, které by mohly nahradit právě staré sovětské letouny. Jejich zařazení do výzbroje Slovenských vzdušných sil je však stále velmi nejisté.

 

Dalším typem transportního letounu, tentokráte kategoricky malého, je Let L-410 Turbolet. Ten slouží k transportu lehkých nákladů, výcviku parašutistů, fotografickému mapování a dokonce i VIP dopravě. Slovenské letectvo má přitom ve službě zařazeno 7 těchto letounů v celkem pěti různých variantách.

 

Článkem o slovenském letectvu také končí seriál pojednávající o „vzdušných silách“ našich sousedů. Doufáme, že naše články napomohly k získání lepšího povědomí o letectvech okolních zemí. U dalších článků nebo dalšího seriálu příště na viděnou.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
sada Datum: 29.07.2012 Čas: 14:20

Belgie,Nizozemí,Izrael a další podobné malé země, mají rozhodně jiný rozpočet a HDP. Máme finanční problémy kde se podíváme, a to nemyslím jen ČR a SR. Armáda s letectvem u nás musí jít do pozadí. Ale tím myslím dostatečný počet stíhaček na air policing, nejlépe jednomotorových, s co nejmenšími výdaji, přesto technicky vyspělých (Gripeny). Transport je jasný,možná modernizovat...Zaměřit se spíš na tyto dvě složky. ČR ještě vydrží nějaké 159 a 24, ale už jen symbolicky a pro uchování úrovně na cvičení NATO, k ničemu dalšímu to už bohužel dávno není. Nejsme československo v brzkých 90. letech, aby z naší výzbroje měl bobky celý západ. A už vůbec ne nějaké letecké zásahy v Afghánistánu, nebo F-35 či F-15 ve výzbroji. Celá EU jde někam a na armádě se šetří, ale to není chyba dnešních dnů, ale hodně dávná. Jsme v dluhové pasti, a přitom se zadlužujeme. Snad toho nevyužijí v budoucnu nějací Arabáši nebo Čína... fuj, radši si jdu zalétat nějaký pořádný simulátor.

avatar
HU Datum: 25.05.2012 Čas: 21:01

Peter, Mig 29 se sice vyráběl současně nebo později jak F 16, 15, a 18, ale tím všechna srovnání končí. kdo do toho trochu vidí, ví v jakém stavu je naše a hlavně vaše letectvo. My pomalu a jistě směřujeme k tomu stavu, kde jste dnes vy :-)

..kecy o tom, že někdo zastřelí dozorčího a vezme zbraň a půjde domů, jsou na odborného lékaře. Nechci být zlej, ale to může napadnout fakt někoho u 4.brn. Za toho stavu by šli ke zdi :-) ale to je jedno. Máš pravdu v tom, že jdeme směrem od devíti k pěti.

Zbytek je na delší debatu...

avatar
Dip Datum: 25.05.2012 Čas: 18:52

Ach jo, nechte si ty stupidní řeči o malosti naší země. Můžu jmenovat snad i nekolik desítek stejně velkých, nebo i menších států jejichž armády rozhodně nejsou zanedbatelný. Jen pro začátek: Belgie, Nizozemí (to má trochu víc obyvatel), Švédsko, Finsko (to je srovnatelné se Slovenskem), Švýcarsko, stát na který by se nemělo zapomenout je jistě Izrael. Možná by nebylo špatné rozjet seriál o armádách/letectev států se srovnatelným lidským potenciálem, aby některý mudrcové už konečně přestali s těmi jejich žvástami o malosti naší malý mikrozemičky.

avatar
vanhouten Datum: 25.05.2012 Čas: 15:37

nahodou migy vypadaly ve velice dobre kondici na dnech nato :-) otazka je to je v reale :-)

avatar
Peter Datum: 24.05.2012 Čas: 23:56

jaaaj, prepáč, to som nevedel :D :)

avatar
Left Datum: 24.05.2012 Čas: 23:48

Jasný. Já jsem to nemyslel vážně :)

avatar
Peter Datum: 24.05.2012 Čas: 22:54

Left: Vidím, že o lietadlách vieš velké hnedé, MIG- 29 sú stroje rovnako staré, dokonca o pár rokov novšie, ako také F-16, F-15 alebo F-18, dokonca sa ešte stále vyrábajú! A faktom je aj to, že tie naše prešli kompletnou modernizáciou, čo sa týka motorov, avioniky, komunikačných systémov a bola aj spevnená konštrukcia.....

avatar
Left Datum: 24.05.2012 Čas: 21:48

To aby jsme se začali klepat, až nám budou vaše polorozpadlý Migy padat na hlavu. :)

avatar
BeeeNe Datum: 24.05.2012 Čas: 19:03

Len pre info, súčasná situácia: http://www.topky.sk/cl/10/1311370/Ceske-letectvo-paralyzovane--Ich-vzdusny-priestor-chrania-nase-Migy

avatar
Jirka Datum: 24.05.2012 Čas: 06:42

Jen tak pro představu, kolik procent rozpočtu armády spolkne nadzvukové letectvo?

avatar
Márty Datum: 23.05.2012 Čas: 19:05

to Ondra. Tak samozřejně to nemyslim doslova ,ale 10 stíhaček a pár tisíc v celku bojeschopních vojáků ? Myslíš že by to něco zachránilo. Stejnak za pár let zůstane jenom hradní stráž a pár ůtvarů co budou jezdit ven :)

avatar
Márty Datum: 23.05.2012 Čas: 19:03

UH : VD a mužu ti říct že to není vyhoření ,ale pohled na ůtvarovou realitu, kterou se nikde nedočteš. Schopnost lidí ,dejme tomu z ůtvaru cca 500 členů. 350 je jich tam jenom že platěj alimenty a ten zbytek už něco umí a trochu rozumí vývoji v boji a technice. Pak příjde trouba se zlatem a aby se blejsknul tak se dělají ty sam věci jako v 85 roce . Mám zkušenosti jen z 4.brn tak se bavím o ní jo.
Když se zeptáš lidí co něco umí tak ti řeknou že v případě konfliktu v čr zastřelej dozorčího vyberou zbraně a jedou domu. to je realita dnešních ůtvarů ( doufám že né všude). Jsem profík a nelituju, kdybych si měl vybrat šel bych znovu ,ale už by se to mělo trochu pohnout a né aby jsme si kvalitní vybaven kupovali sami, civil to nevid ,ale ročně to je cca 30 tis a to se držim při dole. Samozřejmě pokud je někdo řidič tak potřebuje prdlajs ,ale bojaři jsou na tom trochu jinak.

avatar
HU Datum: 23.05.2012 Čas: 16:53

to marty: a na jake pozici jsi v ACR? Jen pro zajímavost, protoze z toho co pises na me pusobi spise jako ztrata motivace, nechut nad poslednim vyvojem nez nejaka normalni myslenka nad zpusobem vedeni vojenskzch operaci. To, ze se dnes nejak "valci" v ISAF neznamena, ze se zitra nebude valcit jinde jinak nebo klasicky...

avatar
Ondřej Lacina Datum: 23.05.2012 Čas: 16:48

Koukám že Marty to vidí jak Hurvínek válku... Zakopat se do betonu a čekat v lesích na nepřítele... Tahle taktika boje funguje tak možná tak u talibanu a 1. světový války..

avatar
vanhouten Datum: 23.05.2012 Čas: 16:14

Marty: k tomu poslednimu neni co dodat, pekne napsano a receno.

arr