TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Datum přidání 31.01.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 120 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Podle Martin Glváča, ministra obrany Slovenské republiky, je pronájem švédských stíhaček nejlepší volbou.

Foto: JAS-39 Gripen / MO ČR

Foto: Švédský JAS-39 Gripen (2013) / U.S. Air Force

 

Ochranu vzdušného prostoru Slovenska zajišťuje oficiálně 10 stíhaček MiG-29AS. K výcviku slouží dva cvičné dvojmístné stroje MiG-29UBS. V záloze je pak 8 nemodernizovaných letadel MiG-29A a jeden MiG-29UB.

 

Počet skutečně nasaditelných strojů MiG-29AS je však s velkou pravděpodobností nižší. Například bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová mluvila pouze o dvou bojeschopných stíhačkách s tím, že třetí stroj je v záloze.

 

Slovenské letectvo je také v časové tísni. V roce 2016 končí technická životnost MiGů-29AS/UBS, přesněji končí servisní smlouva mezi Bratislavou a Moskvou. Slovensko nemá v úmyslu si MiGy-29 dále ponechat a smlouvu s Moskvou prodloužit.

 

Již několik let prosakují do médií informace o zájmu Slovenska pronajmout si švédské stíhačky JAS-39 Gripen. Tedy využít stejný model, jako sousední Česká republika nebo Maďarsko.

 

V pátek mediální dohady skončily. Slovenské ministerstvo obrany začíná oficiální rozhovory se švédskou stranou o pronájmu stíhaček JAS-39 Gripen. Informoval o tom ministr obrany Glvač, po páteční schůzce se svým švédským protějškem Petrem Hultqvistem.

 

"Dnešný deň by som označil ako prelomový už naozaj na otvorené rokovania o technických, legislatívnych a finančných možnostiach uskutočňovania tohto projektu," oznámil po schůzce Glváč. Podle ministra obrany Švédsko je jediné, které model pronajímání letových hodin na stíhačkách nabídlo.

 

Cenu pronájmu ani počet stíhaček ministr neupřesnil. Konkrétní čísla vzejdou z rozhovorů. "Tá cena by nemala byť výrazne vyššia ako dnes platíme za prevádzku našich súčasných lietadiel," vysvětluje Glvač.

 

Slovenské letectvo na provoz MiGů-29 každoročně vynaloží 30 milionů euro. Přitom Česká republika za pronájem 14 JAS-39C/D Gripen každoročně švédské straně platí 50 milionů euro. V ceně je zahrnutý servis, školení i přísun náhradních dílů.

 

Pdle Glváče potřebují Vzdušní síly Slovenské republiky k plnění svých úloh 1000 až 1200 letových hodin. Tento počet odpovídá 10 až 12 stíhačkám JAS-39C/D Gripen. Pro optimální výcvikový takt je přitom nutné uvažovat o dvou dvousedadlových strojích JAS-39D Gripen.

 

Oproti nákupu nových strojů nebo pronájmu jiných typů má „švédská cesta“ pro Slovensko řadu výhod. Při pronájmu gripenů lze s českou stranu uvažovat o finančně výhodném společném výcviku, servise nebo o společném střežení vzdušného prostoru. Stejně tak lze akcelerovat výcvik slovenských pilotů a pozemního personálu díky zkušenostem české strany s provozem JAS-39 Gripen.

 

Zdroj: SME, DenikN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
black hole Datum: 12.06.2015 Čas: 14:25

Pre Jura 99, Slovenské Migy boli modernizované nie na A ale AS v počte 12 kusov, a sú kompatibilné, hlavne čo sa týka komunikácie s ostatnými lietadlami NATO, mimochodom aj Grippen bol nekompatibilný s leteckými útvarmi NATO, túto sposobilosť dosiahol až po dodatočných úpravách. Mig dokáže stále deklasovať jednomotorové stroje ako f 16 a Grippen , hlavne v leteckých súbojoch a v niektorých častiach BVR. Takže nehodnoť to tu ideologicky ale reálne, lebo aj tie české grippeny nie sú nejaký zázrak v leteckej technike.

avatar
butters Datum: 21.03.2015 Čas: 02:11

tak uz mame gripen aj na slovensku :D

http://www.sme.sk/c/7709502/madarska-stihacka-gripen-nudzovo-pristala-v-kosiciach.html

avatar
ggtt Datum: 05.02.2015 Čas: 09:35

Dakujem

avatar
Matesaax Datum: 05.02.2015 Čas: 07:12

ggtt:Ne nikdo z těch co létají Gripen na Migu-29 nelétal,dokonce ani předchozí Mig-23 myslím ne a dnes je tam minimum těch co přešli z Mig-21,jinak většina už jsou piloti co létali pouze L-159 a Gripen.

