Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů

Datum přidání 12.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 47 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro nejčernější scénář rozsáhle americko-ruské války je nutno do boje nasadit 258 strategických bombardérů. V současné době má americké letectvo 159 bombardérů.

Foto: B-1B Lancer se zaměřovacím pouzdrem Sniper; větší foto / Public Domain

 

V souvislosti s vývojem nového “středního” strategického bombardéru B-21 Raider běží ve Spojených státech diskuze, kolik bombardérů americké letectvo (US Air Force) k plnění svých úkolů skutečně potřebuje.

 

Americké letectvo musí pečlivě zvažovat počty bombardérů kvůli jejich velkým provozním nákladům a personálním nárokům. Letová hodina, kde se započítává palivo a spotřebovaný materiál (náhradní díly, úpravy), stojí podle magazínu Time u bombardéru B-1B Lancer 57 800 dolarů, u B-52 Stratofortress 69 700 dolarů a u B-2 Spirit 169 000 dolarů.

 

Mimo to však je nutné další stovky milionů dolarů investovat do provozního zázemí, pravidelné údržby, oprav, nákladů na personál - jednoduše investovat do celé komplexní technicko-lidské infrastruktury nutné pro provoz bombardérů.

 

Podle studie Forecasting Flying Hour Cost of the B-1, B-2 a B-52 Bomber Aicraft (z roku 2008) roční náklady na údržbu flotily bombardérů B-1B Lancer dosahují 250 milionů dolarů - to je však výchozí cena s nulovým náletem hodin. Každá letová hodina, kdy je jeden z 62 bombardérů B-1B ve vzduchu, zdražují roční náklady na údržbu o cca 3700 dolarů.

 

Celkové roční náklady na provoz současné flotily amerických bombardérů - 62 B-1B Lancer, 20 B-2 Spirit, a 77 B-52 Stratofortress - jdou do jednotek miliard dolarů.

 

Americké letectvo podle současných plánů počítá s provozem 165 bombardérů. Podle Ann Stefanek mluvčí amerického letectva, počet zahrnuje všechny provozované bombardéry, i nejnovější B-21 Raider. Připomeňme, že americké letectvo plánuje za 55 miliard dolarů vyvinout a nakoupit 100 nových středních strategických bombardérů B-21 Raider.

 

Jednotková cena B-21 Raider (započteny i vývojové náklady) tedy dosahuje 550 milionů dolarů, naproti tomu cena B-2 Spirit (i se započtením vývoje) je 2,2 miliardy dolarů.

 

Ve výzbroji jistě zůstanou stroje B-2, ale není jasné, podle jakého klíče se umenší flotila bombardérů B-1 a B-52. Část amerických Kongresmanů ale označila počet nakupovaných B-21 jako nedostatečný. Odvolavájí se na studii US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America, která určila minimální velikost americké flotily bombardérů pro případný rozsáhlý vojenský střet se Severní Korejou, Íránem a Ruskem.

 

Studie například v případě Severní Koreje určila více než 70 000 cílů. Během 30 dní dlouhé letecké kampaně bombardéry napadnou 30 % cílů, což si vyžádá nasazení 60 bombardérů. Dodejme, že jde o operačně nasaditelné stroje - celková americká flotila pro případ války se Severní Koreou tak musí čítat minimálně 80 bombardérů.

 

Video: B-2 Spirit zůstane ve výzbroji minimálně do roku 2045. / YouTube

 

Podobně to je u rozsáhlé konvenční války s Íránem, kdy je nutno zaútočit na téměř 90 000 cílů. Bombardéry se během 60 dní postarají o 40 % cílů, což si vyžádá 103 operačně nasaditelných strojů.

 

Pro Rusko studie určila téměř 250 000 cílů. Letecká kampaň potrvá 180 dní a bombardéry zaútočí na 50 % cílů. K takové akci je nutné mít k dispozici 258 operačně nasaditelných bombardérů.

 

Připomeňme, že americké bombardéry ve všech válkách za posledních 80 let hrály při bojových operacích klíčovou roli. Americké bombardéry v každé válce na cíle shodily mezi 25 % až 75 % veškeré munice, která byla v dané válce použita. Například ve Vietnamu bombardéry na cíl doručily 44 % veškeré munice a při operaci Enduring Freedom v Afghánistánu 66 % munice.

 

Samotná studie navrhuje udržovat flotilu 150 až 200 bombardérů, z toho 100 nových bombardérů B-21 Raider schopných používat konvenční a jaderné zbraně. Dále studie navrhuje do roku 2045 vyrobit dalších 100 bombardérů B-21 Raider jako náhradu za vyřazené stroje B-1 a B-52.

 

Zdroj: TimeUS Bomber Force, Breaking Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
raziel87 Datum: 15.06.2017 Čas: 15:44

Jirosi ale no tak :-)

už jsem tu o tom jednou diskutoval s Logikem. Nechtěl přijmout to, co píšu o Bretenwoodskym měnovym systému a pořád mi předhazoval oficiální interpretace z wiki a za boha nechtěl přijmout myšlenku, že nám Doc. Fialová vysvětlovala dopady bretenwoodského měnového systému úplně jinak, než bylo psáno v knížkách.

