Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Speciální jednotky proti ISIS

Datum přidání 16.10.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovič

Minulý týden se ve na stránce amerického portálu SOFREP (Special Operations Forces Situation Report) objevily informace o australském kontingentu sil pro speciální operace, který se připravuje na nasazení do operací proti jednotkám Islámského státu v Iráku.

Foto: Australské speciální jednotky jsou nasazeny do bojů s ozbrojenci z ISIS. / Special Operations Command (SOCOMD) 

Foto: Australské speciální jednotky jsou nasazeny do bojů s ozbrojenci z ISIS. / Special Operations Command (SOCOMD) 

 

Speciální jednotky se vracejí ke kořenům

V posledních téměř dvou dekádách jsme si zvykli dívat se na operace speciálních jednotek téměř výlučně v rovině dvou typů operací – přímé akce a speciální průzkum. Díky úspěšnému úderu jednotky DEVGRU/SEAL Team 6 při eliminaci Usámu bin Ládina a také díky medializaci operace Red Wings ve filmu Lone Survivor se není čemu divit. Nyní jsou jednotky Spojených států, Velké Británie a Austrálie nasazeny, aby plnily úplně jiný a tradičně nejstarší typ speciálních operací nekonvenční operace.


Když v roce 1952 byla aktivována první skupina speciálních sil U.S. Army, 10. skupina speciálních sil (výsadková), její primární misí bylo v případě války proti Sovětskému svazu a jeho spojencům pronikat za frontovou linii a organizovat místní skupiny odporu do polovojenských jednotek, tyto jednotky cvičit a následně je vést do operací hluboko v týlu protivníka. V té době byl vývoj speciálních jednotek stále ještě relativně v plenkách a americké speciální síly přinesly tuto schopnost do celkového balíku speciálních operací v západních krajinách.


I po šedesáti letech existence je toto stále hlavním úkolem jednotek sdružených pod Velitelstvím speciálních sil americké armády USASOC (US Army Special Forces Command). To v současnosti čítá pět aktivních skupin speciálních sil a dvě skupiny speciálních sil národní gardy. Mnozí z čtenářů se už správně dovtípili, že se jedná o slavné "Zelené barety".


Každá skupina má přidělenou geografickou zónu působnosti - 1. skupina Dálný Východ a její 1. prapor je permanentně dislokován na základně na ostrově Okinawa. Územím odpovědnosti 3. skupiny je subsaharská Afrika, 5. skupiny Blízký Východ, 7. skupiny Latinská Amerika a 10. skupina speciálních sil se specializuje na operace v Evropě, Severní Africe a v oblasti Kaukazu.


Základním prvkem - operačním i organizačním - každé skupiny je operační odřad Alfa ODA (Operational Detachment Alpha), často nazývaný také "A-Tým" čítající 12 vojáků pod vedením kapitána a praporčíka. Tyto týmy jsou cvičeny tak, aby byly maximálně samostatné a dokázaly působit v operační oblasti jen s minimální (a nebo také žádnou) podporou od ostatních struktur amerických ozbrojených sil.


Hlavní devízou je schopnost (která doktrinálně spadá pod označení nekonvenční válčení, z angl. unconventional warfare) každého A týmu vycvičit, zorganizovat a vést do boje místní jednotku až do velikosti praporu. Z tohoto pohledu je to ohromný násobitel síly, zvláště, když každá rota je složená z šesti týmů a v každé skupině je 12 rot podřízených čtyřem praporům.


Při plném nasazení je tedy jedna skupina speciálních sil schopná vycvičit (teoreticky) až 72 praporů. To by ovšem bylo bezprecedentní nasazení, které by zahrnovalo více než jeden stát.

 

Speciální jednotky proti ISIS

Důvod výčtu těchto schopností speciálních sil americké armády je ten, že prezident Barack Obama tento týden oznámil, že pověřuje bývalého velitele Velitelství speciálních operací Centrálního velení americké armády SOCCENT (Special Operations Command Central) , generálmajora Mika Nagatu, vedením speciálních operací v Iráku. Generál Nagata nebude mít k dispozici takové zdroje a prostředky jako jeho kolegové v Afghánistánu, ale i tak bude moci disponovat značně silným uskupením.