avatar
flanker.jirka Datum: 04.02.2015 Čas: 22:27

Podle maďarů se 1:1 ztrácí výhoda Gripenu v lepším radaru, R 73 se ukazuje spolu s přilbovým zaměřovačem lepší než AIM 9, nejspíš mají ve výzbroji hodně starou verzi AIM 9.
Mig 29 Gripena umí utočit, slovenští piloti si předloni vyzkoušeli i dogfihty s Typhoony a prý se jim bez přídavné podtrupové nádrže daří držet krok, ale u mašiny bez FBW je to o chlapovi a jeho nalétaných hodinách na typu.

avatar
Luky Datum: 04.02.2015 Čas: 17:08

pro ggtt:

Tak nejlíp porovnávat asi můžou Maďaři, protože provozují oba typy a také létají společné dogfajty...předvádějí to i na leteckých dnech (populárně).
V podstatě referují tak, jak by se dalo čekat - Gripen má ostřejší první zatáčku (delta + kanardy), ale pokud by točení trvalodéle, začne ztrácet dech...tam má 29ka hrubší výkon na své straně.
Tato výhoda Fulcruma se začne mazat při poji dva na dva, kdy si slabší stroje můžou pomáhat. Navíc ovladatelnost, přesnost míření kanonem je na straně Gripenu. 29 se hodně blbě ovládá, je líná na nízkých rychlostech (byť je to považováno za její +), potřebuje stále trimovat, nízký roll rate....
Jinak Řekové si např. pro dogfajt víc považují Mirage2000 nad F-16, i když má slabší motor a v ustálené zatáčce ztrácí dech. Prostě si nashromáždí energii a F16 si rychle vytočí, "odpálí" a je to.

V BVR je Gripen někde jinde. 29ka neodliší 2 těsně vedle sebe letící cíle. Stará poloaktivní R-27 je na tom dnes ve spolupráci se starým radarem hodně špatně. Bylo to nic moc už koncem 80tých let (29A+exportní Alamo)...to je nesrovnatelný

Co se týče avioniky, ergonomie a ovladatelnosti, je na tom Gripen mnohem lépe. 29ka má taky hned palivo fuč...a když lítá s nádrží, má strašný omezení.

avatar
ggtt Datum: 04.02.2015 Čas: 15:20

Lietali sucasni ceski piloti gripenov aj na mig29? (neviem aka bola navaznost)
Ak ano, ako porovnali kvality oboch lietadiel?

avatar
Keso89 Datum: 03.02.2015 Čas: 23:08

Na zamyslenie by stála aj ponuka Mirage-2000-5F, s ktorou prišli Francúzi pre Kolumbiu. Nevýhodou však je využitie iba čisto francúzskej výzbroje. No jednalo by sa, ale o predaj na rozdiel od prenájmu v prípade Gripenu. http://www.militarybox.cz/news/francie-nabidla-kolumbii-letadla-mirage-2000-5f/,

avatar
Lukas Datum: 03.02.2015 Čas: 21:14

W Polsce Gripen nie ma szans...
Mamy F-16 - i albo MON kupi kolejne (co moim zdaniem powinien już zrobić - kupić 12-16 F-16D bl 52+ za Su 22)

Albo rozpisze przetarg na 32-48 maszyn - następców Su 22 i MiG 29...

Sytuacja myśliwców w Polsce nie jest wcale dobra... - ale przynajmniej "alternatywy są jasne...
Tylko skąd wziąć 1,5 mld USD? ;-)

avatar
Deutschmann Datum: 03.02.2015 Čas: 20:18

Matesaxx to co si troufáte říci tak za to jsem ochoten dát ruku do ohně.
Polsko nepůjde do neamerického letounu. Spíše pořídí další F-16.

JF-17 je naprosto nereálný, protože je nekompatibilní.
Kfir je sice více reálný, ale stále je to fikce.
Ostatní státy budou volit mezi JAS 39 na staršími F16 a to kvůli ceně.

avatar
Matesaax Datum: 03.02.2015 Čas: 19:59

Troufám si říci,že u Polska nákup Gripenu nehrozí,pokud opravdu dojde k nákupu letadel dalších letadel,tak to budou americké letouny.
Ty nápady s JF-17 jsou spíše scifi,na druhou stranu s trochou pomoci např. Izraele by se to letadlo dalo překopat pro podmínky NATO a cena by jistě byla zajímavá.Oproti tomu čistě izraelský Kfir mi přijde dost drahý.Někdo tu zminoval 30 mil.USD,což mi přijde vysoká cena za letadlo,které roky odpočívá v poušti a přes veškeré vylepšení má jeho drak už hodně za sebou a nevěřím moc možnosti s tím létat ještě 30 let.

