TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích

Datum přidání 19.08.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. Z paluby letadlové lodi USS Theodore Roosevelt (CVN 71) společně operoval bezpilotní letoun X-47B a námořní stíhačka F/A-18F Super Hornet.

Foto: X-47B a F/A-18E společně na palubě letadlové lodi  USS Theodore Roosevelt. / US Navy

Foto: X-47B a F/A-18F společně na palubě letadlové lodi USS Theodore Roosevelt; Větší obrázek / US Navy

 

„Dnes jsme ukázali, že X-47B umí vzlétnout, přistát a létat z letadlové lodě s letadly s posádkou, při zachování normálního palubního provozu," říká kapitán Beau Duarte, programový manažer programu bezpilotních letadel amerického námořnictva. Cílem testů je ověřit, zda se bezpilotní letouny dokáží začlenit do běžného provozu na palubách letadlových lodí.


K testu došlo ve východním Atlantiku. Během testu se v rychlém sledu dostal do vzduchu F/A-18 a následně X-47B. Po osmi minutách letu X-47B přistál zpět na palubu. Po přistání složil automaticky křídla a operátoři na palubě pomocí dálkového ovládání „uklidili" dron na stojánku. Hned poté přistál na palubu F/A-18.


Americké námořnictvo plánuje do konce srpna provést řadu podobných testů. „V tomto testovacím období se zaměříme na integraci (dronů – pozn. redakce) s pilotovanými letadly," vysvětluje korvetní kapitán Brian Hall, vedoucí zkušebních letů X-47B. „Zpětným inženýrstvím navrhujeme vylepšení zasunování přistávacího háku a aktualizujeme operační software kvůli rychlejšímu skládání křídel při přesunu, vše abychom po přistání snížili dobu na přistávací ploše."

Video: Všimněte si pomalého skládání křídel X-47B, které prodlužuje přistávací časy ostatních letadel. Cílem testování je maximálně zkrátit čas mezi přistáním a odsunem bezpilotního letadla na stojánku. / You Tube

Veškeré testy s X-47B slouží k získávaní know-how o operacích bezpilotních letadel na palubách letadlových lodí. Experimentální letoun X-47B (technologický demonstrátor) a jeho testování umožní americkému námořnictvu lépe specifikovat technické parametry budoucího bojového a průzkumného bezpilotní stroje UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike).


V minulém roce firmy Boeing, General Atomics, Lockheed Martin a Northrop Grumman získaly každá 15 milionů dolaru na vypracování předběžného návrhu bezpilotního letadla UCLASS. Oficiální žádost o předložení návrhu RFP (Request For a Proposal) dostanou zmiňování výrobci během následujících týdnů.


Letoun UCLASS je navrhován jako podzvukový. Klíčovým požadavkem amerických námořníků je nosnost minimálně 1361 kg (3000 liber) - 1/3 nosnosti je vyhrazená pro munici (např. 2× JDAM 225 kg), zbytek zaberou zpravodajské, průzkumné a sledovací systémy ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). 

 

Zdroj: Defense Tech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr