Bitevní tank (MBT) vs. bojové vozidlo pěchoty (IFV) pro armádu malého státu

Při diskusích ohledně budoucnosti našich obrněných ... Více

Ruská vojenská politika v roce 2018

Ruský politolog Pavel Luzin v článku Limity ... Více

Ruský Rostech – současnost a plány zbrojního giganta

Ruský státní technologický holding Rostech je obří ... Více

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a ... Více

Letecká technika

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Datum přidání 02.11.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 97 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v Kuchyni (dopravní křídlo generála M. R. Štefánika) převzaly první transportní letadlo C-27J Spartan od italské firmy Leonardo-Finmeccanica (dříve Alenia Aermacchi).

Foto: První slovenský C-27J Spartan / MO SR

 

“Chci popřát našim pilotům mnoho šťastných letových hodin. Věřím, že nová moderní technika je bude motivovat k ještě lepšímu plnění úkolů," řekl při slavnostním předání prvního letadla slovenský ministr obrany Peter Gajdoš. Ministr zároveň zdůraznil, že C-27J poslouží nejen potřebám vojáků, ale v rámci záchranného systému i občanům Slovenské republiky.

 

“Je to pro mě a pro ozbrojené síly skutečně velká historická událost. Po předání vrtulníků UH-60 na letecké základně v Prešově nastala druhá skutečná modernizace Ozbrojených sil SR, na kterou jsme skutečně netrpělivě čekali,” dodal slovenský ministr obrany.


"Z hlediska nasaditelnosti je toto letadlo významným krokem vpřed. Je však nutné pokračovat ve vyzbrojování základní části našich ozbrojených sil, kterými jsou pozemní síly," uvedl Anton Hrnko, předseda Výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost.


"Schopnost přepravovat vojáky a materiál vzdušnou cestou je jednou z hlavních vlastností moderních armád. Jsem velmi rád, že se k nim opět přidáváme, neboť tuto schopnost jsme po vyřazení letadel typu AN (Antonov - pozn. red.) na čas ztratili. Věřím, že toto letadlo bude vždy dobře připravené pružně plnit aktuální požadavky," řekl při předání generál Milan Maxim, náčelník Generálního štábu OS SR.


Druhý stroj slovenské letectvo získá na počátku příštího roku. Oba C-27J Spartan nahradí u našich východních sousedů vyřazené stroje An-24 a An-26.


Smlouva na nákup dvou dopravních letadel C-27J pro VzS OS SR byla podepsána v roce 2014. Dlužno však dodat, že italská společnost Leonardo-Finmeccanica, resp. tehdy ještě Alenia Aermacchi, uspěla v slovenském tendru na dodávku obou letadel za 69 milionů euro již v roce 2008. Diskuze o nákupu C-27J přitom na Slovensku probíhaly od roku 2006, kdy došlo k tragické nehodě vojenského dopravního letadla An-24, při které zemřelo 42 lidí.

 

Video: Slavnostní předání C-27J Spartan VzS OS SR. / YouTube


Bratislava ale z důvodu nedostatku peněz smlouvu s italskou firmou uzavřela až ve zmíněném roce 2014. Spolu s nákupem dvou C-27J Spartan si Bratislava objednala u dodavatele také logistickou podporu a výcvik personálu – za tyto služby zaplatí dalších 25 milionů euro.


C-27J Spartan patří do kategorie dvoumotorových turbovrtulových středních taktických transportních letounů pro středně dlouhé tratě. Jde o hornoplošník s klasickým uspořádáním ocasních ploch. Letovou posádku tvoří dva piloti a jeden technik nákladového prostoru.


Kromě tříčlenné posádky C-27J přepraví až 62 cestujících (46 výsadkářů). C-27J pojme tři nákladové palety NATO 463L o rozměrech 88×108 palců (cca 224×274 cm), které představují základní jednotku (v zemích NATO) v plánování přepravy materiálu. Dopravní letadlo C-295 CASA, které slouží v českém letectvu a které je často s C-27J porovnáváno, pojme díky delšímu trupu pět palet 463L.


