TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Datum přidání 10.03.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 23 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na Krymu. Rozšíření spolupráce potvrdil 5. března americký ministr obrany Chuck Hagel.

Foto: Polská a americká F-16 na letecké základně v Polsku. / U.S. European Command

Foto: Polská a americká F-16 na letecké základně v Polsku. / U.S. European Command 

 

Pobaltí a Polsko varuje

Baltské státy byly součástí Sovětského svazu a ve všech třech zemích žije významná ruská menšina. V Estonsku žije 25,7 % Rusů (2,1 % Ukrajinců), v Litvě 6,3 % Rusů (0,5 % Ukrajinců) a v Lotyšsku 26,9 % Rusů (2,2 % Ukrajinců).

Ruskem zdůrazňovaná, a nyní i názorně předváděná, ochrana ruských menšin v zahraničí vyvolává v Pobaltí silné obavy. Jak ukazuje příklad z Krymu, ruská definice pojmu „všestranná ochrana práv a zákonných zájmů ruských občanů“ může mít opravdu mnoho podob.

Všestranná ochrana práv a zákonných zájmů ruských občanů a krajanů žijících v zahraničí, obhajoba v různých mezinárodních formátech ruských přístupů k tématu ochrany lidských práv,“ zní jeden z bodů Koncepce zahraniční politiky Ruské federace podepsané Vladimirem Putinem dne 12. února 2013.

Téma ochrany ruské menšiny v zahraničí je standardní téma ruské zahraniční politiky jako záminka k nějaké intervenci. Je to poměrně okoukaný scénář, který uplatňuje ruské politické vedení i v tomto případě,” říká k tématu česká ministr obrany Martin Stropnický.

Rovněž Polsko má z historického hlediska s Ruskem napjaté vztahy. Polsko chce proti Rusku uplatňovat rozhodný postup a v rámci Evropské unie zaujímá „jestřábí“ politiku vůči Rusku.

Video: Projev polského premiéra Donalda Tuska v polském parlamentu. Věříme, že pro velký počet čtenářů je polština srozumitelným jazykem. / YouTube

Polský premiér Donald Tusk v projevu v polském parlamentu mimo jiné řekl: Pravidla se nezměnila. Každý, kdo si myslí, že je možné koupit mír a stabilitu díky ústupkům, se mýlí. Takové chyby Evropa už udělala. A vždy skončily katastrofou... Historie nás učí, že jen pouze pevný postoj a tvrdý odpor proti aktům agrese porušování suverenity, pouze takový postup jednání, dává šanci na mírové vyřešení tohoto problému.

Americké letectvo v Polsku a Pobaltí

První reálné výsledky rozšíření vojenské spolupráce mezi Spojenými státy, Polskem a Pobaltím jsou vidět již nyní.

V Polsku od minulého roku běží výcvikový program AV-Det (Aviation Detachment). V jeho rámci jednou měsíčně na 14 dní přilétá do Polska na výcvik šestice amerických stíhaček F-16. Původně program AV-Det (někdy AVDET) počítal se čtyřmi čtvrtletními rotacemi amerických strojů a leteckého personálů.

Foto: F-15C / US Air Force

Foto: F-15C / US Air Force

 

Spojené státy nyní posílají do Polska v rámci výcvikového programu AV-Det 12 stíhaček F-16 a 300 členů leteckého personálu, které budou cvičit s polským letectvem. Podle zpravodajské televize TVN 24 zde zůstanou stíhačky na neurčitou dobu. Připomeňme, že polské letectvo má 48 moderních stíhaček F-16C/D Block 50/52+.

Americké letectvo US Air Force navíc vyslalo nad Pobaltí šest stíhaček F-15C Eagle a vzdušný tanker KC-135 Stratotanker. Stíhačky se připojí ke čtveřici amerických „ef-patnáctek“, které zde střeží vzdušný prostor v rámci programu Baltic Air Policing.

