TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Současnost tureckého letectva

Datum přidání 02.07.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Michal Polák

K příležitosti nedávného sestřelení tureckého letounu jsme se podívali na celé turecké letectvo. Ačkoliv se o něm příliš nehovoří, je vyzbrojeno více než 750 letouny, většinou západní výroby. Vedle toho se navíc poohlíží po nových typech, takže rozhodně nehodlá usnout na vavřínech.

turecký F-16

Foto: Turecká stíhací letoun F-16C / RA Alan Port

Strategická pozice Turecka

Turecko je zajímavé zejména svou zeměpisnou polohou. Ze severu má přístup k Černému moři, z jihu zase ke Středozemnímu. Souš pak spojuje Evropu s Asií. Na západě hraničí s Bulharskem a Řeckem a na východě zase se Sýrií, Irákem, Íránem, Arménií a Gruzií.

 

Politicky je Turecko zcela suverénní zemí. Přes některé snahy stále není členem Evropské unie, což má své důvody. Dlouhodobě totiž okupuje velkou část Kypru, tedy člena Evropské unie, nepřiznává genocidu v Arménii z roku 1915 atd. Problémy jsou také právní, institucionální i náboženské.

 

Pro oblast vojenství je nicméně důležité členství v NATO a dále uvědomění se, že Turecko se nachází v oblasti, kde není o války a konflikty různého druhu nouze. Turci však mají dlouhodobě poměrně dobré vztahy s Američany. Ti již za kubánské krize využívali základny v Turecku pro své balistické rakety a dodnes dodávají zemi půlměsíce vojenskou techniku.

Použitelné bojové letouny původně 3. a 4. generace

Hlavním stíhacím letounem tureckého letectva je F-16C/D. Většina z 222 strojů je modernizována na Block 50 a údajně dalších 30 jich má být modernizováno na Block 52+. Tento standard běžně obsahuje například instalaci radaru APG-68(V)9 schopného lépe detekovat cíle, což se odráží v použitelnosti letounu pro vzdušný boj.

 

F-4 PhantomFoto: F-4E Phantom II / Wikipedia

 

Ten však zvládá také starší, byť modernizovaný letoun F-4E Phantom II, který je veden jako víceúčelový stíhací. Turci jich mají ve výzbroji 127 kusů. Stejný typ letounu, jen modernizovaný pro účely průzkumu, je RF-4E Phantom v počtu 35 letounů (mimochodem právě jeden z nich sestřelili Syřané v nedávné době).

 

Ze starších byť dobře udržovaných stíhacích nadzvukových letounů americké výroby lze zmínit také F-5A/B 2000 v počtu 87 letounů. Ten však již neslouží k boji, ale k výcviku. Nicméně lze předpokládat, že v případě potřeby by šel využít pro průzkumné lety a zajištění vzdušného prostoru .

 

turecký F-5Foto: Turecký cvičný stíhací F-5 / Golowanow

 

K výcviku pak Turci používají stále ještě proudové, nikoli však nadzvukové letouny T-38 Talon a T-37 Tweet v počtu 70, respektive 60 kusů. Cvičný vrtulový typ pak zastupuje SF-260.

Transportní letectvo i luxus v podobě tankeru

Pro účely dopravy vojenského materiálu, techniky a osob využívají Turci zejména tři hlavní typy. Prvním z nich je po světě notoricky známý americký čtyřmotorový vrtulový C-130 Hercules, jež je v tomto případě zařazen v počtu 19 letounů. Dalším typem je C-160 Transall německé výroby, který je poháněn dvojící vrtulových motorů a o jeho kvalitách hovoří to, že jej používají stále ještě Němci i Italové. A nakonec nejpočetnějším typem (52 strojů) je CN-235.

 

KC-135

Foto: Turecký tankovací letoun KC-135 s dvojicí stíhacích F-16C / Source Turkish Air Force Command

 

Turecké letectvo je jedno z mála, které si může dovolit tzv. vzdušné tankery, tedy letouny určené k doplňování paliva za letu. Ve své „výzbroji“ má 7 letounů KC-135R-CRAG Stratotanker. Mimochodem se jedná o typ, který s oblibou a ve velkém počtu používá americké letectvo.

 

Turci mohou díky tankovacím strojům v případě potřeby velmi dobře zajišťovat vzdušný prostor. Stíhací F-16C s trojicí přídavných nádrží a doplňováním paliva vydrží ve vzduchu skutečně dlouho.

 

Chloubou moderního a dobře financovaného tureckého letectva jsou také letouny včasné výstrahy AWACS. Turci si objednali od Američanů celkem 4 stroje Boeing 737 AEW&C, přičemž jeden bude kompletně vyroben v USA a zbývající 3 v Turecku. Ostatně podobný přístup byl použit i při výrobě F-16. Zbývá dodat, že turecké letectvo samozřejmě disponuje dopravními letouny pro přepravu politiků a jiných VIP osob.

 

Boeing 737 AWACSFoto: Boeing 737 AEW&C / Konstantin von Wedelstaed

 

Kapitolu samou o sobě jsou pak helikoptéry. Zmiňme alespoň, že Turci provozují francouzské Eurocoptery Cougar a americké UH-1 Huey – tedy žádné plnokrevné bitevní stroje. Zmiňované stroje má ve své výzbroji turecké „pozemní“ vojsko, které je nasuzeje pro ničení pozemních cílů a podporu pozemních jednotek.

 

Turecké letectvo nehodlá usnout na vavřínech. Do budoucna hodlá pořídit nové evropské taktické transportní letouny Airbus A400M a také americké stíhací letouny 5. generace F-35 Lightning II. Turecké letectvo i tak v budoucnu zůstane elitou celé turecké armády.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jakub Mareš Datum: 03.07.2012 Čas: 21:37

"KC-135R-CRAG Stratotanker. Mimochodem se jedná o typ, který s oblibou a ve velkém počtu používá americké letectvo" - pochybuju, když je tento letou již zastaralej a americké letectvo se ho snaží již několik let vyměnit

"tedy žádné plnokrevné bitevní stroje" - pokud se nepletu, nedostávájí turci vlastní verzi italských Mangust?

avatar
Jerremy Datum: 03.07.2012 Čas: 11:23

na prvním obrázku podle mého není průzkumná verze phantomu, ta má místo kanonu kamery, zde je vidět kanón.
http://www.visualphotos.com/photo/2x5748152/A_Turkish_Air_Force_RF-4E_taxiing_at_Izmir_Air_GCA100033M.jpg
rozdíl je patrný i pro laika...
jinak super čtení...

arr