To bude zahrnovat nejen Operační odřady Alfa armádních speciálních sil, ale také jejich zahraniční kolegy z britské Special Air Service a jejich "bratrance" z australského pluku Special Air Service a 2. komando pluku. Nasazení australských sil pro speciální operace oznámil australský premiér Tony Abbott na začátku října.


Britské i australské síly pro speciální operace spolupracovaly s americkými v Iráku před rokem 2011 i v Afghánistánu a znají navzájem své schopnosti. I když jsou americké Zelené barety schopné plnit celou škálu speciálních operací - včetně přímých akcí a speciálního průzkumu - jejich specialitou je nekonvenční válka.


Na straně druhé jsou oba pluky SAS, které jsou také schopné plnit úkoly nekonvenčního válčení, ale v posledních několika konfliktech se více specializovaly na kinetické typy operací. Taková kombinace schopností může být schopna pozdržet nebo i částečně zastavit postup oddílů Islámského státu v Iráku.


Operační odřady amerických speciálních sil budou většinu času věnovat výcviku oddílů Kurdů a místních dobrovolníků v polovojenských oddílech, formovat jejich velící a kontrolní struktury a radit jim při vedení operací (a také s nimi bojovat). Při plánování a vedení bojových operací pak budou, téměř nepochybně, moci spoléhat na zpravodajské informace získané jejich britskými a australskými kolegy.


A v případě, že se jim podaří získat dostatek zpravodajského materiálu a lokalizovat některé důležité představitele Islámského státu, potom nepochybně budou v čele přímých akcí na jejich zadržení nebo eliminaci.


Tyto poslední řádky mohou být brány jako přehnaně optimistické, ale není tomu tak. Válka je pouze pokračování politiky jinými prostředky a vojáci bez politické vůle nemohou zvítězit ani v tomto konfliktu. To ovšem není jejich přímým úkolem.


Jejich misí je vytvoření základních podmínek pro stabilizaci vojenské situace. Zde budou klíčové zejména kurdské oddíly. Pokud dostanou dostatečnou podporu v podobě vlastních velitelů a podpůrných oddílů, potom i jejich působení na frontové linii bude efektivnější a v severním Iráku může vést k zastavení postupu Islámského státu. Vše teď záleží pouze na tom, jak mnoho času dostanou "Zelené barety", aby své svěřence naučili takovým základům, na kterých potom sami budou moct stavět pro budoucnost.

 

Zdroj: SOFREPSOFREP 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pedomed Datum: 21.10.2014 Čas: 15:30

Ještě by bylo dobré napsat toto:
Saddam Husajn podporoval sunnity a utlačoval šííty a kurdy.
Sunnité berou to co se stalo jako prohru. Kurdové chtějí část odtrhnout a vytvořit vlastní stát. Šiíté aktuálně nahradili ve vládě sunnity a také v armádě. Mají vlastní Mahdi armádu nezávislou na vládě. A nevěří sunnitům.
Sunnité ani šiíté nechtějí aby si Kurdové udělali vlastní stát.
ISIS tak hraje roli nástroje pro řešení těchto potíží. Sunnitší iráčané nevěří vlastní šiítské vládě a fandí ISIS. V případě, že ISIS prosazuje šaría zákony a utlačuje a zabíjí pouze kurdy a křesťany je v podstatě tolerovaný všemi sunnity i šiíty kolem.

avatar
pedomed Datum: 21.10.2014 Čas: 15:06

KOLT: Irácká armáda je ve větší míře šiítská s tím, že sunnité jsou na nižších pozicích a historicky často dezertovali - při utoku ISIS dezrtovali právě sunnité a někteří se i k ISIS připojili. Šlo i o finance.

