Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Současnost tureckého letectva

Datum přidání 02.07.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Michal Polák

K příležitosti nedávného sestřelení tureckého letounu jsme se podívali na celé turecké letectvo. Ačkoliv se o něm příliš nehovoří, je vyzbrojeno více než 750 letouny, většinou západní výroby. Vedle toho se navíc poohlíží po nových typech, takže rozhodně nehodlá usnout na vavřínech.

turecký F-16

Foto: Turecká stíhací letoun F-16C / RA Alan Port

Strategická pozice Turecka

Turecko je zajímavé zejména svou zeměpisnou polohou. Ze severu má přístup k Černému moři, z jihu zase ke Středozemnímu. Souš pak spojuje Evropu s Asií. Na západě hraničí s Bulharskem a Řeckem a na východě zase se Sýrií, Irákem, Íránem, Arménií a Gruzií.

 

Politicky je Turecko zcela suverénní zemí. Přes některé snahy stále není členem Evropské unie, což má své důvody. Dlouhodobě totiž okupuje velkou část Kypru, tedy člena Evropské unie, nepřiznává genocidu v Arménii z roku 1915 atd. Problémy jsou také právní, institucionální i náboženské.

 

Pro oblast vojenství je nicméně důležité členství v NATO a dále uvědomění se, že Turecko se nachází v oblasti, kde není o války a konflikty různého druhu nouze. Turci však mají dlouhodobě poměrně dobré vztahy s Američany. Ti již za kubánské krize využívali základny v Turecku pro své balistické rakety a dodnes dodávají zemi půlměsíce vojenskou techniku.

Použitelné bojové letouny původně 3. a 4. generace

Hlavním stíhacím letounem tureckého letectva je F-16C/D. Většina z 222 strojů je modernizována na Block 50 a údajně dalších 30 jich má být modernizováno na Block 52+. Tento standard běžně obsahuje například instalaci radaru APG-68(V)9 schopného lépe detekovat cíle, což se odráží v použitelnosti letounu pro vzdušný boj.

 

F-4 PhantomFoto: F-4E Phantom II / Wikipedia

 

Ten však zvládá také starší, byť modernizovaný letoun F-4E Phantom II, který je veden jako víceúčelový stíhací. Turci jich mají ve výzbroji 127 kusů. Stejný typ letounu, jen modernizovaný pro účely průzkumu, je RF-4E Phantom v počtu 35 letounů (mimochodem právě jeden z nich sestřelili Syřané v nedávné době).

 

Ze starších byť dobře udržovaných stíhacích nadzvukových letounů americké výroby lze zmínit také F-5A/B 2000 v počtu 87 letounů. Ten však již neslouží k boji, ale k výcviku. Nicméně lze předpokládat, že v případě potřeby by šel využít pro průzkumné lety a zajištění vzdušného prostoru .

 

turecký F-5Foto: Turecký cvičný stíhací F-5 / Golowanow

 

K výcviku pak Turci používají stále ještě proudové, nikoli však nadzvukové letouny T-38 Talon a T-37 Tweet v počtu 70, respektive 60 kusů. Cvičný vrtulový typ pak zastupuje SF-260.

Transportní letectvo i luxus v podobě tankeru

Pro účely dopravy vojenského materiálu, techniky a osob využívají Turci zejména tři hlavní typy. Prvním z nich je po světě notoricky známý americký čtyřmotorový vrtulový C-130 Hercules, jež je v tomto případě zařazen v počtu 19 letounů. Dalším typem je C-160 Transall německé výroby, který je poháněn dvojící vrtulových motorů a o jeho kvalitách hovoří to, že jej používají stále ještě Němci i Italové. A nakonec nejpočetnějším typem (52 strojů) je CN-235.

 

KC-135

Foto: Turecký tankovací letoun KC-135 s dvojicí stíhacích F-16C / Source Turkish Air Force Command

 

Turecké letectvo je jedno z mála, které si může dovolit tzv. vzdušné tankery, tedy letouny určené k doplňování paliva za letu. Ve své „výzbroji“ má 7 letounů KC-135R-CRAG Stratotanker. Mimochodem se jedná o typ, který s oblibou a ve velkém počtu používá americké letectvo.

 

Turci mohou díky tankovacím strojům v případě potřeby velmi dobře zajišťovat vzdušný prostor. Stíhací F-16C s trojicí přídavných nádrží a doplňováním paliva vydrží ve vzduchu skutečně dlouho.

 

Chloubou moderního a dobře financovaného tureckého letectva jsou také letouny včasné výstrahy AWACS. Turci si objednali od Američanů celkem 4 stroje Boeing 737 AEW&C, přičemž jeden bude kompletně vyroben v USA a zbývající 3 v Turecku. Ostatně podobný přístup byl použit i při výrobě F-16. Zbývá dodat, že turecké letectvo samozřejmě disponuje dopravními letouny pro přepravu politiků a jiných VIP osob.

 

Boeing 737 AWACSFoto: Boeing 737 AEW&C / Konstantin von Wedelstaed

 

Kapitolu samou o sobě jsou pak helikoptéry. Zmiňme alespoň, že Turci provozují francouzské Eurocoptery Cougar a americké UH-1 Huey – tedy žádné plnokrevné bitevní stroje. Zmiňované stroje má ve své výzbroji turecké „pozemní“ vojsko, které je nasuzeje pro ničení pozemních cílů a podporu pozemních jednotek.

 

Turecké letectvo nehodlá usnout na vavřínech. Do budoucna hodlá pořídit nové evropské taktické transportní letouny Airbus A400M a také americké stíhací letouny 5. generace F-35 Lightning II. Turecké letectvo i tak v budoucnu zůstane elitou celé turecké armády.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jakub Mareš Datum: 03.07.2012 Čas: 21:37

"KC-135R-CRAG Stratotanker. Mimochodem se jedná o typ, který s oblibou a ve velkém počtu používá americké letectvo" - pochybuju, když je tento letou již zastaralej a americké letectvo se ho snaží již několik let vyměnit

"tedy žádné plnokrevné bitevní stroje" - pokud se nepletu, nedostávájí turci vlastní verzi italských Mangust?

avatar
Jerremy Datum: 03.07.2012 Čas: 11:23

na prvním obrázku podle mého není průzkumná verze phantomu, ta má místo kanonu kamery, zde je vidět kanón.
http://www.visualphotos.com/photo/2x5748152/A_Turkish_Air_Force_RF-4E_taxiing_at_Izmir_Air_GCA100033M.jpg
rozdíl je patrný i pro laika...
jinak super čtení...

arr