Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Slovenské obrněné vozidlo Aligator Master II

Datum přidání 16.05.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na bratislavské vojenské výstavě IDEB 2016 slovenská společnost Kerametal představila prototyp nového obrněného vozidla Aligator Master II. Vozidlo je již třetí generací obrněnců Aligator zavedených ve slovenské armádě.

Foto: Aligator Master II; větší foto / Kerametal

 

Odkaz nelehké minulosti

Vývoj první verze obrněného vozidla Aligator začala na Slovensku v roce 1995, prototyp byl dokončený o rok později. Sériová vozidla mohla začít již v roce 2000, ale první kusy získala slovenská armáda po průtazích v roce 2005.

 

V současné době je ve slovenské armádě oficiálně zařazeno 42 vozidel Aligator, přitom úplně na začátku se mluvilo o 250 strojích.

 

Zájem projevovala také česká a irská armáda. Avšak projekt slovenského obrněného vozidla se dostal do velkých potíží, a to technického, ekonomického, právního a nakonec i politického rázu. Slovenská armáda se s firmou Kerametal dohadovala, a vlastně stále dohaduje, nad kvalitou i cenou vozidel Aligator.

 

Ač měla slovenská armáda srovnatelný domácí výrobek, v posledních letech nakoupila zahraniční vozidla Iveco LMV nebo těžší RG-32 Scout. Takové konání bohužel příliš neposiluje pozici domácího vozidla na zahraničních trzích.

 

Předmětem článku však není popis nelehké minulosti vozidel rodiny Aligator, ale představení nejnovější třetí generace Aligator Master II. "Aligator je zpět. Větší, odolnější, rychlejší a výroba může přinést stovky pracovních míst," oznámila v tiskové zprávě firma Kerametal. Klíčové ale bude, zda vozidlo nakoupí slovenská armáda, to je pro zahraničí vždy jakýsi "lakmusový papírek", zda mohou produktu věřit.

 

"Již nyní máme první objednávku ze zahraničí a rozpracováno čtyři nebo pět trhů, slovenský trh je ale pro nás extrémně důležitý," uvedl médiím Igor Junas, ředitel firmy Kerametal. Junas během výstavy zopakoval, že nový Aligator Master II má s předchůdci společné snad jen jméno - údajně jde o úplně nový stroj.

 

Foto: Aligator Master II; větší foto / Kerametal

  

Aligator Master II

Pojďme k technickým podrobnostem. Aligator Master II je kolové obrněné vozidlo s pohonem 4x4 s maximální přípustnou hmotností 12 000 kg a vynikající užitečnou nosností 3130 kg. Střecha vozidla je schopna konstrukčně ustát montáž zbraňového systému (nebo jiné nástavby) až do hmotnosti 500 kg.

 

Původní generace vozidla Aligator měla nosnost pouze 750 kg. Avšak nový Aligator Master II má zcela přepracovaný podvozek, což dovoluje výrazně zvýšit užitečnou nosnost.

 

Ač výrobce zatím nepíše o balistické odolnosti nového vozidla (kromě marketingového klišé - "nejlepší ve své třídě"), větší nosnost umožňuje instalaci silnějšího pancéřování.

 

Aligator je podle tiskové zprávy firmy Kerametal nejen výrazně těžší než předchůdce, ale také o více než jeden metr delší - na délku měří Aligator Master II cca 5,5 m. Kapacita vozidla se díky větším rozměrům a užitečné nosnosti zvýšila ze čtyř až na 11 osob (2 + 9).

 

Světlá výška vozidla je 400 mm a schopnost brodění bez přípravy 1,5 m. Vozidlo lze také vybavit speciálním obojživelným kitem pro překonávání toku plaváním - v tomto případě dokáže vozidlo vodní tok přeplavat rychlostí 5,5 km/h.

 

 Video: Propagační video vozidla. / YouTube

 

"Tyto změny odrážejí trendy ve světě, kde roste zájem o větší a výkonnější vozidla, která dokáží přepravit více lidí a techniky," vysvětluje změny Junas.

 

Maximální rychlost je 130 km/h a v nouzových situacích až 145 km/h na zpevněných cestách - pro takové extrémní rychlosti (vzhledem k hmotnosti vozidla) je ale nutno vozidlo vybavit speciálními pneumatikami. Vozidlo pohání dieselový šestiválcový motor Cummins o výkonu 185 kW.

 

Dojezd s interními nádržemi je víc než 700 km, spotřeba je podle jízdního režimu průměrně (na pevné cestě) 25 l na 100 km.

 

Postoj slovenské vlády

Zda Aligator Master II uspěje konečně na zahraničních trzích, nerozhodnou ani tak jednotlivé technické parametry vozidla, ale především rázná politická podpora slovenské vlády v zahraničí.

 

Slovenská vláda může pomoci s jednáním na nejvyšší úrovni a také nabídnout daným zemím další "bonusy" (např. průmyslovou spolupráci, přenos know-how, reciproční nákup zbraní, atd.).

 

Na světovém trhu existuje řada vozidel podobné kategorie, špičkové stroje jako JLTV, Hawkei nebo dokonce velmi levná obrněná vozidla vyráběná v zemích třetího světa. Výběr je opravdu velký.

 

Pokud Aligator Master II chce uspět v zahraničí, podmínkou je pořízení vozidel slovenskou armádou a také aktivní podpora slovenské vlády.

