TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Slovensko nekoupí polské Rosomaky. Šance pro Pandur?

Datum přidání 20.07.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 56 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MOSR) couvá od nákupu bojových vozidel pěchoty Scipio, tedy polských vozidel Rosomak se slovenskou věží TURRA 30. Místo toho dostane přednost nákup menších obrněných vozidel 4×4.

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ

 

Informace o odstoupení od nákupu přinesl slovenský deník SME.sk V rámci modernizace MOSR plánovalo nakoupit kolová bojová vozidla pěchoty Scipio pro dva prapory,  jako náhradu za obrněné transportéry OT-64.

 

„Rokovania o projekte bojových obrnených vozidiel 8×8 boli ukončené z dôvodov vojenskej a ekonomickej nevýhodnosti pre Slovenskú republiku,“ potvrdilo odstoupení od projektu MOSR.


Podle deníku SME jeden Rosomak, tedy ve verzi obrněný transportér, bez bojové věže a se základním vybavením, stojí 1,5 milionu euro (40 milionů Kč). Slovenská verze Scipio s kompletním vybavením a se slovenskou věží TURRA 30 přijde na 2,6 milionu euro (70 milionů Kč).  


Součásti nákupu měla být také reciproční dohoda o opravách polských houfnic DANA československé výroby na Slovensku.


Současně s odstoupením od nákupu, MOSR upravil priority modernizace pozemních sil slovenské armády. Nákup bojových vozidel pěchoty 8×8 bude vyřešen po roce 2018. V současné době dostane přednost nákup menších obrněných vozidel 4×4.


MOSR důvody “náhle” změny priorit nevysvětlilo. Podle analytika Jaroslava Naďa ze Slovenského institutu pro bezpečnostní politiku ministerstvo o nákupu vozidel 4×4 dříve nemluvilo. Naopak vojenský analytik Vladimír Bednár mluví smířlivěji: „Dostali sme sa totiž do stavu, keď armáda potrebuje vlastne všetko.“


Bednár ale dodal, že slovenská armáda potřebuje nejen nová vozidla 4×4, ale také kolová bojová vozidla 8×8 a také modernizovat pásová bojová vozidla pěchoty (BVP).


Jedním ze žhavých adeptů na nové obrněné vozidlo 4×4 je Aligator Master II od slovenské společnosti Kerametal. I když MOSR jistě vyhlásí veřejnou soutěž, Kerametal bude určitě jedním ze žhavých kandidátů - soutěž bude jistě požadovat maximální míru výroby vozidla na Slovensku. V tomto případě firmu Kerametal těžko někdo překoná.

 

Foto: Aligator Master II; větší foto / Kerametal

 

Kerametal o případnou soutěž již projevil zájem. Podle slov Igora Junase, generálního ředitele Kerametalu, společnost pro vozidlo již našla zákazníka v Asii. „Naša spoločnosť zatiaľ nemôže poskytnúť viac informácií vzhľadom na podmienky odberateľa,“ nechtěl zákazníka specifikovat Junas. Pro větší expanzi firmy do zahraničí je však nutné, aby bylo vozidlo zavedeno v domácích ozbrojených silách.

 

Vývoj první verze obrněného vozidla Aligator začal na Slovensku v roce 1995, prototyp byl dokončený o rok později. První kusy získala slovenská armáda po průtazích v roce 2005. V současné době je ve slovenské armádě zařazeno 42 Aligatorů, přitom úplně na začátku se mluvilo o 250 strojích.

 

Zájem o první generaci Aligatorů projevovala také česká a irská armáda. Avšak projekt slovenského obrněného vozidla se dostal do velkých potíží, a to technického, ekonomického, právního a nakonec i politického rázu.

 

Mimo to je zpráva u ukončení slovensko-polského projektu Scipio dobrou zprávu pro zbrojní skupinu Czechoslovak Group (CSG). Na výstavě IDEB slovenské firmy MSM Martin, EVPŮ a Konštrukta Defence představily nové kolové bojové vozidlo pěchoty Corsac 8×8. Vozidlo využívá licenčně vyráběné vozidlo Pandur II od CSG a slovenskou věž TURRA 30.