C-27J tento handicap vyvažuje tím, že materiál lze na každou paletu skládat až do standardní výšky 211 cm (při výšce kabiny 225 cm), což kabina C-295M (výška 190 cm) neumožňuje. C-27J navíc díky širšímu nákladovému prostoru (333 cm) přepraví i dvě vozidla Humvee. V každém případě C-27J Spartan nabízí lepší přepravní kapacity (schopnosti) než C-295 CASA.


Letoun C-27J pohání dva motory Rolls&Royce AE-2100D2 o maximálním výkonu 2×3458 kW. Motory mají deklarovanou spotřebu paliva kolem 900 kg na hodinu letu. Cestovní rychlost C-27J je 580 km/h a podle výrobce letoun bez mezipřistání dopraví náklad o hmotnosti 5000 kg až do Afghánistánu. Maximální hmotnost nákladu je 11 000 kg.

 

Video: Propagační video C-27J Spartan. / YouTube


Přeletová vzdálenost prázdného C-27J je 5850 km a modelový náklad o hmotnosti 6000 kg C-27J přepraví na vzdálenost až 4130 km.


V souvislosti s nákupem italských dopravních letadel stojí za zmínku nedávné “demonstrativní” přihlášení slovenského premiéra Roberta Fica, prezidenta Andreje Kisky a předsedy parlamentu Andreje Danka o proevropském a proatlantickém směřování Slovenska. Již dříve Fico a ministr obrany Gajdoš uvedli, že při modernizaci OS SR dostanou přednost především evropské zbrojní firmy.


Premiér Fico proto vyzval Gajdoše, aby se ministerstvo obrany zapojilo do všech evropských vojenských iniciativ a zároveň ho požádal, aby při nákupu hledal evropské řešení. "Pokud chceme, aby Slovensko bylo v jádru EU, musíme našim partnerům ukázat, že umíme přijímat rozhodnutí, která jsou evropská a která říkají, že to myslíme s EU naprosto vážně,” uvedl Fico.


Dá se tak očekávat, že Bratislava při další modernizaci OS SR bude hledat výhradně evropské řešení.

 

Přepravní schopnosti C-27J a C-295M

 

 

C-27J Spartan

C-295M

Max. užitečné zatížení pro logistické operace

11 500 kg

9250 kg

Max. užitečné zatížení pro taktické operace

9000 kg

7050 kg

Max. šířka nákladového prostoru

3,33 m

2,70 m

Max. šířka podlahy

2,45 m

2,36 m

Délka nákladového prostoru bez rampy / s rampou

9,48 m / 11,43 m

12,69 m / 15,73 m

Plocha podlahy nákladového prostoru

21,03 m2

27,59 m2

Výška nákladového prostoru

2,60 m

1,90 m

Objem nákladového prostoru

47,30 m3

46,90 m3

Max. přepravní kapacita osob

62 osob

71 osob

Přepravní kapacita výsadkářů

46 výsadkářů

49 výsadkářů

Přepravní kapacita raněných

36 + 6 osob doprovod

24 + 3 doprovod

Počet palet 463L (88“ x 108“)

3 + 1 paleta 88“ x 54“

5

Bojová vozidla HMMWV

2 vozidla

nelze

Proudové motory pro taktické letouny

2 motory

3 motory

 

 

Výkony C-27J a C-295M

 

 

C-27J Spartan

Casa C-295M

Typ motoru

Rolls Royce AE-2100D2

Pratt&Whitney Canada PW-127G

Výkon motorů

3458 kW (4637 k)

2190 kW (2920 k)

Maximální cestovní rychlost

315 kts (584 km/h)

260 kts (482 km/h)

Praktický dostup

30 000 ft (9144 m)

30 000 ft (9144 m)

Max. dostup na jeden motor

18 500 ft (5608 m)

13 533 ft (4125 m)

Max. přeletový dolet

3200 NM (5926 km)

3040 NM (5630 km)

Dolet s nákladem 3450 kg

2872 NM (5319 km)

2477 NM (4587 km)

Dolet s nákladem 8000 kg

1620 NM (3000 km)

1160 NM (2150 km)

Délka vzletu do výšky 15 m

2100 ft (640 m) při hmotnosti 30,5 t

2769 ft (844 m) při hmotnosti 21 t

Délka přistání z výšky 15 m

2264 ft (690 m) při hmotnosti 27,5 t

2230 ft (680 m) při hmotnosti 20,7 t

Spotřeba paliva

900 kg/h

570 kg/h

Zdroj: MOSR

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mikojan29 Datum: 27.11.2017 Čas: 21:34

