Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty

Datum přidání 29.06.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 127 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenský DennikN včera informoval o záměru slovenského ministerstva obrany modernizovat 18 bojových vozidel pěchoty BVP za 27 milionů euro. Kontrakt podepsal čtyři dny před svým odchodem z úřadu bývalý slovenský ministr obrany Martin Glváč.

Foto: Bojové vozidlo pěchoty BVP-2 slovenské armády. Ministerstvo obrany Slovenské republiky rozhodlo modernizovat 18 vozidel; ilustrační foto / MO SR

Foto: Bojové vozidlo pěchoty (BVP-2) slovenské armády. Ministerstvo obrany Slovenské republiky rozhodlo modernizovat 18 vozidel; ilustrační foto / MO SR

 

Slovensko, podobně jako Česká republika nebo Polsko, dlouhodobě řeší náhradu nebo modernizaci svých letitých bojových vozidel pěchoty (BVP) sovětské konstrukce. Zatímco Česká republika a Polsko kupují nová pásová vozidla pěchoty, Slovensko naopak modernizuje minimálně část původních BVP.

 

Původně o modernizaci sovětských BVP uvažovalo také Ministerstvo obrany ČR. Na zájem českého i slovenského ministerstva reagovala česká firma Czechoslovak Grop (dříve Excalibour Group) a slovenské VOP Trenčín a EVPÚ.

 

Zmíněné firmy představily modernizaci sovětských BVP označovanou jako BVP Šakal (původně BVP-M2 SKCZ).


Technologický demonstrátor BVP Šakal má větší korbu (pro silnější protiminovou ochranu a větší prostor pro výsadek), novou pohonnou jednotku, kompletně nové vnitřní vybavení a zcela novou výzbroj. Technologický demonstrátor byl viděn se slovenskou věží TURRA-30 nebo izraelskou Samson Mk II.


Zásadní nevýhodou modernizace Šakal jsou omezení původní konstrukce, především v oblasti protiminové ochrany a celkové balistické ochrany.


Zvýšená korba umožnila instalaci přidávaného pancéřování, přesto odolnost podvozku vozidla BVP Šakal proti minám dosahuje pouze Level 1 (ruční granáty, dělostřelecká submunice a podobně silné výbušniny) podle NATO normy STANAG 4569 a Level 2a (6 kg TNT) při výbuchu pod pásy.


Například švédské bojové vozidlo pěchoty CV90, které zvažuje česká i polská armáda, dosahuje úrovně Level 4 podle STANAG 4569 - ochranu proti explozi 10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem nebo pojezdovými koly.

 

Navíc je zde i otázka původního podvozku, který je nastaven na určitou přípustnou hmotnost. Jak připomíná slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár na svém blogu, během testování BVP Šakal například praskaly torzní tyče přetíženého podvozku. Hmotnostní omezení původního podvozku tak neumožňuje instalovat těžké pancéřování nebo další vybavení.


I přes nejlepší snahu není možné konstrukční omezení původních sovětských BVP obejít. Samozřejmě pro modernizace typu BVP Šakal hraje cena - modernizace (podle rozsahu) sovětských BVP vyjde 2x až 3x levněji než nákup nových vozidel.


Nemluvě o tom, že v případě modernizace vozidel domácím průmyslem roste šance na export do zahraničí a navíc část peněz se do rozpočtu vrací ve formě daní.

 

Foto: Modernizované vozidlo BVP Šakal se slovenskou věží TURRA 30. Lze předpokládat, že slovenská modernizace, vzhledem k zapojeným firmám, se nebude příliš odlišovat. / Czechoslovak Group


Slovenská modernizace

Podle DennikuN Martin Glváč těsně před svým odchodem z funkce podepsal smlouvu na modernizaci 18 vozidel za 27 milionů euro. Jedná se o třetí největší zbrojní projekt slovenské armády, po nákupu vrtulníků Black Hawk (235 milionů euro) a dopravních letadel Spartan (100 milionů euro).


V současné době jsou BVP-1 a BVP-2 ve výzbroje všech pěti praporů slovenských pozemních sil. Slovenská 1. mechanizovaná brigáda má ve výzbroji modernější BVP-2 a 2. mechanizovaná brigáda straší BVP-1.


