TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-160

Datum přidání 06.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Rusko prozatím odsunulo vývojové práce nad zcela novým strategickým bombardérem PAK DA. Místo toho směřuje úsilí do modernizace a rozšiřování stávající flotily strategických bombardérů Tu-160. Již v roce 2019 vzlétne hloubkově modernizovaný nadzvukový bombardér Tupolev Tu-160M2 “Blackjack”.

Tu-160

Foto: Tu-160 je alter ego amerického nadzvukového bombardéru B-1 Lancer. / Vitaly V. Kuzmin CC, BY-SA 3.0 

 

PAK DA zatím ne

Rusko v posledních letech pracovalo (minimálně v médiích) nad novým strategickým bombardérem PAK DA. Mělo jít o odpověď (minimálně mediální) na projekt amerického bombardéru LRS-B, nyní známého pod zkratkou B-21.

 

Jurij Borisov, zástupce ministra obrany, však v minulém roce informovala o odsunutí programu nového strategického bombardéru až do 20. let 21. století. Důvodem je modernizace stávající flotily a výroba nových strategických bombardérů Tu-160. Modernizované i nově vyrobené verze ponesou označení Tu-160M2.


V současné době má Rusko ve výzbroji 16 letadel Tu-160 - z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Otázkou je, kolik letadel Tu-160 je ale skutečně bojově nasaditelných (z důvodu výcviku posádek, předepsané údržby, oprav). Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu.


Cela flotila bombardérů Tu-160 projde postupně modernizací na standard Tu-160M2. Od roku 2023 pak má začít výroba 50 nových bombardérů Tu-160M2.


“Podle plánů sériová výroba letadel (Tu-160 - pozn. red) nové verze (Tu-160M2 - pozn. red.) začne od roku 2023,” uvedl v polovině minulého roku Borisov. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. redakce), jinak to nemá smysl."


O projektu nového bombardéru Tu-160M2 ruská média informovala znovu před několika dny. Viktor Bondarev, velitel leteckých a kosmických sil, řekl tiskové agentuře TASS, že nový Tu-160M2 “může” podniknout svůj první let již v roce 2019.

 

Video: Tu-160 nad Sýrii. / YouTube

 

Nové motory

Modernizace Tu-160M2 se opírá o dvě klíčové oblasti. Kromě kompletně nové elektroniky (a s tím spjatá možnost používat novou generaci ruských přesných zbraní) se pro modernizované Tu-160M2 počítá s novými motory NK-32 od firmy JSC Kuzněcov.


„Plánujeme instalovat motory NK-32 série 2 na Tu-160M2. Motor byl vylepšen, jako celek je mnohem více cenově efektivní. Navíc má NK-32 série 2 vylepšené výkony a dosah letu (Tu-160M2 pozn. redakce) vzroste minimálně o 1000 km, oproti současným motorům," uvedl Borisov.


JSC Kuzněcov začne pracovat na motorech od roku 2017. Po zahájení sériové výroby bude firma schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.


V této souvislosti v současnosti probíhá rozsáhlá modernizace výrobního a vývojového zázemí firmy Kuzněcov, která je nutná pro výrobu nové generace technologicky náročných proudových motorů.


Pokud půjde vše podle plánu, všechny nově vyrobené Tu-160M2 získá ruské letectvo do roku 2033. Je však pravděpodobné, že první modernizované Tu-160M2, z důvodu urychlení vývoje a certifikace, stejně tak z důvodu snížení nákladů, budou létat s původními motory.

 

Elektronika

Vývoj nové elektronické výstroje Tu-160M2 dostal na starosti ruský koncern Radioelektronické technologie (KRET). Počítá se vývojem nejmodernějších komunikačních a navigačních systémů, systémů elektronického boje nebo systémů pro použití nové generace přesných zbraní vzduch-země.


Novinkou je například navigační systémy ANS-2009, který určuje polohu a rychlost letadla podle polohy hvězd. Systém je nezávislý na satelitním navigačním systému, který může být zničen nebo rušen protivníkem. Pomocí hvězd (mimo jiné) se navádějí také nejnovější ruské mezikontinentální rakety.


“Dnes můžeme s jistotou říct, že nové letadlo bude postaveno s využitím prvků integrované modulární avioniky,” uvedla státní společnost KRET v minulém roce tiskové agentuře RIA Novosti. “V rámci projektu modernizace Tu-160 KRET vytvoří nové palubní systémy, ovládací prvky, inerciální navigační systém (ANS-2009 - pozn. red.), komplex elektronického boje, prostředky sledování spotřeby paliva a zbraňové systémy.”


Práce nad zcela novou elektronickou výzbroji Tu-160M2 skončí podle tiskové zprávy KRET v roce 2020.


"Obnovením výroby Tu-160 budou mobilizovány všechny zapojené výzkumné a výrobní závody a vytvoří ideologický základ pro zásadně nový přístup, který bude realizován v rámci projektu PAK DA. Nová avionika modernizovaných Tu-160 vytvoří zcela nové letouny a současně bude řešit aktuální opravy a modernizace zavedených letounů,” stojí v tiskové zprávě firmy KRET z minulého roku.

