Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Smí švédské stíhačky sdílet data se systémy NATO?

Datum přidání 19.06.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 17 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na 14 švédských letounech JAS 39 Gripen vyrobených společností SAAB, kterými jsou vyzbrojeny Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR), proběhly od března do dubna letošního roku modernizace na software MS20. Vylepšení mimo jiné zahrnuje i začlenění standardního datalinku NATO Link 16.

Foto: JAS-39 Gripen; ilustrační foto / army.cz

 

Nedávno nastolili čeští zástupci aliančního bezpečnostního výboru pro protivzdušnou a protiraketovou obranu ASAB (Air and Missile Defence Command and Control Security Acreditation Board) téma, zda do systémů NATO mohou být připojeny systémy řízení a velení pozemní protivzdušné obrany (PVO) i vzdušných sil, které nepochází z členských států NATO.

 
Důvodem je skutečnost, že NATO nemá schválený žádný oficiální soubor postupů pro posouzení vojenských technologií, které nepochází se států NATO. Zástupci dalších zemí upozornili, že mají také podobný problém, a téma bylo projednáno.


Na základě diskuse byl předseda výboru ASAB pověřen návrhem a nastavením postupů v případech, kdy členské země NATO kupují technologie pozemní a protivzdušné PVO z nečlenské země. Je důležité upozornit, že dva členové ASAB zaujali negativní stanovisko, tedy že zapojení systémů nepocházející ze států NATO není možné.


„Zde [v ASAB ‒ pozn. red. ] byl zástupce české strany informován, že podle výboru není přípustné, aby do systému NATO byl zapojen systém, který nepochází z členské země NATO,“ uvedlo podle ČTK ministerstvo obrany. Důvodem mají být podle ČTK případná bezpečnostní rizika, která s sebou nesou necertifikované softwarové systémy.


V případě Armády ČR se problém týkat zejména záměru pořídit osm izraelských víceúčelových radiolokátorů ELM 2084 MMR (Multi Mission Radar) od firmy ELTA Systems a plánu jejich začlenění do roku 2020 do obrany vzdušného prostoru České republiky.


Téma nevyhnutelně však zasahuje i stíhačky Gripen českého letectva, které byly nedávno modernizovány na softwarový standard MS20. Nový programový balíček umožňuje českým Gripenům používat přesně naváděnou munici vzduch-země a díky novým funkcím radiolokátoru rozšířit možnosti vedení boje vzduch-vzduch. Dále jde o integraci zaměřovacího a průzkumného kontejneru Litening III. Stíhačky Gripeny nově obdržely alianční datalink Link 16 pro přenos dat a kryptomoduly pro utajenou komunikaci.


Zamítavé stanovisko ASAB však nastoluje otázku, zda české Gripeny (vyráběné a modernizované v nečlenské zemi NATO) mohou být v současné době součástí PVO NATO. Připomeňme, že stíhačky Gripen již řadu let bez problémů fungují v aliančním integrovaném systému protivzdušné a protiraketové obrany NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System) a nikdo je jistě ze systému NATINAMDS odpojovat nebude.


Tisková zpráva firmy Retia, která se má podílet na dodávkách izraelských radiolokátorů pro Armádu ČR, uvádí, že „v řadě zemí NATO fungují elektronické systémy řízení, velení a průzkumu či zbraně, které nejsou vyrobeny státy NATO, a přesto jsou do architektury NATO dlouhodobě a úspěšně zapojeny. Řadu příkladů lze uvést přímo v ČR: radary sovětského původu P-37, stíhací letouny JAS 39 Gripen či systém protivzdušné obrany RBS-70.“


Radiolokátory izraelské firmy ELTA Systems jsou navíc vybaveny letouny systému včasné výstrahy italského letectva CAEW Gulfstream 550, které se již účastnily aliančních cvičení a posílaly data do aliančních systémů.


„Účelový výklad, že do systémů NATO můžou být zapojeny jen systémy vyrobené na území států NATO, neodpovídá současné realitě a v praxi by vedl k vyloučení výrobců nejen radarů, ale i letounů a pokročilých zbraňových systémů např. z Brazílie, Izraele, Jižní Korey a také ze zemí EU, které nejsou členy NATO, čímž míním zejména Švédsko,“ říká v tiskové zprávě firmy Retia Tomáš Pojar, bezpečnostní expert a bývalý velvyslanec ČR v Izraeli. „Navíc není znám žádný dokument, který by stanovisko ASAB, o němž zatím veřejně informovalo jenom MO ČR, definoval jako oficiální alianční politiku.“


Zdroj: Tisková zpráva RETIA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 21.06.2018 Čas: 09:55

...zadne zamitave stanovisko ASAB neexistuje...kdo jej videl?

avatar
TF_HU Datum: 21.06.2018 Čas: 09:22

SofF

Vyhnul bych se spekulacim. Vybor ASAB je jednim z podvyboru NATO, clenove pochazi z aliancnich statu. Presto, jedna se o NATO agendu, ne narodni.

