TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

SOSITE: Nová strategie válčení

Datum přidání 01.04.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 47 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) představila novou strategii nasazení zbraňových prostředků. Klíčovou myšlenkou je spojit nejrůznější zbraňové systémy v jeden funkční celek. DARPA strategii rozvíjí v rámci programu SOSITE (System of Systems Integration Technology and Experimentation).

Foto: Nosný letoun shazuje velmi levné řízené střely. / DARPA

Foto: Nosný letoun shazuje levné řízené střely. / DARPA

 

Systém systémů

Ozbrojené síly Spojených států se mohly v minulých desetiletích spolehnout na absolutní vojenskou převahu. Příkladem je dominance amerického letectva při operacích Pouštní bouře (1991), Spojenecká síla (1999) nebo Irácká svoboda (2003).

 

V poslední době však řada států získává přístup ke špičkovým technologiím, které mohou úspěšně konkurovat americké vojenské technice. Příkladem jsou například pokročilé prostředky protivzdušné obrany.

 

Program SOSITE se soustředí na udržení vojenské dominance, především amerického letectva. SOSITE si klade za cíl vyvinout vojenskou strategii, která dokáže úspěšně potlačit i ty nejmodernější protivzdušné prostředky protivníka. Idea SOSITE však není nutně navázaná na konkretní vojenskou techniku nebo zbraně.


SOSITE využívá princip „systém systémů“ SoS (System of Systems). Nejde o nic jiného, než o úplné a inteligentní propojení vojenské techniky, senzorů a zbraní do jednoho funkčního zbraňového systému.

 

Ostatně podobný koncept rozvíjí například americké námořnictvo při vývoji spolupracujících robotických lodí. Cílem je přenést boj mimo mateřská plavidla a fyzicky zahltit obranné prostředky (lidské i technické) protivníka. 

 

Jak SOSITE, tak program námořnictva, přiznávají zásadní skutečnost. Zbraňové prostředky protivníka jsou natolik vyspělé, že dokáží zachytit a s velkou pravděpodobností zničit útočící techniku a dokonce přesně naváděnou munici.

 

Překonat protivníka lze přenesením boje do bezpečné vzdálenosti od mateřských lodí a letadel. Dále je klíčem získávat informace z řady fyzicky na sobě nezávislých senzorů a útočit na protivníka z více směrů při použití „roje“ přesně naváděné munice.

 

Video: Ukázkový scénař strategie vyvíjené v ramci programu SOISTE. / YouTube

 

Dalším důležitým rysem (resp. nejdůležitějším) programu SOSITE je vítězství v ekonomickém boji. Klíčem je přizpůsobovat se rychle vyvíjejícím se zbraňovým prostředkům a donutit protivníka vynaložit více prostředků na výzkum a nákup nové vojenské techniky.

 

Stejná strategie se uplatňuje při vývoji elektromagnetických (EM) zbraní nebo laserů. Jeden výstřel z EM zbraně nebo laseru stojí řádově méně, než cena řízené střely nebo pumy.

 

Ničení protivzdušné obrany

Jaká je tedy podstata fungování „systému systémů“? Ukázkovým příkladem je spolupráce mezi bezpilotními vzdušnými prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle), chytrou leteckou munici a bojovými letadly. Příklad použití si lze nastínit v ukázkovém scénáři.

 

V první linii, jak předsunutý senzor, stíhačka F-35 Lightning II vytváří bezpečný koridor pro útočné prostředky amerického letectva. Za F-35 letí nosný letoun s nákladem bezpilotních průzkumných letadel a chytrou municí.

 

Z dostatečné vzdálenosti nosný letoun odhodí několik průzkumných dronů. Vedoucí F-35 převezme kontrolu nad drony a pošle je do pravděpodobného výskytu prostředků protivzdušné obrany protivníka.

 

Drony jsou velmi malé a využívají technologii stealth, jsou proto pro radary velmi špatně zachytitelné, resp. zachytitelné až na krátkou vzdálenost. Bezpilotní letadla v daném scénáři navíc nevyzařují k protivníkovi žádné signály, pouze přijímají – v tomto případě signál od radaru protivzdušného systému.

 

Drony předají informaci stíhačce F-35 a ta vyhodnotí povahu a umístění cíle, možnosti obrany, rizika a navrhne nejlepší způsob provedení útoku.

 

Po potvrzení povahy a místa cíle F-35 předá informace nosnému letounu, který vypustí řadu malých přesně naváděných střel. Řadu střel protivník zničí. Avšak díky malým rozměrům a velkému počtu střely proniknou obranou a zničením radaru neutralizují protivzdušnou obranu protivníka. 


Zdroj: DARPA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 10.10.2016 Čas: 15:35

Podľa mňa pri vývoji F35 išlo o to, vytvoriť špičkovú viacúčelovú stíhačku za primeranú cenu,ktorá by bola exportne úspešná ako F16 a F15 a zároveň nahradila viac druhov strojov. Zatiaľ čo. F22 slúži čisto na vybojovanie vzdušnej prevahy.

avatar
Sgt Murphy Datum: 05.04.2015 Čas: 17:40

Pojem supercruise sa všeobecne používa v prípade že lietadlo dokáže letieť 1+ Mach bez využitia prídavného spaľovania.

Typhoon to vie v čistej konfigurácii na Mach 1.5 a v bojovej s prídavnou nádržou na Mach 1.3, Gripen NG na Mach 1.2 a aj keď motory F-35 Pratt & Whitney F135 na to stavané lietadlo dokáže využiť let supercruise Mach 1.2 na vzdialenosť 130 námorných míľ.

