TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 15.03.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V poslední době se kolem programu stíhačky F-35 Lightning II vyrojilo mnoho negativních zpráv. Píše se jak o neustálém zdražování a zdržování programu, tak i o problémech technického rázu. Před pár dny však auditorská a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) uklidnila politiky i americké daňové poplatníky, když vydala optimistickou zprávu o pokroku ve vývoji a testovaní stíhačky F-35 Lightning II.

F-35

Foto: F-35B Lightning – verze s kolmým vzletem a přistáním / Lockheed Martin

 

F-35 Lightning II – nejdražší vojenský program v historii

Hlavní výtky kritiků směřují samozřejmě k astronomickým finančním nákladům na celý program: částka vynaložená na vývoj, testování a nákup celkem 2443 letadel se nyní odhaduje téměř na 400 miliard dolarů (v přepočtu téměř 8 bilionů korun)! Suma zahrnuje veškeré výdaje od počátku vývoje stíhačky F-35 až po pořízení posledních letounů v roce 2037.

 

Jenomže program se neustále prodražuje. Důvodem je především fakt, že ačkoli nebylo stále dokončeno testování letadla, běží již výroba v rámci tzv. počáteční výrobní série LRIP (Low-Rate Initial Production). Vznikají tak dodatečné náklady v závislosti na tom, jak jsou postupně při testech objevovány nedostatky v systémech letadla. Na druhou stranu podobné výdaje zase klesají s každou nově vyrobenou sérií.

 

Podobný problém nastal nyní, kdy je v souvislosti s úpravou a modernizací vyrobených a vyráběných letadel (bohužel není specifikováno, o které úpravy jde) požadováno dalších 900 milionů dolarů. Celkově jde o 63 letadla prvních čtyř výrobních sérií. Tytéž úpravy se dotknou i následujících šesti výrobních sérií, což zdraží program o dalších 827 milionů dolarů.

 

Technické problémy F-35 Lightning II

Kromě "běžných" technických problémů zjištěných při testování letadel vyvstává největší problém s klíčovým prvkem celého systému F-35  –  pokroková pilotní helma s průhledovým displejem. "Helma je rozhodující část, kterou je třeba vyřešit," potvrdil generál James Amos z US Marine Corps.

 

Přilbu pro stíhačky F-35 vyvíjí společnost Vision Systems International (VSI), což je společný podnik izraelské firmy Elbit Imaging a americké Rockwell Colling. Pokud firmy dovedou vývoj do konce, půjde o nejpokrokovější přilbu, lépe snad říci systém propojující člověka a stroj.

 

Video: Shrnutí programu F-35 Lightning II za rok 2012 / YouTube


Předpokládá se, že přilba bude na průhledovém displeji zobrazovat všechna letová a taktická data. Díky senzorům umístěným po celém trupu letounů bude moci pilot sledovat situaci kolem letounu v rozsahu 360°, tedy i přes podlahu kokpitu. Bohužel přilba se doposud potýká s technickými problémy, jako jsou například noční vidění, zpoždění a kvalita zobrazování informací.

 

Teoreticky lze použit jinou přilbu, ale pak stíhačka F-35 Lightning II doslova ztrácí smysl. Stěžejní předností F-35 je ta skutečnost, že prostřednictvím řady senzorů a přilby s průhledovým displejem získá pilot bezkonkurenčně nejlepší komplexní povědomí o taktické situaci kolem letounu.

 

Pozitivní zpráva do budoucna

Na druhou stranu pohlíží zpráva GAO na osud projektu optimisticky. "Navzdory všem problémům se program F-35 Joint Strike Fighter pohybuje správným směrem – i po všech těch dlouhých, drahých a náročných procesních zkušenostech," uvádí se ve zprávě GAO. "Do budoucna je zajištění dostupnosti – schopnost pořizovat letadla v dostatečném množství a udržovat je bojeschopná v průběhu celého životního cyklu – prvořadou záležitostí." 

 

Zpráva zdůrazňuje, že v roce 2012 bylo splněno sedm z deseti hlavních cílů. Nepodařilo se především dodržet termíny dodávek letounů a dovést do zdárného konce některé úpravy v systému F-35. V současné době je rovněž ukončena 1/3 všech naplánovaných letových testů.

 

Pokrok také nastal v dodávkách letounů, jedné z kritizovaných a zásádních částí programu. GAO píše, že došlo ke zvýšení efektivity výroby a k poklesu pracovních hodin nutných k výrobě jednoho stroje F-35. To vzbuzuje naději, že bude firma Lockheed Martin dodávat letouny v dohodnutém množství a termínech.