Zadny tlak v tomto smeru neni a nebyl, nemelte nesmysly. Predvadite klasicky cesky projev neznalosti, neznate a presto vyvozujete spatne zavery a verite jim. To je dosti nebezpecne a zvlaste zde v diskuzi, kde pak zapadne real a lide diskutuji nesmyslne konspirace.

avatar
SofF Datum: 21.06.2018 Čas: 02:06

A jeden z těch členů byl 100% z USA a druhý buď Kanada nebo Německo. Státy tlačí víc na ziskovost z OTAN, takže prioritně bude tlak na odběr americké techniky. Slováci už asi porozuměli takže se nadějně rýsuje kontrakt na F-16.

avatar
TF_HU Datum: 20.06.2018 Čas: 10:09

kazd a D.i.p.
věřte mi, že si nikdo nikde nevyskakuje. Jedná se o mediálně špatně interpretovanou informaci.

avatar
Takeda Datum: 19.06.2018 Čas: 12:52

TF_HU: Díky.

avatar
givicz Datum: 19.06.2018 Čas: 12:42

Radary z Izraele nesmíte zapojit do systému NATO, vzkázal výbor Aliance
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/madr-radar-izrael-nato-slechtova-elta-vybor-kyber-f7o-/zpr_nato.aspx?c=A180608_155456_zpr_nato_inc
"Mobilní radary pro armádu, které chce Česko nakoupit z Izraele, nemohou být zapojeny do komplexního systému NATO. Takové je stanovisko zvláštního bezpečnostního výboru Aliance. Hlavní překážkou přitom je, že pochází právě z Izraele, tedy země, která není členskou zemí NATO"

Šlechtová: V zakázce na radary jsou pochybení, bude to řešit policie
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/zakazka-radary-ministerstvo-obrany-vojenska-policie-karla-slechtova-12x-/domaci.aspx?c=A180522_160054_domaci_jkk

Inspekce ministerstva obrany zjistila podle šéfky resortu Karly Šlechtové v souvislosti se zakázkou na mobilní radary za několik miliard korun „extrémně závažné nálezy“. Ministryně se proto obrátila na Vojenskou policii.

avatar
vlasto Datum: 19.06.2018 Čas: 12:28

Veci fungujú spravidla dovtedy, kým sa na ich fungovanie niekto neopýta odborníkov združených v nejakej komisii :)

avatar
D.i.p Datum: 19.06.2018 Čas: 11:50

Já myslím, že míra nafouknutí je přímo úměrná snaze neuspěšných lobistů a jejich politických přidsmrdovačů (Šlechtová v hlavní roli) ten nákup shodit.

avatar
kazd Datum: 19.06.2018 Čas: 11:04

Míra nafouknutí bubliny je přímo úměrná velikosti zakázky a váze protistran.
U zakázky na kompletní PVO na úrovni vláda vláda ČR a Izraell by si nikdo někde na výboru netroufl vyskakovat, resp. vyskakování by se řešilo na jné úrovni.

avatar
Starlight Datum: 19.06.2018 Čas: 11:01

Otázka ohledně napojení Gripenů přes LINK-16 je dávno vyřešena a MO ČR/AČR moc dobře ví, že to není jednoduché.

Palubní terminály LINKu-16 typu MIDS-LVT (Multifunctional Information Distribution Systém - Low Volume Terminal) amerického výrobce Viasat Inc nedodává MO ČR švédská strana, ale vláda USA přes program FMS. Součástí FMS kontraktu je také pouze americká logistická podpora na tato zařízení, která budou majetkem MO ČR a po ukončení pronájmu a vrácení Gripenů švédskému letectvu zůstanou v ČR.

Jinými slovy – švédský Gripen MS 20 posílá do americké černé krabičky data, který terminál MIDS přechroupá do standardního komunikačního protokolu LINK-16 a naopak. V hardware a firmware certifikovaného terminálu se nikdo mimo USA/výrobce nehrabe. Všechno bude mít vyšší stupeň utajení včetně kódů/software, který se bude do terminálu nahrávat před letem.

avatar
TF_HU Datum: 19.06.2018 Čas: 10:59

Jen bych chtěl říci, že ANo mohou, proč by nemohly. Zvláště poté, co se šwédské JAS39 účastnili operací proti Libyi.

Jura99
Procedura zapojení a spol, neleží na bedrech výrobce, ale na bedrech národních úřadů uživatele.

Takeda a sokolvojtech
...vyslovení poznámky nebylo motivováno žádným konkurečním bojem. To si jsem jist.

Kazd
Názor respektuji, ale nemyslím si, že by byl úplně pravdivý. O tom, že existuje podmínka o zapojování do NATO systému se ví od počátku VŘ. Osobně si myslím, že se jedná o nafouklou bublinu.

avatar
D.i.p Datum: 19.06.2018 Čas: 10:08

Jsme moc posraní. Prostě bych to koupil a postavil je před hotovou věc. Přeci si uprostřed Evropy nenechaj tmu. :-)

avatar
Takeda Datum: 19.06.2018 Čas: 10:00

To by mě zajímalo, které 2 země byly proti. Předpokládám ty, které nám chtějí prodat své radary místo izraelských:-)

avatar
sokol.vojtech@gmail.com Datum: 19.06.2018 Čas: 09:58

"...dva členové ASAB zaujali negativní stanovisko..."

Zajimalo by mne zduvodneni negativniho stanoviska - samozrejme ne to oficialni, ale realne.

Neprijde mi nepravdepodobne, ze dva clenove, kteri zaujali negativni stanovisko, byli Francie a Velka Britanie. Shodou nahod jsou to zrovna staty NATO, odkud pochazeji dve firmy neuspesne v tendru na ceske MADRy.

avatar
kazd Datum: 19.06.2018 Čas: 09:41

Musím zde off topic odložit opakovaně svůj názor, že toto je přímý důsledek rozkouskování PVO do samostatných VŘ a dědictví neschopy Stropnického.
Každé VŘ je pak pod tlakem jakéhokoli nýmanda, co by se možná do komplexního VŘ ani nepřihlásil. Případně by kvalita jeho nabídky odpovídala tomu co předvedli francouzi u Temelínu a VŘ na vrtulníky.

arr