Pripomeniem že F-22 dokáže využiť let supercruise na vzdialenosť 100 námorných míľ a malo by to znížiť jeho akčný rádius zo 600 na 450 námorných míľ.

avatar
pet.rok Datum: 05.04.2015 Čas: 16:14

ad supercruise: je skoro jedno kde je hranica aby sa mohlo nazvat supercruise, aj tak to je hlavne marketingovy pojem.
V reale je zaujimave mat moznost ist mach 1+ bez pridavneho spalovania (a cim viac tym lepsie) najma pre stealth stroje kvoli IR stope a takisto kvoli spotrebe paliva. Aj ked pri mach 1+ spotreba rapidne stupa stale je pri pouziti standardneho rezimu bez PS nizsia.

avatar
Luky Datum: 05.04.2015 Čas: 16:08

... no mě to spíš připadá, jako diskuze..a hned na začátku zazní:
"Well, depending on your exact definition of supercruising (the usual definition that everyone tends to use or Lockheed Martin's definition)."

Já to vždycky vnímal, jako ti "všichni ostatní", tedy udržitelný nadzvuk bez přídavného spalování (a bez ztráty výšky). V té diskuzi koukám, má F-35 trošku jiný problém a sice "udržitelnost".

Když se totiž ti ostatní baví třeba o Concorde, Tu-144, Gripen NG, Rafale, F-16 s určitým množstvím paliva, atd, atd, tak ten termín používají také, jenom se k tomu ještě přidá hodnota rychlosti. Tady mě to přijde, že chtějí marketingově oddělit F-22 od těch ostatních (i když čistý EF2K prý 1.5 umí a vyřazení dopraváci uměli také).

avatar
Shania Datum: 05.04.2015 Čas: 13:35

Luky:
vycházím tady z toho článku:
http://www.airliners.net/aviation-forums/military/read.main/148068/

And for those wondering what that definition difference is; Lockheed Martin considers supercruising to be not just be traveling above the speed of sound; it has to exceed Mach 1.5.

avatar
pet.rok Datum: 05.04.2015 Čas: 13:24

kazdopadne si myslim ze by z hladiska vysledku bolo lepsie ak by vyvoj siel v dvoch zakladnych liniach (ako jedno a dvojmotorova verzia) a jednomotorovu orientovat ako cost efective a dvojmotorovu na vykon (tak ako bol povodny zamer vyvoja F22 a F35).

avatar
Luky Datum: 05.04.2015 Čas: 13:16

pro Shania:
Supercruise není od Mach 1,5 nahoru. I Mach 1,2 je supercruise.

avatar
pet.rok Datum: 05.04.2015 Čas: 13:16

kolt: Princ of Wales mala mat katapult ale ked zistili kolko by to stalo tak schvalili rovnake usporiadanie ako u QE. Kazdopadne pocas zivotnosti lodi bude pravdepodobne mozne takuto modifikaciu spravit (ak to bude dovolovat konfiguracia vytahov, dostatocny vykon strojov a pod).
Je to vsetko o peniazoch. Ale aj tak je pikatne ze to boli Anglicania co vyvinuli parny katapult, ktory potom prevzali Americania a doteraz ho pouzivaju. Az najnovsia trieda Gerald Ford bude mat EMALS.

Z operacneho hladiska zase STOVL az tak velka tragedia nie je. V tejto oblasti bude zavedenie F-35B aj tak velkym skokom dopredu (asi najvacsim ze celeho projektu) v porovnani s Harierom.

avatar
Sgt Murphy Datum: 05.04.2015 Čas: 12:57

KOLT: zdieľam váš názor. Tá lietadlová loď mala mať katapulty a dve štartovacie plochy. No ale keď nie sú peniaze.. tak sa musí niekde ušetriť.

avatar
Sgt Murphy Datum: 05.04.2015 Čas: 12:50

Shania: Myslím pokiaľ by sa viedol vývoj lietadla 5. generácie s kolmým štartom a pristáním vzniklo by niečo veľmi podobné F-35 takže rozhodnutie na zjednodušenie vývoja bolo správne.

Lepšie výkony by mohla podať verzia C, aj keď elektronické vybavenie lietadla jej predchodcu vo všetkom predčí.

avatar
KOLT Datum: 05.04.2015 Čas: 12:32

Sgt Murphy: Dík. Tak to je fakt výsměch, letadlová loď jak k*áv a nemá katapult ani záchytná lana.Zajímalo by mě, jestli ji nemají alespoň konstrukčně připravenou na to, že by je tam mohli přidat.

avatar
Shania Datum: 05.04.2015 Čas: 11:37

Sgt Murphy: jsem nepsal, že výkony nejsou dostačující u F35A.


Ale pokud by námořnictvo a USMC vyvíjelo vlastní stroje, tak by nemuseli řešit spoustu kompromisu jako u F35 B/C a parametry by pak byli lepší.

Každopadně USMC si vyrazně polepší.
USN by pravděpodobně radši mělo letadlo s ještě lepším výkonem, nebo více superhornetu, growleru a UCAV.

avatar
Sgt Murphy Datum: 05.04.2015 Čas: 10:42

KOLT nie HMS Queen Ellizabeth bude bez katapultov. Z jej paluby budú štartovať F-35B.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Queen_Elizabeth_%28R08%29

avatar
Sgt Murphy Datum: 05.04.2015 Čas: 10:35

Shania ja vám nerozumiem. Raz tu píšete že F-35 má výkony celkom postačujúce, na druhý krát sú pre vás príliš slabé. Raz je pre vás vývoj moc nákladný, raz by ste chceli vývoj ešte nákladnejší než ten pôvodný.

avatar
KOLT Datum: 05.04.2015 Čas: 09:37

Shania: Ona Královna Alžběta nebude mít katapult? :-O

arr