avatar
Karel D. Datum: 20.10.2014 Čas: 22:09

Pánové,chtěl bych souhlasit s panem Koltem.Léta jsem sloužil u tankových vojsk a plně souhlasím s tím,že jednotky ISIS jen demonstrují že mají těžkou techniku.
Neboť je velmi těžké vycvičit řidiče správnemu ovládaní techniky včetně běžné provozní opravy.Za další je nutno si uvědomit že každá tato technika potřebuje i další technické opravy a zde bude asi největší problém těchto jednotek.Těžko budou shánět náhradní díly,včetně náhradních motorů,olejových i vzduchových filtrů které v poušti velice trpí a dalších speciálních maziv.Totéž se týký výcviku střelců,velitelů tanků i dalších odborností,které jsou nutné k provozu těžké bojové techniky.
Bez speciálního výcviku je tato údržba velice těžká a složitá.Takže zní otazka jak dlouho jim to vydrží.Jinak jsem se nikde nedočetl a ani neviděl,že by tuto techniku plně využívali

avatar
Nemo Datum: 19.10.2014 Čas: 18:08

KOLT: no právě - jenže podle posledních informací Turecko přiznalo barvu - všichni Kurdové jsou pro ně teroristi, takže budou maximálně tolerováni jen z nutnosti. A většina fandí ISIL.
Největší problém je v té vůli - pro USA by byla likvidace těchto skupin na poušti jednoduchou věcí - k těm vrtulníkům by postačily staré B-52 s MOAB municí a poušť okolo Kobani by byla dokonale čistá, ba i bez hlodavců....

avatar
KOLT Datum: 19.10.2014 Čas: 09:07

Ono by nebylo až tak složité Kurdy zachránit. Jeden prapor Rangers podpořený stroji A-10 a Apache by dal IS pořádně zabrat. Jenže to by někdo musel chtít... nebo aspoň mít koule hasit požár, do kterého přilil slušnou dávku oleje. Případně by evropští politici museli mít v hlavě něco jiného než slámu. Protože IS a s ní spojená masová emigrace je problém nejen pro Turecko, ale především pro Evropu.

avatar
Nemo Datum: 18.10.2014 Čas: 22:38

KOLT: taky proto píši o Arabech, kurdské milice to rozhodně nemají šanci spasit, ty budou rádi když uhájí své území. Meziříčí si musí vybojovat arabské vojsko. Pokud padne Bagdád tak už Kurdy nespasí ani svěcená voda.

avatar
KOLT Datum: 18.10.2014 Čas: 21:10

Nemo: možná máte pravdu v případě irácké armády. Nicméně přesně, jak poznamenal pan Rajkovič, proti IS bojují v tuto chvíli především Kurdové, u kterých váše teze rozhodně neplatí. Oni to ani nejsou Arabové, dokonce ani semité, jsou to (alespoň podle jazyka, geneticky to bude složitější) indoevropané.

Mmchd, docela by mě zajímala analýza iráckých jednotek, které před ISIL uprchly. Kdo tvořil většinu důstojnického sboru, sunnité nebo šíité? A jak tomu bylo u družstva?

Ohledně provozu tanků: jsem v tomto oboru laik, ale přijde mi, že provozovat Abramse není něco, co by zvládl nevycvičený voják. Takže pokud s nimi dělají něco víc, než jen jezdí, aby demonstrovali sílu, musí mít nějaké minimální množství lidí, kteří to s tanky umí. Ti mohou klidně pocházet z irácké armády. Otázkou je, kolik lidí schopných nějak slušně využít moderní tank má IS k dispozici. A také jak dlouho je schopná takový tank udržet provozuschopný. Palivo není problém (ropu mají a M1 navíc jezdí skoro na jakýkoliv kapalný uhlovodík), ale co náhradní díly, munice atd?.
Dalším faktorem je, že efektivita moderních tanků je mimo jiné zajištěna přehledem o bojišti. Ten částečně dodává tank, částečně externí průzkumné systémy. K tomu prvnímu – jsou posádky z řad IS schopné obsluhovat elektroniku, která k tomu slouží? A je ta elektronika provozuschopná, má vůbec IS k dispozici patřičné kódy, dokáží vůbec zprovoznit alespoň zabudovanou vysílačku? Ohledně externích průzkumných systémů je to asi jasné, IS má k dispozici maximálně pozorovatele s vysílačkou. Ještě by tak mohli mít komerční dálkově ovládané UAV. Čili nic moc (a jak se říká, spíš nic než moc).
Naproti tomu operátoři SF, pokud půjdou do přímé akce, budou téměř jistě vyzbrojeni ptřs, pravděpodobně právě typu Javelin. Posádky tanků, s ohledem na rozdíl ve výcviku, skutečně tahají za kratší konec, protože Javelin dokáže znefunkčnit na cca 2 km i moderní MBT. A jelikož IS pravděpodobně nemá kapacity ani náhradní díly na opravu takového tanku, znamená jakékoliv jeho vážnější poškození prakticky jeho konec. Zajímalo by mne, zda by kupříkladu zvládli i tak základní věc, jako je výměna pásu, ten totiž zvládne zlikvidovat i méně sofistikované zařízení než ptřs za 100 000 $.

