TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Datum přidání 10.01.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 47 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci skončí slovenským stíhačkám životnost v roce 2016. Nejvyšší čas se porozhlédnout po jejich nástupci.

JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen; ilustrační foto / MO ČR

 

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky disponují v současné době 21 stroji MiG-29. V roce 2005 se Slovensko rozhodlo provést částečnou modernizaci deseti MiGů-29 za 2,2 miliardy tehdejších slovenských korun. Šlo zejména o výměnu spojovacích a některých avionických systémů.V současné době však léta pouze šest stíhaček – 4 MiGy-29AS a 2 MiGy-29UBS.

 

Slovensko dnes stojí před závažným rozhodnutím, jak pokračovat se svým stíhacím letectvem. V poslední době jdou slyšet hlasitěji hlasy mluvící o vzniku společné česko-slovenské jednotky, létající na švédských stíhačkách JAS-39 Gripen.

 

Máme hodně informací z české strany, abychom se vyvarovali problémů, které měli oni, a abychom dokázali navázat na jejich zkušenosti,“ řekl pro agenturu TSAR slovenský ministr obrany Martin Glváč. Podle Glaváče se s českou stranou o vzniku společné jednotky vedou rozhovory delší dobu. Výsledek jednání má být znám v první polovině tohoto roku.

 

Pozitivní směr jednání vedoucí ke vzniku společné letecké jednotky potvrdil před týdnem i místopředseda slovenské vlády a ministr zahraničí Miroslav Lajčák. „Jsme dohodě blíže, než kdykoli předtím,“ prohlásil Lajčák při návštěvě Prahy.

 

Nákup nových letounů a vznik společné jednotky jsou odlišné, ale provázané věci. V rámci spravedlivé mezinárodní soutěže musí Slovensko dat šanci více kandidátům.

 

Podle deníku SME připadají v úvahu pouze stíhačky JAS-39 Gripen a F-16 Fighting Falcon. V obou případech se jedná o jednomotorové lehké (levné) stíhačky. Nákup těžkých dvoumotorových strojů nebo velmi drahé F-35 Lightning II je nereálné.

 

Pokud však dojde ke vzniku společné česko-slovenské jednotky, je prakticky jisté, že si Slovensko pořídí stejné stíhačky jako Česká republika – tedy švédské JAS-39 Gripen. Zda půjde o nové stroje nebo stroje z přebytků švédského letectva je otázkou.

 

Ostatně česká strana vznik společné jednotky podmiňuje provozem společného stroje. "Navrhli jsme společnou ochranu vzdušného prostoru, což ovšem představuje přejít na stejnou platformu letounů," řekl na veletrhu IDET 2013 v Brně náčelník generálního štábu Petr Pavel.

 

Slovenská armáda uvažuje o pronájmu šesti až osmi stíhaček. „Pravděpodobně půjdeme systémem, jakým šla Česká republika, a to pronájmem letových hodin “ citovala agentura TASR slovenského ministra obrany Martina Glváče

 

Obrovskou výhodou pro slovenské letectvo je, že se může opřít o zkušenosti české strany. Česká strana má navíc vybudované výcvikové zázemí, které mohou slovenští piloti využívat.

 

Idea sjednoceného vzdušného prostoru a jeho obrany vznikla již v roce 2002. Tehdejší premiér Vladimír Špidla představil plán Společné nebe, do kterého se původně kromě Česka a Slovenska mělo zapojit i Polsko a Maďarsko. Legislativní problémy a technologické rozdíly způsobily, že se smlouva neuzavřela.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JirkaHlou Datum: 11.01.2015 Čas: 10:46

Podle mě by si slovensko ještě pár let nechat Migy a postupně si budovat zázemí na Gripeny nebo něco jiného, protože už vidím jak se slovenští piloti stěhují do Čáslavi (protože se říká že by slovenští Gripeni byli v Časlavi a na Sliači by byla jen hotovost 2-3 gripenů) a proč by si Slovensko mělo kupovat/pronajímat letadla, která by byla v Časlavi (ČR). Doporučoval bych 8ks Jas-39C stím že by se piloti přeskušovali a cvičili na našich Déčkách za poplatek.Za druhé nevím jak chce slovensko vyřešit i výcvikové letectvo protože L-39CM a L-39ZAM bude končit životnost a kupovat popřípadně L-39NG na to aby se na nich ročně vycvičil 1 popřipadně 2 piloti mi přijde zbytečné

avatar
kikoš13 Datum: 25.01.2014 Čas: 06:10

proč slováci proč nebut´te blbí jako my nechtesi migi-29 igdiš jsou migi zastaralí(vše se dá modernizovat)

avatar
flanker.jirka Datum: 17.01.2014 Čas: 16:10

Nesher: je to uvedeno v Janes, předpokládám, že náklady na provoz nebudou tvořeny jen palivem a údržbou o motor navíc, elektronika na starších mašinách je většinou na analogové bázi a hodně z toho je tak opravitelné na místě, kdežto u moderních letounů vyjme obsluha celý blok a pošle přes půl Země, aby v bloku kolikrát vyměnili jednu součástku za dolar, ale ve výsledku uživateli naúčtují nový blok, plus oprava a přeprava ranec.
Podobnou situaci najdete třeba i vrtulníků malý W3A Sokol má tak drahou generální opravu jako stojí generálka dvou Mi 171. více nadjete zde: http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/politika/pristrizena-vladni-letka-armade-chybi-miliarda-na-opravy_252029.html

