Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

Datum přidání 20.11.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 143 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od finské Patrie. Podle tiskové zprávy Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) získají nejnovější variantu AMVXP.

Foto: AMVXP s bojovým modulem Hitfist-30P; větší foto; ilustrační foto / Patria

 

Slovenské KBVP

Slovensko plánuje mezi roky 2018 až 2024 získat 81 vozidel AMVXP. Finská Patria společně se slovenskými podniky Konštrukta Defence a EVPÚ vyvinou novou verzi AMVXP se slovenským bezosádkovým bojovým modulem TURRA 30.


“V průběhu tohoto projektu – společně s EVPÚ, Konštruktou Defence a. s. a dalšími partnery slovenského obranného průmyslu – vyvineme novou verzi obojživelného obrněného AMVXP s integrovaným věžovým kompletem Turra, která splňuje požadavky slovenské i finské armády,” uvedl Mika Kari, obchodní ředitel firmy Patria.


“V naši výrobní síti produkujeme vozidla nepřetržitě od roku 2003, což nám dává schopnosti urychlit dodávky. Máme také velké zkušenosti s přenosem projektů a lokalizaci výroby, čímž se vytvoří pracovní a obchodní příležitosti na Slovensku, a to v čase, kdy se rozběhne sériová výroba,” upřesnil Kari.


V první fázi Patria a slovenské firmy postaví prototyp AMVXP s věží TURRA 30 (včetně protitankových řízených střel). Do konce roku 2018 slovenský ministr obrany předloží výsledky technických a vojskových zkoušek prototypu a teprve poté dojde k případnému zahájení dodávek vozidel pro OS SR.


Celkové náklady na vývoj a nákup 81 KBVP dosáhnou 417 milionů euro. Detaily smlouvy nebyly zveřejněny, ale dá se očekávat, že smlouva zahrnuje i dodávky kompletního provozního zázemí, náhradní díly, logistickou/technickou podporu, školení a výcvik.


Jelikož je materiál utajován, není jasné, v jaké míře se do vývoje/výrobí zapojí slovenské firmy. Výroba vozidel má probíhat na Slovensku. Ze začátku zřejmě půjde o montáž věží TURRA 30 na podvozek AMVXP dodaný z Finska. V další fázi mají na Slovensku vznikat i svařované korby vozidel. Celkově podíl dodávek slovenských firem dosáhne 70 %. 

 

Současně Slovensko chystá nákup taktických vozidel 404 4×4 za 783 milionů euro. Dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. Také v případě vozidel 4×4 se plánuje vývoj a výroba prototypu se zahraniční firmou "evropského" významu. Po technických a vojskových zkouškách prototypu začnou případné dodávky do OS SR.


“Vývoj vlastního vozidla (4×4 – pozn. red.) má být ukončen v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu, který se na výrobě bude podílet z více než 80 %,” uvedl ve středu slovenský ministr obrany Peter Gajdoš.


Na vývojové práce v obou programech (včetně stavby prototypů) slovenské ministerstvo obrany vyčlenilo 9 milionů euro. Projektovým koordinátorem dodávek vozidel 4×4 i 8×8 pro OS SR bude slovenská firma Konštrukta Defence.


Video: Firemní prezentační video AMVXP. / YouTube

 

AMVXP

AMVXP je posledním modelem úspěšné řady obrněných vozidel Patria. Přímým předchůdcem vozidel AMV/AMVXP byl v 80. letech typ Patria Pasi (dříve Sisu Pasi). Vozidlo AMV bylo v roce 2006 nabízeno i Armádě ČR, ale ta nakonec dala přednost rakouskému Panduru II.

 

V sedmi zemích světa již jezdí 1600 obrněnců AMV. Vozidla již byla nasazená v bojových operacích v Čadu a Afghánistánu.

 

Nejnovější verze AMVXP si odbyla premiéru na výstavě Defence System Equipment International (DSEI) v roce 2013. AMVXP je klasické konstrukce se samonosnou skříni, pohonnou jednotkou v přední části, prostorem pro výsadek vzadu a zadní sklopnou rampou.

