TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Souboj českých a britských stíhačů skončil nerozhodně

Datum přidání 18.03.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 29 komentářů    autor autor: kpt. Tomáš Maruščák

Ve čtvrtek 12. března přilétla čtveřice letounů Eurofighter Typhoon 11. perutě letecké základny Coningsby, aby stíhači britského Královského letectva poměřili své síly se stíhacími piloty 211. taktické letky 21. základny taktického letectva Čáslav.    

 

„Je to poprvé, kdy cvičíme vzdušné boje proti letounům JAS-39 Gripen. Je to pro nás cenná zkušenost,“ uvádí starší pilot „Tajfunu“ major Paul Gardiner a dodává: „Naše stroje jsou možná motorově silnější, Gripen naopak umí operovat při nižších rychlostech a tuto schopnost čeští piloti výtečně užívají, takže výsledek souboje se odvíjí od zvolené taktiky pilota.“

 

Cvičení Quo Vadis organizované čáslavskou 211. letkou bylo sice dvoudenní, vzdušných bojů byly však desítky. „Trénovali jsme vzdušné boje jeden na jednoho a dva na jednoho. Souboje dva na jednoho dopadly dle očekávání, početní převaha je garancí úspěchu, souboje jeden na jednoho však tak jednoznačné nebyly“, vysvětloval starší pilot letounu JAS-39 Gripen nadporučík Stanislav Čejka.

 

„V pátek jsem se utkal se zkušeným pilotem Eurofighteru a střetnutí nemělo vítěze. Jednou jsem vyhrál já, jednou Phil, několikrát jsme se ale dostali do fáze, která neměla vítěze,“ dodává nadporučík Čejka. Na strategii českých stíhačů tak nebude potřeba nic měnit, důležité bude taktické schopnosti i nadále zdokonalovat.

 

Vzdušné boje mají jednoznačná pravidla, letouny jsou navedeny řídícím proti sobě, vzdálenost letounů se pohybuje od několika kilometrů po 300 metrů, což je nebližší možná hranice přiblížení se dvou letounů. „Vyhodnotit boj jsou piloti schopni téměř okamžitě, pokud dostanu letoun soupeře do zaměřovače pro možnost odpálení rakety či použití kanónu, tak jsem vítězem,“ vysvětluje nadporučík Čejka.


Letecká cvičení s mezinárodní účastí nejsou ničím vyjímečným. Naši piloti běžně cvičí např. s německými Eurofightery a pravidelně se účastní mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet.

 

Jedno z největších leteckých cvičení bude 21. základna organizovat v květnu letošního roku: „Od 11. do 24. května 2015 bude na naší základně probíhat mezinárodní cvičení Lion Effort 2015. Toto mezinárodní cvičení uživatelů letounů JAS-39 Gripen se poprvé konalo v roce 2009 v Maďarsku, v roce 2012 ve Švédsku a letos bude hostitelem naše základna,“ uvedl plukovník Petr Hromek, velitele 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

 

„Nutno dodat, že kromě našich Gripenů, se do cvičení zapojí i letouny L-159 ALCA, z dalších útvarů Vzdušných sil AČR vrtulníky Mi-24 a Mi-171, letoun CASA C-295, 25. protiletadlový raketový pluk bude na základně simulovat tzv. Base Defence Zone,“ dodal plukovník Hromek.

 

Do cvičení z mateřské základny zasáhnou i polské letouny F-16 a německé Eurofighter Typhoon. Vyvrcholením cvičení bude Den otevřených dveří letiště, letecká air show, která se uskuteční v sobotu 23. května 2015.