avatar
Nemo Datum: 18.10.2014 Čas: 19:39

Ondrej Rajkovic: mluvím o tom že už než se ISIL přiblíží tak údajně iráčtí vojáci se tak bojí že zahazují zbraně a pálí uniformy. V takovém stavu je porážka bez tvrdých opatření prakticky jistá. Na Araby se hodí spíš pruský styl výcviku - ten vystihuje rčení že voják se musí velitele bát víc než nepřítele.

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 18.10.2014 Čas: 17:09

ad Nemo - Obavam se, ze nevim o cem mluvite. Protoze tymy ODA budou nejspise vyslany ke kurdskym oddilum a nebo k jednotkam Iracke armady. Za soucasne situace v Iraku neni potreba budovat nejakou organizaci od zacatku, ale jen upevnit to co jiz existuje. A to zejmena u kurdskych oddilu, ktere jako jedine bojuji proti jednotkam ISIS.

ad cejkis - Velka vetsina bojovniku ISIS jsou opravdu byvali povstalci, kteri neprosli zadnym konvencnim vojenskym vycvikem. Mozna byli jen proskoleni a zacali stavet na zkusenostech z povstaleckych operaci. To ze v radach ISIS pusobi velka skupina byvalych dustojniku Republikanske Gardy jeste nemuze byt automaticky brano jako dukaz o vycvicenosti jednotek ISIS.
Poznamky ostatnich diskutujicich o moznostech nasazeni ukoristenych tanku Abrams jsou zcela na miste. Soucasne poznatky o taktice vyuzivani obrnenych vozidel jednotkami ISIS mluvi hlavne o tom, ze motorizovane kolony ISIS jsou slozeny z neobrnenych vozidel a zahrnuji pouze 2-6 obrnenych vozidel, vetsinou jako odstrasujici prvek.
Pokud si vezmeme jako modelovy priklad zde jiz zminenou bitvu o prusmyk Debecka kde dva ODA tymy vybavene GMV a strelami Javelin dokazaly zastavit postup podstatne vetsi mechanizovane a tankove jednotky. A jak zde psal mu7705 - od doby vynalezeni prenosne protitankove strely zacinaji tanky tahat za kratsi konec. A pokud takovou strelou je prave Javelin a je v rukou dobre vycviceneho vojaka specialnich sil, potom je to prave tank kdo je v nevyhode.

avatar
cejkis Datum: 17.10.2014 Čas: 21:47

Díky všem za názory. Většina z nich kalkuluje s faktem, že ISIL jsou nevycvičení muži bojující za svou formu náboženství. Otázkou je zda je to pravda. V ISIL může působit řada bývakých Sadámových velitelů a členů původní irácké armády.

Polemika nad schopností malé skupiny obstát tanku bude fungovat při kontaktu s osamoceným vozidlem.