Vladimír Bednár na svém blogu píše, že jeden mechanizovaný prapor potřebuje minimálně 32 bojových vozidel pěchoty - 10 BVP pro každou ze tří mechanizovaných rot, dvě BVP pro rotu velení a ještě čtyři průzkumné BVP pro průzkumnou četu a jedno vyprošťovací BVP.


Zmiňovaný počet modernizovaných vozidel tak nestačí na obměnu techniky ani jednoho praporu. Podle DennikuN mohou nová vozidla sloužit právě u průzkumných čet.


Pokud pomineme technickou a ekonomickou stránku věci, včetně podpory domácího průmyslu, nákup provázejí kontroverze.O modernizaci nevyšla nikde žádná tisková zpráva a DennikN získal informaci o smlouvě až tři měsíce po podpisu.


„Modernizácia bojových vozidiel zvýši operačné spôsobilosti našich jednotiek. Zmluva bola uzatvorená 1. marca 2016 v režime utajenia,“ odpověděla DennikuN Danka Capáková, tisková mluvčí slovenského ministerstva obrany.


„Požiadavka na uvedenú vojenskú techniku vychádzala priamo z ozbrojených síl a súvisí so splnením cieľov voči NATO,“ uvedl na dotaz bývalý ministr obrany Glváč. „Tento program bol jediným východiskom pre deklarovanie špecifických spôsobilostí v rámci cieľa pre mechanizovanú brigádu.“

 

Video: Modernizace sovětských BVP má velký exportní potenciál. Ale jako ve všech jiných případech, podmínkou exportního úspěchu je zavedení produktu do vlastních ozbrojených sil. / YouTube


Není ani jasné, v jakém rozsahu budou vozidla modernizována. „Zmluva podlieha zákonu o utajovaných skutočnostiach,“ uvedla tisková mluvčí Capáková.


Papírově vychází na jedno modernizované vozidlo 1,5 milionů euro - nové pásové bojové vozidlo pěchoty lze přitom koupit za cca 4 miliony euro. Otázkou však je, kolik peněz poputuje přímo do modernizace a kolik do vybudování nezbytného výcvikového, servisního a logistického zázemí, nebo do pořízení náhradních dílů a munice.


Cena za munici se přitom může značně vyšplhat, pokud v rámci modernizace dojde i k nakoupení protitankových řízených střel (PTŘS). Právě se schopností používat moderní PTŘS počítaly předchozí návrhy modernizace BVP.


Dlužno dodat, že slovenské ministerstvo obrany neuveřejnilo rozsah modernizace ani seznam zapojených firem. Podle DennikuN však modernizaci zastřeší slovenský státní podnik DMD Holding.


Opoziční poslanci Národní rady Lubomír Galko a Richard Vašečka již iniciovali zasedání Výboru Národní rady pro obranu a bezpečnost. Oba poslanci chtějí diskutovat o modernizaci BVP a chtějí pozvat současného ministra obrany Petra Gajdoša, aby vysvětlil pozadí zakázky.


Galko a Vašečka zároveň požádají Nejvyšší národní kontrolní úřad k prošetření zakázky Poslanci také zvažují podaní trestného oznámení pro podezření ze spáchaní trestného činu porušování práv při správě cizího majetku.


Dodejme, že modernizace slovenských BVP se připravuje již řadu let. Již v roce 2013 právě Glvač mluvil o nezbytnosti modernizovat BVP ve výzbroji slovenské armády.

 

Zdroj: DennikN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Tesil Datum: 12.07.2017 Čas: 18:13

V mém případě se jedná tak trochu o nostalgii.Najezdili jsme v BVP stovky kilometrů v několika výcvikových prostorech za každého počasí,mimo jiné i na Slovensku u průzkumných jednotek.Vždy bez poruch.
Samozřejmě vše se posunulo kupředu,ale přece jen průchodnost terénem,nízká silueta,možnost plavby to vše zůstalo.
Slovákům držím palce a doufám,že celá akce neskončí fiaskem.

avatar
PavolR Datum: 12.07.2017 Čas: 17:46

Gibon: Nie nezabudol som, ale nejako v tom nevidím perspektívu, zvlášť keď ani Rusi so svojou modernizáciou nejako zvlášť neryžujú. Africké krajiny Šakala nepotrebujú, im stačí vymeniť vežu a por komponentov a hotovo (súdiac podľa toho, čo sa tam doteraz predalo).