Zdroj: Washington Times

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
MarcusMaximusVictus Datum: 14.03.2014 Čas: 14:27

David

"Mně prostě jen přijde jako trochu komický častý názor, že současné chování Ruska je protiprávní. To sice je, ale..." takže či som to správne pochopil, postup Ruska je protiprávny ale keďže ani americký postup v prípade Kosova nebol úplne "kóšer" je to v poriadku? Aspoň tak mi to vychádza podľa príspevkov. To že sa niekomu prepiekol "zločin" znamená že aj sa si to môžem dovoliť a odvolávať sa pred súdom na to že tomu druhému sa to prepieklo?

Čo sa týka Kosova tak sa stotožňujem s postojom SR a síce že ho neuznávam (to len tak za seba)

avatar
David Datum: 14.03.2014 Čas: 13:39

Tak těchto argumentů jsem si plně vědom. Já jsem jen napsal, že z hlediska právního jsou oba akty stejně problematické - byť z hlediska faktického je každý jiný.
Podotýkám, že nejsem žádný obhájce Ruska a s jeho chováním silně nesouhlasím. A přiznám se, že Putina tak trochu nechápu, když je zřejmé, že svým postupem Rusko jen ztrácí.
Mně prostě jen přijde jako trochu komický častý názor, že současné chování Ruska je protiprávní. To sice je, ale...a mohl bych se jen opakovat. Prostě co je svět světem platí, že síla je víc než právo.

avatar
Vrata Datum: 14.03.2014 Čas: 09:30

Jeste doplnim Davida:
po skonceni bombardovani Srbska se do Kosova vratilo 600 tisic vyhnanych uprchliku, to je zhruba TRETINA veskere populace Kosovskych Albancu. Pokud by nedoslo k bombardovani, byli by mozna vyhnani vsichni. Pritom Kosovskych Albancu bylo (tohle ale jen odhaduji) v Kosovu cca 80-90%.
Take bych pripomnel, ze Kosovsky problem zacal po Srbskem zruseni autonomie Kosova, coz se na Krymu vubec nestalo. Dale pripominam, ze Kosovska krize trvala 1.5-2 roky a ukoncilo ji az dvoumesicni NATO bombardovani. Putin si krizi vymyslel a do tydne na Krym vtrhnul.

avatar
Jecchus Datum: 14.03.2014 Čas: 09:08

David:
Ddyž dva dělají zdánlivě "totéž" (tj. zásah bez rozhodnutí RB OSN), není to totéž.

U Kosova se jednalo o zásah vícero států pod hlavičkou NATO, což samo o sobě může zvyšovat legitimitu toho zásahu, pokud se na takovém řešení shodne více států (museli to odshoulasit všichni členové NATO).
V Kosovu docházelo k masovémy vyhánění albánského obyvatelstva, vypalování domů apod., nehledě na násilí vůči civilistům. Nic takového se na Krymu nedělo. Před zásahem NATO v Kosovu probíhala diplomatická jednání s cílem donutit Miloševiče, aby přestal s etnickou čistkou, a to včetně pohrůžky vojenským zásahem. Miloševič tak měl možnost se ozbrojenému konfliktu vyhnout, ale zvolil jinou cestu. V případě Krymu se Putin ani neobtěžoval zvednout telefon a někomu zavolat, ale rovnou tam vlítnul s armádou.
Státy NATO nehráli se světem srandovní hru na to, jak neoznačené jednotky nejsou jejich jednotkami (nutno však přiznat, že u leteckého bombardování by to bylo ještě víc k smíchu, než Putinův aktuální postoj k ruským jednotkám na Krymu). Na Krymu si Putin dělá z celého světa dobrý den, když z bezelstným výrazem v obličeji tvrdí, žety jednotky nemají s ruskými ozbrajenými silami nic společného a jedná se o "domobranu".