 

Zásadním vylepšením oproti AMV je schopnost nést větší užitečné zatížení. Jedná se o klíčový parametr všech moderních obrněných vozidel – díky větší nosnosti je v budoucnu možné instalovat nové zbraňové systémy, lepší balistickou ochranu nebo další vybavení.

 

Maximální bojová hmotnost AMVXP je 30 000 kg (prázdná hmotnost 17 000 kg), z toho 13 000 kg připadá na užitečné zatížení (pancíř, bojový modul, vnitřní vybavení, posádka, atd). Původní AMV měl prázndou hmotnost také 17 000 kg, ale maximální povolená hmotnost byla 27 000 kg.

 

AMVXP získal vylepšený a robustnější podvozek. Páteří podvozku je nezávisle odpružená rovnoběžníková náprava, běžně známá ze sportovních automobilů. V kombinaci s hydropneumatickým odpružením podvozek umožňuje kontrolovaný pohyb kola v rozsahu 0,5 m.

 

Pohon AMVXP zajišťuje dieselový motor o výkonu 450 kW. Dojezd je 600 až 1000 km, v závislosti na terénu a hmotnosti. AMVXP má tříčlennou posádku a uveze až osmičlenný výsadek.

 

Balistická ochrana je plně modulární. Základní korba chrání posádku před střelbou z ručních zbraní. Vzhledem k nosnosti a požadovaným úkolům lze AMVXP osadit modulárním pancířem, který bude boky chránit proti kulometné munici ráže 14,5 mm. Čelo vozidla (s přídavným pancířem) poskytuje ochranu proti průbojné munici ráže 30 mm. Podvozek chrání posádku před explozí miny/IED o síle až 10 kg TNT.

 

Zdroj: Army Recognition

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 10.12.2017 Čas: 16:04

Zaujímavé bude, s akou výzbrojou pôjde vozidlo na skúšky do Fínska. Prípadne ak by ho naozaj chceli kúpiť tak s čím.

avatar
mikojan29 Datum: 10.12.2017 Čas: 14:52

No tak nám zostáva len čakať, kto prvý uverejní nejaké dôveryhodné technické informácie o "slovenskej" verzii. To čo bolo uverejnené na priemyselnom dni beriem ako zalepenie očí novinárom a verejnosti.

avatar
Alpacino36 Datum: 10.12.2017 Čas: 13:50

Neviem či zadnú natáčaciu nápravu môžme priradiť len k verzií xp, ked aj patria pre austráliu má natáčaciu nápravu a je označená ako amv35. Tu to môžte vidieť: https://www.youtube.com/watch?v=tIqINN0Mc1Y

avatar
mikojan29 Datum: 09.12.2017 Čas: 20:19

Aj ja som si všimol, resp. porovnával foto AMV a XP, tiež mi čelný pohľad viac pripomína XP. Len by som chcel viac dôkazov, že to tak naozaj je.
Ak zadné riaditeľné nápravy bránia plavbyschoponosti predstaveného vozidla a toto bol prototyp, ktorý má podvozok a kľúčové celky verzie XP, tak nebudem mať žiadne pripomienky. Stále mám ale pripomienky k hlavňovej výzbroji veže (2A42). Toto je konečne možnosť odstrihnúť sa od výzbroje bývalej Varšavskej zmluvy, ale zrejme to ostane pri "slovenskom" riešení, keďže máme licenciu.
Stále je to všetko zahmlievané, informácií je ako šafranu. Všetko sa tají, aby náhodou neunikli dôležité informácie o tom, kto a ako bude profitovať na tomto obchode. Ešteže vybrali Patriu a nie Pandur.

avatar
Flader Datum: 09.12.2017 Čas: 12:53

Mne osobne je trochu aj jedno ako to vozidlo bude vyzerat, či ako prototyp XP alebo ako radové AMV. Dôležité je aby malo vlastnosti z XP (nosnosť, ochrana). Tá zadná riaditeľná náprava (ktorá vyzerá, že chýba) môže byť na úkor plávatelnosti. Predsa len, prototyp XP nebol plávajúci. Tu nejde len pridať vlnolam a pohon, vozidlo musí by´t aj vyvážené.
Inak keď sa pozriem na to vozidlo na fotkách zpredu a porovnám ho s čelným pohľadom na XP a na AMV tak mi podvozková časť viacej pripomína XP.