 

Zdroj: Reuters, Reuters

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
liberal shark Datum: 18.03.2013 Čas: 17:09

Zdá se mi neeektivní odkoupit letouny s částečně vyčerpanou životností a pak je modernizovat. Také kdybychom se účastnili vývojového programu, nesli bychom část rizika, že se projekt protáhne-prodraží-nepovede. Ve výběrovém řízení na existující letoun člověk alespoň přesně ví, na čem je.

avatar
David Khol Datum: 18.03.2013 Čas: 13:50

Tak to, že JAS-39 Gripen E/F vím, ale myslím si, že pokud by se ČR k tomu programu jako takovému přidala, mohla by pak nové letouny získat mnohem levněji. Ale těch možností je víc, nabízí se i odkup současných letounů, postupně jejich modernizace atd. A je jen škoda, že se rozhodnutí nechalo až na poslední chvíli, ČR tak má zase mnohem menší manévrovací prostor

avatar
liberal shark Datum: 18.03.2013 Čas: 11:11

To: David Khol
Gripen NG (JAS-39 E/F) ještě nejsou hotové. Ideální strategie přechodu by byla prodloužit leasing JAS-39C/D tak o 5 let a pořídit nové Gripeny, až budou dostupné. Pro naši zemi jsou zřejmě ideální volbou, nicméně řádné výběrové řízení určitě pomůže srazit náklady.

avatar
David Khol Datum: 17.03.2013 Čas: 16:30

Bohužel právě to ukázalo na úroveń politické prezentace ČR, kdy někdejší debata o stíhacím letectvu byla vedena argumentací "F-16 nebo Gripeny" a u těch F-16 se zapomínalo na fatální rozdíl mezi olétanými belgickými a jinými F-16, které i přes modernizační program MLU byly zastaralé - a mezi třeba F-16 block 52/60. A co se týče Gripenů - ano, souhlasím, měla být nějaká dohoda se Švédskem a Švýcarskem, to by především z dlouhodobého hlediska bylo velice efektivní řešení

avatar
Ondřej Lacina Datum: 17.03.2013 Čas: 12:43

David Khol:
To je pravda, F-16ky nejsou vůbec špatný stroje. F-16C/D Block 52 nebo E/F Block 60 by nad Českou republikou odváděli svojí práci taky velmi dobře, jako Gripen. Ale o tyto verze strojů by se v našem případě jistě nejednalo. Jednalo by se o starší, olétané F-16C/D Block (tipuji) 25/30/32 a ty se jaksi s Gripenem už nedají srovnávat. Nehledě na fakt, že provoz F-16 je mnohem dražší než provoz Gripenu. Saab JAS 39C/D Gripen je vážně ideální stroj pro ČR. Jen mě trochu mrzí, že jsme se nějak nedomluvili se Švýcarskem a nekoupili s nima verze JAS 39E/F Gripen. To by jsme měli starosti o vzdušný prostor na hodně hodně dlouhou dobu vyřešené ;)

avatar
David Khol Datum: 17.03.2013 Čas: 07:47

Myslím, že nad tím by se měli zamýšlet hlavně ti chytráci, kteří před lety odsuzovali Gripeny, chtěli pro Českou republiku olétané F-16 (a draze je modernizovat) a pak je nahradit právě F-35

avatar
Qca Datum: 17.03.2013 Čas: 07:12

@HU

"...kus železa co ponese kanón a raketu..." -- Well said :D -- dost lidi se na to tak bohuzel opravdu stale diva :D

avatar
HU Datum: 16.03.2013 Čas: 16:10

Někteří magoři :-) nevidí letadlo jako systém, ale stále jen jako kus železa co ponese kanón a raketu kamsi až na cíl. Letoun F-35 se prodražuje, prodlužuje se doba, ale má to své důvody...a až bude zaveden, koncept tohoto letounu nebude mít konkurenta. Letoun jako prostředek, bude součástí operačního prostředí s dalšími prvky jako budou UCAS, JSTARs systémy a podobně.

Obávám se, že v tomto směru žádného konkurenta mít nebude...

avatar
Gringo Datum: 16.03.2013 Čas: 11:29

hovorka11 : ty seš strašně chytrej, především tvůj komentář že GB překročili 7x svůj rozpočet operací v Libyii, musím se ti smát jen ale piš dál at se pobavíme a linkuj :D

avatar
hovorka11 Datum: 15.03.2013 Čas: 20:18

Kanada:
"F-35 je program asi sedm let pozadu a odhaduje na nejméně 70 procent dražší, než se původně předpokládalo."

http://www.spacedaily.com/reports/As_F-35_costs_soar_Boeing_enters_the_fray_999.html
------------------------------------
Zajímavé je, že uvažují za výhodnější koupi F18 Hornet za poloviční cenu (55 mil. dolarů), který však skoro všemi parametry již zaostává za novými Suchoji

http://www.ausairpower.net/DT-SuperBug-vs-Flanker.html

avatar
hovorka11 Datum: 15.03.2013 Čas: 20:07

111 mil dolarů je skutečně astronomická částka.
F35 nesplňuje výkonnostními parametry stoupavosti se zrychlením a schopnost nést větší zátěž soudobé požadavky na univerzálnost stroje, ani na vrcholové parametry pro manévrový souboj.
Schopnostmi stíhače je daleko za F22, a schopností pozemních činností daleko za F15. To samé platí i vůči Suchojům a novým MIG 29.
Není divu, že např. v Austrálii by nejradši od koupě tohoto stroje odstoupila, stejně jako zřejmě většina ostatních států, kteří na něj mají opci. Ukončení výroby F22 je tak krokem zpět. Jsou to zbytečně složité stroje a zcela jistě nejsou nástupcem povedených a jednoduchých strojů F16.

http://www.ausairpower.net/APA-JSF-Analysis.html
http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-160407-1.html

arr