 

Fotogalerie

 

Zdroj: 21. zTL

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Maximus Datum: 21.03.2015 Čas: 09:35

Právě využití přilbového zaměřovače a PLŘS schopných díky lepším manévrovacím schopnostem a lepšího naváděcího systému (např. Python 5 je z tohoto hlediska o dost lepší než naše současné verze AIM-9 Sidewinder) by dokázalo asi nejlépe kompenzovat nevýhody JAS-39 v dogfightech s přemotorovanými stroji jako je Eurofighter Typhoon či různé variace na téma Su-27.

avatar
madrabbit Datum: 21.03.2015 Čas: 09:04

Zdravím, pokud npr. Čejka prohlásí, že skóre je 1:1 + několik remíz a zároveň, že není potřeba měnit výcvik, tak bych možná moc nesouhlasil.
1) I v případě, že by skóre bylo 100% pro Gripen, tak se stejně nesmí "usnout" a je pořád co zlepšovat.
2) Pokud uhraju plichtu, i když proti výbornému soupeři, měl bych se zamyslet nad tím, jak dosáhnout lepšího výkonu - místo tu určitě je.
3) Škoda, že tu nejsou podmínky - jenom dogfight nebo i BWR.

avatar
KOLT Datum: 20.03.2015 Čas: 15:55

Deutschmann: To by rozhodně byla. Navíc by neměla zahrnovat pouze Gripeny, ale veškeré chybějící vybavení. Jen se obávám, že kdyby byla pojata zodpovědně, přestali by na MO uvažovat o nových Airbusech a podobných záležitostech, což by se mnohým hlavounům nelíbilo...

avatar
Deutschmann Datum: 20.03.2015 Čas: 09:30

Software by se určitě musel nahrát, ale otázkou je co by Švédové za toto nahrání chtěli, ale předpokládám že je to v ceně helem (byl by to nesmysl dělit nákup a integraci do letadla na dvě zakázky).

Kolt: ta rozvaha by byla velmi zajímavá

avatar
Arccos Datum: 20.03.2015 Čas: 09:19

Tedy, ten odhad je za předpokladu, že švédská objednávka je na +-100 kusů, což ale vlastně z té zprávy není úplně jasné.

avatar
KOLT Datum: 20.03.2015 Čas: 09:19

Arccos: Nutnost upgradu softwarového vybavení by mě nepřekvapila, spíše bych ji předpokládal.

Deutschmann: Rozvahu tohoto typu by určitě bylo nutné udělat. I jsem něco v tom smyslu chtěl zmínit v příspěvku, ale nechtělo se mi s tím po ránu psát ;-)

avatar
Deutschmann Datum: 20.03.2015 Čas: 09:15

Kolt: na netu na napsáno že jich JAR koupila 26-30 ks za 54 mil USD.
Takže cena bude okolo 2 mil USD za ks.
Otázkou o kolik to zvedne bojovou hodnotu Gripenu.
A další otázka je o kolik se zvedne bojová hodnota ve spojení s kontejnerem Litening III, které chceme koupit.

avatar
Arccos Datum: 20.03.2015 Čas: 09:13

To zní dokonce až podezřele levně. :)
Odhadem by ted jejich pořízení stálo AČR asi 200mil Kč, což by se určitě vyplatilo! Pak je ovšem ještě otázka, jestli se na tu cenu nenabalují nějaké další náklady, jako úprava přístrojového vybavení nebo softwaru.

avatar
KOLT Datum: 20.03.2015 Čas: 09:09

Maximus: Díky. Tedy to jde a není to až tak dramaticky nákladné.

avatar
Maximus Datum: 20.03.2015 Čas: 08:37

Přilbové zaměřovače používá Cobra HMD (http://www.paralay.iboards.ru/download/file.php?id=15722) používá samozřejmě Švédsko a také Jihoafrická republika.

Co se týká ceny, tak v roce 2007 si pořídili Cobry HMD pro svoje Gripeny, kterých mají o řád více než my, a stálo je to v přepočtu 53.3 millionů dolarů.

avatar
KOLT Datum: 19.03.2015 Čas: 21:35

Používá vlastně někdo z vlastníků Gripenů přilbové zaměřovače? A na kolik taková sranda přijde (alespoň řádově)?