avatar
mikojan29 Datum: 08.12.2017 Čas: 21:17

Ja viem, že na dizajne až tak nezáleží, prečo teda nepredvádzali XP ako ho prezentujú aj s odlišným dizajnom po svete?
Žeby to bol ďalší vývojový skok? :-D
Ak to naozaj zoberú a dovyvíjajú Fíni aj pre seba, tak to snáď bude ok. Ale ak to bude len mediálna bublina, tak to bude zase jeden veľký podvod a diametrálne iný ako "nástenkový tender".
V kútiku duše dúfam, že to bude to XP, no prvú prezentáciu odflákli.

avatar
PavolR Datum: 08.12.2017 Čas: 21:08

mikojan29:
Dizajn je vec, ktorú možno poľahky oželieť výmenou za to, že tie vozy fakt kúpia aj Fíni (a chceli by dizajnovo podobné vozidlá k tým, čo už majú). Tým pádom by sme mali aj určitú záruku, že aspoň niekto poctivo dohliadne na dokončenie vývoja a dostaneme vozy, čo za tie peniaze +- skutočne budú stáť.

avatar
mikojan29 Datum: 08.12.2017 Čas: 20:36

Lukas

Ďakujem za doplňujúce informácie. Je to všetko nové, všetko sa tu tají, preto vznikajú rôzne dohady aký typ to vlastne je - či klasické AMV/Rosomak alebo nová verzia XP.
Ľudí zmiatol dizajn, keďže poznajú dizajn XP.
Snáď sa to všetko vykrištalizuje, lebo ja osobne som tiež sklamaný z prezentácie niečoho, čo sa vydáva za verziu XP, ale stále je to dizajnovo vo verzii klasického AMV. A ešte je tu podvozok, kde pri predvádzanom "prototype" slovenskej verzie XP sa nenatáčajú zadné kolesá a prototyp od výrobcu ich má. Dúfam, že to nakoniec bude verzia XP aj s dizajnom XP, lebo inak je to zase ďalší podvod na daňových poplatníkoch.

avatar
Alpacino36 Datum: 08.12.2017 Čas: 12:15

Lukas:
Rosomak xp má aké zmeny oproti amv xp.

avatar
Lukas Datum: 08.12.2017 Čas: 10:57

Tutaj ciekawa fotka - prototyp Rosomaka R-2 (rozpoznawczy) z modułami wypornościowymi - innymi niż w Rosomaku-M

http://www.janes.com/images/assets/643/63643/1682340_-_main.jpg
Podobny?

avatar
Lukas Datum: 08.12.2017 Čas: 10:52

W Bułgarii dwa razy był AMV
W 2012 - był to Rosomak - który specjalnie przyleciał na pokładzie Ił-76
Ostatnio (w 2017) była Patria - AMV
Inny temat to film na youtube gdzie jest Rosomak + Turra...

To co Polska oferowała Słowacji - Scipio to był Rosomak-M z Turra
http://www.magnum-x.pl/files/2015/Nowa%20Technika%20Wojskowa/07/2.jpg
To co teraz oferuje Patria to właśnie
Od XP prezentowanego na MSPO (obok naszego Rosomaka-M - http://www.janes.com/images/assets/040/54040/p1642816.jpg) różni się modułami pancerza (ma dodatkowy moduł na przedniej, górnej płycie, oraz szersze burty )
No i pływa

Temat nie jest prosty bowiem od 2013 na mocy porozumienia między Siemianowicami a Patrią Oy Finowie uzyskali prawo do polskich modyfikacji (w tym specjalnych modułów wypornościowych )
W zamian dostaliśmy przedłużenie umowy licencyjnej oraz niesienie pewnych ograniczeń (Np. teraz możemy dowolnie przerabiać Rosomaka bezy pytania o zgodę )
Finowie chcieli tych patentów bo startowali w konkursie na wóz dla USMC
Od tego czasu bardzo dużo pracują na pojazdem który będzie pływał i który będzie miał masę w ok. 25-27 ton

I w produkcje dla Słowacji to widać...
Z resztą każdy AMV jest inny i nie ma dwóch państw które używa takich samych AMV.