Artur: nie, to určite nie, Šakal by klesol na dno ako kameň. :-)

avatar
Arthur Datum: 12.07.2017 Čas: 17:15

Vie sa už vôbec ako reálne vypadá tých 18ks modernizovaných BPsV Svatava pre prápor ISTAR ako tzv. modernizované BPsVI ?

OS SR sa s nimi nejak nevystatuje, keď vo výročnej správe VTSÚ sa píše, že 4ks už boli dodané resp. mali byť všetky dodané do 6/2017.
Podľa tej fotografie to, ale na Šakala nevypadá.

http://www.vtsu.sk/vyrocna_sprava_2016.pdf

avatar
Sergej7490 Datum: 12.07.2017 Čas: 13:09

To Gibon:
Poviem Ti ako to s tym prieskumom bolo. Tak ako pises ze: "niekto si spravil..." to by platilo u nejakej zapadnej firmy, V nasich podmienkach sa prieskum trhu konal na ministerstve obrany za zatvorenymi dverami s obalkovou metodou a prislubom dalsich obalok ked sa dielo podari. Na MO sa zaradovali z dvojakeho uzitku - niekto im pod nos strcil hotovu vec, pri ktorej nemusia vymyslat specifikacie a porovnavacie skusky a za druhe prislub nejakej prace pre domace, ale hlavne ceske, firmy. Sakal nebol vyvinuty na slovensku ale v cz, modernizacia agregatov sa takisto robi v cz, pancier detto. takze tu sa na to akurat namontuje veza so 40 rocnym kanonom, natre na zeleno a sfusuju sa vojskove skusky.
Je to smutne ale Slovensko momentalne nema na to, aby svojpomocne zastresilo ani len komplexnu modernizaciu BVP, nieto este samo vyprojektovalo a vyrobilo. (Pozri sa na hufnicu EVA - na IDETE prisla africka delegacia a tak im chceli predstavit nabijaci automat. Nemohli ho rozbehat dobru hodinu.) Mentalne dokazeme ukocirovat vyvoj (od napadu po realizaciu) roznych ISO kontajnerov a pod. Vyrobit sice dokazeme cokolvek, ale s napadom musi prist niekto iny a aj to zastresit organizacne a financne. Druha vec je na taketo veci tu ani nie su poziadavky z MO, lebo tam zas mentalne ziju v 80tych rokoch a co nedostanu rozkazom z NATO tak toho sa ani nechytia.
Som ochotny sa stavit ze o Sakala a jeho odvodeniny neprejavi zaujem nikto, mozno nejaka africka krajina, ak by sme im ho dodavali zdarma. Vsetci relevantny partneri pojdu do sudobych konstrukcii a s max podporou svojho priemyslu.
Dovody preco sa Sakal realizuje, su relativne akutna potreba BVP za ktore sa nebudeme na misii v Litve (alebo kam to idu) az tak velmi hanbit a to ze Strnad presvedcil MO ze chce chce zarobit prave on a s nim to bude najlahsie/najziskovejsie.

avatar
Gibon Datum: 12.07.2017 Čas: 11:14

PavolR: zabudas vsak na trh. Niekto si asi spravil prieskum trhu a v tychto modernizaciach vidi sancu.
Ak by to vyslo, dokáže to zarobit peniaze na dalsi vyskum.

Ano kupit licenciu je to najednoduchsie riesenie. Ked mas odbyt v stovkach kusov. To si moze dovolit Polska armada. Rentabilita proste zacina od nejakych odberov.