Flader:

No veď práve záleží, aké bude mať AČR priority.

avatar
Flader Datum: 27.11.2017 Čas: 19:06

mikolaj29, záleží asi na tom, či AČR má byť expedičnou armádou, alebo teritoriálnou.

avatar
mikojan29 Datum: 27.11.2017 Čas: 10:19

Pekné lietadlo to Kawasaki, len neviem, či to nie je až príliš veľké sústo. To, že sa to niekomu páči, neznamená, že si to aj hneď kúpi. Ak by sa to zrealizovalo, malo by to využitie?

avatar
Flader Datum: 26.11.2017 Čas: 20:11

Nebola by tá KC-390 lepšia? Predsa len, keď už sa na jej vývoji podieľa aj Aero.

avatar
stirling Datum: 26.11.2017 Čas: 19:08

Nenašel jsem vhodnější téma, zde se řešila i přepravní kapacita AČR, takto by výrazně narostla a to letadlo vypadá super: https://www.euro.cz/byznys/praha-touzi-po-kawasaki-1383324

avatar
PavolR Datum: 19.11.2017 Čas: 15:28

No veď práve. Možno je za občasným zdôraznením z prostredia MO, že pre podmienky Slovenska je potrebné dvojmotorové lietadlo, práve zámer, že niekto blízky SNS skúpi (alebo už aj skúpil) firmy, ku ktorým by potom išli zákazky na motory a pod. pre slovenské F-CK-16V :-) + využili by sa aj eurofondy.
Možno aj vypýtanie si cenovej ponuky na MIG-35 bol iba manéver na odpútanie pozornosti od skutočného zámeru.
Budú potom ale ešte musieť nejako vyšachovať z hry Gripen.

avatar
skelet Datum: 19.11.2017 Čas: 15:05

Ching Kuo je mix F-16, F/A-18 a F-20. Je to poměrně šikovné letadlo.. a pohánějí ho deriváty motorů L-159 ;)

avatar
PavolR Datum: 19.11.2017 Čas: 14:48

Inak, teraz pozerám, že Taiwanci už niečo podobné s F-16 urobili a dali tomu názov F-CK-1 (nie, to nie je vtip :-) ) :
https://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

avatar
PavolR Datum: 16.11.2017 Čas: 21:04

... lebo na náhradu pôvodného amerického motora treba dva slovenské ... ak by obnovili výrobu v Považskej Bystrici ... :-D
https://dennikn.sk/439032/motor-ktory-mal-byt-pychou-povazia-nezvladol-zmenu-rezimu/

avatar
mikojan29 Datum: 16.11.2017 Čas: 20:59

Potom to môžeme exportovať naspäť do USA :-D

avatar
Flader Datum: 16.11.2017 Čas: 20:45

Zeby? :D

avatar
PavolR Datum: 16.11.2017 Čas: 20:42

Flander:
Čo my vieme, či neplánujú vyvíjať aj vlastnú slovenskú stíhačku, pridaním druhého motora do F-16. :-D

avatar
Flader Datum: 16.11.2017 Čas: 20:36

O kvalite clanku hovoria uz len tie dvojmotorove f-16...

avatar
mikojan29 Datum: 16.11.2017 Čas: 19:57

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/448323-kupime-nakoniec-od-americanov-f-16/

...len na spestrenie víkendu...

avatar
Márten Datum: 08.11.2017 Čas: 16:01

KOLT, leteckou přepravu techniky napříč ČR potřebovat asi opravdu nebudem, ale vzhledem k našim zásobám ND a munice je nejspíš budeme v případě potřeby narychlo shánět kde se dá.

Vím, že něco se dá naložit i do Airbusů, ale přepravit objemnější a těžší věci už by mohl být problém. Dle výše uvedené tabulky naložená CASA Atlantik nepřeletí.

arr