Základním faktem je, že ISIL v Iráku všem akceschopným státům vyhovuje a tak probíhají operace pro diváky CNN.

avatar
Nemo Datum: 17.10.2014 Čas: 19:45

obávám se že za stávajícího morálního stavu obyvatelstva Iráku toho sebelepší cvičitelé moc nezmůžou.
Tady pomůže jen jedna věc - rozkaz "ani krok zpět" a vytvoření závěrových oddílů. Zní to sice brutálně, ale za stávající situace současný režim nemá mnoho šancí na přežití. A ja také otázkou jak moc si přeje přežít.

avatar
mu7705 Datum: 17.10.2014 Čas: 12:10

Co se týká nasazení jednotek speciálních sil proti IS tak je asi všem znalým věci jasné, že to bude podobně jako na počátku bojových operací v Afghánistánu, kdy příslušníci SF působili ve spolupráci s vojenskými jednotkami Severní aliance. K jejich úkolům patřilo převážně podávat informace velení US vojsk, dále navádění leteckých úderů a případně příprava na vysazení výsadkových jednotek. Mimo jiné byl prováděn také výcvik a poradenská činnost jednotkám Severní aliance. Myslím si, že přesně v těchto intencích se bude odehrávat případné nasazení i v této části světa. Osobně jsem silně přesvědčen, že jednotky SF ať už SF armády, SEALs, SAS, ale také operativci od CIA SAD již v této oblasti dávno působí a to jak ve smyslu sběru informací, tak také při navádění leteckých úderů. Pokud by totiž bylo potřeba plošně likvidovat vojenskou techniku, tak jsou na místo odeslány A-10, které mimochodem také umí tankovat za letu, takže mohou působit také na velké vzdálenosti. Použití přesné a řízené munice napovídá, že na zemi budou letečtí návodčí, protože nikdo nebude jen tak plýtvat municí, když si bude myslet, že támhle to auto dole by mohlo být ozbrojené. Jak by to ten pilot jetu zjistil? Pochybuji také, že by se letectvo USA nechala řídit při konečné fázi navedení nějakými kurdskými válečníky. Takže SF tam už nepochybně jsou.
Co se týká boje s tanky, tak od doby vynálezu přenosné protitankové střely, je tento problém snadno řešitelný a pokud tank narazí na vycvičeného, nejen proškoleného, vojáka s takovou zbraní, tak to má prakticky spočítáno. IS určitě nemá nějak sofistikovaně vycvičené posádky tanků a používá je pravděpodobně velice primitivním způsobem.

avatar
tomas.benus Datum: 17.10.2014 Čas: 08:57

pokial ide o SF vs. obrnenci suhlasim s KOLT, samozrejme je tam mnoho faktorov, ktore rozhoduju o vysledku, no ze to nie je vopred stratene potvrdzuje aj tato skusenost z 2003: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Debecka_Pass

avatar
Vrata Datum: 17.10.2014 Čas: 08:36

K tezkym zbranim ISIS -hlavne US puvodu:
1./ podle internetu ISIS ukoristilo/znicilo cca 30 US Abramsu (presnejsi cislo, ktere jsem videl bylo 28 ks). Je otazka, kolik z nich je pojizdnych a kolik maji kanonove munice a nahradnich dilu.
2./ Ukoristili cca 50 ks tazenych 155mm US houfnic.
3./ maji zrejme spoustu Humwee.

4./ Pocty tezkych zbrani Rusko/SSSR puvodu jsou nejasne a na internetu jsem v tomto smeru udaje nenasel. Lze cekat, ze jich bude vice nez US zbrani jednoduse proto, ze jich Asad mel tisice kusu (Iracani meli 140 Abramsu a cca 150 ks 155mm houfnic)

avatar
KOLT Datum: 16.10.2014 Čas: 21:39

cejkis: Víceméně vám odpověděl Matt. Mám jen dvě poznámky:
1) ISIS těch tanků nemá až tolik a dlouhodobě bude mít problémy s jejich provozem, neb nemá kapacity na opravy.
2) Úkolem SF je spíš označit těžce obrněný/opevněný cíl pro likvidaci, než samotnou likvidaci fyzicky provést. Nicméně ani tak bych nechtěl sedět v tanku, který se jednotka SF rozhodla zlikvidovat – taková Javelina se do Land Roveru vejde v pohodě, i ve více vydáních :-)

arr