 

Zdroj: IDEB 2016

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
maros1126 Datum: 27.07.2016 Čas: 06:03

Ahojte neviete nahodov pribliznu cenu za toto vozidlo? Kolko by mohlo stat?

avatar
Jura99 Datum: 18.05.2016 Čas: 08:27

niko: pletete si oficiální název s běžným jazykovým výrazem. Pokud je napsáno slovenská armáda s malým s, znamená to pouze armádu dané země, zde konkrétně Slovenska, nikoliv její oficiální název. Taky se nemusí všude vypisovat např. Policie České republiky, ale napíše se např. česká policie nebo prostě policie.
Jinak to auto je pěkné, ale přichází o cca 10 let pozdě.

avatar
Kusa Datum: 17.05.2016 Čas: 20:36

Todomatch: Obávám se že mě napadá spíš název Spratek než Sad a kdo má doma sviště co umí pěkně řvát tak asi použijou stejnou přezdívku. :-)

avatar
niko Datum: 17.05.2016 Čas: 15:26

green_korytnacka: No praveze v skutocnosti su to Ozbrojene sily Slovenskej republiky. Myslim, ze na odbornom webe zaoberajucom sa vojenstvom by sa mali veci nazyvat spravnym menom. V komerčnych platkoch nech si to nazyvaju jako chceju a tam im ani nic podobne nenapisem.

avatar
green_korytnacka Datum: 17.05.2016 Čas: 14:57

niko: ale v skutocnosti je to armada

avatar
niko Datum: 17.05.2016 Čas: 09:31

Vozidlo som si na IDEB mohol osobne pozriet a robi skutocne vemi dobry dojem. OS SR momentalne potrebuju minimalne 30 vozidiel podobnej kategorie na vyzbrojenie 23.mopr, takze predpokladam, ze skoncia tam. Este byvala vlada schvalila nakup vozidla takejto kategorie.
O Iveco LMV alebo RG-32 Scout sa vobec nemusime bavit. OS SR maju zavedenych 9 Ivec pre specialny 5. pluk a nejake tusim 4 RG-32 Scout u spojarov.

Pre autora: Slovensko ma Ozbrojene sily Slovenskej republiky, nie Slovensku armadu.

avatar
NeeBo2 Datum: 17.05.2016 Čas: 00:34

Moc nechápu použité jednodílného čelního skla, které je proti všem moderním autům stejné kategorie. Přeci je věřím, že v Oshkoshi to mají řádně promyšlené, proč do JLTV umístili dvoudílné.

avatar
Todomatch Datum: 16.05.2016 Čas: 22:08

Ten posmutnělý výraz může být paradoxně marketingové plus. Pokud auto jako takové bude dobré. Potom si jej vojáci oblíbí, přejmenují na "sad" (anglicky smutný) a za čas mu neřeknou jinak než saďák, nebo rovnou sadomaso a nedají na něj dopustit. Na video se kouká každopádně dobře!

avatar
stirling Datum: 16.05.2016 Čas: 20:53

Ohledně tatry mě zaujala fotka:
http://www.mocr.army.cz/assets/informacni-servis/zpravodajstvi/img_0881.jpg

A asi první foto nové velké pancéřované kabiny pro minomety a možná i pro budoucí houfnice ačr:
http://www.tatra.cz/cache/images/galleryPreviewBig/ideb2016_tatra_force_8x8_chassis_armoured_long_cab.jpg

avatar
stirling Datum: 16.05.2016 Čas: 20:45

Tatra to asi není je tam jasně vidět pružina vepředu. Hmotnost 12 t vychází kategorie mezi iveco lmv a např. naší umírající vegou 4x4, otázka zní zda tam vůbec nějaký prostor je.
Jinak souhlas body mínus za "smutný" výraz auta, který si stále zachovává což je škoda.

avatar
Pepa Datum: 16.05.2016 Čas: 19:35

Při troše úprav a představivosti???:

http://www.tatra.cz/cache/images/galleryPreviewBig/tatra_790rk9_chassis_1.jpg

avatar
Pepa Datum: 16.05.2016 Čas: 19:32

skelet:

To by mě taky zajímalo...dle letáku k IDEB by to mělo být od někoho z ČR.

Hádám Tatru???:

http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/4x4-vysoce-mobilni-tezky-podvozek/

V galerii tam mají i variantu s kabinou za motorem....

avatar
Rase Datum: 16.05.2016 Čas: 19:18

Spíš by mi sedělo porovnání s VBL, než JLTV.
Moc mě nenapadá, k čemu by se Master II, hodil u AČR. Přeci jen podobných vozidel u nás slouží dost a další typ by byl hodně zbytečný. Byť má schopnost plavby a možná je i lépe pancéřovaný než Iveco, Dingo atd. Umím si ale představit odkup slovenských Ivec a jejich náhradu za nové Mastery - pro ASR je to asi dobrá volba (pro AČR spíš ne).

ps. konečně článek, který není o Rusech - za což děkuji

avatar
Kusa Datum: 16.05.2016 Čas: 18:36

Ze předu to auto vypadá jako brečící dítě. Ta velká plocha si přímo říká o zásah čímkoli. Podobná auta většinou vypadají agresivně takže čistě z marketingového hlediska minusové body.

avatar
Juraj Datum: 16.05.2016 Čas: 17:06

Dufam ze sa tato masina poriadne tu na Slovensku chyti aj v zahranici ! :)

arr