Je to úplně mimo téma, ale ty hasičáky u letadel mi díky kolům připadají jak nějaká starodávná artilerie s kanóny natřenými na červeno :-) Zvlášť, jak stojí pěkně v řadě.

avatar
Matesaax Datum: 19.03.2015 Čas: 20:36

Poměr letadel k počtu pilotů je v NATO 1,5 pilotů na jedno letadlo.Nelze mít příliš hodně pilotů,protože pak by rychle došlo k olétání letadel a snížení jejich životnosti o pár let.Navíc u nás je počet nalétaných hodin dán smlouvou se švédskou stranou.Je také rozdíl v náletu jednotlivých pilotů,piloti ve výcviku a operační piloti létají nejvíce hodin,piloti z velení 21.Křídla létají méně a myslím,že je i pár pilotů z velení letectva,kteří se jen udržují vývozem ve spárce pár hodin ročně.
Oproti tomu pamatuju,že např. v 98 roce kdy byly v provozu poslední tři Mig-23ML se o ně dělilo kolem 20 pilotů,i když je fakt,že většina létala souběžně i L-39.
Ten tahač na fotce je švédský a byl dodán s Gripeny...

avatar
Stanyk Datum: 19.03.2015 Čas: 19:08

Dobrý večer,

navážu dotazem na konec zdejší diskuse. V oboru se nevyznám, tak se omlouvám, pokud můj dotaz bude znít hloupě.

V různých filmech, dokumentech nebo i fotografiích, na kterých se vyskytuje stíhací letoun, bývá v prostoru přídě letadla graficky znázorněn počet sestřelů nepřátelských letadel. Ty se předpokládám vztahují k pilotovi letadla, nikoliv k letadlu samotnému.

V novodobých dějinách se často udává i počet virtuálních sestřelů v případě cvičného souboje.

Jak to vypadá v praxi, kdy se mění pilot letadla? Resp. je jeden konkrétní stroj přiřazen jednomu pilotovi, případně více pilotům, ale stále skupince? Vizualizace se pravidelně překreslují?

Nebo jsou vizualizace pořizovány ad hoc v případě propagačních nebo propagandy?

Druhý dotaz se týká výše uvedené vizualizace v kontextu se stealth vlastnostmi letounů. Nenaruší takový nátěr stealth nátěr letadel?

Díky

avatar
petres Datum: 19.03.2015 Čas: 15:49

K tomu poměru pilot (osádka) : stroj jsem někde četl, že poměr u stíhacích letounů by měl být někde kolem 2-3 : 1.
Když je podíváte na tento odkaz (mimochodem tyto stránky doporučuji trochu podrobněji přečíst, jsou tu docela zajímavé informace):
https://defenseissues.wordpress.com/2012/12/08/aircraft-combat-presence-comparision/
zjistíte, jak je Gripen efektivní a ekonomický stroj:
a) za určitou sumu jich pořídíte nejvíc (nejlevnější moderní letoun)
b) díky nejnižším letovým nákladům a jednomu z nejlepších poměrů hodin údržby k letové hodině těch letů provede nejvíc.
https://defenseissues.wordpress.com/2014/08/30/comparing-modern-fighter-aircraft/
https://defenseissues.wordpress.com/2014/01/11/comparing-modern-western-fighters/

V neposlední řadě vcelku se snaží držet krok ve výkonech ve verze C/D, verze E/F se silnějším motorem, IRST a dalšími vylepšeními vypadá opravdu dobře.

avatar
Jura99 Datum: 19.03.2015 Čas: 13:58

Jenda: Dobrý nápad. Větší počet pilotů než letadel by se hodil i tak, tuším, že Izraelci v některé ze svých válek v 60.tých letech měli sice málo strojů, ale dokázali na nich točit víc pilotů, takže každý stroj byl ve vzduchu maximum možné doby.

arr