Amerika si svojí vojenskou pomoc nechala velmi dobře zaplatit :-) víc pokračovat nebudu, protože zase přijde někdo "Chytřejší", kdo sem zkopíruje citaci z wiki.......
Píšu to jen proto, že tu řešíte "zlato"

avatar
Jirosi Datum: 15.06.2017 Čas: 15:31

Ne kluci věří tomu že zlato z Ford Knox bylo tajně rozprodáno a že je prázdný( nebo je tam zanedbatelný zbytek). A že pokud by se to provalilo tak se USA zhroutí, protože nebudou mít čím ručit za svůj dluh.

Skutečnost je bohužel taková že i kdyby tím zlatem ručily, tak to bude tvořit jen 0,04% dlužné částky. Tzn. pokud je dnešní kurz dolaru 23.4680 Kč, tak pokud se kurz pohne o 0,0094 UDS zpusobý to větší ztráty investorů než prázdný Ford Knox.

avatar
Kozlus Datum: 15.06.2017 Čas: 15:24

U toho zlata spis jde o to, ze by to melo byt zlato jinych statu a kdyby se zjistilo, ze bylo ukradeno, tak to nasere spoustu spojencu a celkove otrese duverou v USA a tedy i dolar. Viz ty tanecky okolo navratu zlata Nemecku.

avatar
KOLT Datum: 15.06.2017 Čas: 14:16

Jenže o tom to právě je. Ono je totiž úplně jedno kolik ho tam je :-)

avatar
Olivav Datum: 15.06.2017 Čas: 14:12

RavolIR a Jirosi,

právě to, že je tam zlata málo na pokrytí dluhu měli pánové asi na mysli.

P.S.: Nehci se zabřednout do nějaké pseudoodborné debaty.

avatar
PavolR Datum: 15.06.2017 Čas: 07:49

Jirosi: Neber im ten cukrík. ;-)

avatar
Jirosi Datum: 15.06.2017 Čas: 07:13

cejkis/Grull: Ve "Ford Knox" má být 4500t zlata což je v dnešních cenách 200 000 000 000 UDS.
Jejich dluh je cca 500 000 000 000 000 UDS.
Pro lepší představu pro ty co jako vy věří bludům: USA dluží 500 000 ale zlatem z Ford Knox kryjí jen 200 ! Nový bombardér jsi koupí za 50...

avatar
Grull Datum: 15.06.2017 Čas: 00:47

cejkis +1
Jo, na tohle už narážím poněkolikráté.

PavolR - taky mám ten dojem. Tak ono už těch států co sedí na nějaké strategické surovině a potřebují rozkopnout moc nezbývá. Jen si myslím, že by to nebyla zrovna růžová zahrádka tam vlítnout.

avatar
cejkis Datum: 14.06.2017 Čas: 23:12

Moc se mi líbí překlady studií sponzorovaných výrobci :-))

Mimochodem, na položení USA stačí věrohodně ukázat na skutečné množství zlata ve Forth Knox.

avatar
KOLT Datum: 13.06.2017 Čas: 22:32

Mmchd, ona je docela dobrá otázka, které bombardéry vlastně bude B-21 nahrazovat. Z hlediska typu by totiž byly nejlogičtější B-2, přesto se velmi často mluví především o B-52 a B-1B.

Je bez debaty, že B-52 sice ještě nějakou dobu létat bude, nicméně jejich flotila se více a více opotřebovává, takže jejich provoz je už dosti nákladný. A bude už jenom hůř. Čili tyto budou muset být nahrazeny, přičemž je nepravděpodobné, že by USA vyvíjely nějaké podobné letadlo. Což samozřejmě bude znamenat, že v případě potřeby doručení skutečně velkého množství munice budou muset letět na místo dva místo jednoho bombardéru. Ve výsledku to ale bude levnější než vyvíjet takto velkou potvoru a živit dva typy.

B-1B je mnohem novější a především zcela odlišný stroj. Jeho náhrada Raidery tedy moc smysl nedává. Respektive, část flotily samozřejmě být nahrazena může. Pokud budete potřebovat jen kroužit v blízké oblasti a házet bomby, můžete použít cokoliv s dostatečnou výdrží a nosností. Ale jakmile chcete k cílové oblasti doletět co nejrychleji, není náhrady. Tedy je, větší množství stíhacích letounů.

Čili se nabízí, že B-21 vlastně postupně nahradí B-2, protože mají podobné schopnosti a úlohu. Sice se proslýchá, že Raider má být menší než Spirit, ale i tak je otázka, jak dlouho budou chtít u USAF živit dva podobné stroje. Když je navíc poměrně pravděpodobné, že ten nový bude provozně méně náročný (jen dva motory, navíc účinnější, méně náročný servis stealth povrchu...).