Uvidime co predstavia, ked to bude hotove, v akom rozsahu to bude modernizovane.

avatar
Gibon Datum: 12.07.2017 Čas: 11:06

Kozlus: s tymto postojom sa teda na obranu statu mozes efektivne vysrat. Ci myslis, ze kolko by si dokazal vzdorovat trebárs aj s pumami a vycvicenou armadou o 16tich tis. vojakov hordam kriciacim "...URRRAAAAA"

Ak si myslis, ze ti NATO na nieco bude, tak sa mylis. NATO je strasiak, zavazky sa vsak pri vojne s dnes jedinym moznym nepriatelom plnit nebudu.

avatar
Kozlus Datum: 11.07.2017 Čas: 21:51

Uaaa, nechte uz ten smejd na smetisti dejin a orestante ten nepodarek furt vytahovat.

"Lebo pri skutocnej hrozbe, potrebujeme aby nase zbrojovky dokazali chrlit obrnencov, delostrelecke systemy a podobne v dostatocnom mnozstve a kvalite pre moderne bojisko. "

To je nesmysl. Jake zbrojovky? A za co? Kdyz na to nejsou penize za desetileti miru, tak se urcite najdou penize v krizi. Navic, dneska proste nejsou linky, co dakazou vyrobit 1000 tanku/BVP za mesic. Ani za rok. Tak mozna za deset let. A dalsi vec je posadka. Na poradne zvladnuti moderni techniky je potreba dukladnej vycvik, jinak posilas lidi na smrt. Na to v dobe, kdy k tomu bude politicka vule, nebude uz cas.

avatar
Flader Datum: 11.07.2017 Čas: 21:26

Nie som fanúšik Šakala, ale skôr toho aby sa modernizácia armády konečne rozbehla poriadne. Tú modernizáciu vidím len ako najschodnejšie riešenie (financie, plus politická výhovorka na podporu domáceho priemyslu...).
Vlčiak by bol síce veľmi pekná predstava, ale stále je iba na papieri, modernizácie BVP už aspoň v podobe skušobných kusov jazdia. Ale ak by ho naozaj dotiahli úspešne do konca a hlavne za priaznivú cenu tak by to mohlo byť veľmi zaujímavé.

avatar
PavolR Datum: 11.07.2017 Čas: 21:17

Čo, že sa dnes objavilo toľko fanúšikov Šakala? :-D

Ako je to dávno, čo sme vyrobili posledné bvp? O koľko by ho predražilo odstránenie chýb prestavbu každého jedného stroja a o koľko by trvala dlhšie, než stavba fungl nového? A čo rozdiel v životnosti medzi prestavaným Šakalom a novým bvp? Keby sme fakt chceli obnoviť tradíciu domácej výroby, tak to už by bolo lepšie mať poriadne psisko a proste si kúpiť dokumentáciu Wolfdoga, než sa trápiť tuningom starej sovietskej konštrukcie.

avatar
Flader Datum: 11.07.2017 Čas: 14:45

Ja mám podobný názor. Akákoľvek modernizácia BVP1-2 nieje síce žiadna výhra, ale je to momentálne asi najvýhodnejšie riešenie. Bohužiaľ je treba modernizovať a vymieňať momentálne skoro všetko tak ako dočasné riešenie (na pár rokov) to nieje také zlé. Stále je to aspoň trochu posun niekam ďalej, než kde sú momentálne klasické BVP. Samozrejme, že sa nevyrovnajú moderným strojom ako CV90, ASCOD a podobne, ale na tie aj tak najbližších pár rokov peniaze tak, či tak nebudú. Zrieknuť sa úplne pásov a prejsť na kolesovú platformu aj u 1.MB by taktiež nebolo najlepšie riešenie.

avatar
Gibon Datum: 11.07.2017 Čas: 14:33

Myslim, ze sa na Šakala pozerate zo zleho uhlu.
Konecne sa zacalo pracovat na modernizacii armady. Samozrejme rozne nakupy vytvaraju rozne kobtroverzie, ale to je uplne normalne a v demokracii zdrave.
To co slovenske hospodarstvo nevie vyrobit treba nakupit a vybrat to najlepsie co na trhu pre nasu armadu a nase potreby he.
To co vsak vie vyrobut, treba robit doma. Pretoze ak k tomu konfliktu raz dojdu, tak 100 pasovych BVP nebude stacit a bude treba chrlit dalsie. Samozrejme tu budu vlady, ktore Vam budu ochotne zbrane dodat, este Vam na to aj pozicaju. Akurat jedno BVP nebude stat 4 miliony, ale 8.