avatar
David Datum: 13.03.2014 Čas: 14:01

To časté srovnávání s Kosovem rozhodně není hloupé. Nemíním rozebírat situaci v Kosovu, protože to by bylo na hodně dlouhé povídání. Ale každopádně operace USA byly provedeny bez souhlasu Rady bezpečnosti OSN - a byly tedy byly proti mezinárodnímu právu (příznačné tehdy bylo, že se proti tomu postavila řada politiků - právníků, třeba takový P. Rychetský. Stejně tak to bylo i v případě války proti Iráku v r. 2003. Tehdejší Saddámův Irák nikoho nenapadl, nikoho neohrožoval - byla to sice diktatura, ale takových jsou po světě desítky. Takže když někdo nyní kritizuje postup Ruska a říká, že jeho kroky jsou proti mezinárodního právu, tak je to sice pravda, ale nic to neznamená. Operacemi v Jugoslávii a Iráku si USA do jisté míry ztratily svůj kredit a právo někoho kritizovat

avatar
Vrata Datum: 12.03.2014 Čas: 21:29

Camp Bondsteel: postaven jako NATO veleni "Multinational Brigade West" patrici pod KFOR. Ma kapacitu 7000 vojaku. Puvodne bylo v Kosovu az 50 tis. vojaku, vcetne 4000 Ruskych, dnes je v tam celkem 4000 vojaku KFOR. Camp Bondsteel dnes slouzi jako zakladna pro jednu ze dvou "multinational battle groups", druha je umistena v Kosovske Peci.
Z vyse zminenych cca 4000 vojaku KFOR je:
768(USA), 743(Nemecko), 564(Italie), 402(Turecko), 325 (Francie), 316(Slovinsko), 230(Polsko), 197(Madarsko), 171(Portugalsko), 118(Resko) plus dalsi staty s pocty vojaku pod 100.
Predstava, ze USA bombardovaly Srbsko proto, aby mohly v Kosovu zridit zakladnu KFOR mi prijde legracni. Jeste pripominam, ze zakladna neni leteckou zakladnou.

avatar
D.i.p Datum: 12.03.2014 Čas: 19:24

Jura99: Souhlas s jiri40. Je tam druhá největší základna USA v Evropě. A nekteří politici (vč. Albrightový) si tam rozjeli výnosnej byznys s teroristy UČK.
A násilí bylo pácháno převážně na srbech.

Nechci skrz to obhajovat Rusko. Oboje je podle mě pěkný svinstvo.

avatar
jiri40 Datum: 12.03.2014 Čas: 17:54

USA nešlo o nezištnou pomoc, ale dohodli se s Albonskou teroristickou organizací UCK, ta jim na oplátku dovolila si v Kosovu postavit velkou základnu Camp Bondsteel.
Situaci dobře vysvětluje tento dokument
http://www.youtube.com/watch?v=QWcSFCmgx_g

avatar
Jura99 Datum: 12.03.2014 Čas: 15:18

Jiri40, D.i.p.: Když už srovnáváte s Kosovem a "americkými" intervencemi, tak srovnávejte pořádně ! Především USA si žádný ze států, kam se vydaly válčit, nepřipojily jako 51 stát k USA, tedy nešlo jim o územní zisky, na rozdíl od Ruska a Krymu. Dále pokud jde o Kosovo, tak v bývalé Jugoslávii probíhala válka od roku 1991 a impotentní Evropa nebyla schopna adekvátně reagovat. Válka sice z větší části končí rokem 1995 (díky USA), ale teprve v roce 1999 končí definitivně, kdy USA bombardovaly Srbsko právě kvůli Kosovu.
Na Krymu je situace úplně jiná, etnické Rusy nikdo neutlačuje a místo toho, aby bylo vyhlášeno mezinárodně uznané a kontrolované referendum, tak Rusové tam pošlou svojí armádu, ke které se ale nehlásí (!) a referendum - však všichni uvidíme, jaký bude mít průběh.

avatar
jenikdavid Datum: 12.03.2014 Čas: 14:59

Na jednu stranu je útočení bez mandátu OSN špatné, na druho stranu OSN nefunguje jak by mělo a v některých případech šlo o životy civilistů..což se v případě Krymu říci nedá, tam Rusy nikdo nestřílel ani nevyháněl....