avatar
mu7705 Datum: 03.02.2015 Čas: 18:55

Ten český pokus o možnost výcvikové a servisního centra ve střední Evropě má asi širší perspektivu než jen V4. Přiznám se, že nevím na kolik bude Polsko ochotno nahradit Su-22 Gripenem, když v minulosti se řešil nákup bezpilotních prostředků, pro letky Su-22. Jelikož Polsko využívá již F-16, tak pochybuji, že se jich jen tak zbaví. Narozdíl od nás je má koupené.
Rakousko šlo také do Typhoonů jako do vlastních a nevím nakolik by se jim podařilo je nějak efektivně prodat.
Kde však vidím další perspektivu je Balkán. Asi největším želízkem v ohni je Chorvatsko, které náhradu za Mig-21 hledá. Slovinsko má malé letectvo a asi si stíhače jen tak nepořídí. Rumunsko si prý objednalo F-16 z Portugalska. Bulharsko provozuje poměrně staré stroje a několik modernizovaných Mig-29, což je podobné jako na Slovensku. Srbsko si prý objednalo ke svým Mig-29 6-8ks nových. Přesto jsou na Balkáně ještě šance, že se Gripen může také tady udat. Bosna a Hercegovina je takový zvláštní stát, ale jelikož má hodně výzbroje od USA, tak se dá předpokládat, že pokud by pořizovala proudová letadla, tak F-16 to jistí.

avatar
peterLuk Datum: 03.02.2015 Čas: 18:11

JJ. Gripen otvára aj možnosti širšieho vyýitia V4 a spolupráce aj v letectve. Maďari a Češi už Gripeny majú, Slováci ich pravdepodobne prenajmú tiež a Poliaci budú o pár rokov hladať náhradu Su-22. Dostali by sme sa do stavu unifikácie, ktorý tu už bol v 90-tých rokoch s Migmi-21. Teoreticky byy potom nemusel byť problém cvičiť vojakov v zahranicí, organizovaž spoločné cvičenia, využívať navzájom svoje letiská a strelnice atď...Možností je veľa a v tomto ohľade by mohlo byť zavedenie Gripenu super. Otázka je akurát, či sa aj nejaká spolupráca organizovať bude, alebo nie, ale nato už my diskutéri nemáme dosah...

avatar
Deutschmann Datum: 03.02.2015 Čas: 17:10

Jechus: mluvíte čistou pravdu. Nejde jen o letadlo, ale o celý systém.
V středoevropském prostoru jsou ve výzbroji tato letadla:
Mig 29 - Polsko+ Slovensko
Jas 39 - ČR + Maďarsko
EF 2000 - Rakousko
F16 - Polsko

Dle mého názoru by bylo ideální kdyby Slovensko pořídilo JAS 39 a rakušané vyměnili EF 2000 také za JAS 39. Pokud vím tak Rakouská armáda dost trpí drahým provozem EF 2000. Tímto by vznikl takový blok se stejnou leteckou výzbrojí. Mohly by vzniknout systém pro společné nákupy výzbroje apod.

avatar
Jecchus Datum: 03.02.2015 Čas: 16:36

Myslím, že mnoho navrhovatelů toho či onoho letadla zde v diskuzi silně podceňuje jeden aspekt a tím, je rozšířenost daného typu v našem prostoru a ve světě. Ono se totiž nekupuje/nepronajímá jen letadlo, ale celý "systém letadla". Takže pouhé porovnání parametrů jednoho stroje oproti druhému je naprosto neodstačující v hodnocení, co pořídit. K tomu stroji potřebuju ještě zbraňové systémy, zaměřovací a průzkumné kontejnery, náhradní díly, letadlo musí být certifikováno pro tankování z konkrétních typů tankovacích letadel atd. atd. A jaké budou v tomto směru možnosti u např. F-16, JAS-39, Kfiru, Tejasu nebo JF-17? Také budu muste u minoritních typů držet větší počet náhradních (nejenom množství, ale i druhy). Když se bude válčit, tak se spíše dostanu (i nějak nouzově) k náhradním dílům pro F-16 než např. pro Kfir apod.

Pro státy jako je ČR nebo SR se mi jeví lepší jít vyšlapanější cestou po které jde pokud možno co nejvíc relevantních parťáků, než vymýšlet technicky úžasná řešení, která ale v praxi přináší shora nastíněné problémy.

S ohledem na to, že již Gripeny máme, jsem pak rád, že i ten začíná být variantou "prošlapanější cesty", než byl v době, kdy jsme je původně pořizovali...

arr