avatar
David Datum: 16.01.2014 Čas: 14:34

Ale třeba právě v tom vidím zásadní problém. Docela dobře si pamatuji časy společného státu, kdy Češi nadávali, že doplácejí na Slováky - a Slováci nadávali, že doplácejí na Čechy. Vedlo to až k rozpadu společného státu. Nyní máme skvělé vzájemné vztahy - a já se obávám, že paradoxně právě přehnaná snaha o spolupráci by ty vztahy mohla narušit

avatar
Nesher Datum: 16.01.2014 Čas: 13:59

To jakub
To už je ovšem jiná otázka :-)

avatar
Jakub Mareš Datum: 16.01.2014 Čas: 12:22

nevím proč my bychom měli platit většinu výdajů na ochranu slovenského nebe

avatar
Nesher Datum: 15.01.2014 Čas: 23:11

To flanker
Nezlobte se, ale statistiky se mi zdají nějaké divné, nevěřím, že by ruské dvoumotorové letadlo bylo tak "levné" na provoz. A rozhodně si nejsem jist zda jsou SK migy schopné údržby dle stavu.
K té alianci, nikdo netvrdí, že všichni musí mít stejnou výzbroj, ostatně Gripen je také mimo aliančního původu, já jenom tvrdím, že ruský ekonomický či politický vliv je pro každou zemi velkou hrozbou, pro člena NATO obzvlášť. Zvlášť v situaci kdy se Rusko vymezuje vůči NATO vyslovně nepřátelsky a pořádá každý rok u hranic baltských zemích cvičení s námětem "rychlé obsazení Estonska"
Nicméně se obávám, že tato debata je spíše akademická, Slovensko si Gripeny nepořídí, nemá za co. Pokud není schopné udržet v provozu více než pár postarších Migů, těžko sežene peníze na nákup či pronájem a následný provoz nových letadel. Spíše se provoz bojových letadel v OS SR zruší zcela a ochranu jejich nebe převezmou VZ AČR, Slovensko bude něco málo přispívat na provoz.

avatar
flanker.jirka Datum: 15.01.2014 Čas: 22:19

Zdravím! Možná se budu opakovat, podle údajů z Janes se letová hodina Gripenu pohybuje na úrovni 4700 USD, u Migů 29 (po přechodu na údržbu podle stavu a ne podle náletu) je to 5500 USD (u F 16 uváděli 7000USD), všechny údaje jsou z roku 2012. Když vezmete v potaz, že pro Gripen budou slováci potřebovat vše nové, nemají pro něj ani náboj do kanonu, na tož raketu nebo pozemní vybavení. Na air policing jim ty mašiny vystačí. Pak budou muse hodně počítat.
Co se týká ruského přístupu k zákazníkům, tak v poslední době prodaj všechno všem, tak jako ostatní zbrojovky, profit je tu až na prvním místě.

pro Nesher: aliance není jen o jednotnosti výzbroje (toto je spíše zástupný důvod lobbistů,aby se nakrmili jejich vlastní zbrojovky) spojence zajímá hlavně to čím dokáže stát přispět do společné obrany, ocení hlavně nezávislost a zachování schopnosti slovenského letectva a ne to s jakou herkou lítají.

avatar
Nesher Datum: 15.01.2014 Čas: 20:33

To David
Jednak Slovensko není Polsko, MIG 29 je oproti Gripenu prostě provozně mnohem dražší.
A ohledně ruského zájmu, to je přeci to co jsem zmiňoval, ruský vliv je pro každou zemi smrtící, pro člena NATO to pak platí ještě v mnohem větší míře.

avatar
Jura99 Datum: 15.01.2014 Čas: 18:51

Matesaax: Modernizovat se dá kdejaký střep, ale Slováci už v letech 2005-2006 modernizovali 10ks za nemalou sumu 2,2mld. SK. A že by ta modernizace po 7letech už byla zralá na další modernizaci ? (!)

avatar
David Datum: 15.01.2014 Čas: 13:56

Tak MiGy-29 má ve výzbroji i Polsko, které přeci má s Ruskem tradičně mnohem horší vztahy. A ničemu to nevadí. A dnes Rusové dodávají rychle a spolehlivě, doba devadesátých let je už dávno pryč. A třeba právě z politických důvodů by Rusko mělo velký zájem na udržení vlivu na Slovensko

avatar
Nesher Datum: 14.01.2014 Čas: 21:35

Ono to není jen o modernizaci, ale např. i o dodávkách náhradních dílů atp. A s tím mají Rusové tu a tam potíže.
Navíc, Slovensko je přeci jen člen NATO, i když současná slovenská vládní garnitura je zcela nepochopitelně (často i proti zájmům vlastní země) proruská, tedy by nemělo, pokud možno, používat techniku od potencionálního protivníka.

avatar
liberal shark Datum: 14.01.2014 Čas: 21:10

To Matesaax :
Indické MiG-29 jsou novější než ty naše.

avatar
Jan Grohmann Datum: 14.01.2014 Čas: 20:18

Otázkou je, jaké jsou politicko-vojenské ambice Slovenska. Potřebuje stíhačky jen na "air policing" nebo má větší ambice? Zapojení se do zahraničních misí? Útoky na pozemní cíle, atd.

avatar
Matesaax Datum: 14.01.2014 Čas: 20:09

Ono to s tím Migem -29 není tak tragické,jak nám např. slovenská media nyní snaží tvrdit.Pokud se na letounu provede modernizace ve stylu indického upgradu,tak je z Migu-29 velice účinný stroj s perspektivou provozu dalších 15 let.

arr