Scipio a Corsac mají prakticky stejnou bojovou hodnotu. Mezi oběma vozidly je však podstatný ekonomický rozdíl - CSG nabízí výrobu podvozků Corsac na Slovensku

 

Zdroj: SME.sk

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Sergej7490 Datum: 01.08.2016 Čas: 15:42

Pokracovanie telenovely: http://www.aktuality.sk/clanok/359226/dostane-slovenska-armada-obrnene-rosomaky-rozhodnutie-ma-v-rukach-vlada/

avatar
Sergej7490 Datum: 27.07.2016 Čas: 20:23

Ta vymenena MIG29A bola najkrajsim kusom v zbierke VHM. prakticky kompletna. Kolegovia z CZ si este fotili kokpit aby z nej nahodou nieco nezmizlo... Zato sme dostali totalne vykuchanu IL-28. Je vsak pravdou ze nebolo z coho vyberat.
K teme:
Aligator Master je uz hotovy niekolko rokov a armada sa doteraz tvarila ze neexistuje, takze je dost mozne, ze uvahy o nejakej nahrade OT prave Aligatorom su naozaj iba zhoda okolnosti sposobenej nahlym prebudenim sa na ministerstve.
Ze padol projekt Scipio povazujem za uplne spravne, s poliakmi jakziv ziadna spolupraca nedopadla, vid kauzu https://dennikn.sk/326158/plukovnik-polskej-kontrarozviedky-hanbime-sa-pred-slovakmi-za-nasu-vladu/ Pokial Polsko chce za kazdu cenu udrziavat zakazky doma, malo by sa o to snazit aj Slovensko. Aspon tam kde je to ekonomicky mozne a vyhodne.
Pokial by bol Pandur od MSM objektivne porovnatelny s inymi BVP, je to pre nas asi najlepsia volba, a profitovat z toho bude aj CR (korba).

avatar
Luky Datum: 25.07.2016 Čas: 13:02

Lukas napsal:
Nawet w FR nie inwestują w MiGi...

:-D
to byl fórek

avatar
mikojan29 Datum: 25.07.2016 Čas: 11:53

Je smutné, že sa "veľkohubo" prezentujú rôzne "projekty", ktoré sa narýchlo spichli v poslednom období a s naozajstnou koncepčnou modrnizáciou OS SR sa nič nerobí.
Všetko je asi len o tom, kto má koho (lobistov) za sebou a potom sa začnú riešiť nákupy z ich ponuky. Ale ako celok sú naše OS SR pre iné armády na smiech. Stále len prešľapujeme na mieste v roku 1989, keďže väčšina výzbroje je spred tohoto obdobia. Tých pár vecí, čo sa obstaralo je buď nedoriešených (MOKYS), alebo sa posunuli do stratena (skoro všetky druhy techniky okrem áut). Chýba tu koncepcia a hlavne vôľa urobiť rázne rozhodnutie a nielen písanie knižiek, s ktorými si po pár rokoch môžete akurát tak vytrieť zadok. Som z toho celkovo sklamaný.

avatar
Lukas Datum: 23.07.2016 Čas: 21:12

Z MiGami to faktycznie trudny temat.
Ale zauważcie że nie są one specjalnie popularne - kto je ma w NATO?
Polska i Słowacja, Bułgaria (wycofuje), Rumunia wycofała...

Nawet w FR nie inwestują w MiGi...