A to kto będzie faktycznie produkował kadłuby - cóż Siemianowice nie chcą odpowiedzieć

avatar
Rase Datum: 08.12.2017 Čas: 08:33

Alpacino36:
vlastně bych se ani nedivil. Je velice pravděpodobné, že to co bylo v Bulharsku, nyní je na slovensku, je Rosomak XP (nebo M) a oficiálně ho nabízí Patria. Přeci jen ty vazby mezi Patrií a Polskem jsou docela zajímavé a nejsem si jistý, zda je ve finsku vůbec ještě výrobní linka. Aby to tedy nebylo tak, že Slovensko sice nechtělo původního Rosomaka, ale smontuje si doma nového Rosomaka XP (nebo M), jen pojmenovaného Patria a oficiálně řešeného s Finy. Přeci jen poláci asi věděli, že slováky naštvali s tím že si u nich nenechali oplátkou zmodernizovat Dany, tak je oficiálně zastoupili finové.

avatar
mikojan29 Datum: 08.12.2017 Čas: 08:15

Zostáva len čakať, čo sa "dovyvíja" na tomto prototype a aká bude konečná konfigurácia.

avatar
Alpacino36 Datum: 07.12.2017 Čas: 18:06

Tak ale bolo by trochu divné, že by to patria zverejnila aj na oficialnom webe, keby nešlo o xp verziu. https://www.patria.fi/en/media/news/patria-delivers-new-version-amvxp-slovakia-part-joint-slovak-finnish-8x8-vehicle

avatar
mikojan29 Datum: 07.12.2017 Čas: 09:47

Alpacino36, 6.12.2017 22:21

Ty veríš pánovi Hoľkovi, že vie o čom hovorí a že hovorí pravdu? Keď sa ho ktokoľvek opýta na nejakú detailnejšiu vec ohľadom BOV 8x8, zahmlieva a dookola omieľa naučené frázy.
Podľa videa, ktoré je všade rovnaké ( aj z dronu ), je predvádzané vozidlo niečo medzi klasickou AMV a XP, len sa nič nevie, čo je tam z XP. Je to dhlšie ako klasické AMV, širšie ako klasické AMV, ale nenatáčajú sa na tom zadné kolesá ako na XP. Motor by to mohlo mať výkonnejší ako AMV.
Nemá niekto detailnejšie fotografie z tejto akcie, tam by sa dali porovnať rozdiely medzi klasickou AMV a XP.

Márten

Aligátor Master II by mal mať podvozok vyvinutý v ČR. Z Ivecom LMV by to nemalo mať nič spoločné. To bolo pri prvom Aligátore, boli tam prevodovky ako v Ivecu LMV.

Osobne som z BOV 8x8 sklamaný, dúfal som, že to bude na podvozku XP aj keď je to zatiaľ len "vývoj" do včerajšieho dňa. Takisto som sklamaný z výzbroje na veži, dúfal som, že tam bude NATO kaliber 30 x 173 mm a nie ZSSR kaliber 30 x 165 mm, Takisto tam neboli inštalované žiadne PTRS, len nejaké smiešne úchyty na mieste, kde by tie strely mali byť.
Čo k tomu dodať, len to, že z toho zase pozerá nejaká zlodejina a ľuďom (laikom) sa snažia nabaláchať, že to je akože najmodernejšie čo je v ponuke (podvozok) a u nás vyvinuté zbraňové systémy. Neostáva nám len čakať, že sa to zmení aspoň v podvozkovej časti, veža asi už lepšia nebude. :-)

BOV/VTV 4x4 - keď som si pozrel videá, kde bola väčšina vozidiel na tej predvádzacej dráhe, páčil sa mi Eagle V, aj keď som včera písal, že by som rád videl Aligátor v OS SR. Má lepšie nájazdové uhly pri priečnej prekážke ako napr. Aligátor a aj "Patriot", takisto na bočnom náklone sa javil lepšou stabilitou. Je pravda, že oproti Eaglu má Aligátor menšie pneu a aj disky, ale nájazdové uhly by mal mať iné, aspoň vzadu. Tiež mi Aligátor pripadal oproti ostatným trochu ťažkopádny. V tomto sa ešte uvidí, čo zase "odborníci" z MO SR vyberú (dohodnú).

arr