TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

SMX-Ocean: Nejpokročilejší hybridní ponorka

Datum přidání 10.11.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzská společnost DCNS Group představila projekt nejnovější hybridní diesel-elektrické ponorky SMX-Ocean. Ponorka má ambici nahradit jaderné ponorky a stát se nejtišší ponorkou vůbec.

SMX-Ocean

Foto: Ponorka SMX Ocean. / DCNS Group

 

Pohonný systém nového typu ponorky využívá k napájení elektromotorů jak dieselové motory, tak vodíkové palivové články a obří li-ion baterie.

 

První historicky doloženou ponorkou bylo plavidlo zkonstruované během roku 1624 holandským konstruktérem Corneliusem van Drebelem.

 

Ke skutečnému průlomu ve vývoji ponorek došlo ale až v roce 1928, kdy americká konstrukční kancelář Bureau of Steam Engineering navrhla první skutečný diesel-elektrický pohonný systém pro ponorky.

 

Diesel-elektrické ponorky mají oproti jaderným několik výhod a jednu zásadní nevýhodu. Výhodou je velmi tichý provoz a nízká cena. V případě potřeby diesel-elektrická ponorka funguje pouze na baterie a jedinou pohybující částí ponorky (vydávající hluk) je elektromotor, hřídel a lodní šroub... celý článek si přečtete na HYBRID.CZ

 

Celý článek si přečtete na HYBRID.CZ

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mattea Datum: 12.11.2014 Čas: 12:52

PetrL: máte pravdu, přestřelil jsem. Omlouvám se. Mou myšlenkou lépe vyjádřil Charlie hned prvním odstavcem.

avatar
Charlie Datum: 12.11.2014 Čas: 08:02

PetrL: nic proti, ale obsah vašich příspěvků by se dal shrnout do jedné věty - modernější třída ponorek je řádově tišší než starší třída ponorek. Jenže to není žádný velký objev.

Obecně byla za etalon tichosti dlouho pokládána třída Los Angeles, než se přišlo na to, že sovětská Kila při provozu na bateriích neprodukují téměř nic a dlouho Kilo platilo za nejlepší dieselelektriku na světě (jistě, byla tu Německá a Španělská konkurence, záleží na vkusu a straně, která o ponorkách zrovna psala).

Jenže pohon je možná zdrojem hluku, ale dieselelektrika na AIP nebo na bateriích neprodukuje téměř nic, pak záleží na úrovni konstrukce šroubu, oproti tomu atomovka jede neustále na reaktor.

Největší výhodou "klasik" jsou menší rozměry a cena, největší výhodou atomu je delší vytrvalost a větší rozměry (že si odporuji? ale vůbec, záleží na tom, k čemu ponorku chcete používat).

Ultramarinus - ne všechny atomky mají balistické střely.

avatar
z.a.p Datum: 12.11.2014 Čas: 00:51

Prvni znamou ponorkou (i kdyz jen castecnou) ve vojenskem pouziti byla Hunley - ve sluzbe Konfederace. Skutecne dokazala potopit jednu lod Unie behem blokady Charlestonu, S.C, kde take vzpoura Jihu zacala.
http://en.wikipedia.org/wiki/H._L._Hunley_(submarine)

Jinak behem 1.s.v. meli Nemci jiz dobre vyvunute diesel elektricke ponorky, kterymi znacne ztizili Britum zivot. Jejich predchudem byla tato 'potvurka' (potvora-ponorka), ktera byla prodana Rusku a pouzita ve valce s Japonskem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Forel
Byla vyrazena z provozu v r.1910.

Francouzi umi delat 'dobre' veci, ale ne s tou mirou uspechu jako Nemci - viz jejich momentalni prace uzasu: .http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin-class_submarine

avatar
mattea Datum: 10.11.2014 Čas: 20:47

PetrL: krom neověřené ceny, osobního názoru na diesel vs jádro a krom velmi hrubého odhadu hluku z kategorie "na Nově říkali" jsem se z těch 27(!) řádků Vašich příspěvků nedozvěděl zhola nic. Prosím, zkuste omezit své texty na diskutérům co nejpřínosnější a hlavně ověřené zprávy. Diskuze se tím zkvalitní a značně zpřehlední. Děkuji.

avatar
Ultramarinus Datum: 10.11.2014 Čas: 18:04

Celkem klasicka AIP s nekolika vylepsenimi. Zadna prevratna a zcela nova technologie, presto velmi zajimave vykony.

S nazorem, ze atomove ponorky jsou tissi bohuzel nelze zcela souhlasit, provoz reaktoru (cerpadla chladiciho media, pohyb moderacnich tyci, prevod tepelne energie v chladici kapaline na elektrickou prostrednictvim "vrtule" - tj dalsi, nezbytne neustale se pohybujici soucasti) to vse JE hlucnejsi nez baterie. Kdyz ma AIP zapnuty motor, muze byt situace zase o necem jinem. Lodni sroub nezminuji, ten maji oba typy ponorek.

Take bych nerekl, ze atomova ponorka musi byt nezbytne "silnejsi". Jiste, ma tezsi vyzbroj, ale balisticke strely se z nekolika duvodu proste nepouzivaji, coz preklopi silu a mnozstvi skutecne POUZIVANE vyzbroje ve prospech AIP.

avatar
lorgarius Datum: 10.11.2014 Čas: 17:21

PetrL mohli by ste prosím bližšie špecifikovať koľko je to několikanásobně tišší ež všechny diesel-elektrické ponorky? inak to vyznie iba ako argument typu discovery chanel.

arr