Dziwnie przy tym wyglądają zapowiedzi zakupu UH-60M... Lepiej aby OSSR utrzymywały nadal Mi 17 i załatwiły problem samolotów (albo opl) - bo to jest ważne... Kilka śmigłowców z made in ZSSR/FR to nie jest problem dla OSSR - zwłaszcza że Mi 17 jest popularny nawet w NATO

A wracając do Aligatorów a OSSR - zawsze można je uzbroić w M230 - mix "Chain Gun" i ppk to nie jest ersatz na bojowe wozy piechoty - ale zawsze większa siła ognia dla piechoty zmotoryzowanej.

avatar
Jura99 Datum: 23.07.2016 Čas: 14:13

ten muzejní Mig-29A totiž pochází ještě z ČSLA a těch 10ks z ČSLA se už (nejspíš) neprovozuje, popř. slouží ke kanibalizaci. Provozuje se přísně tajný počet ks ;) z 10ks získaných z deblokace ruského dluhu (resp. 8ks po ztrátě 2ks havarovaných), také verze A, ale částečně modernizovaných přidáním navigace, radia a identifikace a přeznačených na verzi AS. Ovšem vyřadit letoun s náletem 237hod je celkem plýtvání penězi, i když nevíme, jak dalece se letoun případně znehodnotil kanibalizací (což je také trestuhodné), že uvedení do provozu by stálo majlant. Ale ve skutečnosti majlant stojí provoz těchto provozně velmi drahých strojů, každý den jejich provozu v OSSR jsou vyhozené peníze, za které se mohlo koupit něco užitečnějšího.

avatar
Uncleoftom Datum: 23.07.2016 Čas: 13:57

To Jura99: Moc to toho nevidím, ale ten MIG 29A išiel do ČR z VHU Piešťany. Čiže už bol vyradený a išiel z múzea do múzea. Bol vymenený za IL 28. A ešte tam nejaké 3-4 ks sú. Len tolko k tomu divnému hospodáreniu v ASR.

avatar
Jura99 Datum: 23.07.2016 Čas: 06:34

Rozpočet slovenské obrany je posledních 10let zhruba polovina rozpočtu české obrany. Laickou matematikou to je v pořádku (SR je počtem obyvatel poloviční) a stejnou laickou matematikou by Slovensko mělo mít už pár let aspoň cca 50ks Pandurů, 15ks modernizovaných tanků, 36ks bitevních letadel, 7 Gripenů, funkční vrtulníky, 2ks CASA a další. Proč to tak není? Záhadou totiž je, že zatímco kapitálové výdaje rozpočtu obrany (tedy výdaje na investice) tvořily v ČR posledních deset let průměrně 20% z rozpočtu, tak na Slovensku to je pouhých 1,6% (!). Takřka celý rozpočet šel tedy na běžné výdaje a "požral se". Schopnost přetvářet veřejné peníze na vzduch je tedy na Slovensku podstatně větší. V nastavení hospodaření OSSR je tedy nějaká chyba i ve srovnání s AČR, do které se přitom každý strefuje, že hospodaří špatně. K tématu stíhacího letectva. Kdo si myslí, že zachováním vlastních Mig-29AS se šetří peníze, tak se plete. Nevím sice, jestli je ještě platná ta servisní smlouva, ale podle ní se za servis Mig-29 paušálně platila suma, která nebyla o mnoho nižší, než pronájem Gripenu ! Při započítání polovičních provozních výdajů na Gripen a zejména započítání pořizovací ceny Mig-29 by to vyšlo tak, že Mig-29 vyjde mnohem dráž než Gripen. Rovněž se s těmi stroji zvláštně hospodaří. Do muzea v Praze šel ze Slovenska stroj Mig-29A, který měl nalétáno pouhých 237hodin. Na jednu stranu chápu, že tyto stroje už opravdu patří do muzea, ale do první generálky by měly nalétat asi 600hodin (nechce se mi hledat přesné číslo).
Blake: já zase nevidím důvod, proč by se 200 Aligátorů prodat mělo. Podobně jako se věřilo, že se prodá VEGA od SVOSu a za pět let se neprodal ani volant.