Udrzanie slovenskeho zbrojarskeho priemyslu, je jednym z najvacsich prispevkov k obranyschopnosti statu.
Lebo pri skutocnej hrozbe, potrebujeme aby nase zbrojovky dokazali chrlit obrnencov, delostrelecke systemy a podobne v dostatocnom mnozstve a kvalite pre moderne bojisko.

Sakal je taky medzi stupen, kde na konci by malo by/moze byt uplne nove BVP.
Je to produkt, ktory moze zaujat mnozstvo krajín, ktore BVP2 a BVP1 maju. Tychto strojov su tisice a predaj sakalov moze zarobit na stavnu noveho pasoveho BVP.
Takisto chyby, ktore sakal mal su odstranitelne. Urcite si konstruktery vedia dat rady zo silnejsimi, pevnejsimi torznymi tycami. Aj dojazd sa da poriesit.
Samozrejme ochrana podvozku ostava slaba, no vsetko ostatne sa lepsi.

Som si isty, ze sami keby ste dostali na vyber medzi sakalom a BVP2, si do bojovej akcie vyberiete sakala. Uz len kvoli automatickej vezi.

Dnes pri nakupe do 500 kolesovych bvp, aktisov, landroverov, vrtulnikov, dopravnych lietadiel, stihaciek, na pasove bvp neostava dostatok penazi. Sakal za 1,5mil €, je tak dobrou volbou.

avatar
Nesher Datum: 04.07.2016 Čas: 11:40

Rase
A není ten rozdíl v ceně mezi Ajaxem a CV90 dán hlavně tím, že Ajax není primárně BVP, ale spíš průzkumně-bojové vozidlo, které bude nacpané nejmodernější elektronikou ke sledování bojiště, odhalení pozic protivníka a jejich označení pro další jednotky, které takto odhaleného protivníka zničí (dělestřelectvo, tanky, BVP či letectvo)? Je to spíše vozidlo ISTAR než to co shání AČR (byť část těch uvažovaných 210 vozidel bude mít i obdobnou výbavu jako Ajax).

avatar
KOLT Datum: 04.07.2016 Čas: 10:49

Rase, proč myslíte, že je ASCOD o tolik lepší než CV90? Ohledně ceny myslím, že máte do značné míry pravdu. Navíc velkou část ceny tvoří systémy, které se do vozidel namontují – železo kolikrát netvoří ani polovinu celkové ceny!

avatar
Rase Datum: 04.07.2016 Čas: 10:20

Puma je sice drahá, ale to ostatní vozidla také. Záleží na konfiguraci. Přeci jen ASCOD pro brity (Ajax) byl ještě dražší než Puma (!). Pokud chceme to nejlepší co je na trhu, tak bych vozidla seřadil takto: Puma, ASCOD, mezera, CV90, K21, Lynx a někde daleko Šakal. - mělo by to sedět i podle ceny.
Moderní stroje jsou na tom hodně podobně, dají se libovolně upravit a není problém z nich vytvořit pořádně masivní stroje. Záleží jen na tom, jak bytelný je základ (což vyřazuje Šakala , a možná i plavbyschopný, lehký K21). Záleží tedy co přesně bude AČR od stroje chtít. Cena samotného stroje není tak důležitá, vzhledem k tomu, kolik stojí vybudovat zázemí, servisní podmínky atd. tak ten rozdíl v ceně se ztratí

avatar
niko Datum: 04.07.2016 Čas: 10:00

peterLuk: Tak ono koncepcia rozvoje OS SR sa chysta. Gajdos sa vyjadril, ze bude hotova v july. Co znamena, ze bude hotova v septembri. Nasledne sa ma spustit objednavanie techniky, pricom OS SR vyslovene vyzaduju v prvej varke 1 prapor obrnencov 4x4 a jeden prapor obrnencov 8x8.

arr