avatar
D.i.p Datum: 12.03.2014 Čas: 13:32

Ja píše Jiri40. Po Kosovu, těžko může NATO něco Rusku morálně vyčítat. NATO na takové zásahy samo vytvořilo precedens.

avatar
jiri40 Datum: 12.03.2014 Čas: 12:21

Jura99: Ruská armáda je slabá, nepředstavuje pro Nato v konvenční válce hrozbu, Když se to vezme z druhé strany, USA bez mandátu OSN bombardovalo Jugoslávii, bez mandátu OSN pod vymyšlenou záminkou zbraní hromadného ničení zautočilo na Irák. Nebýt navrhu Číny a Ruska ohledně likvidace chemických zbraní, tak by Američané také zaútočili bez mandátu OSN, jak Obama plánoval.

Kupovat staré olétané F-16 je nemysl. Jak vypadá spolupráce a USA jsme mohli vidět na l-159, kdy USA blokovali jakoukoli snahu bitevníky prodat, nakonec to dopadlo tak, že si je koupili sami za cenu šrotu.
Většina lidí je proti americkému radaru na našem území, ani já nepodporuji cizí vojenské základny v našem státě. Ačr má nový radar protivzdušné obrany Sokolnicích, dále u obce Nepolisy.

avatar
jenikdavid Datum: 12.03.2014 Čas: 12:16

http://zpravy.aktualne.cz/domaci/sedivy-patnact-let-v-nato-nas-zmenilo-v-oportunisty/r~2d621782a8fd11e3b6d8002590604f2e/

avatar
Jura99 Datum: 12.03.2014 Čas: 11:08

Vrata: Přesně tak, viděl bych to stejně. Svět si už pomalu začal myslet, že Rusové jsou jiní než za časů SSSR. Jedním jediným zákrokem na Krymu všechno zničili a troufám si tvrdit, že nejméně na další generaci opět otevřeli světu oči. Poslat vojáky bez mezinárodního mandátu, bez pádného důvodu a navíc tvrdit, že to ani nejsou ruští vojáci, když prokazatelně jsou, a dále zinscenovat zmanipulované referendum, to je opravdu jak z časů Stalina, když například zabral Podkarpatskou Rus. (tenkrát rovněž vyštvali čs. misi z osvobozené části PR, házeli klacky pod nohy a nakonec zmanipulovali referendum, jediný rozdíl, že ČSR už PR v podstatě stejně nechtěla).
Pro nás z toho vyplývá, že urychleně musíme začít efektivně zbrojit a vytvářet nové jednotky pro boj s cizími výsadky, případně pro asymetrický boj. Rovněž škoda, že jsme od amíků nekoupili ty jejich F-16, byť jsou horší než Gripeny, dnes je vidět, jak úzce spolupracují s Poláky, kteří je koupili. Taky ten americký radar nebo jakékoliv zlepšení protiletadlové obrany je žádoucí.

avatar
Vrata Datum: 12.03.2014 Čas: 10:16

to Dip: uvedomte si, ze tady nejde pouze o Krym. Putinovi jde v prvni fazi az o celou Ukrajinu. Pokud mu Ukrajinci daji jen malou zaminku, napochoduje i tam a to bez problemu. Ukrajina je rozvracena, zda se, ekonomicky, nasledne politicky a proto i vojensky.
Pred par dny jsem cetl tvrzeni najakeho Ruskeho predstavitele o tom, ze predpokladaji vstup rady zemi Evropy do Euroasijske unie, a to vcetne Ceska! Pripominam, ze tato unie dnes obsahuje Rusko, Belorusko, dale 3 Stredoasijske republiky a tusim Armenii. Vetsinou jde o diktatury (snad s vyjimkou Armenie), nektere jsou jsou dedicne. V teto spolecnosti uz nas nekteri Rusove vidi. Hadejte, jak toho chteji dosahnout.

arr