avatar
Karlos73 Datum: 22.07.2016 Čas: 23:03

MO SR , varí z toho čo má. Z rozpočtu 1,16% z HDP (vždy je to lepšie ako za vlády Radičovej, keď bol rozpočet menej ako 0,9% HDP) sa veľa vody nenamúti. Chýba mi tu koncept... 4x4 sa doteraz vôbec nespomínal, zaváňa to korupciou, tlakom lobistov, prepojením na politické špičky... Strnad, Beliajev, Výboh a aj Junas si môžu medliť ruky. Ako Niko píše, OS SR potrebujú aj 4x4... ale slovenská armáda potrebuje všetko! Očakávam, že najbližšie budú nakupovať húfnice EVA, ...aby podporili potencionálny vývoz...

avatar
skelet Datum: 22.07.2016 Čas: 21:12

Slovensko není Lichtenštejnsko, aby její nejtěžší obrněnec byl Aligator.
No začínám být ráda za naše ministerstvo obrany. Projekty jsou sice předražené, nedotažené (např. L-159, T-72M4), ale dá se na nich stavět

avatar
Lukas Datum: 22.07.2016 Čas: 21:04

200 Aligatorów - w wersji rozpoznawczej, "chemicznej", wozy dowodzenia jako niszczyciel czołgów (z wyrzutniami ATGM) itd. akurat przydałby się OSSR (jedna zunifikowana platforma 4x4)

Tyle że nie mieszajmy "gruszek z jabłkami" - to jest inny temat.
Wprowadzenie nowoczesnego wozu piechoty (nieważne czy kołowy czy gąsienicowy)
da nową jakość... Jako ze budżet jest mały to lepiej postawić na pojazdy kołowe...

avatar
Blake Datum: 22.07.2016 Čas: 16:19

jura, nevidim dovod, preco by sa nemohlo vyrobit 200 a viac aligatorov. Ak by uspel v domacom vybere a nasledne v nejakom azijskom, pokojne by to byt mohlo. Samozrejme, to je optimizmus, ale nic nerealne.

avatar
stirling Datum: 22.07.2016 Čas: 16:01

Nedělal bych ze slováků žádné chudáky pokud by byla vůle tak mají v pohodě na moderní transportéry jak kolové tak pásové. Chápu, že obrněná vozidla jsou potřeba viz u nás iveco lmv, ale určitě bych upřednostnil klasická ot s kanónem a PTŘS. Bohužel se asi dostali do situace kdy potřebují opravdu vše a nejde to. K našem nákupům mám spousty výhrad a stálo nás to minimálně o 1/4 více než mělo, ale jsem rád aspoň za to málo a doufám, že se to bude zlepšovat i když teď se už nesmyslně táhnou i malé zakázky jako je titus a další pandur a o radarech a vrtulnících ani nemluvím. tak snad se někdo u nás probere ať nedopadneme stejně.

avatar
Jura99 Datum: 22.07.2016 Čas: 15:38

Možná by ten Aligator unesl i tankovou věž ;). Samozřejmě žertuju, ale nedá mi, pokud se ve zdejší diskusi "plánuje" výroba stovek aligátorů a substituce za klasické KOT. Každý stroj má svou funkci úměrnou parametrům a snaha něco zlomit přes koleno nedopadá dobře (viz. náš bitevní letoun ze cvičného). Takže zapomenout stavět mechanizované vojsko na Aligátorovi a rychle se poohlédnout po náhradě za nerealizované Scipio. Podpora domácího průmyslu je fajn věc, ale třeba podpora výrobce náklaďáků Actis z něj neudělala továrnu na náklaďáky. V civilu takový náklaďák vidět není a armáda si asi moc neprospěla (Actis má horší průchodivost terénem než např. T810)

avatar
Bajkal Datum: 22.07.2016 Čas: 14:38

Gripeny vyzerá, že asi z toho nič nebude a neostalo nám už len to drahšie rozhodnutie F-16? Na druhej strane kúpiť a mať vlastné F-16 a z toho vyplývajúce výhody v podobe podpory od výrobcu a modernizácie ako spomína Lukas by stáli za zváženie. Otázne či nové alebo používané v akej kondícii. K tankom, momentálne počty a základná verzia T-72 M1 je skôr na smiech ako na vážne úvahy čo s tým...

arr