 

Video: Tu-160 a další ruská letadla (mimo jiné Tu-22 a Tu-95) při akcích nad Sýrii. / YouTube

 

Postupná modernizace strategického letectva

V současné době již probíhá dílčí modernizace letounů Tu-160 na standard Tu-160M. Letouny Tu-160M získají nové navigační a zaměřovací systémy pro řízené střely, vícekanálovou digitální satelitní komunikační techniku, obranné systémy, modernizovaného autopilota a další.


Nové zaměřovací systémy umožní útočit na cíle ve dne v noci, za všech klimatických podmínek. V letošním roce Rusko získá dva modernizované Tu-160M.


Tu-160 je strategický nadzvukový bombardér s maximální rychlosti Mach 2. Tu-160 Při penetraci nepřátelské obrany se spoléhá na vysokou rychlost a zbraně vzduch-země s doletem stovky, nebo dokonce až jednotky tisíc kilometrů.


Kromě Tu-160 ruské dálkové letectvo má ve výzbroji 64 turbovrtulových Tu-95MS a 120 “lehkých” strategických bombardérů Tu-22M3. Rusko plánuje postupně modernizovat celou flotilu bombardérů.

 

Zdroj: TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
lorgarius Datum: 07.03.2016 Čas: 19:45

Dik za info madrabbit. zaujalo ma to pretoze kedysi som cital clanok o nejakom francuzovi co pred nejakymi sto rokmi urcil polohu svojej lode pomocou vypoctov na mape a 3 hviezd na nejakej hviezdnej mape ako sa zistilo niekedy v priebehu 20 storocia na 300m metrov presne. Tak som si hovoril ked nieco take zvladol chapik s dalekohladom a ceruzkou ako su na tom taketo systemy dnes

avatar
RiMr71 Datum: 07.03.2016 Čas: 18:13

https://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-AOTNavStarsDetents.html

avatar
RiMr71 Datum: 07.03.2016 Čas: 18:12

...ono je to občas podáváno v Rusku jako velký gájtek, ale Apollo mělo automatickou astronavigaci už v šedesátých letech minulého století...

avatar
fenri Datum: 07.03.2016 Čas: 12:09

doporučil bych tuto práci k problematice GNSS"
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=64320

Je sice starší, takže údaje o výsledné přesnosti jsou dne již překonané, ale je přehledná, snadno srozumitelná a fundovaná.

avatar
fenri Datum: 07.03.2016 Čas: 11:50

madrabbit: ta čísla co uvádíte jsou spíše pro civilní použití a bez refencování.
Obecně na severní polokouli je GLONASS o něco přesnější než GPS Navstar. S referencováním a za do dobrých podmínek jsou tyto systémy subcentrimetrové.
Předpokládám, že v místech konfliktů si USA i Rusové referenční stanice rychle vybudují (jde i bednu a anténu velikosti zlomku BTS).

avatar
anatolij Datum: 07.03.2016 Čas: 11:44

madrabbit:
Ta čísla pro přesnost astronavigace se mi nezdála, tak jsme chvilku googloval.
Při použití ručního sextantu (nebo podobného zařízení) a při dobrých podmínkách to těch 400/3000 metrů bude. Automatické systémy na tom ale budou mnohem lépe. Astronavigace na SR-71 údajně sledovala až 11 hvězd, i přes den. Přesnost byla pod 100 metrů. Věřím, že s moderním HW/SW to může být ještě méně.

avatar
mattea Datum: 07.03.2016 Čas: 11:29

Ač to v článku nebylo uvedeno, navádění podle hvězd je jen jeden z navigačních systémů. Stejně tak bude nainstalována satelitní např. navigace...

avatar
madrabbit Datum: 07.03.2016 Čas: 10:46

No údajně
GLOSNASS - cca 5m
GPS - cca 4m (v ČR)
Galileo - horizontálně 4m, vertikálně 8m

Astronavigace - pevná základna - cca 400m, pohybující se (loď, letadlo - stabilní pohyb) cca 3km.

Ono to závisí na spoustě faktorů - https://cs.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System#P.C5.99esnost_m.C4.9B.C5.99en.C3.AD

avatar
lorgarius Datum: 07.03.2016 Čas: 10:23

Neviete niekto ako je to s presnostou systemu navigacie podla hviezd pri porovnani s GPS/Glonass? Na aku radovu presnost desiatky metrov- metre-centimetre sa da podla tohto systemu urcit poloha?
Dakujem

avatar
Argonaut.CZ Datum: 07.03.2016 Čas: 09:48

Nakonec je to pro ně nejlevnější. Nedávno se psalo, jak se bude prodlužovat životnost B-52. Dnes vyvíjet od píky tyto vzdušné mastodonty je extrémně nákladné a modernizace a lepší elektronika jsou cestou, jak to dalších 20-30 let vydržet.

arr