Nakonec se může stát, že B-21 bude jediný bombardér ve výzbroji USAF, protože B-52 beznadějně zastará, B-1B bude z provozně-ekonomických důvodů nahrazen částečně B-21 a částečně letouny kategorie F/A a B-2 bude vlastně jen starší verse B-21. Ale taky je možné, že jsem úúúúúplně mimo :-)

avatar
KOLT Datum: 13.06.2017 Čas: 22:15

pro Argonaut.CZ: "... americké bombardéry...a při operaci Enduring Freedom v Afghánistánu 66 % munice...". To mi nějak nepřipadá kompatibilní s neefektivitou používání bombardérů proti technologicky nevyspělému protivníkovi.
B-52 se běžně používaly pro kobercové bombardování před většími akcemi (Anaconda a další, méně známé).
B-1B se pak používaly jako létající palebná podpora, protože a) vydrží ve vzduchu fakt dlouho, b) umějí k cíli doletět hodně rychle, c) unesou pořádnou dávku bomb, což je trojkombinace velice výhodná, v mnoha případech mnohem výhodnější než použití více stíhacích či bitevních letadel, kdy tato navíc musí vzlétat vícekrát, protože ve vzduchu nevydrží dlouho. Jasně můžete jim poslat tanker, ale pak tam zase máte velké drahé éro, které celou dobu létá nad oblastí. A celkový počet lidí potřebných na zabezpečení takové flotily může být klidně větší než v případě B-1B. Dvounásob výhodné byly tyto vlastnosti při bojích s IS, kdy přeletové vzdálenosti nebyly zrovna malé, vizte příspěvky skeleta a Kozluse.
B-2 využití nenašla, respektive pokud ano, tak pouze z "cvičných" důvodů. Strategický stealth bombardér potřeba v takovýchto případech skutečně není, respektive jeho použití je zbytečně drahé.

avatar
PavolR Datum: 13.06.2017 Čas: 21:55

Inak, je dosť vtipné, ako sa diskusia k článku fixuje na Rusko (možno aj pre to, že je vyznačené hrubým), pričom ale samotná štúdia s vojnou s Ruskom navidomoči neráta (ba ani s Čínou), pretože navrhuje iba flotilu 150-200 bombardérov, čo by na Rusko ani zďaleka nestačilo a ak by sme z toho odrátali lietadlá, ktoré v danom okamihu nie sú operačne nasaditeľné (!), tak je to celé šité skôr na mieru Iránu. ;-)

avatar
Kozlus Datum: 13.06.2017 Čas: 21:46

Jo, nejvic to bylo videt pri boji o mesto Kobani, kde prakticky furt jeden B1-B krouzil nad mestem a cekal na cile. A tohle je nejspis nova role pro tyhle velky potvory. Letova hodina je sice draha, ale vydrzi v oblasti dlouho a veze toho jeste vic.

avatar
skelet Datum: 13.06.2017 Čas: 20:56

argo: nepomohly zastavit ofenzivu ISIS proti Kurdům právě B-1B, které jim poskytovaly podporu?

avatar
Argonaut.CZ Datum: 13.06.2017 Čas: 20:48

Rusko: cca 144 mil. obyvatel, USA cca 321 mil. ,Plocha Ruska je cca 2x větší, než USA. - z toho je zřejmé, že konvenční konflikt je pro Rusko nemyslitelný jak z pohledu lidí, tak zdrojů. Kde jsou ty doby, kdy bylo heslo "nás mnogo".

Když vezmu bombardéry, jako je B1, B2, B52 - jsou efektivně použitelné vůči ISIL a darebáckým středověkým státům a organizacím? nejsou. Spíš se použijí drony pro relativně přesné a levné zásahy s obsluhou ve fyzickém bezpečí. Obsluha si mezi kafem a večeří opráskne na PC pickup na druhém konci světa a pokud se nezblázní, funguje to celkem dobře.

Takže bombardéry jsou potřeba proti protivníkovi, který má nějaké zázemí, průmyslové kapacity a podobně, něco co ho při zničení poškodí a sníži mu motivaci bojovat.

Rusové by si konvenční útok dlouho líbit nenechali, protože by ho zkrátka nemuseli ustát a foukli by tam jaderku. Takže celá ta sranda je jenom jeden z pokusů, jak získat peníze na provoz a financování strategických bombardérů.

Proti Číně je konvenční útok také nemyslitelný - lidské zdroje jsou v Číně obrovské a mentalita je jiná, nelze spoléhat na domácí "odboj", když v Číně je tvrdý kapitalismus s komunistickou knížkou. Potenciální boj mezi USA a Čínou bude ekonomický. Ale že by se USA vylodily v Čině, a nebo naopak v Čínané v Kalifornii, to si nedovedu moc představit. Zato obchodní válku, cla, uvolnění dolarových zásob, vykoupení firem, krádeže know how, to je snadná realita.

Proti zbytku světa stačí bombardérů jedna letka:)

arr